Урок № ___
Біологія
7 клас
Тема: Нервова система, її значення
Мета:
поглибити знання учнів про нервову систему та її розвиток у різних груп тварин; розглянути значення нервової системи для організму; удосконалювати вміння і навички роботи з підручником та роздавальним матеріалом; розвивати вміння творчо розв’язувати поставлені завдання; формувати екологічно-цілісну орієнтацію в плані взаємин людини і навколишнього середовища.
Обладнання й матеріали: підручник, робочий зошит
Тип уроку. Засвоєння нових знань.
ХІД УРОКУ
І. Актуалізація опорних знань та мотивація навчальної діяльності учнів.
«Вірю — не вірю».
Учням необхідно позначити пропоновані твердження позначками «+» — вірю або «–» — не вірю.
Чи вірите ви, що…
1) рух амеби до кристалика цукру — це позитивний таксис?
2) у павуків 8 пар простих очей?
3) риби мають внутрішнє вухо?
4) комахи мають фасеточні очі?
5) очі амфібій захищені трьома повіками?
6) рух інфузорії до джерела живлення — це негативний фототаксис?
7) бічна лінія характерна для риб та пуголовків жаб?
8) ознакою органа слуху ссавців є наявність вушної раковини?
9) для одноклітинних організмів характерні примітивні рефлекси?
10) усі ссавці здатні до ехолокації?
11) органи нюху риб представлені нюховими капсулами?
12) усі тварини однаково відповідають на різні види подразнень?
Відповіді:
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
9 |
10 |
11 |
12 |
+ |
– |
+ |
+ |
+ |
– |
+ |
+ |
– |
– |
+ |
– |
— Яка тканина виконує функції сприйняття подразнень і проведення збудження? (Нервова тканина.)
— Що є структурною одиницею нервової тканини? (Нейрон.)
ІІ. Сприймання та засвоювання учнями нового матеріалу.
План пояснення нового матеріалу
1. Нервова система, її значення. (Технологія «Мікрофон», складання опорного конспекту, словникова робота.)
2. Розвиток нервової системи в різних тварин. (Розповідь учителя, бесіда, «Мозковий штурм», самостійна робота учнів з підручником, робота з ілюстративним матеріалом, заповнення таблиці.)
ІІІ. Узагальнення та систематизація знань.
«Закінчи речення».
1. Уперше нервова система з’явилась у … (кишковопорожнинних).
2. Тип нервової системи кишковопорожнинних — … (дифузна).
3. Тип нервової системи членистоногих — … (вузлова).
4. Членистоногі, нервова система яких має вищий рівень розвитку,— … (комахи).
5. Відділи центральної нервової системи хребетних — … (головний і спинний мозок).
6. Стовбурова нервова система притаманна … (плоским червам).
7. Тварини, нервова система яких представлена декількома парними нервовими вузлами, які розташовані в різних частинах тіла та з’єднуються нервовими тяжами,— це … (молюски).
8. Тварини, нервова система яких досягає найбільшого розвитку,— це … (хребетні).
ІV. Підведення підсумків уроку.
Обговорення та виставлення оцінок
V. Надання та пояснення домашнього завдання.
1