Урок: "Охорона повітря від забруднення"

Про матеріал
Розробка уроку з теми: "Охорона повітря від забруднення". Можна використовувати на уроці Я досліджую світ або на виховній годині.
Перегляд файлу

                                                                    Я досліджую світ .                                                                                                                         Тема: Охорона повітря від забруднення

Мета: - формування у молодших школярів усвідомлення необхідності охорони повітря;  навчити берегти, як живу природу, так і неживу; розвивати зв’язне мовлення, логічне мислення, вміння доводити  свою думку , робити висновки; виховувати свідоме ставлення до навколишнього середовища.

 Обладнання:  схеми, таблиці, малюнки сюжетні, , кульки; для досліду: папір, олія, пензлик.

 Тип уроку: комбінований.

 

                                                                       Хід уроку

 І. Організаційний момент.

- Добрий день, діти. Хочу побажати вам, щоб цей урок був успішним.

ІІ. Актуалізація опорних знань.

1 . Хвилинка спостережень.

-  Сьогодні до нас на урок завітав синоптик, який розповість про погоду в місті Білій Церкві.

-  Виступ синоптика.

2.Загадка.

- Що це? Воно таке велике, що займає цілий світ, воно таке маленьке, що в найменшу щілину зайде? (повітря)

3.Читання вірша Надії  Красоткіної « Повітря» (вірш декламує учениця)

            Повітря

 Повітря і не видно, і не чути.

 Але без нього нам не обійтись.

 Не можна ні хвилиночки пробути.

 Ось ти навколо себе подивись.

 Все дихає: листочок і травичка,

 Метелик, що над квіткою летить.

 І дише рибка й рак, і дише річка...

 Повітря треба кожному, щоб жить.

А он несуть вітри хмаринку білу,

 Щоб дощик на поля й ліси пролить.

 А он у небо пташка полетіла,

 А без повітря як вона злетить?

 Повітря — це велике диво, діти.

 І все життя — це казка чарівна.

 І кожній миті треба нам радіти,

 Земля казкова і у нас одна.

ІІІ. Мотивація уміння учнів.

1.Проблемне питання.

- Діти, ви побачили, що в нас у класі з′явились незвичайні предмети (біла і чорна кульки).

- Поміркуйте, однакові вони чи ні?

- Хто зможе пояснити, чому саме такого кольору кульки ?

2 .Мозковий штурм. Гра «Вірю — не вірю»

-  Зараз  ми перевіримо ваші знання з попередніх тем. Вам треба відповідати «так» або « ні» і пояснити свою відповідь.

*Повітря необхідне живим організмам. (Так, щоб дихати)

* Заповнена повітрям кулька потоне.. (Ні,повітря легше за воду.)

* Повітря нерухоме. (Ні, воно весь час рухається. Це і є вітер, який ми відчуваємо.)

*Повітря є в твердих речовинах, наприклад, ґрунті, крейді. (Так. У цьому ми переконалися, коли проводили дослід з крейдою.)

* Повітря, яким ми дихаємо, насичене вуглекислим газом. (Ні,. Повітря па одну п'яту складається з кисню, а решта — інші гази.)

* Повітря може мати запах липи. (Ні, запах липи  має тільки липа, а по- вітря — без запаху.)

* Під снігом замерзають рослини. ( Ні , тому що повітря, яке є у снігу не пропускає тепло, не дає землі охолонути)

* Південні вітри приносять холод і дощ.( Ні, тепло)

*Вітер утворюється завдяки зіткненню холодного повітря з теплим.  ( так.)

       Отже, природа дає нам повітря без кольору, запаху, насичене вдосталь киснем — таким, яким воно необхідне людині.

       - Молодці! Гарно підготувалися до уроку.

ІV. Повідомлення теми і мети уроку.

- Діти, ви майбутнє планети. Я прошу Вашої допомоги. Нам потрібно очистити повітря в темній кульці і навчитися охороняти повітря від забруднення.

( На дошці відкривається напис теми уроку)

ОХОРОНА ПОВІТРЯ ВІД ЗАБРУДНЕННЯ

V. Сприймання й усвідомлення учнями нового навчального матеріалу.

1.  Розповідь вчителя з елементами бесіди.

- Діти, чим ми дихаємо?

 Правильно, повітрям. У ньому є кисень, який дуже необхідний для дихання не лише людям, але й тваринам і рослинам. Завдяки повітрю ми живемо. Тому й повинні дбати про чистоту повітряного океану.                                                                                                                  а) Скласти речення: Забруднене повітря – велика загроза для всього людства.

- Незважаючи на те , що людина живе на дні «повітряного океану», вона вивчала повітря, що її оточує, значно , пізніше ніж інші речовини.

