Урок у 7 класі ( НУШ) з теми «Узагальнення й систематизація знань з теми «Квіткові рослини».
Мета: систематизувати, узагальнити, та проконтролювати знання учнів з теми «Квіткові рослини»; розвивати уміння застосовувати засвоєні знання для виконання різних видів тестових завдань, що ґрунтуються на цих знаннях; уміння аналізувати, творчо розв’язувати поставлені завдання; створювати атмосферу співпраці та співдружності; виховувати самостійність, акуратність, зібраність, етично-ціннісне ставлення до природи, інтерес до предмета.
Тип уроку: урок узагальнення, систематизації та перевірки знань, умінь і навичок.
Обладнання: таблиці з теми, картки з тестовими завданнями, опорні схеми, роздатковий матеріал, проєктор, м/м дошка.
Методи навчання: пояснювально – ілюстративні, репродуктивні, частково-пошукові, інтерактивні.
Міжпредметні зв’язки: інформатика, природознавство.
Компетентності, які формуються в учнів: уміння вчитися, спілкуватися державною мовою, соціальна, комунікативна, здоров’язбережувальна, науково-природнича грамотність.
Структура і зміст уроку
І. Організаційний момент. Ми ознайомилися з однією з найголовніших для нашої планети і найцікавіших за своєю будовою і різноманітністю групою організмів - рослинами. Багато нового й корисного дізналися, вивчаючи цю тему, поглибили свої знання про органи рослин, про їхню будову й життєдіяльність. Давайте повторимо важливі питання з даної теми та перевіримо, як ви засвоїли цей матеріал.
1
ІІ. Мотивація навчальної діяльності.
Девіз уроку: « Думаємо колективно,
Працюємо оперативно,
Сперечаємося доказово –
Це для всіх обов’язково !
Тож проявіть знання прекрасні
І усі завдання класні
Порозв’язуйте умить
Й вищий бал ви заробіть!».
ІІІ. Повідомлення теми, мети та завдань уроку.
IV. Актуалізація опорних знань учнів.
Органи рослин
Вегетативні Генеративні
Корінь, пагін Квітка, плід, насіння
стебло, листки, бруньки
Забезпечують ріст і розмноження Забезпечують розмноження
2
1. 2. 3.
4. 5. 6.
7. 8.
№ з/п |
А |
Б |
В |
1 |
Дихання |
Живлення |
Розмноження |
2 |
Фотосинтез |
Утворення плоду |
Утворення насіння |
3 |
Випаровування |
Запліднення |
Запилення |
4 |
Ендосперм |
Маточка |
Корінь |
|
|
|
|
3
5. Конкурс «Чорна скринька» (час на виконання — 3 хв.).
А) Учні повинні відгадати, яка рослина захована в чорній скриньці, за підказками вчителя. Після кожної підказки учні мають 1 хв. на обдумування. Якщо учень впізнав рослину після першої підказки — отримує 3 бали, після другої — 2 бали, після третьої — 1 бал.
І підказка. Про цю рослину та її лікувальну силу є згадки в Біблії. Вона була відома давнім грекам, римлянам і єгиптянам. Саме греки давали її атлетам перед змаганнями на Олімпійських іграх, а в Давньому Єгипті ця рослина була важливою складовою щоденного харчування, особливо для робітників, які будували піраміди.
ІІ підказка. Про цю рослину складали легенди, є багато згадок у фольклорі. Їй приписувалася незвичайна сила, вважалося, що вона захищає від вампірів; а молодята, які випивали напередодні весілля настій цієї рослини з молоком, були готові нести разом горе і радість.
ІІІ підказка. У дикому вигляді ця рослина трапляється майже повсюдно. Листя її плоске, цибулина складна, складається з 2–50 зубків, кожен з яких покритий жорсткою шкірястою лускою.
Цей овоч має знезаражувальну властивість. За багато-багато років, протягом яких він використовується в народній медицини, його фітонциди ефективно захищають людський організм від збудників інфекцій. Завдяки цим властивостям лікарі рекомендують в профілактичних цілях 2-3 зубчики за день або молоді зелені паростки навесні. Корисний цей овоч квашений і печений, не зайвим буде маринувати. ( Часник).
Б) І підказка. Батьківщина цієї рослини – Пд. Америка. В Європі про неї дізналися у 6 столітті. Довгий час вважалося гріхом вирощувати «чортові яблука», як їх тоді називали.Найбільшена що погоджувалися – так це розбивати клумби з квітами цієї рослини.
4
ІІ підказка. Пізніше її стали використовувати в їжу, але довгий час вона була делікатесом, і їли її тільки в багатих будинках.
ІІІ підказка. Зараз ми не уявляємо обіду без неї.
Під землею народилась
І для борщику згодилась.
Мене чистять, ріжуть, труть, мене варять і печуть. ( Картопля )
V. Фізкультхвилинка.
Треба дружно всім нам встати,
Фізкультпаузу почати.
Руки вгору підняли
І на місці всі пішли.
Сіли – встали, сіли – встали,
І на місці пострибали.
Руки вгору, руки вниз.
На сусіда подивись
Всім навколо посміхнись.
1. Запилення - це процес злиття жіночої і чоловічої статевих клітин.( перенесення пилку з тичинки на маточку );
2. Поодинока квітка кульбаби безтурботно тремтить на вітрі. ( У кульбаби суцвіття кошик).
3. Там у полі береза стояла, і її бджола запилювала. (Береза запилюється вітром).
4. Дзвіночки мої, квіточки, навесні разом з конвалією цвіли в полі, за річкою. ( Дзвіночки цвітуть улітку, конвалії — у травні, крім того, ростуть у лісі).
5
5. Як на нашій грядці розцвів горох солодкий. Мушки, бджілки налетять — будемо врожай чекати. ( Горох — рослина, що самозапилюється).
6) Розмноження – це процес злиття сперміїв і яйцеклітини (збільшення кількості особин будь-якого виду організмів тим чи іншим способом. Здатність організмів відтворювати собі подібних, забезпечує неперервність і наступність життя, збереження видової різноманітності).
7) Знають усі: і старий, і малий, що плід картоплі смачний, зелений і круглий такий. (Плід картоплі ягода і він отруйний. В їжу вживають видозмінені пагони — бульби).
Б)
Перехресне запилення Самозапилення
7. Виконання тестових завдань. Вибрати одну правильну відповідь.
1. Подвійне запліднення у квіткових рослин відкрив:
А К. Лінней В С. Навашин
Б Л. Пастер Г В. Вернадський
2. Розкривним плодом є:
А горіх В коробочка
Б зернівка Г сім’янка
3. Укажіть спосіб запилення латаття білого:
А водою В вітром
Б комахами Г самозапилення
6
4. До головної частини квітки належить:
А тичинка В віночок
Б квітконіжка Г чашечка
5. Соковитим однонасінним плодом є:
А кістянка В багатокістянка
Б ягода Г біб
6. Укажіть спосіб поширення плодів клена:
А водою В птахами
Б вітром Г кажанами
А вишня В соняшник
Б очерет Г конвалія
8. Плоди з гачечками, за допомогою яких вони чіпляються до хутра тварин, мають рослини :
А дуб В береза
Б лопух Г картопля.
9. Соковитий однонасінний плід мають рослини :
А мак В абрикос,
Б гарбуз Г яблуко
10. Укажіть рослину, плоди якої мають пристосування до розповсюдження вітром:
А вишня; Б горох;
В кульбаба; Г мак.
8. Вправа « Мікрофон ».
1. Чому рослини, що цвітуть ввечері та вночі, частіше мають віночки білого і жовтого кольору? ( Для залучення нічних комах).
7
2. Чому безвітряна погода під час цвітіння може стати причиною зниження врожайності жита, а на врожай пшениці така погода не вплине? (Жито запилюється вітром, пшениця — рослина, що самозапилюється).
3. Чому, коли в Австралію завезли насіння конюшини і посіяли його, конюшина добре цвіла, але плодів і насіння не було? (Не було природних запильників — джмелів).
4. Чому навесні мало хто з людей помічає цвітіння берези? (Суцвіття дрібні, непоказні).
5. Квітка вишні ще в бутоні була закрита марлевим мішечком. Бутон розпустився, цвітіння закінчилося, але плід не утворився. Чому? (Вишня — комахозапильна рослина, через марлевий мішечок квітка не могла запилитися комахами).
9. Вправа «Поле чудес»
1.Весною це дерево стоїть у пишному цвітінні, наче все у синьофіолетовій піні, святкове, і запах його квітів відчутний здалека. Шкода лише, що саме заради квітів люди ламають його гілки, калічать. ( Бузок )
|
|
|
|
|
2.Часто люди називають це дерево "солодким". Ні, цукерки на ньому не ростуть, але подивись уважно - як багато бджілок ласують солодким нектаром його квітів, а у вулику той нектар перетвориться на запашний цілющий мед. Нарви обережно жменьку квіток з цього дерева і завари, як чай. Він буде смачний, ароматний і також цілющий. (Липа)
|
|
|
|
8
Он, майже на кожному з них і бджілка сидить, золотавий пилок збирає, бо ще ж квітів немає. Яке дерево квітує так рано? ( Верба)
|
|
|
|
|
4. «Патріарх лісів», «могутній велет» — так часто називають це дерево, бо й справді, в лісі воно здається найсильнішим. Крім того, що це дерево - богатир, воно ще й дерево-довгожитель. (Дуб)
|
|
|
10. Вкажіть ознаки вітрозапильних і комахозапильних рослин.
3. Дрібні яскраві квітки, зібрані у суцвіття.
4. Є нектарники з нектаром.
5. Дрібні неяскраві квітки, зібрані у суцвіття.
6. Гарний аромат.
7. Багато пилку, він сухий, дрібний і легкий.
8. Пилок великий, липкий.
9. Утворюють зарості.
10. Цвітуть навесні до розпускання листків
11. Приймочки маточок широкі , довгі.
12. Яскрава оцвітина.
13. Великі квітки.
14. Пилку небагато.
(Вітрозапильні: 2, 3, 5, 7;9;10;11.
Комахозапильні: 1, 4, 6, 8, 12;13;14.)
9
VІ. Підведення підсумків уроку.
Підводячи підсумки вивчення теми, спробуємо зробити висновок.
Земля - наш дім,
А ми - її значна частини,
Ми - не люди, ми – сама природа!
VІІ. Домашнє завдання. Оцінювання.
VІІ. Рефлексія уроку.
Завершальне слово вчителя.
Успіх приходить із працею. Леонардо да Вінчі відзначав: «Природа так про все подбала, що повсюди ти знаходиш чого повчитися».
Бажаю вам успіхів, наполегливості та старанності під час вивчення нової теми.
10