ОПОЗИЦІЙНИЙ РУХ
Мета: - розкрити причини активізації опозиційного руху у другій половині 60-х – на початку 70-х років; охарактеризувати форми діяльності дисидентів у середині 70-х – на початку 80-х років;
- розвивати навички критичного мислення учнів;
- виховувати повагу до людської гідності, прав людини.
ОПОЗИЦІЙНИЙ РУХ
Мета: - розкрити причини активізації опозиційного руху у другій половині 60-х – на початку 70-х років; охарактеризувати форми діяльності дисидентів у середині 70-х – на початку 80-х років;
- розвивати навички критичного мислення учнів;
- виховувати повагу до людської гідності, прав людини.
Після цього уроку учні зможуть (завдання):
- називати причини активізації опозиційного руху в добу «застою»;
- аналізувати діяльність правозахисників 1970-х і 1980-х років, робити висновки;
- розуміти причини і наслідки діяльності Української громадської групи сприяння виконанню Гельсінських угод;
- оцінювати діяльність дисидентів з позиції європейських та загальнолюдських цінностей.
Обладнання: мультимедійний проектор для демонстрації схеми «Методи боротьби дисидентів», таблиці «Течії дисидентського руху» та портретів дисидентів.
Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу.
Зросло соціальне напруження, зумовлене погіршенням матеріального становища значної частини населення, виникнення стійкої нестачі («дефіциту») товарів, житла, послуг.
Заходи щодо усунення кризових явищ: Кризові явища в соціальних відносинах піддавались критиці в засобах масової інформації, але глибокий аналіз їх причин блокувався.
В умовах дефіциту товарів, житла, послуг гостро ставилися проблеми «чесного» (тобто рівного у відповідності з комуністичною ідеологією) розподілу. Розподіл благ стає дестабілізуючим соціальним фактором.
Заходи щодо усунення кризових явищ: Здійснювались намагання відрегулювати розподіл дефіцитних товарів через спеціальні черги («за записом», розподіляти на підприємствах з урахуванням думки трудового колективу тощо).
Зріс розрив в рівні життя жителів міста і села, робітників і інтелігенції, народу і номенклатури, представників тіньової економіки.
Заходи щодо усунення кризових явищ: Періодично підвищувалась заробітна платня всім категоріям працюючих.
Номенклатура, яка користувалася привілеями при розподілі матеріальних благ, поступово перетворюється в особливу соціальну групу, що викликала ненависть основної маси населення.
Заходи щодо усунення кризових явищ: Привілеї номенклатури приховувались; якщо інформація про них і попадала в засоби масової інформації, то не в повному обсязі.
Замість обіцяного суспільства рівності керівництво країни і партії створило суспільство з яскраво вираженою нерівністю; засадами успіху особи в ньому були не наполеглива праця або яскравий талант, а приналежність до привілейованої групи населення.
Заходи щодо усунення кризових явищ: Партія і уряд, органи державної влади обіцяли зробити все належне для подолання негативних явищ в соціальній сфері.
Хід уроку:
І. Організаційний момент.
ІІ. Актуалізація опорних знань.
Метод «мікрофон»: Назвіть основні ознаки брежнєвського «застою».
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності. Ознайомлення з темою та завданнями уроку.
Учитель узагальнює відповіді учнів, оголошує тему уроку та націлює їх на її опанування.
Учитель: Ще 10 грудня 1948 року Генеральна Асамблея Організації Об’єднаних Націй прийняла Загальну декларацію прав людини, яка й по цей час є міжнародним стандартом у цій галузі. Цей невеличкий документ (учитель демонструє учням брошуру з текстом Загальної декларації прав людини) містить 30 статей, у яких окреслені найважливіші права, але повний спектр прав людини набагато ширший, бо права означають вибір і можливості. Вони означають свободу отримати роботу, обрати кар’єру, можливість мандрувати і отримувати відповідну плату за свою роботу, не зазнавати утисків, образ і свавільного звільненню. Тобто права людини – це можливість вибору людиною певної поведінки для забезпечення свого нормального існування і розвитку. Зрозуміло, що у тоталітарній державі, якою був Радянський Союз, керівництво не могло дозволити навіть думати про те, що «всі люди народжуються вільними і рівними в своїй гідності та правах».
ІV. Формування знань, умінь, навичок.
1-й етап: Робота з підручником: Аналіз схеми «Методи боротьби дисидентів».
Запитання для учнів (до схеми):
1. Якими методами дисиденти намагалися захистити права людини?
2. Чи дієвими були ці методи в умовах тоталітарної держави?
2-й етап: Учитель об’єднує учнів класу у 4 групи, кожна з яких працює над одним з джерел, що вміщені у підручнику:
С. 173: Із спогадів режисера Ю. Ільєнка про скандал на прем’єрі кінофільму «Тіні забутих предків»;
С. 173-174: З останнього слова В. Стуса в судовій залі перед винесенням вироку, 1972 р.; З листа В. Стуса до Президії Верховної Ради СРСР, 1976 р.;
С. 174: Із заяви політв’язня М. Гориня, жовтень 1967 р.;
С. 175: Про завдання, що ставив перед собою «Український вісник».
Учитель пропонує обговорити запитання, що вміщені у підручнику до кожного джерела.
Презентація учнями своїх напрацювань у групах: Відповіді на запитання у формі усного повідомлення.
3-й етап: Робота у групах (склади груп учитель попередні).
Завдання для груп: Заповнити таблицю «Течії дисидентського руху». Кожна група готує інформацію про одну з течій.
|
Самостійницька |
Національно-культурницька |
Правозахисна |
Релігійна |
Цілі |
|
|
|
|
Представники |
|
|
|
|
Учитель пропонує учням відповісти на запитання: Яка з течій була найчисельнішою? Свою думку пояснити.
4-й етап: Учитель подає учням коротку інформацію про Українську громадську групу сприяння виконанню Гельсінських угод (пояснює назву організації, називає час її виникнення, мету діяльності, засновників).
Запитання для учнів: Чому мета Української громадської групи сприяння виконанню Гельсінських угод не могла бути реалізованою в УРСР? Пояснити свою думку.
V. Рефлексія.
Тестова форма перевірки рівня засвоєння учнями програмового матеріалу.
Завдання:
ОПОЗИЦІЙНИЙ РУХ
І варіант
1. Укажіть рік заснування Української громадської групи сприяння виконанню Гельсінкських угод:
А – 1972 рік.
Б – 1975 рік.
В – 1976 рік.
Г – 1979 рік.
2. Укажіть прізвище історичного діяча за фактом його біографії: «Православний релігійний діяч; у 1976 році під час перебування у засланні задекларував свою приналежність до Української Автокефальної Православної Церкви»:
А – В. Марченко.
Б – В. Романюк.
В – М. Руденко.
Г – В. Стус.
3. Якого року пройшла перша хвиля арештів представників дисидентського руху?
А – 1961 року.
Б – 1963 року.
В – 1965 року.
Г – 1967 року.
4. Якому терміну відповідає визначення: «самостійне (без участі видавництва) тиражування літературних, публіцистичних та інших творів для їх розповсюдження»?
А – цензура;
Б – «самвидав»;
В – «тамвидав»;
Г – копіювання.
5. Укажіть, яке твердження є хибним:
А – на початку 80-х років опозиційний рух був придушений;
Б – українські дисиденти підтримали рух кримських татар за повернення на свою історичну батьківщину;
В – у середині 60-х – на початку 70-х років представники дисидентського руху застосовували переважно нелегальні методи боротьби;
Г – Українська громадська група сприяння виконанню Гельсінкських угод ставила за мету сприяти ознайомленню широких кіл української громадськості з Декларацією прав людини.
6. Кому належать ці слова: «Я, український літератор, репресований за політичними мотивами в січні 1972 р. Я обстоював демократизацію – це було розцінено як спроба сплюндрувати радянський лад; моя стурбованість кризисним станом української культури була кваліфікована як націоналізм»?
А – І. Дзюбі.
Б – Д. Павличку.
В – В. Стусу.
Г – І. Світличному.
7. Яка подія відбулася найпізніше?
А – прем’єра фільму «Тіні забутих предків» у київському кінотеатрі «Україна»;
Б – випуск першого номеру журналу «Український вісник»;
В – поява перших зразків «самвидавської» літератури;
Г – перші арешти членів Української громадської групи сприяння виконанню Гельсінкських угод.
8. Укажіть учасників Української громадської групи сприяння виконанню Гельсінкських угод:
1 – О. Бердник;
2 – Л. Лук’яненко;
3 – С. Параджанов;
4 – В. Симоненко;
5 – О. Тихий;
6 – П. Шелест.
9. Установіть відповідність між особою та фактом її біографії:
1. С. Параджанов |
А – редактор журналу «Український вісник». |
2. М. Руденко |
Б – помер у тюремній лікарні в Ленінграді (відмовили нирки). |
3. В. Марченко |
В – керівник Української громадської групи сприяння виконанню Гельсінкських угод. |
4. В. Чорновіл |
Г – режисер кінофільму «Тіні забутих предків». |
|
Д – генерал Радянської Армії. |
10. Установіть відповідність між твором та його автором:
1. «Зимові дерева» |
А – В. Чорновіл |
2. «Інтернаціоналізм чи русифікація?» |
Б – Л. Костенко |
3. «Лихо з розуму» |
В – В. Стус |
4. «Україна наша Радянська» |
Г – П. Шелест |
|
Д – І. Дзюба |
ІІ варіант
1. Якому терміну відповідає визначення: «самостійне (без участі видавництва) тиражування літературних, публіцистичних та інших творів для їх розповсюдження»?
А – цензура;
Б – «самвидав»;
В – «тамвидав»;
Г – копіювання.
2. Укажіть прізвище історичного діяча за фактом його біографії: «Православний релігійний діяч. У 1976 році під час перебування у засланні задекларував свою приналежність до Української Автокефальної Православної Церкви»:
А – В. Марченко.
Б – В. Романюк.
В – М. Руденко.
Г – В. Стус.
3. Якого року пройшла перша хвиля арештів представників дисидентського руху?
А – 1961 року.
Б – 1963 року.
В – 1965 року.
Г – 1967 року.
4. Українська громадська група сприяння виконанню Гельсінкських угод ставила за мету:
А – сприяти ознайомленню широких кіл української громадськості із Загальною декларацією прав людини;
Б – сприяти ознайомленню широких кіл української громадськості із Заключним актом наради з питань безпеки та співробітництва в Європі;
В – сприяти ознайомленню широких кіл української громадськості з Європейською конвенцією про права людини;
Г – сприяти ознайомленню широких кіл української громадськості із Міжнародним Біллем про права людини.
5. Укажіть дату створення Української громадської групи сприяння виконанню Гельсінкських угод:
А – 1 серпня 1975 року;
Б – 9 листопада 1976 року;
В – 7 жовтня 1977 року;
Г – 20 квітня 1978 року.
6. Укажіть керівника Української громадської групи сприяння виконанню Гельсінкських угод:
А – Петро Вінс;
Б – Левко Лук’яненко;
В – Микола Руденко;
Г – Олекса Тихий.
7. Виконанню статей якого міжнародного документу сприяла Українська громадська група сприяння виконанню Гельсінкських угод:
А – Загальна декларація прав людини;
Б – Заключний акт наради з питань безпеки та співробітництва в Європі;
В – Конвенція про захист прав і основних свобод людини;
Г – Міжнародний пакт про громадянські та політичні права.
8. Розташуйте події у хронологічній послідовності:
А – обрання В. Щербицького першим секретарем ЦК КПУ;
Б – початок випуску «самвидавського» журналу «Український вісник»;
В – підписання Заключного акту наради з питань безпеки та співробітництва в Європі;
Г – акція протесту проти арештів української інтелігенції в київському театрі «Україна».
9. Установіть відповідність між течіями опозиційного руху в Україні та їх представниками:
1. Національно-культурна |
А – Йосип Тереля |
2. Правозахисна |
Б – Ліна Костенко |
3. Самостійницька |
В – Дмитро Квецько |
4. Релігійна |
Г – Петро Шелест |
|
Д – Микола Руденко |
10. Установіть відповідність між творами та їх авторами:
1. Інтернаціоналізм чи русифікація? |
А – Іван Дзюба |
2. Лихо з розуму |
Б – Валентин Мороз |
3. Репортаж із заповідника імені Берії |
В – Юрій Литвин |
4. Правозахисний рух в Україні. Його засади і перспективи |
Г – Левко Лук’яненко |
|
Д – В’ячеслав Чорновіл |
VІ. Підсумок уроку.
Рівень життя населення
Досягнення |
Кризові явища |
- зростання життєвого рівня населення України; - збільшення мінімальної та середньомісячної заробітної платні, пенсій, стипендій; - введення в експлуатацію великої кількості житлових будинків, шкіл, будинків культури; - низькі ціни на житло та комунальні послуги; - безкоштовні медицина та навчання; - призначення грошової допомоги малозабезпеченим сім’ям із неповнолітніми дітьми; - можливість безкоштовного користування підручниками у середній школі; - поліпшення транспортного обслуговування населення (дешевий проїзд, нові маршрути, відкриття метрополітену у Харкові тощо). |
- відставання за якістю життя від сусідніх європейських країн; - невідповідність обсягів виробництва та реалізації товарів народного споживання потребам населення; дефіцит споживчої продукції; - недостатні розміри пенсій навіть після їх підвищення; - неспроможність ефективно вирішити житлову проблему: низька якість житла, великі черги на його отримання, хибна практика розподілу квартир в умовах відсутності дійсного громадського контролю; - великий розрив між рівнями соціального забезпечення села та міста; - залишковий принцип фінансування соціальної сфери; - низька якість медичних послуг, нестача медикаментів та обладнання; - прихована інфляція; - зростання розриву між життєвими рівнями звичайних громадян та «номенклатури»; - уповільнення темпів зростання прибутків населення. |
VІІ. Домашнє завдання.
Опрацювати текст підручника на с. 172-179 (тема 23 «Опозиційний рух»); написати есе на тему: «Причини розгрому Української громадської групи сприяння виконанню Гельсінських угод».
Підручник:
Історія України: підручник для 11 класу загальноосвітніх навчальних закладів: рівень стандарту, академічний рівень /О.І. Пометун, Н.М. Гупан. – К.: Освіта, 2011. – 336 с.: іл.
Використана література:
3. Історія України. Комплексний довідник: 4-те вид., доп. та перероб. /Укладачі: Воропаєва В.В., Губіна С.Л., Земерова Т.Ю., Коніщева С.Є., Сідорчук В.П., Скирда І.М. – Х.: ФОП Співак В.Л., 2012. – 480 с.
5. Сучасний енциклопедичний словник. Україна від А до Я / Уклад. Кожушко О.М. – Х.: Вид-во «Ранок», 2009. – 624 с.: іл.
2. Марченко О.С., Скирда І.М. Історія України у визначеннях, таблицях і схемах. 10-11 кл. – Х.: Вид-во «Ранок», 2011. – 112 с.
4. Пометун О.І., Ремех Т.О. Права людини: навчальний посібник для 10 (11) класів. – К.: Літера ЛТД, 2008. – 192 с.
1. Сучасні підходи до історичної освіти. Методичний додаток до навчального посібника «Історія епохи очима людини. Україна та Європа в 1900-1939 рр.»/Уклад. І. Костюк, П. Кендзьор. – Львів: НВФ «Українські технології», 2004. – 128 с.
5. Український правозахисний рух: Документи й матеріали київської Української Громадської Групи Сприяння виконанню Гельсінкських Угод. /Передмова Андрія Зваруна; Упорядкував Осип Зінкевич. – Торонто-Балтимор: Українське Видавництво «Смолоскип» ім. В. Симоненка, 1978. – 477 с.