 -А чому, хто знає ? (Тому , що повітря не має ні запаху, ні смаку, і повітря невидиме)

Діти досліджують сказане.

- Наші будівлі – мікропростори, що ізольовані від зовнішнього світу. Сучасна людина проводить 90 відсотків свого часу всередині приміщень. З цієї причини якість повітря, яким ми дихаємо, є настільки ж важлива, як якість води, яку п’ємо. Це особливо стосується дітей, дихальний тракт яких розвивається протягом перших років життя.

 Протягом звичайного дня, в повітря наших осель, виділяється незчислена кількість хімічних речовин і біологічних агентів. В типове число забруднювачів домашньої атмосфери входять:

    (мал. 1) Продукти біологічної життєдіяльності людей та домашніх тварин.

   (мал.2) Частинки волосся, шкіри та лупи, що сприяють утворенню домашнього пилу, який може «плавати» в повітрі в зрівноваженому стані, несучи, в середньому по 4 і більше бактерій.

   (мал.3) Мікроби, бактерії, віруси, пліснява, гриби, спори і квітковий пилок, що присутні в усіх закутках. Вони є постійною загрозою нашому здоров’ю.

    (мал.4) Вологі випари, що виникають як результат життєдіяльності людини, в ваннах, туалетах, душових, від пральних та посудомиючих машин є першим джерелом погіршення повітряного середовища і розвитку мікробів.

 • (мал.5) Тютюновий дим і його 2000 шкідливих компонентів.

   (мал. 6) Аерозольні спреї, що містять хімічні речовини, які можуть бути небезпечні для здоров’я.

    (мал. 7) Хімічні речовини, що виділяються будівельними матеріалами. Для прикладу, обої, виділяють в повітряне середовище наших осель, вініл октан, формальдегід та інші речовини.

•(мал. 8) Особливо необхідна хороша вентиляція в кімнатах, де знаходяться інфекційні хворі. При накопиченні в повітрі мікроорганізмів зростає небезпека зараження, частіше виникають ускладнення. Чисте, свіже повітря не тільки лікує від хвороб, а й зміцнює, загартовує організм, оберігає людину від простудних захворювань.

•(мал.9) Класичний кухонний чад за силою впливу лише трохи поступається тютюновому диму: потужне амбре підготовлюваної їжі, духота і гаряча пара у кого завгодно викличуть головний біль разом із загальним погіршенням самопочуття. Так що, очистити повітря від запаху кухні теж завдання не з легких.

•(мал. 10) І вже зовсім погано, якщо в квартирі ремонт: аромати фарб, клеїв, емалей, розчинників та іншої хімії здатні викликати не просто невелике нездужання, а серйозне отруєння.

•(мал.11) Обережно: домашній пил! Додайте до перерахованого вище домашній пил (найсильніший алерген!), Шерсть домашніх тварин, хвороботворних мікроорганізмів і вихлопні гази, в достатку що надходять в будинок з вулиці .

-Що об’єднує ці малюнки?

Пам’ятайте, що речовини, які найбільш шкідливі для нашого організму ми не відчуваємо.

2.Проведення досліду.

- Як ви думаєте, повітря в класі забруднене чи чисте? (Відповіді учнів)

- Зараз ми проведемо дослід: візьмемо аркуш білого паперу, змастимо його олією, покладемо на підвіконня. Результат побачимо на наступному уроці.

3. Постановка проблемного питання.

- Як очистити повітря в квартирі від усього цього? (мал. 12)( постійне провітрювання, вологе прибирання, замінити  синтетичні коврики на натуральні, менше часу проводити біля моніторів  і екранів телевізора, не застосовувати різні хімічні засоби для чищення і миття в будинку, насаджуйте кімнатні рослини.).

- Людина і тварини можуть прожити певний час без їжі і води, але без повітря вони гинуть через кілька хвилин . Людині щохвилини потрібне повітря, чисте повітря.

4. Робота з підручником. (с.39)

Вчитель демонструє кімнатну рослину, що знаходиться в класі, а учні зачитують про неї інформацію.

5.Фізкультхвилинка

Танок « Захисники природи»

Якщо ти не рвеш великих букетів квітів – сплесни руками над головою.

Якщо ти ніколи не залишаєш сміття лісі – тупни ногою.

Якщо ти не ламаєш гілок з дерев – підстрибни.

Якщо ти саджаєш і доглядаєш квіти , дерева, кущі – підніми руки.

Якщо ти доглядаєш вазони  - посміхнись.

Якщо до твоєї кімнати залетіла якась комаха і ти намагаєшся випустити її на волю – змахни руками.

Якщо ти переконаний , що кожній людині потрібно піклуватися про природу, про все живе – простягни руку сусідам і візьми їх за руки.

6.Робота на дошці.

Складання асоціативного куща.

- Є два фактори забруднення повітря – природний і господарська діяльність людини.  

                                   Забруднення повітря спричиняє

Природній фактор                                      Господарська діяльність людини

 виверження вулканів                                    будівельні  матеріали

 рознесення пилку рослин                            спалювання листя і бур’янів

 пил з грунтів                                                     робота автотранспорту

 лісові і степові пожежі                                          вирубування дерев                                                                    

 пісок з пустель                                                        промислові підприємства

розкладання живих організмів                           спалювання сміття

                                                                                    сільське господарство                                     

                                                                                      опалювання житла

7. Доповідь дітей про забруднення повітря.( 2 учні)

Проблема       На Україні щороку в атмосферу викидається біля 17 млн тонн шкідливих речовин, це більше, ніж 300 кг на кожного жителя країни; на 1 кв. метр випадає біля 19 тонн отрути.

 Великий забруднювач повітря – транспорт, особливо автомобілі.

Промислова діяльність людини призводить до зміни складу повітря, тому змінюється клімат, випадають кислотні дощі, тумани, ожеледь.

Негативно впливає на все живе шум в повітрі.

Один реактивний літак, який перелітає через Атлантичний океан, спалює 35 тонн кисню. Саме стільки кисню необхідно на добу 30 людям

Вуглекислий газ утримує теплову енергію Сонця, що призводить до глобального потепління

Спалювання сміття.

Тютюновий дим.

-А що ж робити?

 Шляхи вирішення

Заборонити заводам випускати відходи в повітря.

Водіям автомобілів відрегулювати мотори.

Охороняти рослини.

Дітям разом із дорослими висаджувати дерева, кущі, квіти.

Не  ламати гілок на деревах, не зривати квіти.

Не забруднювати територію сміттям.

Не спалювати сміття, листя, бур’яни.

Не палити цигарок.

Дотримуватися правил пожежної безпеки.

8.Робота в парах.

- Діти, а яку користь ми з вами можемо принесли в очищенні повітря? ( насаджувати дерева, не ламати гілок, молодих дерев, в класі і вдома доглядати за кімнатними рослинами, не забруднювати річку, не спричиняти пожеж, опале листя закопувати , а не спалювати)Запишіть на листочки і приклейте до нашої кульки.

9.Розповідь вчителя, як держава дбає про охорону повітря.

- Атмосферне повітря є одним з основних життєво важливих елементів навколишнього середовища.

Закон України про охорону атмосферного повітря 21.06.1996р. зміни від 14.07.2016р.

Цей закон спрямований на збереження та відновлення природного стану атмосферно- го повітря, створення сприятливих умов для життєдіяльності, забезпечення екологічної безпеки та запобігання шкідливому впливу атмосферного повітря на здоров′я людей та навколишнє природнє середовище.

VІ. Осмислення, узагальнення і систематизація знань.

1. Читання вірша.

Повітря, діти, - цінність надзвичайна.

 Для нас – це існування джерело.

 У ньому вічна сила життєдайна,

 Живих істот без нього б не було.

Якщо з природи щось черпати,

То мусиш їй і спокій дати,

А головне – про неї дбати,

Знати,  любити та охороняти.

2.Робота над фразеологізмом.

Потрібен, як повітря.

3. Гра « Збережи повітря чистим»( Так – Ні)

*Використовуємо газове пальне.

*Будуємо хімічні заводи без фільтрів на трубах.

*Установлюємо пиловловлювачі на підприємствах.

*Насаджуємо дерева і кущі.

*Спалюємо листя з дерев і кущів восени.

*Підпалюємо суху траву на луках.

*Оберігаєсмо ліси від пожежі.

4.Поради від кульок.

- Посади деревце, щоб очищати повітря.Посій квіточку, щоб милувало твій зір. Розчисти джерельце. Воно чекає твоєї допомоги. Зроби шпаківню чи годівничку для пташок. Збери сміття. Люби цей світ, він просить захисту і любові! Ти це можеш!

VІІ. Рефлексія

- Чи справдились ваші очікувані результати?

 - Що нового ви взяли для себе з цього уроку?

 - Чи допомогли ми кульці очистити повітря?

VІІІ. Домашнє завдання.

  •          Використайте додаткову літературу, складіть перелік рослин, що очищають повітря.
  •          Я бажаю вам ,  дихати на повні груди,  тільки чистим повітрям!

 

 

 

 

 

                                

 

 

 

 

 

                                                   

 

 

 

                                           

 

 

docx
Пов’язані теми
Я досліджую світ, Розробки уроків
НУШ
Додано
21 серпня
Переглядів
21
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку