Урок "( НУШ) «Узагальнення й систематизація знань з теми «Квіткові рослини».

Про матеріал
Матеріали уроку містять навчальні завдання, які допомагають учневі розвивати уміння застосовувати засвоєні знання на практиці; уміння аналізувати, розвивати логічне мислення, активізувати пізнавальну діяльність учня.
Перегляд файлу

Урок у 7 класі ( НУШ) з теми «Узагальнення й систематизація знань з теми «Квіткові рослини».

Мета: систематизувати, узагальнити, та проконтролювати знання учнів з теми «Квіткові рослини»; розвивати уміння за­стосовувати засвоєні знання для виконання різних видів тестових завдань, що ґрунтуються на цих знаннях; уміння аналізувати, творчо розв’язувати поставлені завдання; створювати атмосферу співпраці та співдружності; виховувати самостійність, акуратність, зібраність, етично-ціннісне ставлення до природи, інтерес до предмета.

Тип уроку: урок узагальнення, систематизації та перевірки знань, умінь і навичок. 

Обладнання: таблиці з теми, картки з тестовими завданнями, опорні схеми, роздатковий матеріал, проєктор, м/м дошка.

Методи навчання: пояснювально – ілюстративні, репродуктивні, частково-пошукові, інтерактивні.

Міжпредметні зв’язки: інформатика, природознавство.

Компетентності, які формуються в учнів: уміння вчитися, спілкуватися державною мовою, соціальна, комунікативна, здоров’язбережувальна, науково-природнича грамотність.

Структура і зміст уроку

І. Організаційний момент.  Ми ознайо­милися з однією з найголовніших для нашої планети і найцікавіших за своєю будовою  і різноманітністю групою ор­ганізмів - рослинами. Багато нового й корисного дізналися, вивчаючи цю тему, поглибили свої знання про органи рослин, про їхню будову й життєдіяльність.  Давайте повторимо  важливі питання з даної теми та перевіримо, як ви засвоїли цей матеріал.

 

1

ІІ. Мотивація навчальної діяльності.

Девіз уроку: « Думаємо колективно,

    Працюємо оперативно,

Сперечаємося доказово –

    Це для всіх обов’язково !

    Тож проявіть знання прекрасні

    І усі завдання класні

    Порозв’язуйте умить

    Й вищий бал ви заробіть!».

ІІІ. Повідомлення теми, мети та завдань уроку.

IV. Актуалізація опорних знань учнів.

  1. Біологічна розминка. Протягом 1 хвилини учні по черзі називають всі терміни і поняття вже вивчені у попередніх темах.   Знайти пару.
  2. Корінь             А. Подвійне                          
  3. Листок             Б. Вегетативна
  4. Брунька           В. Чіпке
  5. Стебло             Г. Фотосинтез.
  6. Запліднення    Д. Генеративний орган
  7.  Квітка             Е. Головний
  1. Закінчити схему: « Органи рослин ».

Органи рослин

 Вегетативні                        Генеративні

 

Корінь, пагін Квітка, плід, насіння

                 стебло, листки, бруньки

 

  Забезпечують ріст і розмноження                     Забезпечують розмноження

2

  1. Які органи рослин зображені?

1. клубн.bmp 2. dbimage.jpg        3.  дуб.jpg

4.конвал 1.jpg 5.  5_63.jpg      6. plants_internet.jpg

         7.  ст калачика.jpg               8. hyacinthus_orientalis_'Bismarck'.jpg

  1. Гра «Морський бій». Кожен учень отримує ігрове поле, на якому зазначені процеси життєдіяльності рослин. Першому учню координати задає вчитель: учень, який відповідає, повинен дати визначення біологічного терміну  та його  значення для рослини.

№ з/п

А

Б

В

1

Дихання

Живлення

Розмноження

2

Фотосинтез

Утворення плоду

Утворення насіння

3

Випаровування

Запліднення

Запилення

  4

Ендосперм

Маточка

Корінь

 

 

 

 

 

3

       5.  Конкурс «Чорна скринька» (час на виконання — 3 хв.).

А) Учні повинні відгадати, яка рослина захована в чорній скриньці, за підказками вчителя. Після кожної підказки учні мають 1 хв. на обдумування. Якщо учень впізнав рослину після першої підказки — отримує 3 бали, після другої — 2 бали, після третьої — 1 бал.

І підказка. Про цю рослину та її лікувальну силу є згадки в Біблії. Вона була відома давнім грекам, римлянам і єгиптянам. Саме греки давали її атлетам перед змаганнями на Олімпійських іграх, а в Давньому Єгипті ця рослина була важливою складовою щоденного харчування, особливо для робітників, які будували піраміди.

ІІ підказка. Про цю рослину складали легенди, є багато згадок у фольклорі. Їй приписувалася незвичайна сила, вважалося, що вона захищає від вампірів; а молодята, які випивали напередодні весілля настій цієї рослини з молоком, були готові нести разом горе і радість.

ІІІ підказка. У дикому вигляді ця рослина трапляється майже повсюдно. Листя її плоске, цибулина складна, складається з 2–50 зубків, кожен з яких покритий жорсткою шкірястою лускою.

Цей овоч має  знезаражувальну властивість. За багато-багато років, протягом яких він використовується в народній медицини, його фітонциди ефективно захищають людський організм від збудників інфекцій. Завдяки цим властивостям лікарі рекомендують в профілактичних цілях 2-3 зубчики за день або молоді зелені паростки навесні. Корисний цей овоч квашений і печений, не зайвим буде маринувати. ( Часник).

 

Б) І підказка. Батьківщина цієї рослини – Пд. Америка. В Європі про неї дізналися у 6 столітті. Довгий час вважалося гріхом вирощувати «чортові яблука», як їх тоді називали.Найбільшена що погоджувалися – так це розбивати клумби з квітами цієї рослини.

4

ІІ підказка. Пізніше її стали використовувати в їжу, але довгий час вона була делікатесом, і їли її тільки в багатих будинках.

ІІІ підказка. Зараз ми не уявляємо обіду без неї.

Під землею народилась

І для борщику згодилась.

Мене чистять, ріжуть, труть, мене  варять і печуть. ( Картопля )

 

V.  Фізкультхвилинка.

Треба дружно всім нам встати,

Фізкультпаузу почати.

Руки вгору підняли

І на місці всі пішли.

Сіли – встали, сіли – встали,

І на місці пострибали.

Руки вгору, руки вниз.

На сусіда подивись
Всім навколо посміхнись.

  1. Прийом « Лови помилку». А) Знайдіть неточності у тексті. Сформулюйте правильно:

1. Запилення - це процес злиття жіночої і чоловічої статевих клітин.( перенесення пилку з тичин­ки на маточку );

2. Поодинока квітка кульбаби безтурботно тремтить на вітрі. ( У кульбаби суцвіття кошик).

3. Там у полі береза стояла, і її бджола запилювала. (Береза запилюється вітром).

4. Дзвіночки мої, квіточки, навесні разом з конвалією цвіли в полі, за річкою. ( Дзвіночки цвітуть улітку, конвалії — у травні, крім того, ростуть у лісі).

5

 

5. Як на нашій грядці розцвів горох солодкий. Мушки, бджілки налетять — будемо врожай чекати. ( Горох — рослина, що самозапилюється).

6) Розмноження – це процес злиття сперміїв і яйцеклітини (збільшення кількості особин будь-якого виду організмів тим чи іншим способом. Здатність організмів відтворювати собі подібних, забезпечує неперервність і наступність життя, збереження видової різноманітності).

7)  Знають усі: і старий, і малий, що плід картоплі смачний, зелений і круглий такий. (Плід картоплі ягода і він отруйний. В їжу вживають видозмінені пагони — бульби).

 

Б)

        http://shag.com.ua/tema-zapilennya/28885_html_44d31120.jpg             http://shag.com.ua/tema-zapilennya/28885_html_40174fb7.jpg

              Перехресне запилення                                       Самозапилення

7. Виконання тестових завдань.    Вибрати одну правильну відповідь.

1.      Подвійне запліднення у квіткових рослин відкрив:

         А       К. Лінней          В  С. Навашин

         Б       Л. Пастер           Г   В. Вернадський

2.      Розкривним плодом є:

         А       горіх                  В коробочка

         Б       зернівка             Г сім’янка

3.      Укажіть спосіб запилення латаття білого:

         А       водою                  В вітром

         Б       комахами             Г самозапилення

6

4.      До головної частини квітки належить:

         А       тичинка               В віночок

         Б       квітконіжка         Г чашечка

5.      Соковитим однонасінним плодом є:

         А       кістянка               В багатокістянка

         Б       ягода                    Г біб

6.      Укажіть спосіб поширення плодів клена:

         А       водою                  В птахами

         Б       вітром                  Г кажанами

  1. Суцвіття кошик має рослина :

         А       вишня        В  соняшник

         Б       очерет        Г   конвалія

8.  Плоди з гачечками, за допомогою яких вони чіпляються до хутра тварин, мають рослини :

         А       дуб               В  береза

         Б       лопух           Г   картопля.

9. Соковитий однонасінний плід мають рослини :

     А  мак                В  абрикос,

     Б   гарбуз           Г   яблуко

10.  Укажіть рослину, плоди якої мають пристосування до розповсюдження вітром:

А       вишня;           Б       горох;

В       кульбаба;       Г       мак.

 

8. Вправа « Мікрофон ».

1. Чому рослини, що цвітуть ввечері та вночі, частіше мають віночки білого і жовтого кольору? ( Для залучення нічних комах).

 

7

2. Чому безвітряна погода під час цвітіння може стати причиною зниження врожайності жита, а на врожай пшениці така погода не вплине? (Жито запилюється вітром, пшениця — рослина, що самозапилюється).

3. Чому, коли в Австралію завезли насіння конюшини і посіяли його, конюшина добре цвіла, але плодів і насіння не було? (Не було природних запильників — джмелів).

4. Чому навесні мало хто з людей помічає цвітіння берези? (Суцвіття дрібні, непоказні).

5. Квітка вишні ще в бутоні була закрита марлевим мішечком. Бутон розпустився, цвітіння закінчилося, але плід не утворився. Чому? (Вишня — комахозапильна рослина, через марлевий мішечок квітка не могла запилитися комахами).

9. Вправа «Поле чудес»

1.Весною це дерево стоїть у пишному цвітінні, наче все у синьофіолетовій піні, святкове, і запах його квітів відчутний здалека. Шкода лише, що саме заради квітів люди ламають його гілки, калічать.  ( Бузок )                                                     

 

 

 

 

 

                                         

2.Часто люди називають це дерево "солодким". Ні, цукерки на ньому не ростуть, але подивись уважно - як багато бджілок ласують солодким нектаром його квітів, а у вулику той нектар перетвориться на запашний цілющий мед. Нарви обережно жменьку квіток з цього дерева і завари, як чай. Він буде смачний, ароматний і також цілющий. (Липа)

 

 

 

 

 

  •             3.Там, де в лісі є озерце, ростуть високі й розлогі дерева. Аж схиляються до води. Ніби хочуть помилуватися, які ж то гарні золоті пухнасті "котики" прик­расили їх рано-навесні!

8

Он, майже на кожному з них і бджілка сидить, золотавий пилок збирає, бо ще ж квітів немає.     Яке дерево квітує так рано?   ( Верба)

 

 

 

 

 

 

4. «Патріарх лісів», «могутній велет» — так часто називають це дерево, бо й справді, в лісі воно здається найсильнішим. Крім того, що це дерево - богатир, воно ще й дерево-довгожитель.                     (Дуб)

 

 

 

                                                                                                       

10. Вкажіть ознаки вітрозапильних і комахозапильних рослин.

  1. Великі та яскраві квітки.
  2. Довгі тичинкові нитки.

3. Дрібні яскраві квітки, зібрані у суцвіття.

4. Є нектарники з нектаром.

5. Дрібні неяскраві квітки, зібрані у суцвіття.

6. Гарний аромат.

7. Багато пилку, він сухий, дрібний і легкий.

8. Пилок великий, липкий.

9. Утворюють зарості.

10. Цвітуть навесні до розпускання листків

11. Приймочки маточок широкі , довгі.

12. Яскрава оцвітина.

13. Великі квітки.

14. Пилку небагато.            

 (Вітрозапильні: 2, 3, 5, 7;9;10;11.

  Комахозапильні: 1, 4, 6, 8, 12;13;14.)

 

 

9

 

VІ. Підведення підсумків уроку.

 Підводячи підсумки вивчення теми, спробуємо зробити висновок.

  • Чи можна сказати, що рослина – цілісний організм? Чому ви так вважаєте?

  Земля - наш дім,

А ми  - її значна частини,

Ми  -  не люди, ми – сама природа!

 

VІІ.  Домашнє завдання.  Оцінювання.

 

     VІІ. Рефлексія уроку.

  • Чи досягли ми мети?
  • Який настрій ви маєте наприкінці уроку?
  • Найцікавішим на цьому уроці для мене було…
  • Ми набули навичок…
  • Оцініть результати своєї діяльності: задовільно, добре, відмінно.

 

Завершальне слово вчителя.

Успіх приходить із працею. Леонардо да Вінчі відзначав: «Природа так про все подбала, що повсюди ти знаходиш чого повчитися».

Бажаю вам успіхів, наполегливості та старанності під час вивчення нової теми.

 

 

 

10

docx
Додав(-ла)
Одріна Оля
Додано
3 березня
Переглядів
247
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку