Клас: 7
Тема: «Образ козацтва у збірці М. Брацило «Шовкова держава»
Мета: ознайомити учнів із життєвим шляхом та творчим доробком поетеси Марини Брацило, членом Запорізької обласної організації Національної Спілки письменників України; спрямовувати діяльність учнів на поглиблення знань з літературного краєзнавства; продовжувати роботу по удосконаленню навичок виразного читання та аналізу поетичних творів, вміння передавати настрій ліричного героя; засобами поетичної мови сприяти збагаченню духовного світу учнів; розвивати усне монологічне та діалогічне мовлення, творче мислення, сприяти розвитку пам’яті, аналітичного мислення; формувати читацькі смаки школярів; продовжувати виховання у школярів почуття національної гордості, любов до Батьківщини.
Ключові компетентності:
спілкування державною (і рідною у разі відмінності) мовою:розуміти україномовні тексти різних жанрів і стилів, толерантно дискутувати, відстоювати власну думку, поціновувати красу і багатство української мови; уміння вчитися: формування вмінь знаходити, аналізувати, систематизувати й узагальнювати одержану інформацію, працювати в групі, поповнювати власний словниковий запас; інформаційно-цифрова: формування умінь працювати в різних пошукових системах для отримання потрібної інформації, критично ставитись до медійної інформації; обізнаність і самовираження у сфері культури: аналізувати й оцінювати найважливіші досягнення української літератури; ініціативність і підприємливість: формування вмінь не боятися брати на себе відповідальність за себе та інших, проявляти ініціативу; соціальна та громадянська: толерантно відстоювати власну позицію, поціновувати людську гідність.
Предметні компетентності:
літературознавча: познайомити учнів з творчістю поетеси Марини Брацило, із зображенням образів козаків, розвивати вміння аналізувати поетичні твори та висловлювати власні думки щодо прочитаного, формувати навички виразного читання поетичних творів.
Тип уроку: урок засвоєння нових знань, умінь та навичок
Форма уроку: урок-дослідження
Наскрізні змістові лінії:
«Громадянська відповідальність», «Підприємливість і фінансова грамотність»
Обладнання: портрет поетеси, ноутбук, інтерактивна дошка, тексти поезій
Перебіг уроку
І. Організаційний момент
ІІ. Актуалізація опорних знань, мотивація навчальної діяльності
Звучить гімн козаків
Бесіда.
- Яка мелодія пролунала?
- Що ви знаєте про запорозьких козаків?
Інтерактивна вправа «Асоціативний кущ»
Доберіть слова-асоціації до слова козак.
ІІІ. Повідомлення теми і мети уроку
Слово вчителя. Про славні подвиги козаків написано багато художніх творів різними авторами. Поетеса із Запоріжжя також оспівує й звеличує образ козаків у своїх творах. Сьогодні на уроці ми познайомимось із творчістю нашої талановитої землячки, членом Запорізької обласної організації Національної Спілки письменників України Мариною Анатоліївною Брацило, розглянемо, якими ж побачила наша сучасниця образи козаків у збірці «Шовкова держава». Ця книга була видана після смерті поетеси у 2014 році. Автор сама встигла підготувати збірку до другу, а після її трагічної смерті цю справу продовжили колеги та рідні Марини Брацило.
IV. Сприйняття та засвоєння учнями нового навчального матеріалу
Ви отримали випереджальне завдання: створити сторінку письменниці на Фейсбуці. (Перевірка завдання)
Прослухавши біографію М. А. Брацило, заповніть «Дерево життя».
Слово вчителя. Останньою роботою М. Брацило була збірка «Шовкова держава», у якій поетеса з особливою увагою звертається до історичного минулого України, а саме до Запорізького краю. Ще з юних літ вона любила Хортицю, не полишила цієї закоханості і в зрілості. М. Брацило любила прогулянки островом. Поетеса захоплювалася величчю Хортиці! Вона якимсь дивом відчувала своїх предків, могла крізь призму сучасності побачити острів таким, яким він був ще за часів козаччини. Поетеса, як ніхто інший, усвідомлювала усю велич рідної землі. Занурення в козацьку історію та звичаєвість переплавилося у своєрідний поетичний пласт. У своїх поезіях вона зображує запорозьких козаків. Якими ж зображені образи козаків? Над цим питанням спробуємо розібратись.
Роботи з текстами творів.
1. Виразне читання вірша М. Брацило «Лицарю минулого»
Лицарю минулого
Ми поєднані вічністю,
та роз’єднані часом.
Причаровані іншими –
не закохані ми.
І зірки не сплітаються
в миготливі прикраси,
Щоб звінчати поєднання
із весною зими.
Бо між нами стіною –
п’ять сторіч із печалі.
Видно, нас розмістили
у віках навмання…
І я бачу крізь сльози:
ти відводиш все далі
По гарячому степу
вороного коня.
Бесіда.
- Який настрій створює поезія?
- Як ви розумієте слова Ми поєднані вічністю,та роз’єднані часом?
- Якою ви уявляєте ліричну героїню твору?
- Визначте тему та ідею твору.
Слово вчителя. У цьому творі лірична героїня звертається до козака. Вона не називає його імені, тим самим узагальнюючи образ. Для ліричної героїні козак пов'язаний із волелюбними ідеями. Кінь для козаків-це товариш, помічник, тому поряд з козаком поетеса зображує вороного коня.
Учениця. Виразно читає вірш «Спокута».
Спокута
Над тобою нiч свистить арканом,
Сплетеним зi степових вiтрiв.
Що тебе тривожить так, гетьмане,
Що тобi не спиться до зорi?
Смутку iз вiдра, що на цямринi,
Ти до краю не допив iще.
Високо ще небо соколине,
Де кружляє твiй крилатий щем.
Ти ж без його не вернеш до тями,
Ти сьогоднi правду чув слiпу:
Жаль лише трави, що копитами
Кiнь твой потоптав у цiм степу
I впаде в вiки на чорнiм крепi
Чорна тiнь твоєї булави!..
Де вам знати, як блукав вiн степом
I просив пробачення в трави,
Так, немов кричав до всього краю,
Пияком хитаючись на двох:
На землi – нi пекла анi раю!
Бог все бачив! Хай розсудить Бог!..
Най розсудить. Де ж твiй сон, Богдане?
Може, долю кращу де набрiв?..
Ти – один. I нiч свистить арканом,
Сплетеним зi степових вiтрiв.
Словникова робота
Цямрина-одна деревина з колодязного зрубу.
Щем-1) Тупий, ниючий біль, спричинений яким-небудь подразненням.
2) Відчуття неспокою, тривоги, хвилювання, збудження.
Бесіда.
- Яким ми побачили гетьмана Богдана Хмельницького в поезії? Доведіть свою думку цитатами з твору.
- Як це характеризує гетьмана?
Слово вчителя. В центрі цієї поезії образ мужнього, відважного ватажка козаків гетьмана Богдана Хмельницького. Мудрий правитель зображений поетесою під час душевних мук. На самоті вночі гетьман дає волю емоціям, переживанням. Кожній людині, незалежно від посади, притаманні звичайні людські риси. І тільки сила духу Богдана Хмельницького допомагає опанувати себе і рухатися далі.
Учень. Виразне читання вірша «Сотник».
Сотник
Веде корогва од мого порогу.
Кричить пташина на старому грабі.
Мій сотнику! Тобі курить дорога
І кураї підморгують обабіч.
Вуст усміх і сьогодні не прочинить
(а нині він і справді ні до чого)…
Ти цілував мене лише очима,
І словом не торкаючись чужого.
Час бризкає, мов молоко в подійник.
І тіні, що заклякли при порозі,
Ніяк не можуть розплести обіймів –
А ти уже вклоняєшся дорозі.
Кивають спориші при кожнім кроці.
Вуста спиняють крик – бо ще почуєш!
А сльози, що між квітів на сорочці,
Нехай тебе від кулі порятують.
Бесіда.
- Який мотив твору?
- Який настрій вірша? Чим він викликаний?
Слово вчителя. У поезії оповідь ведеться від імені ліричної героїні, доля якої важка. Вона прощається із своїм чоловіком сотником. Жінка смиренно сприймає те, що чоловіку треба їхати. Їй залишається тільки молитися за нього. Адже молитва буде захищати сотника в боях. Таким чином поетеса зображує жінку-берегиню.
Поетичний батл
Запрошуються двоє учнів. Учитель називає художні засоби, учні відповідають. Перемагає той, у кого найбільше правильно названих художніх засобів.
(Кивають спориші, вуста спиняють крик, кураї підморгують, нiч свистить арканом, чорна тінь, правда сліпа, крилатий щем, небо соколине, нiч свистить арканом, гарячий степ)
Самостійна робота. Заповніть таблицю «Художні засоби у творах»
|
Епітети |
Порівняння |
Метафори |
Риторичні оклики |
Риторичні питання |
«Спокута» |
|
|
|
|
|
«Лицарю минулого» |
|
|
|
|
|
«Сотник» |
|
|
|
|
|
Слово вчителя. Проаналізувавши художні засоби у творах М. Брацило, можна зробити висновок про багатий мовний світ поетеси.
V. Підсумок уроку
1.Слово вчителя. Для поетеси важлива роль історичної пам’яті, єднанні поколінь у формуванні світогляду українців ХХІ ст. Тому у своїй поетичній збірці «Шовкова держава» вона наділяє образи козаків новими барвами, відтінками, формами. Марина Брацило була, є і буде гідною донькою наповненого історією острова Хортиці, споконвічного Запорізького Степу і свого народу.
2. Інтерактивна вправа «Хмарка слів»
Свої враження від творчості М. А. Брацило передайте за допомогою «Хмаринки слів». Створіть її за посиланням.
https://wordcloud.pro/ru/studio/editor?v=3
VІ. Оцінювання роботи учнів.
VІІ. Домашнє завдання.
Обов'язкове:написати лист М. Брацило;
за бажанням: скласти власний вірш про козаків.
Список джерел
1. Брацило М. Шовкова держава:лірика. – Київ: Наш Формат, 2014. – 336 с.
2. Кривоший О. Жінка в суспільному житті України за часів козаччини : історичні розвідки. – Запоріжжя: Поліграф, 1998. – 68 с.
3. Письменники запорізького краю – Запоріжжя: Хортиця, 2002. – 580 с.
4. Письменники України: Бібліографічний довідник / Упоряд. В. П. Павловська, та інш. – Київ: Український письменник, 2006. – 514 с.
5.http://www.bratsylo.com.ua/about-me/itemlist/category/15-%D0%B1%D1%96%D0%BE%D0%B3%D1%80%D0%B0%D1%84%D1%96%D1%8F.html [Електронний ресурс] – Режим доступу до ресурсу: http://www.bratsylo.com.ua/about-me/itemlist/category/15-%D0%B1%D1%96%D0%BE%D0%B3%D1%80%D0%B0%D1%84%D1%96%D1%8F.html.
6. http://mij-kraj.com.ua/literaturoznavstvo-movoznavstvo-ta-folklor/zhyttievyi-i-tvorchyi-shliakh-literaturnoi [Електронний ресурс] – Режим доступу до ресурсу: http://mij-kraj.com.ua/literaturoznavstvo-movoznavstvo-ta-folklor/zhyttievyi-i-tvorchyi-shliakh-literaturnoi.
7.Уроки літератури рідного краю [Електронний ресурс] – [Електронний ресурс] – Режим доступу до ресурсу: