Історія України
11 клас
ОПОЗИЦІЙНИЙ РУХ
Компетентності, що формуються:
Ключові: спілкування державною мовою (реагувати мовними засобами на соціальні й культурні явища);
інформаційно-цифрова компетентність (виявляти маніпуляції інформацією соціального та історичного змісту під час аналізу повідомлень медіа);
уміння вчитися впродовж життя (критично аналізувати та узагальнювати здобуті відомості й досвід);
Предметні: хронологічна компетентність (встановлювати близькі та далекі причинно-наслідкові зв’язки);
інформаційна компетентність (систематизувати історичну інформацію, складаючи таблиці, схеми, різні типи планів);
просторова компетентність (характеризувати, спираючись на карту, історичний процес та його регіональні особливості);
логічна компетентність (показати тенденції опозиційного руху в період «застою»);
аксіологічна компетентність (осмислювати зв’язки між історією та сучасним життям).
Очікувані результати навчально-пізнавальної діяльності:
- знати напрями дисидентського руху, методи боротьби влади з інакодумцями;
- розуміти мотиви активізації дисидентського руху в другій половині 1960-х на початку 1970-х років і репресій щодо учасників УГГ;
- уміти встановлювати хронологічну послідовність і синхронність подій, що відображають розгортання течій дисидентського, кримськотатарського рухів; оцінювати мету і завдання правозахисного руху, його здобутки у сфері захисту прав людини в СРСР.
Основні поняття, терміни та назви: самвидав, правозахисний рух.
Основні дати та події: серпень 1965 року – перша хвиля арештів української інтелігенції в Києві, Львові, Луцьку та інших містах;
1965 рік – вихід у самвидаві праці Івана Дзюби «Інтернаціоналізм чи русифікація?»;
1970 рік – вихід першого номера «Українського вісника» - поза цензурного часопису, який нелегально видавався в Україні;
1972 рік – друга хвиля арештів українських дисидентів;
1976 рік – заснування в Києві Української громадської групи сприяння виконанню гельсінських угод.
Історичні постаті: Василь Макух, Вячеслав Чорновол, Петро Григоренко, Мустафа Джемілєв, Іван Дзюба, Микола Руденко, Василь Стус.
Зміст навчального матеріалу:
1. Арешти творчої інтелігенції.
2. Іван Дзюба «Інтернаціоналізм чи русифікація?».
3. Активізація дисидентського руху: течії, форми та методи боротьби.
4. Самвидав. «Український вісник».
5. Михайло Брайчевський «Приєднання чи возз’єднання?».
6. Українська громадська група сприяння виконанню Гельсінських угод (Українська Гельсінська група /УГГ).
7. Становище кримських татар у місцях депортації та їх боротьба за повернення на батьківщину.
ХІД УРОКУ:
І. Організаційний момент
ІІ. Актуалізація опорних знань
Запитання для фронтальної бесіди:
Назвіть основні події періоду «розрядки» у міжнародних відносинах 1970-х років.
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності
За доби «застою» в Україні помітно активізувався дисидентський рух – він став чинником суспільно-політичного життя, його лідери чіткіше сформулювали основну мету та орієнтири, завдяки самвидаву опозиційні погляди та ідеї почали проникати в маси.
Політика «розрядки» й Гельсінські угоди створили нову ситуацію в Україні та сприяли трансформації дисидентського руху на рух правозахисників, який міг розраховувати на підтримку Заходу.
ІV. Вивчення нового матеріалу
1. Активізація опозиційного руху.
Обговорити активізацію опозиційного руху в період «застою».
2. Розгортання правозахисного руху.
Обсудити причини виникнення правозахисного руху.
3. Утворення Української громадської групи сприяння виконанню гельсінських угод.
Розглянути діяльність Української громадської групи сприяння виконанню Гельсінських угод.
4. Релігійне дисидентство.
Показати причини релігійного опозиційного руху.
5. Кримськотатарський національний правозахисний рух.
Охарактеризувати кримськотатарський правозахисний рух.
Василь Омелянович Ма́кух (1927-1968) — учасник українського руху опору в СРСР. Воїн УПА. 5 листопада 1968 на знак протесту проти комуністичної тоталітарної системи, колоніального становища України, політики русифікації та агресії СРСР проти Чехословаччини, здійснив акт самоспалення на Хрещатику у Києві.
В'ячеслав Максимович Чорновол (1937-1999) — український політик, публіцист, літературний критик, діяч руху опору проти зросійщення та національної дискримінації українського народу, політичний в'язень СРСР. Провідник українського національно-демократичного визвольного руху кінця 80-х — 90-х років; Герой України.
Петро Григорович Григоренко (1907-1987) — радянський генерал-майор, українець, правозахисник. Виступав на захист кримських татар та інших депортованих народів. У 1964 році за легальну правозахисну діяльність розжалуваний у рядові і позбавлений усіх державних відзнак. Перебував у радянських тюрмах, таборах і «психушках».
Мустафа Джемі́лєв, повне ім'я Мустафа́ Абдульджемі́льоглу́ Джемі́лєв (1943) — політичний та громадський діяч СРСР і України кримськотатарського походження, один із провідників кримськотатарського національного руху, правозахисник, учасник дисидентського руху, політичний в'язень.
Іван Михайлович Дзюба (1931) — український літературознавець, літературний критик, громадський діяч, дисидент радянських часів, Герой України, академік НАН України, другий Міністр культури України, голова Комітету з Національної премії України імені Тараса Шевченка, керівник відділу загальних енциклопедичних досліджень.
Микола Данилович Руденко (1920-2004) — український письменник, філософ, громадський діяч, засновник Української Гельсінської Групи. Герой України.
Василь Семенович Стус (1938-1985) — український поет XX століття, перекладач, прозаїк, мислитель, літературознавець, правозахисник, борець за незалежність України у XX столітті. Один із найактивніших представників українського дисидентського руху. Лауреат Державної премії ім. Т. Шевченка, Герой України.
V. Рефлексія
Завдання для учнів:
Схарактеризуйте одним реченням історичних діячів відповідно до їхньої ролі в подіях періоду 1960-х – 1970-х років:
- Іван Дзюба;
- Вячеслав Чорновол;
- Михайло Брайчевський;
- Петро Григоренко;
- Микола Руденко;
- Мустафа Джемілєв.
VІ. Домашнє завдання
Завдання для учнів:
Опрацювати матеріал підручника (§ 13).
Підручник:
Історія України (рівень стандарту): підручник для 11 класу закладів загальної середньої освіти /В.С. Власов, С.В. Кульчицький. – Київ: Літера ЛТД, 2019. – 256 с.