Урок "Узагальнення і систематизація знань з теми "Черви"

Про матеріал
допоможе узагальнити знання учнів з теми “Черви”, повторити будову, різноманітність та значення червів для людини та в природі; розвивати інтерес учнів до зоології; пропагувати здоровий спосіб життя та акцентувати увагу учнів на особистій гігієні, навчати учнів комунікабельності .
Перегляд файлу

          Відділ освіти Високопільської державної адміністрації

                                      Методичний кабінет

 

 

 

 

 

 

 

 

 

   Узагальнення та           

                      систематизація              

      знань з теми  “Черви”

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

                                                   Урок біології у 8 класі

                                                      вчителя вищої категорії

                                                   КЗ «Іванівський НВК

                                                ЗОШ І-ІІІ ступенів –

                                                                                  дитячий садок»

                                                        Ковалюк Людмили Володимирівни

 

 

 

 

 

 

 

 

Мета :  узагальнити знання учнів з теми “Черви”, повторити будову, різноманітність та  значення червів для людини та в природі; розвивати інтерес учнів до зоології; пропагувати здоровий спосіб життя та акцентувати увагу учнів на особистій   гігієні, навчати учнів комунікабельності .

Обладнання: м/м дошка

Тип уроку урок –громадський огляд знань

                                                     Хід уроку

І. Організаційний етап.

Вчитель

Добрий день усім!

Тим, хто навчає біології.

Тим, хто вчить біологію.

Тим, хто знає і любить біологію.

І тим, хто ще не знає,що він любить біологію.

Мабуть усім відома одна проста істина про те, що людина щаслива тільки тоді, коли вона задоволена. Я сподіваюсь, що на сьогоднішньому уроці ми будемо щасливі, бо досягнемо головної мети –узагальнемо свої знання з теми «Черви» і отримаємо задоволення від роботи. Тож пропоную розпочати урок, а сьогодні ми проводемо урок типу - урок - громадського огляду знань.

Умови проведення уроку: кожен з вас має можливість, за кількістю набраних балів, пройти до ліги «Знавців біології». Саме ці бали будуть рахувати гості нашого уроку.

ІІ. Актуалізація опорних знань

Накопичуючи свої знання ви встановили, що саме на червах природа активно випробувала найважливіші винаходи, які застосувала і в інших тварин: це двобічна симетрія тіла, тришаровість, вторинна порожнина , диференціація клітин на тканини та багато іншого. Ну а для того аби крокувати далі, вам необхідно відшукати в багажі своїх знань визначення термінології.

У мене в руках останні листочки, що подарував нам цьогорічний листопад. Знайдіть термін, прикріплений до листочка і дайте його визначення.

Сегменти ( Сегменти - подібні за будовою частини тіла, розміщені послідовно одна за одною )

Кутикула ( Кутикула - шар щільної речовини, що вкриває поверхню тіла і виконує захисну та опорно-рухову функції )

Порожнина тіла ( Порожнина тіла - простір, заповнений рідиною, в якому розташовані внутрішні органи )

Систематика (наука про класифікацію живих організмів)

Симетрія тіла (закономірне розташування частин тіла організму)

Шкірно – мускульний мішок (щільний шар епітеліальних клітин, які зрослися з м'язами)

Параподії (органи пересування червів, схожі на лопаті зі щетинками)

Запліднення( Запліднення – це злиття чоловічої  та жіночої статевих клітин

Гідроскелет ( Гідроскелет – порожнина разом з кутикулою і шкірно-мязовим мішком складають опору тіла)

Гали (розрощення нематод на коренях рослин)

    Ганглій (нервовий вузол, який виконує функцію нервового центру)

    Гельмінти ( черви, що пристосувались до паразитичного способу життя)

ІІІ. Мотивація навчально-пізнавальної   діяльності

Нам у жит­ті часто хочеться чогось незвичайного та дивного, адже тоді цікаво жити. Але дивне й незвичайне за­вжди поряд з нами — треба лише трішки призупи­нитися, придивитися, і з'явиться маса питань, на які захочеться знайти відповідь. Світ живої при­роди дивний тим, що допитливим і кмітливим він завжди ставить питання. Від того, що ми будемо знати, залежить те, ким ми будемо. І ми зі­бралися сьогодні, щоб вияснити чи кмітливі чи допитливі ми, і чи знаємо відповіді на запитання, які будуть поставлені перед нами. Хто з нас стане кращим «Знавцем біології»

ІV. Узагальнення та систематизація знань

Вивчаючи багатоклітинних тварин тип за типом, ми впевнилися, що поступово ускладнюється організація їх представників. Усі вони від мікроскопічних форм до гігантів прекрасно пристосувалися в процесі еволюції до своїх середовищ існування.

