Тема. Ольга КОБИЛЯНСЬКА. Образи нових жінок‑інтелектуалок в новелі «Valse melancholique». Глибоке відтворення внутрішнього світу героїнь через мелодію вальсу.
Мета. Дослідити, що об’єднує трьох різних за характером героїнь новели Ольги Кобилянської «Valse melancholique»; з'ясувати, чи вдалося письменниці зобразити жінок європейського типу, кожна з яких мала свою високу мету й прагнула самовдосконалення; розкрити вплив мистецтва на долю людини; розвивати критичне мислення учнів, творчу уяву; виховувати в учнях упевненість у собі в критичних ситуаціях, віру в себе.
Цілі. Учні знатимуть сюжетно-композиційну особливість твору; умітимуть характеризувати новелу «Valse melancholique», зосереджуючи увагу на створенні образів нових жінок‑інтелектуалок; розумітимуть роль образів талановитих жінок-європейок, які виборювали своє місце під сонцем на Західній Україні на межі 19-20 століть, в українській літературі.
Ім'я уроку. «Захочеш – і будеш. В людині, затям, лежить невідгадана сила» (Олег Ольжич)
Епіграф уроку. Я шаліла внутрішньо від музики
О.Кобилянська.
Тип уроку. Урок формування вмінь та навичок.
Методи, форми, прийоми. Евристична бесіда, спостереження, демонстрація; групова та індивідуальна; робота з таблицями, пошукова робота, асоціативний акропідсумок, незавершені запитання, травестія (домашнє завдання).
Обладнання. Технічні засоби навчання (ноутбук, проектор, дошка, колонка), антураж для створення настрою, скринька із дзеркалом.
Хід уроку.
На вчительському столі для антуражу стоїть старовинний підсвічник, лежать довгі рукавички, а на них – книжка. Учитель ставить біля цього натюрморту іще старовинну скриньку, відкриває її, усміхається, закриває (важливо, щоб учні помітили цей рух).
Музика, Шопен (відео) (слайд 1)
1.2 Вступне слово вчителя.
Не можу слухати меланхолійної музики.
А вже найменше такої, що приваблює зразу душу ясними, до танцю визиваючими граціозними звуками, а відтак, зрікаючися їх незамітно, ллється лиш одною широкою струєю смутку! Я розпадаюся тоді в чуття і не можу опертися настроєві сумному, мов креповий флер, якого позбутися мені не так легко. Зате, як пронесеться музика блиску, я подвійно живу.
Обнімала би тоді цілий світ, заявляючи далеко-широко, що музика грає!
Після закінчення відео (3:31) слайд 2 з епіграфом уроку і портретом О.Кобилянської.
1.3. Евристична бесіда. 1:30хв
1.4. Актуалізація суб’єктного досвіду й опорних знань.
Музика, танець можуть перенести нас у минуле, нагадати приємні й не дуже моменти. Я досі пам’ятаю пісню, під яку вперше танцювала зі своїм чоловіком. Досі пам’ятаю чудову композицію Еніо Морріконе, під яку розбилось моє серце. І не можу її чути.
Пригадайте й ви…
Музика об'єднала наших трьох героїнь, вплинула на їхнє життя та смерть.
Це були особливі жінки! Образи, не притаманні українській літературі до Ольги Кобилянської…
Мені цікава ваша думка про них. Саме для цього я прийшла до вас на урок.
2.1. Оголошення імені й теми уроку. Їх аналіз. (слайд 3)
2.2. Визначення індивідуальних цілей, ознайомлення із загальними. (слайд 4)
- У мене є цілі. (зачитую)
- Я хочу разом із вами зрозуміти героїнь, зображених Ольгою Кобилянською, хочу осягнути глибину їхніх душ, об’єднаних мистецтвом, штукою.
- А чого ви чекаєте від цього уроку?
- Скористайтеся моїми цілями, можливо, якась припаде вам до душі. Можливо, у вас є свої. Запишіть на аркуші і прикріпіть, будь ласка, під бейджем. Я також так зроблю.
- Хто хоче зачитати свої цілі?
3.1. Об'єднання в групи (2 хв) (слайд 5 – портрети жінок і символічно – музики)
4 скриньки різного кольору. Хтось один може зачитати свою характеристику.
3.2. Що в імені твоїм? Можливо, хтось із вас знає, що означають імена дівчат? А слово «музика»?
(Звернути увагу на те, що в класі є дівчата із такими іменами. Якщо діти не знають значення, можна погуглити)
Слайд 6
Музика - мистецтво муз
Марта - володарка, наставниця.
Ганна – благодать
Софія - мудрість
(Інформація, яку можна використати під час бесіди. Захоплювалася жіночим рухом, брала участь в організації товариства жінок-феміністок у Західній Україні. 1894 року в Чернівцях на зборах жінок, скликаних товариством, письменниця виступила з доповіддю «Дещо про ідею жіночого руху». Розповідаючи про тяжке і безрадісне життя жінок на Буковині, вона закликала жінок боротися за свою людську гідність, здобувати освіту, щоб «стати на власних силах у житті, щоб могти стати гординею наших батьків, братів, мужів, і стати підпорою нашому народові, підвалиною нашої нації, і щоб вона могла славитися своїм жіноцтвом, як своїм найкращим цвітом».
Згодом О. Кобилянська побачила обмежений характер жіночого руху і відійшла від нього, проте ідея емансипації жінки у суспільстві продовжувала хвилювати письменницю. Вона пильно придивляється до життя, шукаючи прототипів героїнь майбутніх творів — волелюбних і гордих, які б насмілилися захищати не лише своє право на незалежне становище в суспільстві, а й демократичні права людини взагалі. У вісімнадцятирічному віці Ольга знайомиться із Софією Окуневською та Наталею Кобринською. Софія Окуневська – освічена дівчина, яка згодом стала першою на Буковині жінкою-лікарем. Наталя Кобринська - письменниця і громадська діячка , яка боролася за емансипацію жінок. Саме вони вселяють надію, що жінка також може реалізувати себе і радять писати твори українською мовою).
3.5. Яка ти, Жінко?(3 хв)
Слайд 9 – три героїні різних епох
Маємо на столах хмарні картки із рисами характеру, таблички:
Яка ти, Жінко? |
||
19 (Наталка Полтавка, Маруся, Катерина, Пісні Марусі Чурай |
20 ( Ганнуся, Марта, Софія, музика Софії Дорошенко |
Сьогодні (Я, моя подруга, успішна жінка сьогодні) Музика, яка подобається мені сьогодні. |
|
|
|
Заповнюємо їх. У кожної групи різні таблички, але принцип той самий.
Кожна група зачитує свою. Прикріплюємо листки на магнітну дошку)
Готуючись сьогодні до уроку, ви читали текст? А хто слухав аудіокнигу? А хто дивився фільм? Наприклад, я мушу спочатку прочитати, а тоді вже дивитися.
Скажіть, будь ласка, а наші героїні були ким, на вашу думку?
Кожна група з чотирьох ставить по три питання – до тексту, до автора, до героя (до кого захоче) за визначеним початком (мета завдання – навчитися ставити відкриті запитання). Потім складає орігамі – паперові літачки і відправляє їх до сусідніх груп (заняття дрібною моторикою). Усе це відбувається під час перегляду ролика.
Наприклад, якщо ми дивимося ролик про Ганнусю, то запитання пишуть для групи із цією назвою. Учні мають можливість обрати одне із трьох запитань. Група Ганнусі запитання в цей час не пише.
Покоління Х має змогу вправно впоратися і з переглядом ролика, і з постановкою запитання, і з орігамі.
Чому…..? Навіщо …..? Як……? Хто …..? Де…..? Коли….? З якою метою….? Звідки….? Про що….? Що …? З якого часу..? Від кого…?
Відео про кожну героїню + музика. ( 4 відео)
Відео про Марту (слайд 9)
Відео про Ганнусю (слайд 10)
Відео про Софію (слайд 11)
Відео про музику (слайд 12) (Тут обов’язково варто вчителю попросити знайти опис цього моменту (а він є серед карток характеристик). Можливо, навіть перед роликом. Після того, як учні зачитають, варто розказати, що цей твір був написаний
Після кожного уривку – запитання від учителя до групи (група відповідає про свій образ) (2-3 запитання)
Запитання можуть мінятися залежно від відповідей учнів. Від інших груп – відповідь на три запитання з літачків.
3.9 Аналіз ідеї твору (3 хв) слайд 13
Коли Ольгу Кобилянську запитали про провідну думку новели, вона, дивуючись, відповіла зустрічним запитанням: «А чи ви маєте її, коли переживаєте настрій, котрий не дає вам спокою, викликає прагнення здійснити велику мрію, кличе вас кудись так сильно, що ви не можете навіть передати цього поклику?»
Уперше новелу надруковано 1898 року в «Літературно - науковому віснику». Як і багато інших творів О.Кобилянської, новела « Valse melancolique» має значною мірою автобіографічний характер. Письменниця порівнювала своє життя з життям однієї з героїнь твору Софії Дорошенко.
У листі до Осипа Маковея 17 лютого 1898 року вона писала: «Прочиталисьте Вальс Меланхолік – і знаєте історію мого життя. Се моя історія. Більше не кажу нічого.»
Слайд 14
3.10. Асоціативне акроузагальнення.
Г
А
Р
М
О
Н
І
Я
3.11. Підсумок. Слайд 15
4.1. Вільне письмо
Дякую тобі за те, що….. Я розумію, чому ти….
Я захоплююся тобою, тому що ти….
Мені не зрозумілі твої емоції, але я… Слайд 16
Здають листочки із рефлексією і зазирають у скриньку. У скриньці дзеркало, адже людина, яка завжди може допомогти і завжди буде з тобою – це ти сам!
4.2. Оцінювання.
4.3. Домашнє завдання. На домашнє завдання для всіх на вибір: Есе «Музика в моєму житті» або усна розповідь про себе від імені однієї з героїнь (травестія)
За бажанням - інстаграм –сторінка однієї із дівчат, заповнити її і підписатися на інших дівчат із твору, на мене і на вашу вчительку для того, аби вона змогла оцінити вашу роботу. Слайд 17