Урок "О.П.Довженко "Зачарована Десна".

Про матеріал

Поглибити знання учнів про життєвий і творчий шлях письменника; учити учнів коментувати текст «Зачарованої Десни», визначати основні теми й мотиви, висловлювати власні міркування про творчу спадщину митця; вміти пояснити роль пейзажу та засобів індивідуалізації героїв; розвивати уміння сприймати життєві явища, події, людей у контексті загальнолюдських понять і цінностей, розуміти взаємозв'язок конкретного із загальним; виховувати гармонійно розвинену особистість, яка б мала свободу вибору, незалежність думки, дієвість.

Перегляд файлу

Линовицька загальноосвітня школа І – ІІІ ступенів

 

 

 

 

 

 

 

 

Підготувала вчитель

української мови та літератури

Овчинник Алла Миколаївна

Мета: поглибити знання учнів про життєвий і творчий шлях письменника; учити учнів коментувати текст «Зачарованої Десни», визначати основні теми й мотиви, висловлювати власні міркування про творчу спадщину митця; вміти пояснити роль пейзажу  та засобів індивідуалізації героїв; розвивати уміння сприймати життєві явища, події, людей у контексті загальнолюдських понять і цінностей, розуміти взаємозв’язок конкретного із загальним; виховувати гармонійно розвинену особистість, яка б мала свободу вибору, незалежність думки, дієвість.

Тип уроку:  вивчення нового матеріалу.

Обладнання: портрет О.Довженка, фотографії О.Довженка, його батьків, батьківської хати, Десни, збірки творів автора, короткий путівник «Літературно-меморіальний музей О.П.Довженка в Сосниці», епіграф до уроку, мультимедійна дошка.

Х І Д   У Р О К У

І. Організація класу. Робота з епіграфом.

 Одне тільки бажання творити добрі діла й зосталося при мені на все життя.

     О.Довженко

Учитель. Розпочати наш урок я хочу легендою про людське щастя.

 Стверджують, що в золотистому, щільно зімкнутому бутоні тюльпана певний час перебувало людське щастя, і ніхто не міг дістатися до нього, хоча й намагалися різними способами;хто – силою, хто – хитрощами, хто - заклинаннями. «І йшли до тієї квітки, - свідчить легенда, - і старі, й молоді, здорові й каліки, йшли царі із шляхетним почтом і жебраки з ковінькою, йшли багаті марнотрати й бідні трудівники з мозолями на руках. Натовп напливав, натовп щезав… Але все марно – щастя не давалося до рук».

Та ось одного разу луками, де росла ця квітка, ішла жінка. Бідна, натомлена, вела вона за руку свого маленького хлопчика, аж раптом звіддаля помітила золотистий батончик, про який так багато чула. Жінка й не збиралася, звичайно, його відкривати, знала, що це неможливо, але їй хотілося лише подивитися на квітку, котра містила в собі те щастя, якого вона й іскринки за ціле своє життя не бачила, лише важко зітхнула на згадку про нього.

Вона тихенько-тихенько, із завмиранням серця наблизилася до квітки… раптом хлопчик її, побачивши осяйний батончик, вирвався з рук і, дзвінко сміючись, кинувся до квітки. І – о  диво! – тієї ж миті бутон розкрився сам по собі…

Те, що не підвладне було ні силі, ні хитрощам, зробив дитячий сміх, оскільки пора дитинства, справді – єдина пора усього нашого життя, коли іноді прозирає справжнє щастя.

  • У якому творі Олександр Петрович Довженко розповідає про своє дитинство?

ІІ. Мотивація навчальної діяльності. Оголошення теми, мети уроку.

ІІІ. Опрацювання навчального матеріалу.

  1. Розповідь учителя.

Усі ми родом із дитинства і святість його проносимо через усе своє життя, згадуючи те щасливе, що могло бути тільки в безтурботну пору становлення. Хіба можна не любити найпрекрасніші спогади, своєрідну чарівну казку життя. Зараз багато з вас розуміє: дитинство закінчується, ви на порозі дорослого життя. І саме сьогодні, після прочитання вдома кіноповісті «Зачарована Десна», ми скористаємося життєвим досвідом майстра слова і, можливо, вперше задумаємося над питанням:

  • А які джерела впливають і впливали на розвиток і становлення вашої особистості, вашого таланту?   (Відповіді учнів).
  •  Багато з вас назвали найвпливовішим джерелом родину. І це, безсумнівно, правильно. Саме в родині закладаються основи людяності, духовності, доброти. Пригадаймо прислів’я, приказки, пісні про рід, родину.

(Прогнозовані відповіді учнів:

  • Козацькому роду нема переводу.
  • Мати одною рукою б’є, а другою гладить.
  • Кожна травичка на своєму корені росте.
  • Добре тому, хто в своєму дому.
  • Вдома і стіни гріють.
  • До свого роду хоч через воду.
  • Немає краще у світі, як рідня.
  • Свого домагайся, роду не цурайся.

Звучить пісня «Родина, родина» Н.Яремчука).

  1.               Виступ учнів-дослідників.
  1.  Розповідь  про рід Довженків.
  2. Вплив родини на формування світогляду малого Сашка.
  3. Історія написання та автобіографічна основа твору.
  4. Дати визначення кіноповісті.
  1.               Робота над текстом твору.
  • Яку б назву ви дали цьому твору? Поясніть свої відповіді.
  •  Скільки часових площин у творі?
  • Який час у кіноповісті Довженко описує найщасливішим? Доведіть свою думку через текст твору.
  •  Чи були взагалі щасливими українці на своїй землі? Наскільки це питання актуальне у наш час?
  •  Скільки у творі головних героїв?
  • Що показав Довженко в образі малого Сашка?
  • Коли та як вперше згрішив хлопчик? (зачитайте)
  • Що робив для поновлення своєї святості Сашко?
  • Чи є ще хтось святий, крім Сашка? Чому?
  • Хто ж оточує малого Сашка, як впливає це оточення на нього?
  1. Робота в малих групах Письмове завдання:  подайте найяскравіші моменти опису героїв твору, користуючись текстом  ( прадід Тарас, прабаба Марусина, дід Семен, батько Петро, мати Одарка).
  2. Презентація результатів роботи в малих групах.
  3. Презентація фотоколажу.

Учитель: Довженко в багатьох творах описує українську хату.

  • Яка хата в «Зачарованій Десні»? Процитуйте із твору.
  • Чи вистачає там місця всім?
  • Що показав Довженко через опис хати?
  • Чи відзначалися українці красою і в побуті?
  • Знайдіть і зачитайте в кіноповісті цитати про красу.
  • У творчості Довженка головним актором, за визначенням митця, є природа. Знайдіть і зачитайте рядки життя українців у гармонії з природою, а також опис природи.
  • Дослідіть художні особливості твору.

ІV. Узагальнення та систематизація знань.  

  • Чим вразив вас твір?
  • Що запам’яталося найбільше?

Учитель. Формування світогляду О.Довженка відбувалось у процесі пізнання народних основ життя, під впливом безпосереднього спілкування з природою, родиною, національних обрядів, звичаїв, пісень, спілкування з іншими.

 М.Рильський дав влучне визначення кіноповісті: «Зачарована Десна» - це задушевна лірична сповідь, по вінця напоєна любов’ю до рідного краю, до трудового народу, до України з її великим, але скорбним минулим, із її великим і радісним майбутнім».

  • Тож підсумуємо, які джерела становлення особистості письменника?

 Олександр Петрович черпав сили в рідному народові, він не втратив зв’язку з українською землею, бо «народився і жив для добра і любові». Тож залишайтеся такими добрими, бо доброта, - то основа людяності, живіть для добра і любові, в пошані до історії, рідної мови, природи, не забувайте, що ми народ зі славним минулим, ми – українці. Наші духовні витоки, наша сила в родині, традиціях, піснях. А твори О.Довженка, які не залишають байдужими нікого, будуть життєвим заповітом для нас, українців. 

- Складіть сенкан, ключовим словом якого було б  Довженко, Десна, дитинство,  Сашко (на вибір учнів).

V. Оголошення результатів навчальної діяльності учнів.

VІ. Домашнє завдання.

  1. Виписати заповіти О.П.Довженка з кіноповісті «Зачарована Десна».
  2. Дати відповіді на питання (одне на вибір):

а) Довести, чому «над самою Десною було моє царство».

б) У чому виявляється повнота людського життя? Як про це розмірковує автор? Ваша точка зору.

в) Як називається в літературі засіб творення образів, коли тварини розмовляють? Яка мета письменника, який увів у кіноповість таких персонажів? Який із цих образів вам найбільше запам’ятався і чому?

   3. Опрацювати відповідні сторінки підручника.

 

 

 

 

1

 

doc
Додано
21 грудня 2018
Переглядів
1671
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку