Тема: Різноманітність плазунів . Роль плазунів у екосистемах, їх значення для людини. Охорона плазунів.
Цілі уроку:
Методи: словесний, наочний.
Ще з Гіппократових часів
Отрутою плазун зцілив,
І вбити міг, і врятувати.
Так будьмо ми їх поважати.
План уроку
І. Організаційний момент.
ІІ. Підготовка учнів до засвоєння нового матеріалу.
Діти! У кожного в класі є друг або людина, з якою вам приємно спілкуватися. Погляньте на неї. Посміхніться. Нехай тепло ваших посмішок зігріє ваші серця. Пронесіть позитивні емоції крізь весь наш урок, і нехай вони допомагають вам здобути нові знання.
Інтерактивна вправа «Вірю – не вірю»
+ У крокодилів чотирьохкамерне серце.
+ Відкладають яйця.
ІІІ. Актуалізація опорних знань.
Учні виконують індивідуальні завдання за картками.
ІV. Вивчення нового матеріалу.
Тема уроку – «Різноманітність плазунів. Роль плазунів в екосистемах, їхнє значення для людини. Охорона плазунів».
Перед нами постає проблемне питання:
Які біологічні особливості плазунів надали їм можливості пристосуватися до різних природних умов?
Прийом «Зацікав»
V. Мотивація навчальної діяльності.
На сьогоднішньому уроці ми ознайомимося з яскравими представниками класу Плазуни. Типових представників класу впізнайте, відгадавши загадки.
Швидко бігаю в траві,
Спробуй ти мене злови!
Міцно хвостик мій тримай,
Та втечу я, так і знай.
Я тваринка непроста –
Проживу і без хвоста
(Ящірка)
В’ється стрічна невеличка,
Де пісочок, де травичка.
Ви її не зачіпайте,
Стороною обминайте.
(Змія)
Куди повзе – за собою хату везе.
(Черепаха)
Ну і довжелезний,
Сильний, здоровезний.
Під водою може жити,
Всіє плавати й ходити.
Він усюди виживає, бо зубища гострі має.
(Крокодил)
Рептилії, плазуни – гади….гадюка… Мабуть, жодна тварина не викликає у людини такої огиди й страху, як вони. Людина оповила їх туманом найфантастичніших вигадок і забобонів, приписуючи цим створінням неймовірну демонічну силу. Злити, лютими зміями та драконами люди населили свої казки, легенди та повір’я. Що ж породило такі дивовижні асоціації в людській уяві? А секрет тут у загадкових особливостях плазунів. Хіба не дивно, що багато з них можуть голодувати місяцями, а то й роками, змінюючи забарвлення, скидати шкіру, нарешті вбивати отрутою свою жертву, навіть на відстані? До класу Плазуни належать такі ряди, як Черепахи, Лускаті, Крокодили, Лускаті рептилії.
Презентація «Крокодил».
Презентація «Ящірки».
Хто ж такі змії?
Зображення змія, яка обвивається навколо палиці, було прийнято як символ медичної професії в середині ХХ ст. Всесвітньою організаціє охорони здоров’я при ООН на І Всесвітній асамблеї в Женеві. 1948р. було затверджено міжнародну емблему охорони здоров’я. Змія символізує здоровя, обережність, мудрість, могутність. В Античний час вона була священною у стародавніх греків і римлян. Її втримували при храмах де присвячували богу лікування Ескулапа. У багатьох країнах Західної Європи цю змію завезли в епоху римської колонізації. Вважають, що на даній емблемі медицини саме ця змія обмиває чашу.
Напевне, найбільш загадковою твариною є хамелеон. Він найкраще пристосовується до умов життя: цупкі пальці, довгий чіткий хвіст, зміна забарвлення, довгий липкий язик.
Про наступних тварин говорять, що вони носять кам’яну сорочку. Хто ж це?
VI. Закріплення вивченого матеріалу.
Ми повертаємося до нашого проблемного питання.
Які біологічні особливості плазунів надали їм можливості пристосування до різних природних умов?
Робота з таблицею.
«Прогресивні риси класу Плазунів».
VІІ. Домашнє завдання