Урок "Образи повісті О. Кобилянської «Земля». Психологізм і символізм твору як новаторство О.Кобилянської. Духовні орієнтири твору"

Про матеріал
Мета: розкрити образи повісті; його проблематику, удосконалювати вміння на основі аналізу твору характеризувати героїв, визначати, яку роль відіграє символізм у розкритті ідеї; виховувати високі моральні якості учнів, формувати світлі ідеали. Тип уроку: урок систематизації й узагальнення знань. Обладнання: тексти повісті «Земля», буктрейлер, біблійна легенда про Каїна й Авеля, картки. Епіграф уроку: ...Бо ти на землі — людина. В. Симоненко Кругом нас знаходиться якась безодня, що її вирила доля, але тут, у наших серцях, вона найглибша. Йонас Лі
Перегляд файлу

Тема. Образи повісті О. Кобилянської «Земля». Психологізм і символізм твору як новаторство О.Кобилянської.  Духовні орієнтири твору

Мета: розкрити образи повісті; його проблематику,  удосконалювати вміння на основі аналізу твору характеризувати героїв, визначати, яку роль відіграє символізм у розкритті ідеї; виховувати високі моральні якості учнів, формувати світлі ідеали.

Тип уроку: урок систематизації й узагальнення знань.

Обладнання: тексти повісті «Земля», буктрейлер, біблійна легенда про Каїна й Авеля, картки.

Епіграф уроку:

 ...Бо ти на землілюдина.

В. Симоненко

Кругом нас знаходиться якась безодня,

що її вирила доля, але тут, у наших серцях,

вона найглибша.

                                                                                   Йонас Лі

                                                                                         

 

Хід уроку

  1.              Організаційний момент

Усміхніться один одному, подумки побажайте успіхів на цілий день. Для того, щоб впоратися на уроці з завданнями, будьте старанними.

  1.           Актуалізація знань

Ми з вами продовжуємо сьогодні працювати з повістю О. Кобилянської «Земля». І розпочнемо нашу роботу з літературного диктанту, щоб пригадати деталі цього твору.

Літературний диктант

  1.               Кому присвячена повість «Земля»? (батькові письменниці)
  2.               Повість «Земля» розпочинається з … (опису природи/ пейзажу)
  3.               Головні персонажі повісті … (Івоніка, Марійка, Михайло, Сава, Анна, Рахіра)
  4.               Хто з героїв «зо стрільбою ходив би день і ніч по лісі»? (Сава)
  5.               Кому належить репліка «Як не будеш мати землі, то не зможемо побратися»? (Рахірі)
  6.               Кому старий Івоніка відписав значний шмат землі? (синові Анни й Петра)
  7.               Де було вбито Михайла? (у лісі)
  8.               Що сховав Івоніка під час розтину тіла Михайла? (кулю)
  9.               Хто прихистив у себе Анну, коли мати вигнала її, дізнавшись про вагітність? (Докія)
  10.          На яке свято планував Михайло повідомити батькам про намір одружитися з Анною? (на день св.Михайла)
  11.          Від кого Марійка дізналася, що бідним роздаватиме своє добро й від людей ховатиметься? (від ворожки)
  12.          Яких біблійних героїв нагадують брати Сава й Михайло? (Каїна й Авеля)
  1.       Мотиваційний етап
  1.               З’ясування емоційної готовності до уроку

Людина народжується, щоб жити в любові, радості, щасті. Без цих елементарних почуттів, без їхньої життєдайної енергії наше існування втрачає сенс. Від першого дня на цьому світі ми любимо батьків, братів, сестер; любимо природу, землю-матінку, інших людей... Якою ж є любов до землі героїв повісті О. Кобилянської, які проблеми порушує  письменниця у своєму творі

  •              Чому Сава Федорчук став новітнім Каїном?
  •              Як наважився пору­шити Божу заповідь «Не убий»?
  •              Чи можна було попередити злочин?

Саме такі запитання тривожать кожного читача. Найлегша відпо­відь –  убив, бо хотів одержати у спадок усю батьківську землю.

 Давайте разом вирішимо проблему « Земля – причина злочину?!»

  •              Поміркуймо разом.

Але для початку пригадаємо, зміст повісті, і для цього складемо «Сюжетний ланцюжок»

 

Експозиція

Зав’язка

Розвиток дії

Кульмінація

Розв’язка

Епілог

Весілля Тодорика та Парасинки. Знайомство з головними і другорядними героями.

Перше побачення Михайла та Анни. Страх Анни перед чимось «з розжареними очима», що летіло з лісу.

Перебіг подій у житті героїв.

Сава й Михайло пішли до панського лісу. Другого дня Михайла знайшли вбитим у лісі.

Похорон Михайла

Розповідь про подальшу долю героїв.

 

  •              Бесіда з елементами дискусії. Робота з текстом
  •              Кажуть, що двох однакових людей і характерів не буває навіть в одній родині. Яким був і в кого вдався Михайло, а в кого Сава?

Порівняльна характеристика

 

Попрацюємо з Скрапбуком Вчитель. Перед вами скрапбуки, ваше завдання знайти предмети, які характеризували б героїв повісті. 

Анна – перстень, який подарував їй Михайло; близнята, які померли; хлопчик – її та Петра син

Рахіра – курка з яйцями; горілка; трубка з тютюном

 

Михайло – плуг у полі; сопілка; військова форма

Сава – теля; заєць; рушниця

 

     Вчитель. Повість пронизана низкою деталей, які не просто символічні, вони містичні.  Ваше завдання – за 1 хвилину схематично намалювати символи, які ви побачили у творі і пояснити їх.

  •               Земля – символ  темної сили над людиною й водночас праці, мрії.
  •              Сава та Михайло – символи  Каїна та Авеля
  •              Сусудній ліс: неподалік від сусіднього лісу мешкає Рахіра, а якраз у іі домі заражається гріхом Сава. Сава дуже любить цей ліс. Чому? Бо «все, що в лісі роблено, не було гріхо.м». Отже, сусідній ліс — символічне втілення его, сліпого інстинкту, а саме це визначає натуру Сави, власне, сусідній ліс — його стихія.
  •              Теля: умирає в муках мале теля, що, граючись, випадково поранилося. відсахнулося від хлопця в передсмертну хвилину теля «з виразом дикого, відражаючого перестраху» в очах, — душа, згасаючи, помітила наближення Каїна, першоогрішника.
  •              Куля, яку знайшов Івоніка й здогадався, хто вбивця – символ  вибору 
  •              Місячне сяйво: в ніч оплакування й похорону Михайла надзвичайно ясно сяє місяць. Символіка цього образу багатогранна. Опинившись у місячному світлі, Івоніка відчуває, що«великий гріх впав уже на його дім». Тут сяйво місяця натякає на позасвідому, містичну царину, де й кореняться причини, заховані пояснення трагедії. Астральні деталі тут свідчать про присутність Всевишнього при похованні праведника.
  •              Кілька разів у мертвого Михайла йде кров : зразу – коли вперше до нього  підходить Сава, потім – коли Марія накинулась з прокльонами і бійкою на Анна, третій раз – коли Анна починає плакати біля труни, четвертий раз – знак матері одуматися і прийняти Анну.
  •              Свічка: на смерть душі братовбивці натякає ще одна деталь, уже на похороні: «Одна свічка, що горша в головах умерлого, впала, покотилася саме  до ніг Сави і тут згасла».
  •              Дитина Анни та Петра – символ  надії.

 

Вчитель. Отже, удаючись до символічних деталей, Кобилянська робить успішну спробу проникнути в позасвідомі обшири духовного світу.

 Давайте і ми зясуємо причину ріхопадіння Сави

Складання схеми «Причини гріхопадіння Сави»

 

Звідси ми бачимо, що земля не є основною причиною злочину

 

Інформаційне гроно «Земля»

 

Які ще проблеми порушує О. Кобилянська.

«Дерево рішень»

 

Проблематика повісті

 В основі твору — морально-етична проблематика, заглиблення у філософську й навіть містичну царину. Це вкотре підтверджує епіграф твору «Кругом нас знаходиться якась безодня, що її вирила доля, але тут, у наших серцях, вона найглибша». Таким чином наголошується, що хоч проблема власності на землю соціальна, О. Кобилянська акцентує на морально-етичних проблемах, і для неї важливо пояснити причини того, що сталося, дослідити психологію кожного персонажа. Письменниця у повісті порушує такі проблеми:

  •             сакрально-містичний зв’язок людини і землі;
  •             влада землі над людиною;
  •             фатум, влада долі над людиною;
  •             життя і смерть;
  •             гріх і святість;
  •             злочин і спокута;
  •             любов і ненависть;
  •             сумлінна праця на землі як священний моральний обов’язок, єдиний засіб і виправдання буття селянина.

 Але все ж разом з  основною проблемою влади землі над людиною перед нами постає проблема братовбивства. Це гріхопадіння сягає ще часів перших людей на землі. Письменниця не ідеалізує героїв, а виводить їх у екстремальних ситуаціях, дає змогу проявити себе, показати свій характер.

 

І щоб не сталося ми маємо памятати слова «… бо ти на землі  - Людина»

 

     Далі застосуємо прийом РАФТ. Для цього за домопогою технологічної карти вам треба написати  sms-повідомлення та лист-каяття героям повісті на запропоновані теми.

 

Роль

Аудиторія

Форма

Тема

Михайло

Анна

Sms-повідомлення

Зізнання у кохання

Сава

Михайлу

Лист-каяття

Провина перед братом

   

 

Учитель. Біблійний мудрець пише: «Покоління відходить, і покоління приходить, а земля віковічно стоїть! І сонечко сходить, і сонце заходить, і поспішає до місця свого, де, сходить воно. Що було, воно й буде, що робиться, буде робитись воно, – і нема нічого нового під сонцем!..»

   Це нагадує незмінний природний плин людського життя на землі, про красу і таїну майбутнього, що несе в собі вічне повторення.

V.  Домашнє завдання.

Написати фанфік

 

docx
Додано
9 листопада 2022
Переглядів
1042
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку