ОРГАНИ РОСЛИНИ
Мета: почати формувати знання учнів про органи рослин; ознайомити з їхньою різноманітністю, взаємозв’язком та функціями; намагатися створити в учнів цілісні уявлення про рослину, як єдине ціле.
Тип уроку: вивчення нового матеріалу
Матеріали та обладнання: схеми, малюнки, муляжі.
Хід уроку:
Розминка. Протягом 1 хвилини учні по черзі називають всі терміни і поняття вже вивчені на попередніх уроках. .
Особливості будови |
|
Пагін
|
Основний, наростаючий верхівкою орган рослин, що складається з ряду повторюваних однорідних елементів. До складу пагона входять стебло, листки і бруньки |
Стебло |
Вісь пагона, що виконує механічну і провідну функції |
Листок |
Бічний, зазвичай сплощений орган рослини, що виконує функції фотосинтезу |
Брунька |
Зародок пагона |
Корінь |
Основний, наростаючий верхівкою орган рослин, кінчик якого завжди закритий кореневим чохликом. Основною функцією кореня є прикріплення рослини й забезпечення її водою й мінеральними речовинами |
Квітка |
Генеративний орган покритонасінних рослин, до складу якого зазвичай входять квітконіжка, квітколоже, оцвітина, тичинки, маточки |
Орган - частина організму, яка виконує одну або кілька специфічних функцій і має певну будову.
Вегетативні органи - органи рослин, служать для підтримання індивідуального життя рослини (наприклад, пагін, корінь).
Генеративні органи - органи рослин, які пов’язані з функцією статевого розмноження (наприклад, квітка, насіння, плід).
У процесі формування знань про взаємозв’язок коріння, листя і стебла слід показати учням шляхи руху води, мінеральних солей і органічних речовин, їх використання рослинним організмом. У зв’язку із цим виникає необхідність постановки дослідів, що доводять пересування води й мінеральних солей по судинах деревини, органічних речовин - по ситоподібних трубках лубу. Техніка постановки цих дослідів проста й добре освоєна в шкільній практиці, а їх результати створюють підґрунтя для підведення учнів до висновків про єдність будови та функцій судин і ситоподібних трубок кореня, стебла й листка, про утворення ними в організмі єдиної провідної системи, що забезпечує переміщення й обмін речовин між органами рослини. При цьому важливо показати учням, що діяльність одного органа залежить від діяльності іншого. Наприклад, якщо корені будуть поглинати з ґрунту недостатньо води й мінеральних солей, то в листках утвориться мало органічних речовин, у результаті рослина голодуватиме, ріст органів затримається, у запас відкладатиметься мало органічних речовин, різко знизиться врожай.
Репродуктивні органи , органи відтворення, органи рослин, що виконують функції розмноження. В багатьох нижчих і всіх вищих рослин в циклах розвитку здійснюється зміна ядерних фаз, що приводить до чергування безстатевого ( спорофіт ) і статевого ( гаметофіт ) поколінь. В таких рослин Р. о. представлені як органами безстатевого (спорового) розмноження —спорангіями (ізо-, або мікро-, імегаспорангиямі), так і органами статевого відтворення — гаметангиямі — статевими, або генеративними органами . В рослин до Р. о. відносять і органи вегетативного розмноження.