Тема. Осип Турянський. «Поза межами болю». Ідея перемоги духа над матерією.
Мета: ознайомити учнів із життям і творчістю письменника; допомогти усвідомити загальнолюдські мотиви й гуманістичні цінності твору; роль біологічних інстинктів і духовної волі для збереження життя й людської гідності; поглибити навички аналізу художніх образів, простежити на образах твору, як складні ситуації формують у них духовну волю до життя; проводити дослідження на основі тексту; розвивати вміння пізнавати і розуміти справжню цінність речей, явищ, почуттів; виховувати гуманізм, милосердя, почуття дружби та взаємодопомоги; неприйняття будь-якого насильства.
Тип уроку: урок-дослідження, спроба пошуку істини.
Обладнання: запис канонади, портрет Осипа Турянського, презентація, текст твору«Поза межами болю», кадри з кінофільму, терези, роздатковий м матеріал (інфокартки, епізоди твору, психологічні картки)
Епіграф до уроку: «Для творчої праці замало самого таланту. Поет мусить пройти найглибше пекло буття й найвищі небесні вершини людського щастя. Тоді його слово буде хвилювати, захоплювати, піднімати людську душу». О. Турянський
Перебіг уроку
І. Організаційний момент.
ІІ. Мотивація навчальної діяльності
Опитування:
Ось так несподівано, як і звук канонади, що пролунав, вривається в людське життя війна…
Назвіть асоціацію до слова «війна», назвали – сіли.
Складіть асоціативний ряд до слова війна - (жах, смерть, кров, нещастя, горе, розруха, розлука, сироти…)
Війна – це жахлива сторінка у книзі людській пам’яті. Багато війн випало на долю людства.
Зверніть увагу на екран. Який епізод з історії зображено?
Убивство 28 червня 1914 року ерцгерцога Франца Фердинанда, спадкоємця австро-угорського престолу, і його дружини герцогині Софії Гогенберг у Сараєво сербським гімназистом Гаврилою Принципом.
Що стало приводом до Першої світової війни.
Що вам відомо про цю війну? Хто в ній брав участь?
Ця війна – одна з найкривавіших в історії людства. Велася між Троїстим, згодом Четверним союзом (Німеччина, Австро-Угорщина, Туреччина, Болгарія) і Антантою (Росія, Англія, Франція).
У ході війни до Антанти приєдналися Італія, Румунія, США. Для всіх сторін війна мала загарбницький, несправедливий характер.
Що відомо про Україну у часи війни?
Уроки війни значна частина України перетворилася на райони запеклих бойових дій (Галичина, Закарпаття, Буковина, Поділля, Волинь). Територія кілька разів переходила із рук у руки. Це призвело до значних жертв серед мирного населення.
у Першій світовій війні назва «Україна» використовувалася лише як загальнонаціональна назва території українського народу. Території, які становлять сучасну Україну, входили до складу Російської імперії (Наддніпрянщина, Слобожанщина, Донбас, Таврія, Крим) та Австро-Угорської імперії (Закарпаття, Галичина, Буковина, Поділля). Але події Першої світової війни послабили вплив режимів імперій на етнічних українців і в 1917—1920 роках постало державне життя України зі столицею в Києві.
Оголошення теми
Одним із них був письменник, перекладач, літературний критик, педагог, доктор філософії Осип Турянський, із творчістю якого ми сьогодні познайомимось .
Отже, прочитаймо тему.
Виходячи із теми, визначимо завдання, які стоять перед нами (дізнатись про письменника, ознайомитись з твором, з’ясувати історичну основу, як у творі відображені загальнолюдські мотиви і гуманістичні цінності, показано біологічні інстинкти й і духовну волю до життя, втілено ідею перемоги духа над матерією).
Сьогодні ви будете працювати з інфокартками (показати), наприкінці уроку оцінити свої роботу за допомогою картки самооцінювання (показати).
ІV. Сприймання нового матеріалу
Епіграфом до нашого уроку будуть слова О. Турянського: «Для творчої праці замало самого таланту. Поет мусить пройти найглибше пекло буття й найвищі небесні вершини людського щастя. Тоді його слово буде хвилювати, захоплювати, піднімати людську душу».
Що ж було щастям і що було пеклом для О. Турянського?
Через 2 хвилини висловіть свої припущення, опрацювавши статтю з Вікіпедії — вільної енциклопедії. https://uk.wikipedia.org/wiki/Турянський_Осип_Васильович
Виділити в тексті
І варіант - Що було щастям?
ІІ варіант - Що було пеклом?
Біографія
Народився 22 лютого 1880 року в селі Оглядів (нині Радехівський район Львівської області) у родині тесляра. Був найстаршим серед 8 дітей. За допомогою сільського вчителя вступив до Львівської української гімназії. Матеріальне становище сім'ї було важким, тому Осип заробляв гроші репетиторством і навчався. Потім 1907 року закінчив філософський факультет Віденського університету. Там же захистив докторську дисертацію. Здобув науковий ступінь доктора філософії. Працював учителем середніх шкіл Галичини.
У літературі дебютував 1908 року новелами "Курка", "Ей, коб були мене вчили", "Де сонце?" в альманасі віденської «Січі».
З 1910 року викладав українську мову та літературу в Перемишлянській гімназії. Того ж року одружився з дочкою депутата Віденського парламенту - Стефанією. Згодом в них народився син Мирослав, який став чемпіоном з шахів у Львові, а з 50-х років ХХ ст. належав до шахових майстрів США.
Восени 1914 року був мобілізований в австрійську армію й відправлений на сербсько-австрійський фронт. У 1915 році потрапив до сербського полону. Перебував у таборі для інтернованих на італійському острові Ельба.
Пережите в сербському полоні відтворив у повісті-поемі «Поза межами болю» (1917). Цей твір, написаний у стилі експресіонізму, став видатним явищем української модерної літератури.
Після повернення з Італії до Австрії викладав право у Віденському університеті, потім працював у Галичині, займався видавничою та педагогічною діяльністю.
У 1922 письменник завершує роботу над памфлетом "Дума пралісу"
У 1923 році Осип Турянський повернувся додому і працював директором Яворівської, Дрогобицької, Рогатинської гімназій, де викладав німецьку, французьку, латинську мови.
У цей час перекладає вірші Шандора Петефі, Ґенріга Гейне, Вільяма Шекспіра.
Підірване сербським полоном здоров'я швидко тануло, і 28 березня 1933 року у Львові письменник помер. Похований на Личаківському цвинтарі у Львові. Тільки через п'ятдесят років його ім'я та літературна праця були гідно пошановані.
Будучи свідком жахливих подій під час перебування в полоні, Осип Турянський майстерно розкрив внутрішній стан героїв у межових ситуаціях вибору, що постає перед кожним із них. Не розказати про це О.Турянський не міг. Він вважав це зрадою по відношенню до загиблих товаришів. У передмові до твору він напише (увага на екран): бук трейлер
Умовність зображення
Конкретний історичний епізод Першої світової війни автор використав для художнього узагальнення, для створення іншої художньої реальності.
Відшукайте слова/словосполучення в тексті, які підкреслюють, що події відбуваються мовби поза простором і часом. тому що порушуються проблеми вічні й загальнолюдські.
(Поза межі людського болю — у країну божевілля і смерті. Поміж небом і землею)
Саме на межі землі і неба, життя і смерті розкриваються характери людей, люди показують своє єство. Так відбулося і у творі. Що ж це були за люди? Назвіть полонених героїв (7). Запис до інфокарток
Оглядівський - українець |
Добровський - українець |
Пшилуський - поляк |
Сабо - угорець |
Штранцінгер - австрієць |
Бояні - серб |
Ніколич - серб |
Усі вони мають спільних ворогів. Назвіть їх: голод , холод, найтяжчий ворог – безнадійність. Але кожен по-різному виносить ці випробування.
Внутр. стан героїв автор передав за допомогою худ. засобів, елементів поетичного синтаксису.
Все це визначає жанр твору – поема у прозі. Прочитаймо визначення
Теорія літератури
Поема в прозі (повість-поема) — ліро-епічний твір, у якому наявний розгорнутий динамічний, напружений сюжет, використовуються ліричні та епічні засоби у відображенні дійсності, розкривається внутрішній стан героїв, паралельно з образами, що входять у розвиток сюжету, є образ ліричного героя; написаний у прозі.
! Продовження бук трейлера (вислови персонажів)
Спробуймо поринути у мікрокосмос героїв. Уявімо нашу аудиторію психологічним центром. Кого ви будете досліджувати, дізнайтеся за допомогою QR коду, розташованого у вашій інфокартці. Об’єднайтеся в групи за прізвищами героїв та створіть психологічну картку персонажів за опорними словами. Не забудьте взяти із собою інфокартку. Для роботи у вас є уривки з тексту. Після 4х хвилин один із членів групи представляє результати роботи.
Інші ж групи у цей час уважно слухають, за потребою коментують, доповнюють відповіді і зазначають у своїх інфокартках ключові слова відповідно до кожного образах?
Психологічна картка ________________________
Чи відомо щось про життя до війни?
Які спогади-символи повсякчас постають у його уяві?
Які риси характеру виявляє? У яких епізодах? Які думки висловлює (За можливістю прочитайте).
На представлення дається 1 хвилина.
Деякі учні попрацюють з індивідуальними картками (за бажанням 2 учні).
Індивідуальна робота: У яких творах зарубіжної/української літератури центральною темою є події Першої світової війни ?Оформіть відповідь у вигляді міні-твору (5 – 7 речень).
Фрагмент з фільму (представлення героїв)
1.Бояні - фізично найслабший
Чому сліпий скрипаль вважає, що не має злих і добрих людей? Чи можна ототожнити поняття «добро» і «зло» з поняттями «щастя» і «нещастя»?
(Штранцінгер вважає, що добра людина повинна завжди бути щасливою і на його шляху зустрічалися більше добрих людей).
Що допомагає так довго триматися цьому фізично виснаженому чоловікові, що має ще й недугу-сліпоту?(Його сила- сонце,яке він бачить своїми сліпими очима, і скрипка- голос його серця)
3.Сабо – активний песиміст, виразник грубої інстинктивної волі до життя.
Що ж живить Сабо,завдяки чому так довго тримається, але все ж гине?(Інстинктивна воля до життя)
Що могло врятувати героїв від смерті? (вогонь)
Чому для них вогонь був спасінням? (Найперше – це нагрітися; можливо, хтось уночі побачить вогонь. Усі герої починають стрибати, танцювати
Саме він пропонує стрибати біля вогню. Що об’єднує всіх людей у критичний момент? Страх смерті.
А чи може людина керувати своїм внутрішнім станом, вчинками в пориві страху?
Танець життя і смерті «Серед виру танцю, крику, почувань тяжко розібрати, де кінчився розум, а починалось божевілля.» У чому воно виражалося? (думки про самогубство, людоїдство) інстинкт самозбереження чи прагнення до перемоги над собою?
4. Пшилуський – «польський шляхтич», якого зрадила дружина.
Вчитель. До кого звернені останні слова героя? (зачитати і прокоментувати)
Що чи хто убив у Пшилуського волю до життя?(Зрада дружини,утратив ціль життя)
- Що жахає у його смерті? Чому так?(Так і не відпустив минуле, не пробачив)
5. Ніколич
Ніколич – м’який, лагідний;
-Що підтримує так довго?(Любов до життя, рідних)
-Серб Ніколич говорить: «Ось тут між нами заступлені народи, котрі себе ненавидять і поборюють. А проте ми, їх сини, почуваємо себе тут, наче брати. Ми тут уже здійснили ідеал братньої прихильності і любові.
(Безглуздість війни. Прості люди не відчувають ненависті, ворожості, причиною війни є амбіції, непорозуміння верхівки)
6. Добровський – у минулому організатор балів оптимістичний песиміст, сильна, горда, чесна людина. Скептик, Фізично найдужчий, а тому має силу іронізувати над товаришами, в той же час підтримуючи їх.
Він один помирає при свідомості:» Не чую вже охоти ні сили до нічого…».
Вчитель. Чому у найсильнішого Добровського зникає воля до життя?
«Не чую вже охоти ні сили до чого…Моя душа все плаче за втраченою вірою в женщину і в людину»)
Саме в уста Добровського автор вкладає одну з провідних думок твору (відео): «Коли у тьмі і в хаосі, в якому ми мучимося, тліє іскра якої-небуть ідеї, то твоя огненна любов до життя й до його вищих цінностей переможе смерть.»)
Герой, який помирає останнім
7.Оглядівський (зверніть увагу на прізвище) село, оглядає – спостерігає, один із псевдонімів
У творі Оглядівський уособлює самого автора. Оповідь від першої особи. Тому спробуйте представити психол. Портрет від 1 особи.
Через нього іде авторське осмислення життя і смерті.
Чому виживає саме Оглядівський? Що є рушійною силою його волі до життя?(Його веде надія-образи сина і дружини; прагнення їх захистити,віра в перемогу добра)
-
Виживає, бо веде його надія – образи дружини і сина. Герой іде до них крізь страшні випробування. Необхідність їх захистити – провідна рушійна сила його волі до життя.
Саме дружині й сину присвячено твір
6. Зверніть увагу на ці терези. Вони уособлюють вагання, які поставали перед кожним із героїв. Але врешті-решт що переважає в кожному з героїв?
Опинившись у неймовірно трагічних ситуаціях, люди не втратили найголовнішого - гуманізму, любові до життя, дух переміг тіло матерію!
(Люди різних національностей однаково ненавидять війну, насилля, виявляють співчуття, розуміння, підтримку. Отже, поема просякнута гуманістичним , життєствердним пафосом, який має загальнолюдський, всеохопний характер)
Висновок. Художніми образами своїх героїв О. Турянський утверджує ідею безглуздості імперіалістичної війни, в якій немає народу-переможця, бо всі народи переможені, потоптані, всі потрапили у жорстоке мливо війни.
Визначте ідею твору. (Засудження війни; возвеличення духовного вдосконалення людини) – записи в зошити
VІ. Рефлексивно-оцінювальний етап.
1.А зараз перегляньте уривок із пісні гурту Тартак «Жити». Чи пов’язана ця пісня із твором? https://www.youtube.com/watch?v=sDHGGB1NReU
Не зважаючи на весь трагізм, твір є життєствердним, ніколи не потрібно втрачати любов до життя, віру в себе, силу духу, надію.
2.Самооцінювання
Оцініть свої роботу під час уроку на картці
Прізвище та ім’я |
Знання змісту твору (0-3) |
Актив-ність під час роботи в групі (0-3) |
Аргумен-тованість відповідей (0-3) |
Актив-ність упродовж уроку (0-3) |
Загальна оцінка
|
|
|
|
|
|
|
VІІ. Домашнє завдання
Опрацювати все за один урок неможливо, тому кожен отримує д/з, зашифроване у QR – коді.
Поясніть роль пейзажу у творі (на прикладах).
Поясніть роль тропів у творі (на прикладах).
Поясніть роль синтаксичних фігур (на прикладах).
Сформулюйте проблеми, які порушує у творі Осип Турянський.
Свої думки оформіть у вигляді есе
VІІІ. Підсумок уроку
Заключне слово вчителя
Завершити наш урок я хочу словами Осипа Турянського: «Коли наша боротьба за волю така важка і кривава, то не падаймо ні на хвилю в темряву розпуки, бо
Через сльози і терпіння
Шлях веде до просвітління:
Хто боровся, скутий тьмою,
Тому сонце — мрія мрій.
Інфокартка уроку української літератури
Дата__________
Учня/учениці 11 класу ______________________________________________________________
Тема: «Осип Турянський. «Поза межами болю». Загальнолюдські мотиви і гуманістичні цінності. Біологічні інстинкти і духовна воля до життя. Ідея перемоги духа над матерією»
Епіграф до уроку:
«Для творчої праці замало самого таланту. Поет мусить пройти найглибше пекло буття й найвищі небесні вершини людського щастя. Тоді його слово буде хвилювати, захоплювати, піднімати людську душу». Осип Турянський.
Біографія Осипа Турянського (матеріал з Вікіпедії — вільної енциклопедії. https://uk.wikipedia.org/wiki/Турянський_Осип_Васильович)
Умовність зображення
Конкретний історичний епізод Першої світової війни автор використав для художнього узагальнення, для створення іншої художньої реальності. Це підкреслюють такі слова й словосполучення____________________________
Герої твору
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
Жанр твору «Поза межами болю» - поема у прозі
Теорія літератури
Поема в прозі (повість-поема) — ліро-епічний твір, у якому наявний розгорнутий динамічний, напружений сюжет, використовуються ліричні та епічні засоби у відображенні дійсності, розкривається внутрішній стан героїв, паралельно з образами, що входять у розвиток сюжету, є образ ліричного героя; написаний у прозі.
Що об’єднує героїв твору?
________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Осип Турянський свої філософські думки про перемогу життя над смертю вклав в уста Добровського: «Коли у тьмі і хаосі, в якому ми мучимося, тліє іскра якої-небудь ідеї, то твоя огненна любов до життя й до його вищих цінностей переможе смерть».
Визначте ідею твору: ________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Які істини відкрили для вас герої твору?
________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Домашнє завдання:
«Коли наша боротьба за волю така важка і кривава,
то не падаймо ні на хвилю в темряву розпуки, бо
Через сльози і терпіння
Шлях веде до просвітління:
Хто боровся, скутий тьмою,
Тому сонце — мрія мрій».
(Осип Турянський)
Психологічна картка __________________________
Чи відомо щось про його життя до війни?_________________________________
Які спогади-символи повсякчас постають у його уяві?__________________________________
Які риси характеру виявляє? У яких епізодах? Які думки висловлює? (за можливістю прочитайте) ____________________
_______________________________________
_______________________________________
Індивідуальна робота:У яких творах зарубіжної/української літератури центральною темою є події Першої світової війни?
Оформіть відповідь у вигляді міні-твору (5 – 7 речень).
Прізвище та ім’я |
Знання змісту твору (0-3) |
Актив-ність під час роботи в групі (0-3) |
Аргумен-тованість відповідей (0-3) |
Актив-ність упродовж уроку (0-3) |
Загальна оцінка
|
|
|
|
|
|
|
Прізвище та ім’я |
Знання змісту твору (0-3) |
Актив-ність під час роботи в групі (0-3) |
Аргумен-тованість відповідей (0-3) |
Актив-ність упродовж уроку (0-3) |
Загальна оцінка
|
|
|
|
|
|
|
Прізвище та ім’я |
Знання змісту твору (0-3) |
Актив-ність під час роботи в групі (0-3) |
Аргумен-тованість відповідей (0-3) |
Актив-ність упродовж уроку (0-3) |
Загальна оцінка
|
|
|
|
|
|
|