Тема уроку: Опора і рух тварин. Способи пересування тварин. Симетрія тіла тварин
Мета: сформувати загальні уявлення про опорно-рухові системи безхребетних тварин і види скелетів тварин; розглянути способи пересування тварин та типи симетрії їхнього тіла; розвивати пізнавальний інтерес до вивчення природи та спостережливість; виховувати етичне ставлення до природи
Обладнання: таблиці, схеми, малюнки, аркуші з термінами
Тип уроку: комбінований
Хід уроку
І. Організація класного колективу.
Налаштування учнів на сприйняття матеріалу.
Обговорення вислову:
Життя вимагає руху
Аристотель
ІІ. Актуалізація опорних знань.
І. Вправа «Обгрунтуй»
- опора тварин – це функція тваринного організму, що пов’язана з……
- скелет – це сукупність отворів, що ……
- види скелета тварин: гідростатичний, а також………
- скелет у тваринному організмі виконує ряд важливих функцій………
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності
Асоціювання до поняття опора, рух (складання асоціативної схеми).
Учні пояснюють свої схеми.
О -
П -
О -
Р -
А –
Р -
У-
Х-
Тема і мета уроку
IV. Вивчення і засвоєння нових знань
Пояснення вчителя
Опорно-рухову систему тварин складають скелет і мускулатура.
До скелета приєднуються м’язи, що забезпечують різноманітні рухи тварин, як окремих частин їхнього тіла, так і організму в цілому.
ЯКІ ТИПИ СИМЕТРІЇ ПРИТАМАННІ ТВАРИНАМ?
З певним способом життя тварин пов’язаний і певний тип симетрії тіла. Тварини, на відміну від рослин, – переважно рухомі організми. У більшості тварин, наприклад хруща, жаби ставкової, собаки, є однакові парні органи на правому і лівому боці тіла. Через тіло таких тварин можна провести тільки одну уявну площину, що ділить тварину на дві однакові половини. Тварин із симетрично розташованими парними органами називають двобічносиметричними, а симетрію тіла – двобічною. Тварини з двобічною симетрією тіла зазвичай здатні до активного руху, їхня передня частина тіла першою стикається з перешкодами, їжею, тому туди зсувається ротовий отвір, органи чуття.
У тварин, які ведуть прикріплений або малорухливий спосіб життя, симетрія тіла здебільшого радіальна, або променева: через поздовжню вісь їхнього тіла можна провести кілька уявних площин, кожна з яких ділить тварину на дзеркально подібні частини. Отже, лінії перетину цих площин розходяться від центра перетину променями. Такий тіш симетрії притаманний організмам, які можуть ловити здобич і відчувати наближення небезпеки з будь-якого боку.
Є тварини з несиметричним тілом. Наприклад, тулуб молюска ставковика повторює завитки мушлі, розташовані в різних площинах. Завдяки цьому маса мушлі рівномірно розподіляється по тілу молюска
Робота в групах з підручником
Завдання для групи №1: які особливості руху тварин
Завдання для групи №2: які є види руху тварин
Завдання для групи №3: від чого залежить симетрія тіла тварин
Після обговорення завдань учні з допомогою вчителя заповнюють табличку
Типи тварин |
Тип скелету |
Вид руху |
Тип симетрії |
Одноклітинні організми |
|
|
|
Кишковопорожнинні |
|
|
|
Плоскі черви |
|
|
|
Кільчасті черви |
|
|
|
Комахи |
|
|
|
Молюски |
|
|
|
Хребетні |
|
|
|
V. Узагальнення і систематизація знань
Інтерактивна вправа «Розподіл»
На дошці прикріплені назви «Безхребетні» «Хребетні». Учні по черзі витягують терміни понять, що стосуються теми уроку та розподіляють у відповідні колонки.
Приклади понять: кутикула, хорда, екзоскелет, ендоскелет, м’язовий рух, крилові м’язи……
Вправа «Снігова куля»
Один учень називає термін чи поняття з уроку, другий його доповнює, третій робить висновок і т. д.
VI. Підсумки
Вправа «закінчи речення»
VII.Домашнє завдання
Опрацювати матеріал з підручника; виписати нові терміни