Але чи був час коли землею правили черви?

«Архіваріус»(випереджальне завдання)
Зясувати , коли землею правили черви, використовуючи інтернет ресурси?

Вчитель

У небагатьох людей черви викликають симпатію або хоча б інтерес. А втім черви – дуже цікаві і різноманітні тварини. Серед них є мікроскопічні істоти, невидимі неозброєним оком, і малосимпатичні гіганти завдовжки кілька десятків метрів. 

Я пропоную згадати,  хто такі черви.

«Оратор»

(дати загальну характеристику Плоским, Круглим і Кільчастим червам)

«Шифрограма»

(розшифруйте закодовані слова – назви червів, укажіть типи й класи, до яких вони належать)

«Впізнай мене»

(за характеристиками червів вказати назву виду і тип червів)

 

Тіло витягнуте, округле в поперечному перерізі має кільцеподібні перетяжки, на черевній частині є тонкі, пружні щетинки. (дощовий червяк, тип кільчасті черви)

 

Тіло довжиною до 20 см, на кінцях поступово звужується, в попередньому розрізі кругле, білого або світло-жовтого кольору, вкрите щільною оболонкою.( аскарида, круглі черви)

 

Тіло довжиною 3-4 см, сплющене, має листоподібну форму. На передньому кінці міститься рот. Має черевний присосок (печінковий сисун, плоскі черви)

 

«Шифровка» (робота в парах)

Учні отримують “шифровку”, яку потрібно розгадати та пояснити чи вірна “шифровка” , чи це “дезінформація” Відповідь вважається вірною, якщо вона пояснена.   

 

14 12 7     8 11 14 3 9 7      15 4 11 2 6      10 1 11 1 5 6 13 6

А  1

И  6

Р  11

В  2

І   7

С  12

Г  3 

К  8

Т  13

Е  4

Л  9

У  14

З  5

П  10

Ч  15

Відповідь         Усі круглі черви паразити.

Твердження невірне, бо серед круглих червів існують вільноживучі черви : немертини та ін.

 

15 4 14 4 3     9 8 10 18 17 1 9 8 2     12 4 11 1 5     13 1 14 1 6 7 16 8 2

А  1

З   6

М  11

Т  16

В  2

И  7

Н  12

Ч  17

Д  3

І   8

П  13

Ь  18

Е  4

К  9

Р  14

 

Є  5

Л  10

С  15

 

Відповідь Серед кільчаків немає паразитів.

Твердження невірне, бо серед кільчастих червів є п´явки, які живляться паразитично.

 

14 12 8     16 5 11 2 7     6     3 5 11 9 1 15 11 10 4 7 13 1 9 7

 

А  1

Є  6

Р  11

Ч  16

В  2

И  7

С  12

 

Г  3

І  8

Т  13

 

Д  4

М  9

У  14

 

Е  5

О  10

Ф  15

 

 

Відповідь  Усі черви є гермафродити

Твердження невірне,бо серед червів зустрічаються і роздільностатеві (аскарида,гострики,нереїда та ін)

 

11 6 10 14 7 5       9 3 1 3 4 10 12 9 6     2 8 14        8 13 2 5 9 5

 

Б  1

І  6

Ц  11

Д  2

К  7

Ч  12

Е  3

Л  8

Ю  13

З  4

Н  9

Я  14

И  5

П  10

 

 

Відповідь  Ціпяки -  небезпечні для людини

Твердження вірне, тому що усі стьожкові черви – паразити, які викликають важкі захворювання і небезпечна для людини як і личинка, так і доросла форма.

 

 

 

 

Вчитель

Серед червів є вільноживучі форми, які беруть участь у грунтоутвірних процесах та регуляції чисельності грунтових організмів. Поряд з ними паразити рослин, які можуть спричиняти суттєві втрати врожаю. Але найбільш небезпечними виявилися паразити людини і тварин.

Давайте влаштуємо коротеньку прес-конференцію. Я журналістка тому -

 

«Кілька журналістських запитань»

Хто?          такий паразит?

Що?           таке цикл розвитку?

Де?             паразитує бичачий ціп’як?

Чим?         небезпечне зараження личинкою трихінели?

Як?            його уникнути?

Коли?        людина відчуває різке погіршення стану здоров’я при зараженні  

                    трихінелою?

Для чого?  потрібні знання з теми «Черви»

 

А тепер використаємо знання в грі:

«Біологічні пазли» (робота в парах)

(скласти із окремих частин малюнку цикл розвитку певного гельмінта і охарактеризувати його)

Вчитель

Одним із методів вивчення біології є дослідження. Тому, що досліджувала учениця ми зараз прослухаємо.

Учениця

Було проведено анонімне анкетування «Чисті руки» серед учнів школи. Воно включало такі питання:

1.Чи завжди ви миєте руки з милом?

2. Перебуваючи на своїй садовій ділянці, чи миєте зірвані яблука перед вживанням?

3. Чи не забуваєте мити руки перед обідом?

4. Чи не забуваєте помити руки, відвідавши туалет?

Анкетування показало, що серед          учнів

    учнів миють руки з милом

    учнів миють фрукти перед вживанням

    учнів миють руки перед обідом

    учнів миють руки після туалету

Отже, людина може захистити себе від гельмінтів, дотримуючись певних правил.

Вчитель

Сьогодні до нас у гості прийшов гість - білий халат. Хто його одягне - перетвориться на людину, що вміє зорієнтуватися в найскладніших ситуаціях, врятувати життя людини.

Лікар

Галузь зоології, яка вивчає паразитичних червів, їх будову, поширення, значення і методи боротьби з ними, називається гельмінтологією. Основоположником гельмінтології був видатний учений Констянтин Іванович Скрябін.

Одними з найпоширеніших паразитів людини  є аскариди. Вони живуть у кишечнику людини і живляться його вмістом. Тривалість їхнього життя становить 11-12 місяців. Спостерігаються розлади роботи кишечнику, гострий біль у животі, може розвиватися недокрів’я. зараження людини відбувається в тому випадку, коли до її організму з немитими овочами, фруктами, сирою водою потрапляють яйця аскарид, які містять личинки.

 

Відомий ще один паразит людини, який паразитує в кишечнику людини це гострик. Він подразнює слизову відростка сліпої кишки, може спричинити апендицит. Самки гострика потрапляють до анального отвору хворої людини й відкладають яйця. Хворі діти можуть розчісувати ці місця і брудними руками заносити яйця в їжу, з якою вони потрапляють до організму.

Ще один  представник.,людський волосоголовець паразитує в сліпій кишці. Це білий черв завдовжки до 309-40 мм. Людина заражається цим паразитом через питну воду, споживання в їжу немитих овочів. Виникає розлад нервової системи, болі в животі.

 

Небезпечним паразитом є трихінела. Зараження людини відбувається в тому випадку, коли вона зїсть недостатньо проварене або просмажене м'ясо.

Тому моя порада всім, щоб захиститися від зараження паразитичними червами потрібно:

          Мити руки, овочі чи фрукти перед їжею;

           Завжди кип’ятити воду;

Не брати траву,зірвану на дорозі в рот;

Ретельно проварювати і прожарювати м'ясо. 

Знищувати мух і тарганів

І я хочу роздати вам пам’ятки «Гельмінтам – ні!»

1.Мити ягоди, овочі, , фрукти, що використовуються в сирому вигляді і термічно їх обробляти.
2.Мити руки з милом після туалету і роботи на земельних ділянках.
3. Мити руки з милом перед їдою.
4. Не вживати свинину, що не пройшла санітарно-ветеринарного контролю. 
5. Не пити сирої води з відкритих водойм.

6.Не гризти нігті.

8.Обовязково тримати в чистоті своє тіло.

Фізкультхвилинка «Все буде добре»

Вчитель

Я сподіваюсь, що у нас завжди все буде добре і, тому пам’ятаємо, що хтось із вас буде кращим «Знавцем біології».

«Інтелектуальна лотерея»

1. Колись у народі існувало повір’я: якщо купаєш коня в річці, не можна хапати його за хвоста, бо волоски, що випадуть із нього, перетворяться на черв’яків – волосатиків, котрі нібито є небезпечними для людини. Чи має це повір’я біологічне обґрунтування? Чи згодні ви з цим?

2. На дні моря цей червяк споруджує маленький піщаний вулкан із кратером, з якого викидаються струмені піску. Як називається цей червяк? Яке систематичне положення він має у тваринному світі?

3. У санаторіях Трускавця, Моршина останні 10 років набула популярності особлива форма лікування серцево-судинної системи й крові цікавими кільчастими червами, яких прикладають до кінцівок, шиї та інших частин тіла. Фермент їх слини має цілющу дію. Які це організми? Як називається фермент слини цих організмів і спосіб лікування?

4. Задача. Тіло окремих особин бичачого ціпяка може сягати 12 м і містити до 1000 члеників. Яка середня довжина одного членика?

5. Вага дощового черв’яка становить в середньому 5 г. за добу він пропускає через свій кишечник таку ж масу грунту, покращуючи його родючість. Обчисліть середню кількість дощових черв’яків, що живуть на 1 га, якщо відомо, що за добу вони пропускають крізь свій кишечник 2500000 г грунту.

6. Задача. Бичачий ціпяк живе у тонкому кишечнику людини у середньому 18 років. За все життя він продукує близько 11 млн яєць. Підрахуйте, яку кількість яєць він продукує за рік.

Вчитель

Діти, а що говорять в народі про черви?

«Народознавча хвилинка»

Палоло- великий, завдовжки 30-50 см багатощетинковий кільчастий черв, який увесь рік живе у щілинах рифів. До певного періоду року палоло відрощує хвостову частину свого тіла з очками на всіх члениках, наповнену або молоками, або ікрою. Раз на рік, у певну фазу Місяця, хвостові частини черва відокремлюються від головних частин і спливають на поверхню води. Місцеве населення Полінезії нетерпляче чекає палоло. Коричнево-зелену масу червів просто вибирають із води підсадками. Їх їдять сирими, вареними або засоленими. Дні масової появи палоло перетворюються в народне свято.

 

Якось у Фінляндії поблизу Кексгольма дуже багато людей страждали від невідомої хвороби – вони сліпли від хатнього диму. Тоді місцева цілителька запропонувала назбирати в банку дощових червяків, а згодом залишили її на певний час щільно закритою. Потім банку треба було виставити на сонце. Червяки починали лускатися і виділяти жир, який спочатку настоювали, очищали, а вже потім закапували в очі хворим. До речі, в Польщі його використовують для лікування ревматизму.

 

Колись у народі існувало повір’я: якщо купаєш коня в річці, не можна хапати його за хвоста, бо волоски, що випадуть із нього, перетворяться на черв’яків – волосатиків, котрі нібито є небезпечними для людини.

«Червона книга»

Вчитель

Ми дуже часто вживаємо слово «червяк», не замислюючись над його конкретним біологічним значенням. І справді, у систематиці тривалий час усі організми, що виглядали, як «червяки», відносили до одного типу. Нині термін «черви» втратив своє систематичне значення. Дослідження показали: зовні схожі організми настільки відрізняються своїми фізіологічними, ембріологічними та іншими показниками, що об’єднувати їх в один тип просто не можна. Але і значення їх також різне: корисне і шкідливе. Шкідливе – паразити, викликають тяжкі захворювання; корисне – розпушування грунту, ланка харчового ланцюга, в медицині. А кого з червів використовують у медицині? Так, п’явка медична. Наголошую і пам’ятаймо, що п’явка медична занесена до Червоної книги!!! 

Вчитель

Назвіть винаходи, які людині підказали черви.

 «Патенти природи» (у плоских червів людина запозичила присоски, ланцюжок, стрічку; у круглих: шланг, багатошаровий одяг, гачок; у кільчастих конструкцію підводного човна з відсіками як сегменти з перегородками, шипи на бутсах і кросівках, батареї)      

Вчитель

Ось добігає наш урок до кінця. Залишається підвести підсумок усьому вивченому.

«Ментальна карта»

 (виклад, підсумок вивченого матеріалу у вигляді схем, малюнків)

V. Рефлексія

Що для тебе було сьогодні власним досягненням?

Що ти можеш занести після сьогоднішнього уроку в особистий щоденник досягнень?

 

VІ. Узагальнення, підведення підсумків

«Час похвали»

А тепер залишилось оцінити вашу роботу на уроці

«Знавцем біології» є         

 

У цьому світі все взаємопов'язано: природа та суспільство, люди і тварини.  К. Ушинський говорив: «Поведінка людини в природі — це дзеркало душі». Тому ми повинні любити й берегти природу та все живе у ній.

 

Я дякую вам за роботу на уроці і бажаю:

Весело у світ дивіться,

Сум від себе проженіть.

Встали рано — усміхніться

Й з радістю весь день живіть!

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Vasylyk Volodymyr
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
До підручника
Біологія 7 клас (Довгаль І.В., Ягенська Г. В., Жолос О. В., Ходосовцев О. Є., Костіков І. Ю., Волгін С. О., Додь В. В., Сиволоб А. В., Скрипник Н.В., Толстанова Г. М.)
Додано
21 лютого 2019
Переглядів
1255
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку