Урок "Осип Турянський. «Поза межами болю». "

Про матеріал
Мета: ознайомити учнів із життям і творчістю письменника; допомогти усвідомити загальнолюдські мотиви й гуманістичні цінності твору; роль біологічних інстинктів і духовної волі для збереження життя й людської гідності; поглибити навички аналізу художніх образів, простежити на образах твору, як складні ситуації формують у них духовну волю до життя; проводити дослідження на основі тексту; розвивати вміння пізнавати і розуміти справжню цінність речей, явищ, почуттів; виховувати гуманізм, милосердя, почуття дружби та взаємодопомоги; неприйняття будь-якого насильства. Тип уроку: урок-дослідження, спроба пошуку істини. Обладнання: запис канонади, портрет Осипа Турянського, презентація, текст твору«Поза межами болю», кадри з кінофільму, терези, роздатковий м матеріал (інфокартки, епізоди твору, психологічні картки)
Перегляд файлу

Тема. Осип Турянський. «Поза межами болю». Ідея перемоги духа над матерією.

Мета: ознайомити учнів із життям і творчістю письменника; допомогти усвідомити загальнолюдські мотиви й гуманістичні цінності твору; роль біологічних інстинктів і духовної волі для збереження життя й людської гідності; поглибити навички аналізу художніх образів, простежити на образах твору, як складні ситуації формують у них духовну волю до життя; проводити дослідження на основі тексту; розвивати вміння пізнавати і розуміти справжню цінність речей, явищ, почуттів; виховувати гуманізм, милосердя, почуття дружби та взаємодопомоги; неприйняття будь-якого насильства.

Тип уроку: урок-дослідження, спроба пошуку істини.

Обладнання: запис канонади, портрет Осипа Турянського, презентація, текст твору«Поза межами болю», кадри з кінофільму, терези, роздатковий м матеріал (інфокартки, епізоди твору, психологічні картки)

Епіграф до уроку: «Для творчої праці замало самого таланту. Поет мусить пройти найглибше пекло буття й найвищі небесні вершини людського щастя. Тоді його слово буде хвилювати, захоплювати, піднімати людську душу». О. Турянський

 

Перебіг уроку

 

І. Організаційний момент.

ІІ. Мотивація навчальної діяльності

  1. Звучить канонада бою

 Опитування:

  • Що ви відчули?

Ось так несподівано, як і звук канонади, що пролунав, вривається в людське життя війна…

  1. Асоціативний ряд

Назвіть асоціацію до слова «війна», назвали – сіли.

Складіть асоціативний ряд до слова війна - (жах, смерть, кров, нещастя, горе, розруха, розлука, сироти…) 

Війна – це жахлива сторінка у книзі людській пам’яті. Багато війн випало на долю людства.

  1. Робота з ілюстрацією (малюнок з австрійської газети)

Зверніть увагу на екран. Який епізод з історії зображено?

D:\Рабочий стол\1024px-SARAJEWO_Attentat-pic4_zoom-1000x1000-57708.jpg

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Убивство 28 червня 1914 року ерцгерцога Франца Фердинанда, спадкоємця австро-угорського престолу, і його дружини герцогині Софії Гогенберг у Сараєво сербським гімназистом Гаврилою Принципом.

 

Що стало  приводом до Першої світової війни.

  1. Бесіда

Що вам відомо про цю війну? Хто в ній брав участь?

Ця війна – одна з найкривавіших в історії людства. Велася між Троїстим, згодом Четверним союзом (Німеччина, Австро-Угорщина, Туреччина, Болгарія) і Антантою (Росія, Англія, Франція).

У ході війни до Антанти приєдналися Італія, Румунія, США. Для всіх сторін війна мала загарбницький, несправедливий характер.

Що відомо про Україну у часи війни?

Уроки війни значна частина України перетворилася на райони запеклих бойових дій (Галичина, Закарпаття, Буковина, Поділля, Волинь). Територія кілька разів переходила із рук у руки. Це призвело до значних жертв серед мирного населення.

у Першій світовій війні назва «Україна» використовувалася лише як загальнонаціональна назва території українського народу. Території, які становлять сучасну Україну, входили до складу Російської імперії (Наддніпрянщина, Слобожанщина, Донбас, Таврія, Крим) та Австро-Угорської імперії (Закарпаття, Галичина, Буковина, Поділля). Але події Першої світової війни послабили вплив режимів імперій на етнічних українців і в 1917—1920 роках постало державне життя України зі столицею в Києві.

 

Оголошення теми

Одним із них був письменник, перекладач, літературний критик, педагог, доктор філософії Осип Турянський, із творчістю якого ми сьогодні познайомимось .

Отже, прочитаймо тему.

  1. Формулювання завдань уроку.

Виходячи із теми, визначимо завдання, які стоять перед нами (дізнатись про письменника, ознайомитись з твором, з’ясувати історичну основу, як у творі відображені загальнолюдські мотиви і гуманістичні цінності, показано біологічні інстинкти й і духовну волю до життя, втілено ідею перемоги духа над матерією).

Сьогодні ви будете працювати з інфокартками (показати), наприкінці уроку оцінити свої роботу за допомогою картки самооцінювання (показати).

 

ІV. Сприймання нового матеріалу

  1. Робота з епіграфом

Епіграфом до нашого уроку будуть слова О. Турянського: «Для творчої праці замало самого таланту. Поет мусить пройти найглибше пекло буття й найвищі небесні вершини людського щастя. Тоді його слово буде хвилювати, захоплювати, піднімати людську душу».

Що ж було щастям і що було пеклом для О. Турянського?

  1. http://qrcoder.ru/code/?https%3A%2F%2Fuk.wikipedia.org%2Fwiki%2F%D2%F3%F0%FF%ED%F1%FC%EA%E8%E9_%CE%F1%E8%EF_%C2%E0%F1%E8%EB%FC%EE%E2%E8%F7&4&0Робота з матеріалом з Вікіпедії

Через 2 хвилини висловіть свої припущення, опрацювавши статтю з Вікіпедії — вільної енциклопедії. https://uk.wikipedia.org/wiki/Турянський_Осип_Васильович

Виділити в тексті

І варіант - Що  було щастям?

ІІ варіант - Що було пеклом?

Біографія

Народився 22 лютого 1880 року в селі Оглядів (нині Радехівський район Львівської області) у родині тесляра. Був найстаршим серед 8 дітей. За допомогою сільського вчителя вступив до Львівської української гімназії. Матеріальне становище сім'ї було важким, тому Осип заробляв гроші репетиторством і навчався. Потім 1907 року закінчив філософський факультет Віденського університету. Там же захистив докторську дисертацію. Здобув науковий ступінь доктора філософії. Працював учителем середніх шкіл Галичини.

У літературі дебютував 1908 року новелами "Курка", "Ей, коб були мене вчили", "Де сонце?" в альманасі віденської «Січі».

З 1910 року викладав українську мову та літературу в Перемишлянській гімназії. Того ж року одружився з дочкою депутата Віденського парламенту - Стефанією. Згодом в них народився син Мирослав, який став чемпіоном з шахів у Львові, а з 50-х років ХХ ст. належав до шахових майстрів США.


Восени 1914 року був мобілізований в австрійську армію й відправлений на сербсько-австрійський фронт. У 1915 році потрапив до сербського полону. Перебував у таборі для інтернованих на італійському острові Ельба.

Пережите в сербському полоні відтворив у повісті-поемі «Поза межами болю» (1917). Цей твір, написаний у стилі експресіонізму, став видатним явищем української модерної літератури.

Після повернення з Італії до Австрії викладав право у Віденському університеті, потім працював у Галичині, займався видавничою та педагогічною діяльністю.

У 1922 письменник завершує роботу над памфлетом "Дума пралісу"

У 1923 році Осип Турянський повернувся додому і працював директором Яворівської, Дрогобицької, Рогатинської гімназій, де викладав німецьку, французьку, латинську мови.

У цей час перекладає вірші Шандора Петефі, Ґенріга Гейне, Вільяма Шекспіра.

Підірване сербським полоном здоров'я швидко тануло, і 28 березня 1933 року у Львові письменник помер. Похований на Личаківському цвинтарі у Львові. Тільки через п'ятдесят років його ім'я та літературна праця були гідно пошановані.

 

  1. Історична основа твору

Будучи свідком жахливих подій під час перебування в полоні,  Осип Турянський майстерно розкрив внутрішній стан героїв у межових ситуаціях вибору, що постає перед кожним із них. Не розказати про це О.Турянський не міг. Він вважав це зрадою по відношенню до загиблих товаришів. У передмові до твору він напише (увага на екран): бук трейлер

Умовність зображення

Конкретний історичний епізод Першої світової війни  автор використав для художнього узагальнення, для створення іншої художньої реальності.

Відшукайте слова/словосполучення  в тексті, які підкреслюють, що події відбуваються мовби поза простором і часом. тому що порушуються проблеми вічні й загальнолюдські.

 (Поза межі людського болю — у країну божевілля і смерті. Поміж небом і землею)

  1. Дослідження людської душі , мотиву боротьби між духом і тілом з опорою на зміст твору

 

Саме на межі землі і неба, життя і смерті розкриваються характери людей, люди показують своє єство. Так відбулося і у творі. Що ж це були за люди? Назвіть полонених героїв (7). Запис до інфокарток

Оглядівський - українець

Добровський - українець

Пшилуський - поляк

Сабо - угорець

Штранцінгер - австрієць

Бояні - серб

Ніколич  - серб

 

Усі вони мають спільних ворогів. Назвіть їх: голод , холод, найтяжчий ворог – безнадійність. Але кожен по-різному виносить ці випробування.

Внутр. стан героїв автор передав за допомогою худ. засобів, елементів поетичного синтаксису.

Все це визначає жанр твору – поема у прозі. Прочитаймо визначення

Теорія літератури

Поема в прозі (повість-поема) — ліро-епічний твір, у якому наявний розгорнутий динамічний, напружений сюжет, використовуються ліричні та епічні засоби у відображенні дійсності, розкривається внутрішній стан героїв, паралельно з образами, що входять у розвиток сюжету, є образ ліричного героя; написаний у прозі.

! Продовження бук трейлера (вислови персонажів)

 

Спробуймо поринути у мікрокосмос героїв. Уявімо нашу аудиторію психологічним центром. Кого ви будете досліджувати, дізнайтеся за допомогою QR коду, розташованого у вашій інфокартці. Об’єднайтеся в групи за прізвищами героїв та створіть психологічну картку персонажів за опорними словами. Не забудьте взяти із собою інфокартку. Для роботи у вас є уривки з тексту. Після 4х хвилин один із членів групи  представляє результати роботи.

Інші ж групи у цей час уважно слухають, за потребою коментують, доповнюють відповіді і зазначають у своїх інфокартках ключові слова відповідно до кожного образах?

Психологічна картка  ________________________

Чи відомо щось про життя до війни?

Які спогади-символи повсякчас постають у його уяві?

Які риси характеру виявляє? У яких епізодах? Які думки висловлює (За можливістю прочитайте).

 

На представлення дається 1 хвилина.

Деякі учні попрацюють з індивідуальними картками (за бажанням 2 учні).

Індивідуальна робота: У яких творах зарубіжної/української літератури центральною темою є події Першої світової війни ?Оформіть відповідь у вигляді міні-твору (5 – 7 речень).

 

Фрагмент з фільму (представлення героїв)

 

1.Бояні - фізично найслабший

 

  1. Штранцінгер

 

Чому сліпий скрипаль вважає, що не має злих і добрих людей? Чи можна ототожнити поняття «добро» і «зло» з поняттями «щастя» і «нещастя»?

(Штранцінгер вважає, що добра людина повинна завжди бути щасливою і на його шляху зустрічалися більше добрих людей).

 

Що допомагає так довго триматися цьому фізично виснаженому чоловікові, що має ще й недугу-сліпоту?(Його сила- сонце,яке він бачить своїми сліпими очима, і скрипка- голос його серця)

 

 

 

3.Сабо активний песиміст, виразник грубої інстинктивної волі до життя.

Що ж живить Сабо,завдяки чому так довго тримається, але все ж гине?(Інстинктивна воля до життя)

 

Що могло врятувати героїв від смерті? (вогонь)

Чому для них вогонь був спасінням? (Найперше – це нагрітися; можливо, хтось уночі побачить вогонь. Усі герої починають стрибати, танцювати

 

Саме він пропонує стрибати біля вогню. Що об’єднує всіх людей у критичний момент? Страх смерті.

А чи може людина керувати своїм внутрішнім станом, вчинками в пориві страху?

Танець життя і смерті «Серед виру танцю, крику, почувань  тяжко розібрати, де кінчився розум, а починалось божевілля.» У чому воно виражалося? (думки про самогубство, людоїдство) інстинкт самозбереження чи прагнення до перемоги над собою?

 

4. Пшилуський – «польський шляхтич», якого зрадила дружина.

Вчитель. До кого звернені останні слова героя? (зачитати і прокоментувати)

Що чи хто убив у Пшилуського волю до життя?(Зрада дружини,утратив ціль життя)

- Що жахає у його смерті? Чому так?(Так і не відпустив минуле, не пробачив)

 

5.  Ніколич

Ніколич – м’який, лагідний;

-Що підтримує так довго?(Любов до життя, рідних)

-Серб Ніколич говорить: «Ось тут між нами заступлені народи, котрі себе ненавидять і поборюють. А проте ми, їх сини, почуваємо себе тут, наче брати. Ми тут уже здійснили ідеал братньої прихильності і любові.

(Безглуздість війни. Прості люди не відчувають ненависті, ворожості, причиною війни є амбіції, непорозуміння верхівки)

 

 

6. Добровський – у минулому організатор балів оптимістичний песиміст, сильна, горда, чесна людина. Скептик, Фізично найдужчий, а тому має силу іронізувати над товаришами, в той же час підтримуючи їх.

 Він один помирає при свідомості:» Не чую вже охоти ні сили до нічого…».

Вчитель. Чому у найсильнішого Добровського зникає воля до життя?

 «Не чую вже охоти ні сили  до чого…Моя душа все плаче за втраченою вірою в женщину і в людину»)

Саме в уста Добровського автор вкладає одну з провідних думок твору  (відео): «Коли у тьмі і в хаосі, в якому ми мучимося, тліє іскра якої-небуть ідеї, то твоя огненна любов до життя й до його вищих цінностей переможе смерть.»)

 

Герой, який помирає останнім

 

7.Оглядівський   (зверніть увагу на прізвище) село, оглядає – спостерігає, один із псевдонімів

У творі Оглядівський уособлює самого автора. Оповідь від першої особи. Тому спробуйте представити психол. Портрет від 1 особи.

Через нього іде авторське осмислення життя і смерті.

Чому виживає саме Оглядівський? Що є рушійною силою його волі до життя?(Його веде надія-образи сина і дружини; прагнення їх захистити,віра в перемогу добра)

-

Виживає, бо веде його надія – образи дружини і сина. Герой іде до них крізь страшні випробування. Необхідність їх захистити – провідна рушійна сила його волі до життя.

 

Саме дружині й сину присвячено твір

 

 

6. Зверніть увагу на ці терези. Вони уособлюють вагання, які поставали перед кожним із героїв. Але врешті-решт що переважає в кожному з героїв?

Опинившись у неймовірно трагічних ситуаціях, люди не втратили найголовнішого  - гуманізму, любові до життя, дух переміг тіло матерію!

(Люди різних національностей однаково ненавидять війну, насилля, виявляють співчуття, розуміння, підтримку. Отже, поема просякнута гуманістичним , життєствердним пафосом, який має загальнолюдський, всеохопний характер)

 

Висновок. Художніми образами своїх героїв О. Турянський утверджує ідею безглуздості імперіалістичної війни, в якій немає народу-переможця, бо всі народи переможені, потоптані, всі потрапили у жорстоке мливо війни.

 

Визначте ідею твору.  (Засудження війни; возвеличення духовного вдосконалення людини) – записи в зошити

 

 

VІ. Рефлексивно-оцінювальний етап.

 

1.А зараз перегляньте уривок із пісні гурту  Тартак «Жити». Чи пов’язана ця пісня із твором? https://www.youtube.com/watch?v=sDHGGB1NReU

 

Не зважаючи на весь трагізм, твір є життєствердним, ніколи не потрібно втрачати любов до життя, віру в себе, силу духу, надію.

2.Самооцінювання

Оцініть свої роботу під час уроку на картці

Прізвище та ім’я

Знання

змісту твору

(0-3)

Актив-ність під час роботи в групі

(0-3)

Аргумен-тованість

відповідей

(0-3)

Актив-ність упродовж уроку

(0-3)

Загальна

оцінка

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

VІІ. Домашнє завдання

Опрацювати все за один урок неможливо, тому кожен отримує д/з, зашифроване у QR – коді.

Поясніть  роль пейзажу у творі (на прикладах).
Поясніть роль тропів у творі (на прикладах).

Поясніть роль синтаксичних фігур (на прикладах).

Сформулюйте  проблеми, які порушує у творі Осип Турянський.

 

  1. Чи життєздатна дружба представників різних народів перед випробуваннями долі?
  2. Війна-злочин проти людства.

Свої думки оформіть у вигляді есе

 

VІІІ. Підсумок уроку

Заключне слово вчителя

Завершити наш урок я хочу словами Осипа Турянського: «Коли наша боротьба за волю така важка і кривава, то не падаймо ні на хвилю в темряву розпуки, бо

Через сльози і терпіння

Шлях веде до просвітління:

Хто боровся, скутий тьмою,

Тому сонце — мрія мрій.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Інфокартка уроку української літератури

 

Дата__________

Учня/учениці  11     класу ______________________________________________________________

Результат пошуку зображень за запитом "осип турянський поза межами болю"

Тема: «Осип Турянський. «Поза межами болю». Загальнолюдські мотиви і гуманістичні цінності. Біологічні інстинкти  і духовна воля до життя. Ідея перемоги духа над матерією»

Епіграф до уроку:

«Для творчої праці замало самого таланту. Поет мусить пройти найглибше пекло буття й найвищі небесні вершини людського щастя. Тоді його слово буде хвилювати, захоплювати, піднімати людську душу». Осип Турянський.

 

http://qrcoder.ru/code/?https%3A%2F%2Fuk.wikipedia.org%2Fwiki%2F%D2%F3%F0%FF%ED%F1%FC%EA%E8%E9_%CE%F1%E8%EF_%C2%E0%F1%E8%EB%FC%EE%E2%E8%F7&4&0Біографія Осипа Турянського (матеріал з Вікіпедії — вільної енциклопедії. https://uk.wikipedia.org/wiki/Турянський_Осип_Васильович)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Умовність зображення

Конкретний історичний епізод Першої світової війни  автор використав для художнього узагальнення, для створення іншої художньої реальності. Це підкреслюють такі слова й словосполучення____________________________

 

 

 

 

Герої творуhttp://qrcoder.ru/code/?1.+%C1%EE%FF%ED%B3&4&0

1

2

3

4

5

6

7

 

Жанр твору «Поза межами болю» - поема у прозі

Теорія літератури

Поема в прозі (повість-поема) — ліро-епічний твір, у якому наявний розгорнутий динамічний, напружений сюжет, використовуються ліричні та епічні засоби у відображенні дійсності, розкривається внутрішній стан героїв, паралельно з образами, що входять у розвиток сюжету, є образ ліричного героя; написаний у прозі.

Що об’єднує героїв твору?

________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

 

Осип Турянський свої філософські думки про перемогу життя над смертю вклав в уста Добровського: «Коли у тьмі і хаосі, в якому ми мучимося, тліє іскра якої-небудь ідеї, то твоя огненна любов до життя й до його вищих цінностей переможе смерть».

 

Визначте ідею твору: ________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

 

Які істини відкрили для вас герої твору?

qr-code (1).gif________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

Домашнє завдання:

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

«Коли наша боротьба за волю така важка і кривава,

то не падаймо ні на хвилю в темряву розпуки, бо

Через сльози і терпіння

Шлях веде до просвітління:

Хто боровся, скутий тьмою,

Тому сонце — мрія мрій».

(Осип Турянський)

 

 

 

 

 

 

 

Психологічна картка  __________________________

Чи відомо щось про його життя до війни?_________________________________

 

 

 

 

 

Які спогади-символи повсякчас постають у його уяві?__________________________________

 

 

 

 

 

 

 

 

Які риси характеру виявляє? У яких епізодах? Які думки висловлює?  (за можливістю прочитайте) ____________________

_______________________________________

_______________________________________

 

 

 

 

 

 

 

 

Індивідуальна робота:У яких творах зарубіжної/української літератури центральною темою є події Першої світової війни?

Оформіть відповідь у вигляді міні-твору (5 – 7 речень).

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Прізвище та ім’я

Знання

змісту твору

(0-3)

Актив-ність під час роботи в групі

(0-3)

Аргумен-тованість

відповідей

(0-3)

Актив-ність упродовж уроку

(0-3)

Загальна

оцінка

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Прізвище та ім’я

Знання

змісту твору

(0-3)

Актив-ність під час роботи в групі

(0-3)

Аргумен-тованість

відповідей

(0-3)

Актив-ність упродовж уроку

(0-3)

Загальна

оцінка

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Прізвище та ім’я

Знання

змісту твору

(0-3)

Актив-ність під час роботи в групі

(0-3)

Аргумен-тованість

відповідей

(0-3)

Актив-ність упродовж уроку

(0-3)

Загальна

оцінка

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

docx
Додано
15 березня 2020
Переглядів
2756
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку