Урок "Осінні пісні Поля Верлена" 10 клас

Про матеріал

Тема:Осінні пісні Поля Верлена

Мета:ознайомити учнів з життєвим і творчим шляхом Поля Верлена, шляхом аналізу поезій визначити художні особливості та провідні мотиви віршів поета; розвивати вміння аналізувати поетичні твори;
виховувати відчуття прекрасного, розуміння краси слова.

Додаток до уроку 51

Обладнання: - презентація «Життєвий і творчий шлях П.Верлена.», - аудіозаписи музичних творів К. Дебюссі, М. Равеля, - музичний фрагмент «Синтементальної прогулянки» (муз.Д.Тухманова), -- репродукції картин К.Кайботта, М. Паніша, Клода Мане.

Тип уроку: урок засвоєння нових знань.

Випереджувальні завдання: індивідуальні завдання:
-підготувати презентацію «Життєвий шлях П.Верлена»;

- вивчити напам'ять вірші Поля Верлена;

- повторити міф про Деметру і Персефону;

- підготувати повідомлення « Творча історія збірки «Романси без слів»».

Хід уроку

Так тихо серце плаче,

Як дощ шумить над містом

(П.Верлен)

І. Актуалізація опорних знань:
Вчитель:
1. Які настрої, почуття у вас викликає пізня осінь?
2. Як давньогрецький міф пояснює прихід цієї пори року?
Варіант відповіді: Кожного року, коли дочка богині родючості Деметри Персефона покидає свою матір на одну третю року, повертаючись до свого чоловіка Аїда в підземне царство, Деметра поринає у сум. І вся природа сумує: жовкне листя на деревах, і зриває його останній вітер, відцвітають квіти, пустіють лани і ллє дощ, що нагадує сльози матері Деметри…

ІІ. Тема уроку, її мотивація:
Ці сумні осінні пейзажі майже завжди акомпанували почуттям, світобаченню і світосприйняттю поета, творчий шлях якого ми сьогодні простежимо і поезію якого спробуємо зрозуміти.

Слайд №2 ІІІ. Засвоєння нового матеріалу.
1. Вчитель:
Поезія Поля Верлена - це історія його душі, це щоденник його настроїв та переживань. В одному із сонетів своєї першої збірки поет писав: «Моя душа народилася для жахливих катастроф» Це пророцтво 22-річного поета повністю підтвердилося його життям, про яке підготувала презентацію Подорожняк А. 2. Презентація: «Життєвий і творчий шлях Поля Верлена» Слайди № 3-11

3. Створення асоціативного ланцюжка до ключового слова « Постать поета»

Методичний коментар : асоціативний ланцюжок будується на основі головних понять, які характеризують поета як митця і людину . Варіант роботи. Рання обдарованість, захоплення поезією «парнасців» і Шарля Бодлера, під знаком лиховісного Сатурна, надія на особисте щастя, пошуки внутрішньої свободи, неприкаяність, оригінальність, особливе натхнення, містичність,пошуки гармонії і богемні блукання…

4. Виразне читання віршів П.Верлена.
Вчитель:
Особистісне у великого митця багато в чому визначалося епохальним. Як сказав німецький поет Г.Гейне: «Світ розколовся, і тріщина пройшла крізь серце поета», а серце тривожилось і народжувались вірші.

Учні під музику К.Дебюссі читають поезії:
«Соловей» (переклад І.Еренбурга)
«Nevermore» (переклад М. Лукаша)
«Сентиментальна розмова» (переклад М. Ореста)
«Синь на доми лягла крилом» (переклад М. Ореста)
Запитання:
1. Який мотив пронизує вірші?
2. Чим викликаний мотив смутку у кожній із поезій?
5. Виразне читання та аналіз вірша «Осіння пісня» (переклад Г.Кочура)
Вчитель:
Своєрідною візитною карткою поезії П. Верлена є його «Осіння пісня» (збірка «Сатурнічні пісні», цикл «Сумні пейзажі») Відомо понад 30 перекладів цієї поезії, понад 10 разів цей вірш перекладено українськими перекладачами. Ця поезія ятрила душу В.Стефаника, І.Франка, «скорбним риданням» звучить у перекладі М.Рильського, її «тужливий хлип» чуємо у перекладі М.Лукаша.

Слайд № 12-13 Читання вірша «Осіння пісня»
(Слайд №2. Репродукція картини М. Паніша)
Запитання:
1. Чи є символічним заголовок вірша? Які почуття він навіює?
Варіанти відповіді: «Осіння пісня» - це прощальна пісня, це підготовка до чогось незнаного, це самотність, туга, холод, невлаштованість.
2. Які ще образи-символи створюють настрій туги, смутку?
Варіанти відповіді:

«не голосні млосні пісні» - настрій смутку;
«годинник» - нагадує про минущість всього, навіть людини;
«мрії дитини» - тепло і радість, яку не повернути;
«жовкле листя» - зів'яле листя, прожите життя;
«вихровий вир» - щось вороже людині.
3. «Пейзаж душі» чи «пейзаж природи» змальовує поет?
4. В оригіналі останні рядки звучать так: «Вітер носить мене туди-сюди, неначе пожовклий лист» Чому душа ліричного героя стає мертвим листком?
Варіанти відповіді
: Поет не дає відповіді на це запитання. Це одна із ознак символістсько-імпресіоністичної поезії П.Верлена. Головне – створити настрій, викликають асоціації. Він ніби хоче сказати: «У кожного свій сум і своя туга.»

6. Виразне читання та аналіз вірша « Тихо серце плаче »

Слайд: репродукція картини Г. Кайботта « Паризька вулиця в дощову погоду». Вчитель. Вірш « Так тихо серце плаче» належить до циклу «Забуті арієти» зі збірки «Романси без слів». І назва збірки, і назва циклу пов'язані з музикою.

Словникова робота: Слайд № 14 Романс – вокально-поетичний твір, у якому однаковою мірою важливі слово і музика. Арієта – невелика арія, проста за змістом і пісенним характером мелодії.

Літературознавець. Це особлива збірка у творчості Поля Верлена. Написана вона у важкий для поета час: він знаходився у в'язниці, дружина подала на розлучення. Ця збірка підсумувала першу половину життя поета. Після неї настає семирічне мовчання.

Назва збірки парадоксальна, адже романс – це твір, у якому однаковою мірою важливі як слова, так і музика. Назва збірки говорить про те, що слова наче відсутні, звучить лише музика вірша. Отже, і назва збірки, і назва циклу підкреслюють особливу музичність поезії Поля Верлена.

Слайди № 15-16

Звучить вірш « Тихо серце плаче» ( переклад І. Еренбурга)

Робота в мікрогрупах.

Запитання для мікрогруп:

Перша група : Зорові чи звукові образи переважають у цьому вірші?

Друга група : Змоделюй вірш так, щоб залишився один його план, зовнішній або внутрішній ? Який є головним ? Що створює їх єдність?

Третя група : Чи можна пояснити причини « нестерпного суму» і «плачу серця» ? Четверта група: Назвати художні засоби, які створюють ефект музичності поезії. П'ята група : Розгляньте репродукцію картини художника – імпресіоніста Г. Кайботта « Паризька вулиця в дощову погоду» Слайд № 17 Що поєднує картину Г. Кайботта і поезію Поля Верлена?

7. Музичне відлуння

Слайд № 18

Вчитель. Поєднання мелодійності, простоти й ліризму в поезії Поля Верлена вабило багатьох композиторів. Його вірші поклали на музику митці різних поколінь – від сучасників поета Дебюссі та Равеля до наших сучасників –українця Б. Буєвського та росіянина Д. Тухманова.

Які враження спарвив на вас музичний твір у виконанні Сергія Бєлікова?

4. Закріплення та узагальнення:

Завдання : Скласти сенкан « Поезія Поля Верлена» Робота в парах Методичний коментар: під час виконання завдання звучить музика Равеля « Гра води»

Слайд № 19

Варіант відповіді : Поезія Поля Верлена

Лірична музична

Хвилює, плаче, ятрить

Це особливі «пейзажі душі»

Смуток.

Заключне слово вчителя

Ми лише наблизились до поетичної душі, яка була загадкою як для сучасників так і для нащадків, наблизились до душі, яка прагнула гармонії і , не знаходячи ї, страждала і плакала від болю, нагадуючи плач скрипки, смичком якої була доля поета, що зривала з її струн сумні осінні пісні.

Слайди № 20-21

Домашнє завдання

Слайд № 22

1. Міні-есе « Мої враження та асоціації від зустрічі з поезією Поля Верлена.

2. Підготувати виразне читання поезії « Поетичне мистецтво».

3. Повторити ознаки символізму та імпресіонізму.

4. Повторити про роботу Н. Буало « Мистецтво поетичне».

Перегляд файлу

Тема:                              Осінні пісні Поля Верлена

Мета:                ознайомити учнів з життєвим і творчим шляхом Поля Верлена,  шляхом   аналізу поезій визначити художні особливості та провідні мотиви віршів поета; розвивати вміння аналізувати поетичні твори;
виховувати відчуття прекрасного, розуміння краси слова.

Додаток до уроку 51

Обладнання:     - презентація «Життєвий і творчий шлях П.Верлена.»,                                            - аудіозаписи музичних творів К. Дебюссі, М. Равеля,                                                        - музичний фрагмент «Синтементальної прогулянки» (муз.Д.Тухманова),                                                                                      -- репродукції картин К.Кайботта, М. Паніша, Клода Мане.

Тип уроку:          урок засвоєння нових знань.

   Випереджувальні завдання:  індивідуальні завдання:
                             -підготувати презентацію «Життєвий шлях П.Верлена»;

                               - вивчити напам’ять вірші Поля Верлена;

                             - повторити міф про Деметру і Персефону;

               - підготувати повідомлення « Творча історія збірки «Романси без слів»».

                              Хід уроку

                                                                                   Так тихо серце плаче,

                                                                                            Як дощ шумить над містом

 (П.Верлен)   

 

І. Актуалізація опорних знань:
Вчитель: 1. Які настрої, почуття у вас викликає пізня осінь?
                  2. Як давньогрецький міф пояснює прихід цієї пори року?
Варіант відповіді: Кожного року, коли дочка богині родючості Деметри Персефона покидає свою матір на одну третю року, повертаючись до свого чоловіка Аїда в підземне царство, Деметра поринає у сум. І вся природа сумує: жовкне листя на деревах, і зриває його останній вітер, відцвітають квіти, пустіють лани і ллє дощ, що нагадує сльози матері Деметри…
 

ІІ. Тема уроку, її мотивація:
       Ці сумні осінні пейзажі майже завжди акомпанували почуттям, світобаченню і світосприйняттю поета, творчий шлях якого ми сьогодні простежимо і поезію якого спробуємо зрозуміти.  

Слайд №2                                                                                                                                                                                   ІІІ. Засвоєння нового матеріалу.
1. Вчитель: Поезія Поля Верлена - це історія його душі, це щоденник його настроїв та переживань. В одному із сонетів своєї першої збірки поет писав: «Моя душа народилася для жахливих катастроф» Це пророцтво 22-річного поета повністю підтвердилося його життям, про яке підготувала презентацію Подорожняк А.                                                                                                                                                                   2. Презентація: «Життєвий і творчий шлях Поля Верлена»  Слайди № 3-11           

3. Створення асоціативного ланцюжка до ключового слова « Постать поета»

Методичний коментар : асоціативний ланцюжок будується на основі головних  понять, які характеризують поета як митця і людину .                                                          Варіант роботи. Рання обдарованість, захоплення поезією «парнасців» і Шарля Бодлера, під знаком лиховісного Сатурна, надія на особисте щастя, пошуки внутрішньої свободи, неприкаяність, оригінальність, особливе натхнення, містичність,пошуки гармонії і богемні блукання…                                                                                                                                                                    

4. Виразне читання віршів П.Верлена.
Вчитель: Особистісне у великого митця багато в чому визначалося епохальним. Як сказав німецький поет Г.Гейне: «Світ розколовся, і тріщина пройшла крізь серце поета», а серце тривожилось і народжувались вірші.

Учні під музику К.Дебюссі читають поезії:
«Соловей» (переклад І.Еренбурга)
«Nevermore» (переклад  М. Лукаша)
«Сентиментальна розмова» (переклад М. Ореста)
«Синь на доми лягла крилом» (переклад М. Ореста)
Запитання:
1. Який мотив пронизує вірші?
2. Чим викликаний мотив смутку у кожній із поезій?                                                                                                                                              5. Виразне читання та аналіз вірша «Осіння пісня» (переклад Г.Кочура)
Вчитель: Своєрідною візитною карткою поезії П. Верлена є його «Осіння пісня» (збірка «Сатурнічні пісні»,  цикл «Сумні пейзажі») Відомо понад 30 перекладів цієї поезії, понад 10 разів цей вірш перекладено українськими перекладачами. Ця поезія ятрила душу В.Стефаника, І.Франка, «скорбним риданням» звучить у перекладі М.Рильського, її «тужливий хлип» чуємо у перекладі М.Лукаша. 

Слайд № 12-13                                                                                                                                                               Читання вірша «Осіння пісня»
(Слайд №2. Репродукція картини М. Паніша)
Запитання:
1. Чи є символічним заголовок вірша? Які почуття він навіює?
Варіанти відповіді: «Осіння пісня» - це прощальна пісня, це підготовка до чогось незнаного, це самотність, туга, холод, невлаштованість.
2. Які ще образи-символи створюють настрій туги, смутку?
Варіанти відповіді:
«не голосні млосні пісні» - настрій смутку;
«годинник» - нагадує про минущість всього, навіть людини;
«мрії дитини» - тепло і радість, яку не повернути;
«жовкле листя» - зів’яле листя, прожите життя;
«вихровий вир» - щось вороже людині.
3. «Пейзаж душі» чи «пейзаж природи» змальовує поет?
4. В оригіналі останні рядки звучать так: «Вітер носить мене туди-сюди, неначе пожовклий лист» Чому душа ліричного героя стає мертвим листком?
Варіанти відповіді: Поет не дає відповіді на це запитання. Це одна із ознак символістсько-імпресіоністичної поезії П.Верлена. Головне – створити настрій, викликають асоціації. Він ніби хоче сказати: «У кожного свій сум і своя туга.»

 

6. Виразне читання та аналіз вірша « Тихо серце плаче »

Слайд: репродукція картини Г. Кайботта « Паризька вулиця в дощову погоду».          Вчитель. Вірш « Так тихо серце плаче» належить до циклу «Забуті арієти» зі збірки «Романси  без слів». І назва збірки, і назва циклу пов’язані з музикою.

Словникова робота:    Слайд № 14                                                                                               Романс – вокально-поетичний твір, у якому однаковою мірою важливі слово і музика.      Арієта – невелика арія, проста за змістом і пісенним характером мелодії.

Літературознавець. Це особлива збірка у творчості Поля Верлена. Написана вона у важкий для поета час: він знаходився у в’язниці, дружина подала на розлучення. Ця збірка підсумувала першу половину життя поета. Після неї настає семирічне мовчання. 

     Назва збірки парадоксальна, адже романс – це твір, у якому однаковою мірою   важливі як слова, так і музика. Назва збірки говорить про те, що слова наче відсутні, звучить лише музика вірша. Отже, і назва збірки, і назва циклу підкреслюють особливу музичність поезії Поля Верлена.       

Слайди № 15-16                                                                

Звучить вірш « Тихо серце плаче» ( переклад І. Еренбурга)

Робота в мікрогрупах.

Запитання для мікрогруп:

 Перша група : Зорові чи звукові образи переважають у цьому вірші?

Друга група :  Змоделюй вірш так, щоб залишився один його план,  зовнішній або внутрішній ? Який є головним ? Що створює їх єдність?

Третя група :  Чи можна пояснити причини « нестерпного суму» і  «плачу  серця» ?      Четверта група: Назвати художні засоби, які створюють ефект музичності поезії. П’ята група : Розгляньте  репродукцію картини  художника – імпресіоніста                             Г. Кайботта « Паризька вулиця в дощову погоду»    Слайд № 17                                                                 Що поєднує картину Г. Кайботта і поезію Поля Верлена?

7. Музичне відлуння 

Слайд № 18

Вчитель. Поєднання мелодійності, простоти й ліризму в поезії Поля Верлена вабило багатьох композиторів. Його вірші поклали на музику митці різних поколінь – від сучасників поета Дебюссі та Равеля до наших сучасників –українця Б. Буєвського та росіянина Д. Тухманова.

Які враження спарвив на вас музичний твір у виконанні Сергія Бєлікова?

4. Закріплення  та узагальнення:

Завдання : Скласти сенкан « Поезія Поля Верлена»                                                          Робота в парах                                                                                                                     Методичний коментар: під час виконання завдання звучить музика Равеля « Гра води»  

Слайд № 19

 Варіант відповіді :                     Поезія Поля Верлена

                                                      Лірична музична

                                                      Хвилює, плаче, ятрить

                                                      Це особливі «пейзажі душі»

                                                      Смуток.

Заключне слово вчителя

   Ми лише наблизились до поетичної душі, яка була загадкою як для сучасників так і для нащадків, наблизились до душі, яка прагнула гармонії і , не знаходячи ї, страждала і плакала від болю, нагадуючи плач скрипки, смичком якої була доля поета, що зривала з її струн сумні осінні пісні.

Слайди № 20-21

Домашнє завдання

Слайд № 22

1. Міні-есе  « Мої враження та асоціації від зустрічі з поезією Поля Верлена.

2. Підготувати виразне читання поезії « Поетичне мистецтво».

3. Повторити ознаки символізму та імпресіонізму.

4. Повторити про роботу Н. Буало « Мистецтво поетичне».  

 

docx
Додано
29 листопада 2018
Переглядів
17717
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку