Розробка нестандартного уроку ( урок- акваріум) направлена на розвиток у учнів логічного мислення, різних видів пам'яті, уміння самостійно працювати з підручником, робити висновки, формувати практичні навички та застосовувати набуті знання для розв,язання конкретної ситуації.
Тема: Охорона риб, їх значення в природі та в житті людини.
Мета: визначити значення риб в природі та у житті людини; сформувати поняття про риб метеорологів, акцентувати увагу на необхідність методів направлених на охорону риб;
розвивати мислення, пам'ять, уміння самостійно працювати з підручником, робити висновки, формувати практичні навички та застосовувати набуті знання для розв,язання конкретної ситуації;
виховувати любов до природи, відповідальність за наслідки людського впливу на довкілля.
Обладнання і матеріали: презентація, відеоматеріали, ілюстрації, таблиці, картки самооцінювання.
Базові поняття і терміни: охорона риб, значення риб, біоценоз, фітопланктон, зоопланктон.
Тип уроку: комбінований.
Форма уроку: урок – акваріум.
Хід уроку
1.Організаційний етап:
Привітання, визначення відсутніх, налаштування на позитивний настрій.
2.Актуалізація опорних знань:
Методичний прийом «Сюжетна аплікація»
За вікном зима. А я пропоную згадати вам літо. Ви пішли на річку, взяли вудочку. Сіли на березі і почали ловити (що?) рибу. Уявили картину? А тепер складаємо сюжетну аплікацію. Перед вами на дошці ілюстрації риб.
Вам необхідно визначити до яких рядів відносяться дані риби. Працювати будемо таким чином: 2 учні працюватимуть за картками, а 3 учні біля дошки.
Запитання для учнів , які працюють з картками:
*Виберіть представників ряду Осетроподібні. Дайте їм загальну характеристику.
* Виберіть представників ряду Коропоподібні. Дайте їм загальну характеристику
Запитання для учнів що працюють біля дошки:
*Визначте, які риби відносяться до ряду Оселедцеподібні. Дайте їм загальну характеристику.
*Визначте, які риби відносяться до ряду Лососеподібні. Дайте їм загальну характеристику.
*Визначте, які риби відносяться до ряду Окунеподібні. Дайте їм загальну характеристику.
Молодці, ви впоралися із завданням.
3.Мотивація учбового процесу
Послухайте уривок з дитячої фантастичної повісті Юрія Томіна «Каруселі над містом»:
«На вигляд це була зовсім звичайна річка. Ще недавно в ній водились окуні, плітки і навіть раки, як відомо, вони люблять чисту воду. Але кілька років тому фабрика іграшок знищила в ній всю живність. Найдовше, кажуть, протрималася стара щука. Та й вона не змогла тут жити — попливла вгору по течії в іншу річку, де й померла від нудьги і самотності. Адже в неї була чер-вона голова, зелене черевце, синій хвіст, і інші щуки не хотіли з нею спілкуватися».
— Що й чому трапилося зі щукою?
— Що необхідно робити, щоб з іншими рибами такого не сталося?
4. Повідомлення теми уроку. Визначення мети уроку.
Отже, тема нашого уроку:
Охорона риб, їх значення в природі та в житті людини.
Яка мета нашого уроку?
Мета: сформувати поняття про позитивне та негативне значення риб в житті людини, акцентувати увагу на необхідність методів направлених на охорону риб.
5.Вивчення нового матеріалу:
Епіграфом нашого уроку є:
«Акваріум – це частина великого і фантастичного світу, в якому все реальне і прозоре».
Як ви розумієте цей вислів? Як він відноситься до нашого уроку?
Сьогодні у нас незвичний урок, а урок – акваріум. Тож дозвольте нагадати вам правила його проведення:
Учні об,єднані у 4 групи по 6 чоловік. Кожна група заздалегідь отримує своє завдання. Учасники та учасниці групи обговорюють запропоновану вчителем проблему таким чином:
На цю роботу групі відводиться 3-5 хвилин. Усі інші учні класу не втручаються в обговорення, а лише спостерігають за його ходом.
Після цього вчитель ставить класу запитання:
2.Який аргумент, з вашої точки зору був найбільш переконливим?
Усі групи по черзі мають побувати в «акваріумі», і діяльність кожної з них мусить бути обговорена класом.
Тож починаємо. І право бути в «акваріумі» отримує перша група. (на стіл перед групою ставиться умовний символ – паперовий “акваріум».
1 група:
Керівник групи: Наша група напередодні отримала таке завдання:
Доведіть, що риби відіграють значну роль в водних біоценозах. Ми опрацювали його і прийшли до висновку: що риби є важливими компонентами водних біоценозів . Щоб це довести, розглянемо поняття біоценоз і взаємозв язки між організмами в ньому.
Учень 5: Біоценоз — це сукупність рослин, тварин і мікроорганізмів, що населяють дану ділянку суші або водойми і пов’язані між собою певними стосунками.
Водний біоценоз є цілісною біологічною системою, що живе за своїми законами. Щоб показати наочно, які організми входять до складу біоценозу мені потрібні помічники. (4 учні цієї групи, що тримають ілюстрації організмів – мешканців водного біоценозу)
1 Учень:Водорості, які складають фітопланктон. Вони мікроскопічно малі й ширяють у товщі води. Беручи участь у фотосинтезі, водорості виділяють кисень, необхідний як тваринам, так і рослинам, є кормовою базою для мікроскопічних рачків і деяких видів риб.
2 Учень: Другою складовою біоценозу після фітопланктону, є зоопланктон. Це безліч мікроскопічних і ледь помітних неозброєним оком тварин. Вони становлять наступну ланку харчового ланцюга біоценозу, служать кормом для мальків.
3 Учень:Третьою складовою біоценозу водойми є риби, які харчуються зоопланктоном, фітопланктоном, вищими рослинами або іншими видами риб.
4Учень: Четвертою складовою біоценозу є сапрофітні бактерії й гриби, що розкладають мертві залишки водних тварин, в тому числі риб і дозволяють органічні речовини переводити в неорганічні, тим самим зберігаючи прозорість води й допомагаючи розвиватися першій групі біоценозу.
Учень 5: Іншими словами перед нами ланцюг живлення, в якому риби займають своє особливе місце.
Отже,риби являючись ланкою в даному ланцюгу живлення зменшують кількість планктону та зоопланктону, який при певних умовах набуває широкого поширення. Але водночас слугують джерелом живлення для великих водних хижаків, та сапротрофів.
Учитель: Тож, риби мають тільки позитивне значення в екосистемі?
Учень 5: Ні. Велика кількість риб, є проміжними господарями паразитичних червів. Їх дозрівання неможливе, без проходження певної фази життя в тілі риб. Наприклад стьожак широкий має двох проміжних хазяїв. Перший – зоопланктон, другий – риби. Тільки після вживання людиною зараженої риби, можливе подальший розвиток цього черва.
Керівник групи:Отже, з усього вищесказаного , видно, що риби мають як позитивне , так і негативне значення. Але позитивне має домінуючий характер.
Учитель: Дякую. У мене запитання для класу:
2.Який аргумент, з вашої точки зору був найбільш переконливим?
Дякую! До «акваріуму» запрошується 2 група.
2 група :
Керівник групи:Наша група працювала над таким завданням:
Доведіть, що риби мають велике значення в житті людини.
Учитель: Поки група обговорює це запитання, учні класу заповнюють таблицю, що лежить у них на парті.
Керівник групи: Опрацювавши додатковий матеріал ми прийшли до висновку, що важливу роль відіграють риби в господарській діяльності людини. Мільйони людей зайняті ловом, розведенням і обробкою риби, будуванням суден і виготовленням рибальського спорядження. У деяких країнах населення харчується головним чином рибою, і добробут його залежить переважно від кількості улову. Ми пропонуємо вам проект, який відображає значення риб в житті людини.
Учень 1 : (демонструє газету)
Отже, головне значення риби в житті людини – їжа.
* риби служать сировиною для одержання ліків (риб’ячий жир) та в медицині
* корм для худоби й птахів (кормове борошно)
*добрива для полів
* в промисловості – виготовлення технічного жиру, клеїв.
Учень 2:
Але людина не тільки ловить рибу, але й вирощує її. Існує ціла галузь — рибне господарство. Найбільші успіхи у розведенні прісноводних риб досягнуті в ставкових господарствах, які мають багатовікову історію розвитку. Залежно від призначення розрізняють нерестові, вирощувальні, зимувальні типи штучних ставків. Основними об’єктами рибництва є короп, білий і строкатий товстолобики, білий амур, щука, карась.
Учень 3: Я чув, що певна група риб є небезпечними для життя і здоров я людини: всім відомий окунь, має гострі шипи, які вкриті отруйною рідиною, що визиває больові відчуття. Морський дракон має отруту на зяберних кришках і контакт з цією твариною може призвести до смерті . Я вже не кажу про піранью, яка своїми гострими зубами розриває тіло будь якої здобичі за лічені хвилини. Дуже небезпечна є риба бородавчатка, її отрута визиває гангрену. Можливо негативне значення риб є переважаючим?
Учитель: Як ви вважаєте?
Учень 4 : Деякі риби є загрозою для здоров,я та життя людини. Але крім вищеназваних позитивних якостей, серед риб зустрічаються і риби віщуни. Так, голець у ясну погоду на дні акваріума лежить нерухомо. Якщо ж він снує вздовж стінок акваріума — через деякий час небо обов’язково затягнуть хмари. Дуже чутлива до змін повітряного тиску риба в’юн. Досвідчені рибалки знають: спіймався в’юн — бути дощу. Перед дощем або грозою ці риби підпливають до поверхні води і починають кружляти.
Чутлива до змін погоди і щука. Якщо весняними днями перед нерестом, коли у неї буває короткочасний жор, щука добре хапає жерлиці, а потім раптово перестає,— чекайте похолодання, вітру, негоди. Добрими прогнозувальниками наближення дощу і грози є самітники річкового дна — соми. У більшості випадків поява сомів удень віщує негоду, грозу чи зміну погоди.
Ось такі риби метеорологи.
Керівник групи: Отже, працюючи над даною проблемою, ми прийшли до висновку, що риби – це багатогранні істоти.
Позитивне значення риб |
Негативне значення риб |
(протягом виступу групи , учні класу складають опорний конспект за схемою:
Учитель: Дякую! Запитання до класу:
Тож давайте перевіримо, яку інформацію ви записали протягом роботи другої групи)
Дякую всім. А зараз прийшов час фізкультхвилинки. Уявіть себе маленькими веселими рибками. (мені допоможе проводити фізкультхвилинку наш фізорг - Андрій)
Фізкультхвилинка
Рибки плавають, пірнають, (нахили тіла вперед)
Потім знову виринають,(нахили тіла назад)
Свої спинки вигинають ( вигинання тіла вбоки)
І плавці розминають (розминка для пальців)
Раз, два – очі закрили,
Три, чотири – відпочили,
П,ять, шість, сім – працювати треба всім!(відкрили очі та почали працювати)
Учитель: Молодці! До «акваріуму» запрошується 3 група.
3 група :
Керівник групи: Наше завдання таке: (зачитує завдання)
Перегляньте відеосюжет і наведіть причини даного явища. (відеосюжет «Замор риб»)
Керівник групи: З кожної відкладеної самкою ікринки може вирости доросла риба. Але більшість ікринок, личинок, мальків гине набагато раніше. Адже у риб багато ворогів. Серед них і людина.
У наш час рибам живеться дуже важко. І не тому, що людина їх ловить, а тому, що порушує середовище існування риб. Саме тому люди — найнебезпечніші вороги риб.
Учень 1: Саме людина спричиняє:
• Забруднення водойм промисловими відходами — нафтою і нафтопродуктами (нафта утворює на поверхні води плівку, яка не пропускає повітря, і рибам стає нічим дихати).
• Забруднення добривами, які стікають з полів.
• Забруднення побутовими відходами та сміттям.
Учень 2: Але ж не тільки зміна умов існування приводить до загибелі риб, дуже небезпечним є вилов риби під час нересту. Коли риба іде на розмноження, вона стає дуже вразливою.
Учень3: Не можна забувати і про бракон,єрів. Саме вони в необмеженій кількості виловлюють рибу, що сьогодні набуває катастрофічних розмірів.
Керівник групи: Отже, на нашу думку, людина є головною небезпекою для риб.
Учитель: Дякую! Запитання для класу:
Дякую! До «акваріуму» запрошується 4 група.
4 група : Керівник групи: (зачитує завдання) Наше завдання:
Наведіть ефективні методи захисту риб.
Розглядаючи цю проблему, ми з ясували, що велика кількість риб – потерпаючи від діяльності людини, знаходяться на межі зникнення. З кожним роком сторінки Червоної книги поповнюються новими видами зникаючих тварин. Сьогодні ми пропонуємо її останнє видання, на сторінках якої є цінні види рідкісних риб.
Учень3:
У 2009 р. вийшло третє видання Червоної книги України. До нього занесені 542 види тварин, серед яких 69 видів риб, з них :
— білуга чорноморська;
— осетер азово-чорноморський;
— стерлядь;
— севрюга;
— харіус європейський;
— форель;
— дунайський та чорноморський лососі;
— бичок рудий звичайний;
— йорж смугастий
Як бачите, велика кількість цінних риб під загрозою зникнення.
Тож на мою думку, проблема охорони риб є дуже актуальною.
Керівник групи: Але недостатньо тільки фіксувати зникаючих тварин, необхідно розробляти методи, що будуть ефективними для збереження і відтворення різноманіття риб. Їх нам запропонують Луїза та Маша.
Учень 1: Ми склали ряд тез, які дозволяють проводити рибоохоронні заходи:
(Учні озвучують і на дошці розміщують дані тези)
Учень1:1. Заборонити вилов риб, які занесені до Червоної книги.
Учень 2: 2. Визначити місця й терміни вилову риби
3.Заборонити ловити рибу в нерестовий період.
4.Повна заборона згубних способів лову — хімічних методів лову, глушіння вибухівкою.
5. Визначення промислових розмірів риби, яка може бути виловлена.
6. Контроль за стічними водами.
7. Обмеження руху моторних човнів у місцях нересту.
8. Боротьба із задухою на водоймах у зимовий період
9. Розведення та випускання у водойми мальків цінних порід риб.
10.Повна заборона спортивного рибальства.
Учень 4: А от я вважаю, що не треба забороняти спортивне рибальство. На мою думку воно не шкодить рибі. ЇЇ ловлять, але випускають і вона може продовжувати своє життя. Тож я за спортивне рибальство !
Учень 2: Спортивне рибальство є небезпечним, тому, що травмована риба повертаючись до водойми стає вразливою для збудників захворювань. Швидко помирає і до того стає джерелом розповсюдження інфекції. Тому спортивне рибальство треба заборонити!
Учитель: Захоплюватися спортивним рибальством чи ні – це справа кожного. Але на мою думку – такий спосіб відпочинку не є гуманним по відношенню до риб. Запитання до класву:
Ви всі молодці, гарно справились із завданням. А давайте згадаємо, що у багатьох з нас є домашні улюбленці, спілкування з якими приносить нам задоволення. У Луїзи – собака, у Маріка – равлики, у Давида - кіт. А як ви гадаєте, чи може приносити задоволення спілкування із рибами? (так)
А при яких обставинах таке спілкування стає можливим? (При догляданні за акваріумом.) А чи є правила створення акваріумів?
Ознайомимося з правилами створення акваріумів в підручнику стор.144-145.
Правила створення акваріуму:
*Облаштування спеціальними лампами
*багато водяних рослин та корчів.(притулок для рибок)
*компресор, для нагнітання кисню
*підселення молюсків – природних очисників акваріумів.
Тож давайте створимо свій акваріум (на дошці - блакитний ватман, що символізує воду, поряд лежать ілюстрації водоростей, лампи, компресора, равликів, зоопланктону, рибок). Прошу по одному учню від кожної групи. Виберіть складову нашого акваріуму і закріпіть її на ватмані. Поясніть її значення для риб – мешканців акваріуму.
6.Закріплення вивченого матеріалу:
Взаємоопитування учнів.
Ми з вами гарно попрацювали. Перед вами лежать листки самооцінювання. Виставте оцінки собі, та учням вашої групи.
7.Рефлексія
Тож епіграф нашого уроку :
«Акваріум – це частина великого і фантастичного світу, в якому все реальне і прозоре».
Тож як цей епіграф відповідає формі проведення нашого уроку?
Чи все у нас на уроці було реальним? Чи було прозорим?
Що було цікавим?
8.Д.З. пар.36 стор.142, записи в зошиті.
Групове завдання:
1 група: Підготувати лист - заклик до керівників іграшкової фабрики, щодо підсилення контролю за стічними водами;
2 група: Підготувати агітаційний плакат, звернення до пересічних громадян «Зроби водойми чистими»;
3 група: Намалювати знаки-попередження для бракон,єрів.
4 група: Скласти правила поведінки для відпочиваючих на берегах водойм.
Доданок 1
За наявністю часу, можна запропонувати учням загадки та прислів,я про риб.
Відгадайте загадки:
Поясніть приказку:
1. Б,ється як риба об лід.
2.Вертиться як в,юн в ополонці.
3.На те щука в морі, щоб карась не дрімав.