Урок "Образи жінок у новелі О.Кобилянської "Меланхолійний вальс"

Про матеріал
Урок був проведений на ІХ Всеукраїнському фестивалі "Мій особистіно зорієнтований урок" у м.Червонограді. "Образи нових жінок інтелектуалок в новелі «Valse melancholique». Глибоке відтворення внутрішнього світу героїнь через мелодію вальсу"
Перегляд файлу

Тема.  Ольга КОБИЛЯНСЬКА.  Образи нових жінокінтелектуалок в новелі «Valse melancholique». Глибоке відтворення внутрішнього світу героїнь через мелодію вальсу.

Мета. Дослідити,  що об’єднує трьох різних за характером героїнь новели Ольги Кобилянської «Valse melancholique»; з'ясувати, чи вдалося письменниці зобразити жінок європейського типу, кожна з яких мала свою високу мету й прагнула самовдосконалення; розкрити вплив мистецтва на долю людини; розвивати критичне мислення учнів, творчу уяву; виховувати в учнях упевненість у собі в критичних ситуаціях, віру в себе.

Цілі. Учні знатимуть сюжетно-композиційну особливість твору; умітимуть характеризувати новелу «Valse melancholique», зосереджуючи увагу на створенні образів нових жінокінтелектуалок; розумітимуть роль образів талановитих жінок-європейок, які виборювали своє місце під сонцем на Західній Україні на межі 19-20 століть, в українській літературі.

Ім'я уроку.    «Захочеш – і будеш. В людині, затям, лежить невідгадана сила» (Олег Ольжич)

Епіграф уроку.                                                          Я шаліла внутрішньо від музики

                                                                                                О.Кобилянська.

Тип уроку. Урок формування вмінь та навичок.

Методи, форми, прийоми. Евристична бесіда, спостереження, демонстрація; групова та індивідуальна; робота з таблицями, пошукова робота, асоціативний акропідсумок, незавершені запитання, травестія (домашнє завдання).

Обладнання. Технічні засоби навчання (ноутбук, проектор, дошка, колонка), антураж для створення настрою, скринька із дзеркалом.

Хід уроку.

На вчительському столі для антуражу стоїть старовинний підсвічник, лежать довгі рукавички, а на них – книжка. Учитель ставить біля цього натюрморту іще старовинну скриньку, відкриває її, усміхається, закриває (важливо, щоб учні помітили цей рух).

  1. Мотиваційний етап.
    1. Забезпечення емоційної готовності до роботи  3:30 хв

Музика, Шопен (відео) (слайд 1)

1.2 Вступне слово вчителя.

Не можу слухати меланхолійної музики.

А вже найменше такої, що приваблює зразу душу ясними, до танцю визиваючими граціозними звуками, а відтак, зрікаючися їх незамітно, ллється лиш одною широкою струєю смутку! Я розпадаюся тоді в чуття і не можу опертися настроєві сумному, мов креповий флер, якого позбутися мені не так легко. Зате, як пронесеться музика блиску, я подвійно живу.

Обнімала би тоді цілий світ, заявляючи далеко-широко, що музика грає!

Після закінчення відео (3:31) слайд 2 з епіграфом уроку і портретом О.Кобилянської.

1.3. Евристична бесіда.  1:30хв

  • Ми щойно прослухали вальс Шопена. І це зовсім не випадково: вчені довели, що 5—10 хв. прослуховування творів цього композитора пробуджують чуттєвість.
  • Ви знаєте, що одним зі способів навіювання для душі та тіла  є музика… а хто сказав такі чудові слова про неї? Кому з героїнь вони належать?
  • Яку роль відіграє Марта у творі (від її особи ведеться розповідь)
  • Чи була вона наділена якимись особливими талантами?

1.4. Актуалізація суб’єктного досвіду й опорних знань.

Музика, танець можуть перенести нас у минуле, нагадати приємні й не дуже моменти. Я досі пам’ятаю пісню, під яку вперше танцювала зі своїм чоловіком. Досі пам’ятаю чудову композицію Еніо Морріконе, під яку розбилось моє серце. І не можу її чути.

Пригадайте й ви…

  1. Цілевизначення й планування. 4 хв

Музика об'єднала наших трьох героїнь, вплинула на їхнє життя та смерть.

Це були особливі жінки! Образи,  не притаманні українській літературі до Ольги Кобилянської…

Мені цікава ваша думка про них. Саме для цього я прийшла до вас на урок.

2.1. Оголошення імені й теми уроку. Їх аналіз. (слайд 3)

  • Ім'я нашого уроку - «Захочеш – і будеш. В людині, затям, лежить невідгадана сила». Це слова Олега Ольжича. Про яку силу йдеться?
  • Тема уроку Образи нових жінокінтелектуалок в новелі «Valse melancholique». Глибоке відтворення внутрішнього світу героїнь через мелодію вальсу. То яким чином, на вашу думку, ім'я уроку відлунює в його темі?
  • Що значить назва цього твору? Поясніть значення слова «меланхолійний». Зверніться до Інтернету.
  • Меланхолія — важкий, похмурий, сумний настрій, сум, туга. Також психічний розлад, для якого характерні пригнічений стан, загальмованість думок, маячні ідеї.

2.2. Визначення індивідуальних цілей, ознайомлення із загальними. (слайд 4)

- У мене є цілі. (зачитую)

- Я хочу разом із вами зрозуміти  героїнь, зображених Ольгою Кобилянською, хочу осягнути глибину їхніх душ, об’єднаних мистецтвом, штукою.

- А чого ви чекаєте від цього уроку?

 - Скористайтеся моїми цілями, можливо, якась припаде вам до душі. Можливо, у вас є свої. Запишіть на аркуші і прикріпіть, будь ласка, під бейджем. Я також так зроблю.

- Хто хоче зачитати свої цілі?

 

  1. Опрацювання навчального матеріалу.

3.1. Об'єднання в групи  (2 хв) (слайд 5 – портрети жінок і символічно – музики)

  • Хто є головними героями (образами) твору?
  • А який образ об’єднує їх усіх, впливає на них? (Музика, гармонія, мистецтво. Потрібно, щоб діти сказали «музика»)
  • Перед кожним із вас лежать картки і певною характеристикою чотирьох образів твору. Кожна група має назву (Ганнуся, Марта, Софія, Музика).
  • Прошу Вас занести свою картку до визначеного місця – та там і залишитися.

4 скриньки різного кольору. Хтось один може зачитати свою характеристику.

  • Отже, у нас є чотири групи, на столах яких є 7-9 карток із характеристиками Софії, Ганнусі, Марти й Музики.

3.2. Що в імені твоїм? Можливо, хтось із вас знає, що означають імена дівчат? А слово «музика»?

(Звернути увагу на те, що в класі є дівчата із такими іменами. Якщо діти не знають значення, можна погуглити)

Слайд 6


Музика - мистецтво муз

Марта - володарка, наставниця.

Ганна – благодать

Софія - мудрість


  1.        Машина часу  (3 хв)
  • Ми маємо в своїй літературі Марусь, Катрусь і як добре йде — і Оксанок. Але чи не сягнути б нам і по інші типи? Чи не придались би нам у розвою нашої суспільності жінки світової освіти або жінки героїчних характерів? ( слайд 7)
  • Чому Ольга Кобилянська так висловилася у статті «Балаканка про руську жінку»?
  • Що таке фемінізм?
  • Що таке емансипація? (Під час бесіди ці терміни виносяться на слайд 8)

(Інформація, яку можна використати під час бесіди. Захоплювалася жіночим рухом, брала участь в організації товариства жінок-феміністок у Західній Україні. 1894 року в Чернівцях на зборах жінок, скликаних товариством, письменниця виступила з доповіддю «Дещо про ідею жіночого руху». Розповідаючи про тяжке і безрадісне життя жінок на Буковині, вона закликала жінок боротися за свою людську гідність, здобувати освіту, щоб «стати на власних силах у житті, щоб могти стати гординею наших батьків, братів, мужів, і стати підпорою нашому народові, підвалиною нашої нації, і щоб вона могла славитися своїм жіноцтвом, як своїм найкращим цвітом».

Згодом О. Кобилянська побачила обмежений характер жіночого руху і відійшла від нього, проте ідея емансипації жінки у суспільстві продовжувала хвилювати письменницю. Вона пильно придивляється до життя, шукаючи прототипів героїнь майбутніх творів — волелюбних і гордих, які б насмілилися захищати не лише своє право на незалежне становище в суспільстві, а й демократичні права людини взагалі. У вісімнадцятирічному віці Ольга знайомиться із Софією Окуневською  та Наталею Кобринською. Софія Окуневська – освічена дівчина, яка згодом стала першою на Буковині жінкою-лікарем. Наталя Кобринська - письменниця і громадська діячка , яка боролася за емансипацію жінок. Саме вони вселяють надію, що жінка також може реалізувати себе і радять писати твори українською мовою).

  • Образ жінки в літературі не є новим. І не був новим на початку 20 століття. То в чому ж новизна цих образів? Чим вони відрізнялися від образів героїнь 19 століття? (Наталка, Маруся, Леся, Мотря, Христя, Галя, Катерина)
  • Пригадайте, які стилі в літературі переважали в 19 ст? Якою є сентиментальна героїня, романтична?
  • На межі 19 і 20 століть з'явилися інші героїні. Чому? (тому що почали мінятися самі жінки, змінилися суспільно-політичні обставини)
  • Яких успішних жінок сьогодні ви знаєте? Які вони?
  • Відтак, якщо літературний герой – це дзеркало, в яке дивиться реальна людина, то якими сучасні протагоністки? Можливо, ви читали про таких жінок? Які твори? Чи сподобались вам ці героїні?
  • А музика? Чи змінювалася музика протягом цього часу?
  • Попрацюйте із табличками. Можливо, ці жінки мають і спільні риси?

3.5. Яка ти, Жінко?(3 хв)

Слайд 9 – три героїні різних епох

Маємо на столах хмарні картки із рисами характеру, таблички:

Яка ти, Жінко?

19 (Наталка Полтавка, Маруся, Катерина, 

Пісні Марусі Чурай

20 ( Ганнуся, Марта, Софія, музика Софії Дорошенко

Сьогодні (Я, моя подруга, успішна жінка сьогодні)

Музика, яка подобається мені сьогодні.

 

 

 

Заповнюємо їх. У кожної групи різні таблички, але принцип той самий.

  • Чи є спільні риси ознаки цих героїнь?

Кожна група зачитує свою. Прикріплюємо листки на магнітну дошку)

  • Надзвичайно! Ви намалювали портрети трьох різних образів, захованих у своєму часі.
  • Чому вони різні? (вплив суспільно-політичних умов)
  • Люди взагалі різні…ця різність видна в усьому. От, наприклад, ви…

Готуючись сьогодні до уроку, ви читали текст?  А хто слухав аудіокнигу? А хто дивився фільм? Наприклад, я мушу спочатку прочитати, а тоді вже дивитися.

  • За способами сприймання інформації люди поділяються на аудіалів, візуалів і кінестетиків. Ясно, що аудіали сприймають інформацію краще на слух. Візуали – зором. Кінестетикам потрібне емоційне переживання.

Скажіть, будь ласка, а наші героїні були ким, на вашу думку?

  • Хто хоче, зможе визначити тип свого сприймання  на перерві,  пройшовши тест за qr-посиланням.
    1.        Робота з відеоматеріалом 12 хв
  • Фільм за мотивами новели Кобилянської був знятий у 1990 році на кіностудії ім. О. Довженка.
  • Поки ми будемо дивитися короткі уривки про наших персонажів, я би хотіла, аби кожна група поставила запитання до персонажів інших трьох груп. І до Музики теж .  Це дасть нам можливість іще краще зрозуміти наших героїнь.
  • Оберіть, будь ласка, картки із початком запитання.
    1.        Летючі запитання

Кожна група з чотирьох ставить по три питання – до тексту, до автора, до героя (до кого захоче) за визначеним початком (мета завдання – навчитися ставити відкриті запитання). Потім складає орігамі – паперові літачки і відправляє їх до сусідніх груп (заняття дрібною моторикою). Усе це відбувається під час перегляду ролика.

Наприклад, якщо ми дивимося ролик про Ганнусю, то запитання пишуть для групи із цією назвою. Учні мають можливість обрати одне із трьох запитань. Група Ганнусі запитання в цей час не пише.

Покоління Х має змогу вправно впоратися і з переглядом ролика, і з постановкою запитання, і з орігамі.

Чому…..? Навіщо …..? Як……? Хто …..? Де…..? Коли….? З якою метою….? Звідки….? Про що….? Що …? З якого часу..? Від кого…?

Відео про кожну героїню + музика. ( 4 відео)

Відео про Марту (слайд 9)

Відео про Ганнусю (слайд 10)

Відео про Софію (слайд 11)

Відео про музику (слайд 12) (Тут обов’язково варто вчителю попросити знайти опис цього моменту (а він є серед карток характеристик). Можливо, навіть перед роликом. Після того, як учні зачитають, варто розказати, що цей твір був написаний

  1.        Евристична бесіда.

Після кожного уривку – запитання від учителя до групи (група відповідає про свій образ) (2-3 запитання)

  • Що це за ситуація?
  • Як почувається в цей момент героїня?
  • Як би ви вчинили на її місці?
  • Як сьогодні можна вирішити цю проблему?
  • ЯК би вчинила сьогодні жінка ?
  • Хто сьогодні відповідальний за життя, освіту жінки?
  • Хто може допомогти?
  • Хто допомагав тоді?
  • Чому не справдилися надії?

Запитання можуть мінятися залежно від відповідей учнів. Від інших груп – відповідь на три запитання з літачків.

3.9 Аналіз ідеї твору (3 хв) слайд 13


  • Чому Ольга Кобилянська написала цей твір?

Коли Ольгу Кобилянську запитали про провідну думку новели, вона, дивуючись, відповіла зустрічним запитанням: «А чи ви маєте її, коли переживаєте настрій, котрий не дає вам спокою, викликає прагнення здійснити велику мрію, кличе вас кудись так сильно, що ви не можете навіть передати цього поклику?»

  • Котра із героїнь найбільше схожа на авторку. Чому?

Уперше новелу надруковано 1898 року в «Літературно - науковому віснику». Як і багато інших творів О.Кобилянської, новела « Valse melancolique» має значною мірою автобіографічний характер. Письменниця порівнювала своє життя з життям однієї з героїнь твору Софії Дорошенко.

У листі до Осипа Маковея 17 лютого 1898 року вона писала: «Прочиталисьте Вальс Меланхолік – і знаєте історію мого життя. Се моя історія. Більше не кажу нічого.»

  • Зверніть увагу на портрет авторки. Хто з актрис найбільше схожий зовні? (Марина Поліщук)
  • Хто з героїнь мав прізвище? Чому, на вашу думку?
  • Чотири образи… Чотири героїні, яких об’єднує гармонія. Знайдіть висловлювання Ганнусі про гармонію і щастя. Зачитайте. (це висловлювання є на столі у групи Ганнусі)
  • Що таке гармонія? ( хтось із учнів знаходить визначення за допомогою Google)

Слайд 14

  • Яке із цих визначень підходить для наших героїнь?

3.10. Асоціативне акроузагальнення.

  • Саме гармонія об'єднала наших дівчат і музику. Тож окреслімо цю єдність конкретними якостями, притаманними всім чотирьом (робота відбувається біля дошки, за бажанням учні виходять і записують слово) (2 хв)

Г

А

Р

М

О

Н

І

Я

3.11. Підсумок. Слайд 15

  • Перечитайте іще раз  гармонійні риси,  притаманні кожному  з образів.  Спробуйте знайти серед цих рис те, що притаманне не лише нашим героїням, а й  вам. Правда ж, є, і не одна. Саме тут я хотіла би знову повернутися до епіграфу нашого уроку.
  • Звичайно, трагічна смерть Софії – це не те, що нас мотивує. Але ми побачили, що українська жінка сьогодні уже зовсім інша, ніж українська жінка 19 чи 20 століття. І в цьому неабияка заслуга в тому числі й Ольги Кобилянської, яка першою підняла проблему інтелігентної жінки в українській літературі.
  1. Рефлексивно-оцінювальний етап (5 хв)

4.1. Вільне письмо

  • Уявіть собі, що ви зайшли в Інстаграм, а там Софія, чи Марта, чи Ганна додали в сторіс нове фото… Ви знаєте, що коментарі зі стріс ніхто не читає, крім власника сторінки… Прокоментуйте фото дівчини так, щоб вона відповіла вам.
  • Запишіть цей коментар

Дякую тобі за те, що…..  Я розумію, чому ти….

Я захоплююся тобою, тому що ти….

Мені не зрозумілі твої емоції, але я…     Слайд 16

  • Покладіть ваші листочки у цю скриньку, яку я принесла із собою.
  • Це магічна скринька. У ній завжди є той, хто допомагає мені у найрізноманітніших ситуаціях.
  • Цей хтось може допомогти й вам. Зазирніть у скриньку – там ви побачите того, хто врятує вас завжди!

Здають листочки із рефлексією і зазирають у  скриньку. У скриньці дзеркало, адже людина, яка завжди може допомогти і завжди буде з тобою – це ти сам!

  • Зазирніть, будь ласка, до своїх цілей. Чи справдилися вони? Можливо, тепер ви хочете їх зачитати? Перед тим, як ви підете на перерву, прикріпіть, будь ласка, ці листочки до шкали очікувань, оскільки мені дуже хочеться знати, чи справдилися вони у вас.

4.2. Оцінювання.

4.3. Домашнє завдання.  На домашнє завдання для всіх на вибір: Есе «Музика в моєму житті» або усна розповідь про  себе від імені однієї з героїнь (травестія)

За бажанням - інстаграм –сторінка однієї із дівчат, заповнити її і підписатися на інших дівчат із твору, на мене і на вашу вчительку для того, аби вона змогла оцінити вашу роботу. Слайд 17

 

 

 

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Бурса Мар'яна Михайлівна
    Скажіть, будь ласка, де можна знайти вже короткі відео про героїнь з фільму?
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додав(-ла)
Криштопа Ольга
Додано
27 серпня 2020
Переглядів
4647
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку