Урок "Конспект уроку зарубіжної літератури для 10-го класу на тему: " Ф. М. Достоєвський: митець, доля, становлення" . Презентація до уроку

Про матеріал

Матеріал уроку допоможе ознайомити учнів із творчістю письменника, зацікавити особистістю, глибиною його світосприйняття, епохою, в яку він творив; формувати навички учнів працювати з дослідницьким матеріалом, вміння стисло і лаконічно висловлювати власну думку; розвивати літературні компетентності; виховувати почуття вихованості, гуманізму, активну життєву позицію.

Перегляд файлу

Тема. Ф. М.  Достоєвський:  митець, доля, становлення.

Мета: ознайомити учнів із творчістю письменника, зацікавити особистістю, глибиною його світосприйняття, епохою,  в  яку він творив;  формувати навички учнів працювати з дослідницьким матеріалом, вміння стисло і лаконічно висловлювати власну думку; розвивати літературні компетентності;  виховувати почуття вихованості, гуманізму, активну життєву позицію.

Обладнання: портрет Ф. М. Достоєвського, мультимедійний проектор, фрагменти з фільму Володимира  Хотиненка « Достоєвський»; запис музики Л. ван Бетховена, твори письменника.

Тип уроку: вивчення нового матеріалу.

 Людина є таємниця.

 Її потрібно розгадати…Я

 займаюся цією таємницею, бо

 хочу бути Людиною.

 З листа Достоєвського до брата

Хід уроку

І. Організаційний  момент .

Звучить музика Л. ван  Бетховена. На столі підсвічник зі свічками,  книги,  перо з чорнилом,  аркуші  паперу…

ІІ. Мотивація навчальної діяльності.

Вчитель. «Людина є таємницею. Її треба розгадати, і якщо будеш її розгадувати все життя, то не кажи, що втратив час;  я займаюся цією таємницею, бо хочу бути людиною», - ці слова Ф. М. Достоєвського не лише його особисте зізнання, але й щире запрошення нас, читачів,  до осягання цієї великої таємниці, до самостійної роботи нашого розуму і серця, до вирішення найскладніших питань, без яких,  кажучи словами письменника, «нельзя выделаться  в человека».  Що я за людина,  у що я вірю і на що сподіваюсь – відповіді на ці запитання протягом усього життя шукав письменник і герой його творів. Відповіді будемо шукати і ми сьогодні на уроці.

ІІІ. Оголошення теми і мети уроку.

Слово вчителя. Сьогодні на уроці ми ознайомимось із життям і творчістю російського письменника Федора Михайловича Достоєвського, будемо визначати естетичні та філософські погляди,  розвиватимемо навички критичного мислення,  вміння лаконічно висловлювати власну думку,  спираючись на дослідницький матеріал:  листи, спогади, цитати з творів,  фрагменти з фільму про Достоєвського.

 

(Учні отримували випереджувальні завдання роботи в парах;  відшукували листи, спогади,  цитати з текстів Достоєвського,  робили презентації окремих періодів життя і творчості письменника. Тому в процесі роботи над вивченням теми уроку спиратимуться на цей матеріал і робитимуть  висновки)

  • Звернення до портрета письменника пензля Перова ,  який вважала дружина Достоєвського найкращим зображенням письменника.

Слайд №1

- Яким ви бачите портрет Достоєвського?

- Про що говорять його очі?

IV Формування умінь та навичок

Презентація І . «Дитячі роки. Родина письменника».

Слайд №3-4

Учень. Батько Достоєвського,  Михайло Андрійович,  син священика,  у минулому військовий  лікар,   був людиною дратівливою,  гарячковою,  пихатою,  дуже скупою.

Одружився з життєрадісною, доброю дівчиною, Марією Федорівною Нечаєвою, якій нерівний шлюб не дав щастя. Створена батьком нестерпна  атмосфера в домі затьмарювала дитинство Достоєвського.

 

Учень 2   Про це він писав у романі «Підліток»  : «Є діти, які вже з дитинства замислювалися над своєю сім’єю , з дитинства ображені не благообразністю батьків своїх….

Ми відшукали листи матері. Ось про що вона пише:

«Любові моєї не бачать, не розуміють почуттів моїх,  дивляться на мене з низькою підозрою, тоді як я дихаю моєю любов’ю».

«Для мене світ Божий потьмарився;  ніде не могла знайти собі ні місця, ні розради. Три дні я ходила як божевільна . Ах, друже мій, ти не повіриш, як це тяжко».

-У чому трагічність долі матері письменника?(самотність, нещасливий шлюб, тяжка хвороба –сухоти).

Слайд №5-6-7. Учень.  Квартира Достоєвських знаходилася у флігелі Маріїнської лікарні для бідних,  де 30 жовтня 1821 року народився Достоєвський.

 У сімї Достоєвських було ще шестеро дітей: Михайло , Варвара, Андрій, Віра, Микола , Олександра. Часто вечорами в будинку влаштовували сімейні читання, де читали «Історію государства Російського», повісті Карамзіна, твори Пушкіна, Жуковського.

 Мати і покоївка в родині письменника були глибоко релігійними людьми і виховували дітей у православних традиціях. А батько у всьому любив строгий порядок. Він готував своїх дітей до нелегкого життя, в якому треба було всього добиватися невтомною працею

Слайд №8 .

Учень. Початкову освіту Достоєвський здобув  дома , а згодом навчався в пансіонах. По закінченню пансіону в Москві батько відрядив двох старших синів на навчання до Головного військово-інженерного  училища в Петербург. Перед цим юнаки пережили трагедію : померла мати.  А через 2 роки , 8 липня 1839 року , загинув і батько. 

Ця звістка настільки вразила Достоєвського, що в нього трапився перший напад хвороби,  яка буде мучити його все життя – епілепсія.

Дослідник-учень. З листа молодшого брата Андрія «…роздратований якимись невдалими діями селян батько спалахнув і став дуже кричати на селян. Один з них , більш зухвалий, відповів на цей крик сильною грубістю і слідом за тим… гукнув…:«хлопці, кінець йому»…селяни , чисельністю в п’ятнадцять чоловік,  накинулись на батька в одну мить …покінчили з ним…»

ІІ . Перші літературні спроби (40-60ті роки)

Учень . 12 серпня 1843 року Достоєвський закінчив курс наук в вищому офіцерському класі і був зарахований на службу до Інженерного корпусу при Санкт-Петербурзькій команді ,  але прослужив недовго.19 жовтня 1844 року пішов у відставку і присвятив себе літературі .

Слайд № 9-10-11 Учень. Перший друкований твір Достоєвського - переклад повісті О. де Бальзака « Євгенія Гранде» (1844 року)

 1846 року  - роман  « Бідні люди» приніс йому перший успіх.

В центрі роману – історія чистого і піднесеного кохання чиновника Макара  Дєвушкіна і бідної дівчини  Варєньки.  В цій повісті автор піднімає проблеми «маленької людини».

В цей час він знайомиться з критиком Бєлінським, але їхні погляди розходяться.

Дослідник 1. «Мій погляд був радикально протилежним погляду Бєлінського.  Я застав його пристрасним соціалістом… як соціалісту йому передовсім належало скинути християнство».

«Я дорікав йому за те, що він силкується дати літературі часткове негідне його призначення, зводячи її виключно до опису…газетних фактів.»

 

 

ІІІ. Участь у діяльності гуртка петрашевців.  Арешт.

Слайд№13

Учень.1847 року Достоєвський зближується з Михайлом Буташевичем – Петрашевським,  чиновником Міністерства іноземних справ, прихильником і пропагандистом утопічного соціалізму Фур’є. Він починає відвідувати його відомі «п’ятниці»,  де знаходить нових друзів. Достоєвський часто висловлюється про необхідність негайного скасування кріпосного права,  навіть шляхом повстання.15 квітня 1849 рік на одній із «пятниць» він читав заборонений «Лист Бєлінського до Гоголя».

Дослідник. Із відповідей Достоєвського слідчий комісії «Фур’єризм – система мирна, вона зачаровує душу своєю витонченістю, зваблює серце тією любов’ю до людства.. і дивує розум своєю стрункістю…Реформи політичної фурєризм не покладає, його реформа- економічна.»

-Яке вчення пропагували петрашевці?  В чому його суть?

Слайд №14-15

Учень. В ніч з 22 на 23 квітня 1849 по особистому наказу Миколи І петрашевців було заарештовано та ув’язнено у Петропавловській фортеці. Через 9 місяців відбувся військовий суд,  всіх засуджено до розстрілу. Але в останній момент смертна кара замінена засланням.

Дослідник. Про момент страти та місце пізніше описав Достоєвський в романі «Ідіот»: «Неподалік була церква, і верхівка собору із золоченим дахом виблискувала на яскравому сонці . Він пам’ятав, що страшенно вперто дивився на цей дах і на промені , які від нього блищали:…йому здавалося, що він через три хвилини як-небудь зіллється з ними…Нічого не було для нього в цей час важчого, ніж безперервна думка: « Що, якби повернути життя…»

Вчитель.   Вашим завданням додому було переглянути фільм В. Хотиненка «Достоєвський». У цьому фільмі є епізод,  де Достоєвський згадує момент страти. Переглянемо цей епізод і з’ясуємо, чи вдалось актору передати переживання письменника, чи таким ви уявляєте  Достоєвського?

Фрагмент з фільму серія 5.  (18.56-21.35)

-З якими думками Достоєвський вирушив на каторгу?

Дослідник. З листа Достоєвського брату Михайлові: «!Брате Я не сумний і не занепав духом. Життя,  всюди життя,  життя в нас самих , а не в зовнішньому…»

ІV Каторга

Слово вчителя. Перша подорож Достоєвського Росією, як не прикро, була шляхом на каторгу. У Тобольську в нього трапилась дивовижна зустріч.

Запитання до учнів.

  • З ким зустрівсь Достоєвський у Тобольську?

Слайд 16.(з дружинами декабристів)

Дослідник. «Ми побачили цих великих страдниць, які добровільно поїхали слідом за своїми чоловіками до Сибіру. Ні в чому невинні, вони довгі 25 років зносили  все, що зносили їхні осуджені чоловіки»

  •  Що подарували дружини декабристів Достоєвському? (Євангеліє)
  • Як відбувалось переродження Достоєвського?

Слайд 17

  • Дослідник . Зі спогадів Достоєвського: «Самотній душевно,  я переглядав усе до останніх дрібниць, вдумувався в моє минуле… судив себе один невмолимо і суворо і навіть у певний час благословляв долю за те, що послала мені цю самотність…»

V. «Нове життя» Слайд 18

Слово вчителя.  У лютому 1854 році Достоєвський полишає в’язницю  і отримує призначення рядовим у Семипалатинськ. Вчорашній               арештант знов повертається до життя. Він здобуває право читати і писати…

  • Чи зломила каторга Достоєвського?

Дослідник. «Скільки я виніс із каторги народних типів і характерів… На цілі томи вистачить!» - писав Достоєвський.

Коли письменника відправили на каторгу,  він  заспокоював брата   Михайла: «Облиш же, брате, ти знаєш мене, не в труну ж я лягаю, не в могилу проводжаєш,- і в каторзі є люди… А вийду з каторги, - писати почну. У ці місяці я багато пережив, у собі-то самому багато пережив, а там попереду-то, що побачу і не переживу, - буде про що писати…»

Висновок учнів.

Слово вчителя. І справді, він вийшов із каторги і почав писати. Недаремно в усіх творах письменника, яскравим полумям горить слово «страждання». Життя людини не просте, багато  прикростей доведеться їй зазнати, багато перетерпіти, але головне – залишитись людиною.

  • Що виніс з каторги Достоєвський для себе в духовному плані?

(Новий «символ віри»,  в основі якого  було народне почуття Христа, народний тип християнського світосприйняття.)

Слово вчителя. Після звільнення  з Омського острогу в житті Достоєвського розпочався новий етап – духовний пошук  шляхів суспільно розвитку Росії,  який завершився в 60-ті роки формуванням так званих « почвеннических»   грунтівничих переконань Достоєвського.

Дослідник. За життя Достоєвського в культурних шарах суспільства протиборствували принаймні дві політичні течії — слов'янофільство і західництво, суть яких приблизно така: прихильники першого стверджували, що майбутнє Росії в народності, православ'ї і самодержавстві, прихильники другого вважали, що росіяни повинні в усьому брати приклад з європейців. І ті, й інші розмірковували над історичною долею Росії. У Достоєвського ж була своя ідея — «почвенництво» грунтівництво, суть якої – наблизити людей до своїх природних коренів - «грунту». Він був і залишався російською людиною, нерозривно пов'язаною з народом, але при цьому не заперечував досягнення культури і цивілізації Заходу. З плином часу погляди Достоєвського розвивалися, і в період свого третього перебування за кордоном він остаточно став переконаним монархістом.

Слайд №19

Вчитель .В 1859 році Достоєвський повертається до Петербурга і разом з братом Михайлом видає журнал «Час» (з 1861р.), а після його заборони – журнал «Епоха».

VІ. «Особисте життя письменника».

Слайд №20,21,22

Учень  Особисте життя письменника було надзвичайно складним. З першою дружиною Марією Ісаєвою стосунки не склалися, вона помирає від сухот. В 1862 році Достоєвський закохується в Апполінарію  Суслову,  що стала прототипом його героїнь. Складні перипетії  переживань, пристрасть Достоєвського до гри остаточно зруйнували їхні стосунки.

Після смерті брата Михайла на плечі Достоєвського лягають борги брата. Він  виконує моральний обовязок утримувати сімю покійного до кінця свого життя.

Здоровя  Достоєвського погіршилося,  він їде на лікування за кордон – у Вісбаден, німецьке містечко, де розпочинає роман « Злочин і кара».  Його матеріальне становище скрутне – запекла гра в казино забирає всі заощадження. Не в змозі виплатити борги кредиторам,  Достоєвський укладає кабальну угоду з видавцем Стелловським , якому продає зібрання своїх творів, за умови додати до них ще й нову повість . У разі невиконання угоди він ризикує залишитись без коштів на існування. Восени  1866р. , щоб швидше виконати своє зобов’язання , Достоєвський запрошує до себе стенографістку Ганну Григорівну Сніткіну і диктує їй повість « Гравець».

Слайд № 23

 

Вчитель. Уже 15 лютого 1867 року Ганна Григорівна стає дружиною Достоєвського, з якою вони вирушають за кордон.

 

 Ганна  Сніткіна була другом,  коханою,  музою письменника.

 Інсценізація спогадів Сніткіної про чоловіка «А как бы выиграли в художественном отношении произведения моего мужа, если бы он не имел этих взятых на себя долгов и мог писать романы не спеша, просматривая и отделывая, прежде чем отдать их в печать. В литературе и обществе часто сравнивают произведения Достоевского с произведениями других талантливых писателей и упрекают Достоевского в чрезмерной сложности, запутанности и нагроможденности его романов, тогда как у других творения их отделаны, а у Тургенева, например, почти ювелирски отточены. И редко кому приходит в голову припомнить и взвесить те обстоятельства, при которых жили и работали другие писатели, и при которых жил и работал мой муж. Почти все они (Толстой, Тургенев, Гончаров) были люди здоровые и обеспеченные и имевшие полную возможность обдумывать и отделывать свои произведения. Федор же Михайлович страдал двумя тяжкими болезнями, был обременен большою семьею, долгами и занят тяжелыми мыслями о завтрашнем дне, о насущном хлебе»

Слайд№24

Вчитель. Найсвітлішим часом у житті письменника був час після повернення до Петербурга. Після смерті першої доньки Софії у нього народилася ще одна дочка Любов, син Федір, син Олексій. Дружина опікується грошовими і видавничими справами,  звільняючи чоловіка від боргів.  Уперше п’ятдесятирічний письменник не зазнає фінансової скрути і може творити спокійно.

Слайд№25

Слйд№26

Виснажливі хвороби, трагічні життєві перипетії та каторжна праця вичерпали здоров’я письменника. 28 січна 1881р Достоєвський помер , похований на цвинтарі Олександро-Невської Лаври.

Слайд №27-28 

Останній роман Достоєвського «Брати Карамазови», над яким письменник працював останні два роки свого життя, став своєрідним підсумком його творчості, де з граничною повнотою та яскравістю окреслене все коло його морально-етичних, філософських і соціальних питань, які хвилювали письменника.

 

Робота над поняттям «ЕстетикаДостоєвського» .

Слайд№29

 

 

 

 

  • Що може бути фантастичніше і несподіваніше від дійсності? Ніколи романістові не уявити таких можливостей, як ті, які дійсність представляє нам кожен день у вигляді звичайних речей. Дійсність понад усе!
  • Соціальна дійсність сповнена зла, тому зображення її полягає в передачі трагічності світу
  • Прекрасне є ідеалом.
  • Життя наповнене комізмом і тільки у внутрішньому змісті її величність.
  • Краса врятує світ.

 

Перегляд слайду № 30,31

V. Заключне слово вчителя.  Ми познайомилися з вами з особистістю Достоєвського. Він єдиний, мабуть, письменник, життя і творчість якого спонукають замислитись не тільки над тим, що таке життя, сенс життя, а й про те, як треба любити один одного та пізнати головне, що ніхто інший , а тільки ти, перш за все, у всьому винний.  Ми вчимося у Достоєвського брати відповідальність за своє життя і за життя оточуючого світу. Його гасло »Світ треба переробити» починається з бажання змінити себе. Про це він писав у романі «Підліток»:»…Моя думка, що світ треба переробити, але перший крок в тому, що почати потрібно саме з себе». Його слова актуальні і для нас зараз, бо ми живемо в час змін. І допоки ми не змінимо себе, ми не зможемо змінити світ. Заклик до світової спільноти залишається нереалізованим благим бажанням. А бажання людини пізнати себе, шукати свій шлях до Добра, Правди,  Краси безмежне в часі. 

 

 

 

 

 

VI Закріплення набутих знань, умінь, навичок.

  • Перевір себе .

Слайд № 32

 

 

  • Гронування

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

VII. Домашнє завдання.

Біографія Ф. Достоєвського . Підготуватись до розгляду роману «Злочин і кара». Індивідуальне завдання «Історія написання роману»

VIII. Підведення підсумків уроку .

  • Інтерактивна гра «Мікрофон».

Продовжте речення :

  • «Найбільше мене вразило… »
  • «Письменник Достоєвський уявляється мені як людина …»
  • «Мені імпонує в письменникові те …»
Станьте першим, хто оцінить розробку

Щоб залишити свій відгук, необхідно зареєструватись.

Дякуємо! Ми будемо тримати Вас в курсі!
docx
Додано
1 січня
Переглядів
160
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку