УРОК З ВИКОРИСТАННЯМ ІНТЕРАКТИВНИХ ТЕХНОЛОГІЙ. БІОЛОГІЯ 11 КЛАС.
Тема: Основні середовища існування та адаптації до них
організмів: водне середовище.
Цілі уроку:
Базові поняття та терміни: середовище існування – водне, правило Бергмана, гідробіонти, планктон, нектон, бентос
Тип уроку: засвоєння нових знань
Обладнання: матеріали набір таблиць тварини, рослини водного середовища, мультимедійне обладнання
Ключові компетентності: основні компетентності у природничих науках, технологіях, екологічна грамотність і здорове життя, вміння вчитися впродовж життя
Хід уроку
І. Організаційний момент
ІІ. Актуалізація опорних знань і мотивація навчальної діяльності:
«Мозковий штурм»
ІІІ. Вивчення нового матеріалу
Розповідь учителя з елементами бесіди
1)Чинники середовища:
2)Водне середовище існування
3)Інформація до теми уроку
Особливості водного середовища є:
У водному середовищі мешкає приблизно 150 тис. видів тварин (7% від загальної кількості) та 10 тис. видів рослин (8%). Пристосування до існування у водному середовищі:
Особливості пристосування до життя у пересихаючих водоймах.
На Землі існує багато тимчасових, неглибоких водойм, що виникають після розливу рік, сильних дощів, танення снігу, тощо. В цих водоймах, не зважаючи на короткочасність їх існування, поселяються різноманітні гідробіонтів. Загальними особливостями мешканців пересихаючих водойм є здатність давати за короткі строки багаточисельне потомство та переносити тривалі періоди без води. Представники багатьох видів при цьому закопуються в мул, переходячи в стан зниженої життєдіяльності. Так поводять себе щитні, гілчастовусі раки, планарії, малощетинкові черви, молюски та навіть риби – в’юн, африканський протоптерус, південноамериканський лепідосирен з дводишних. Багато дрібних видів утворюють цисти, здатні витримувати посуху (інфузорії, корененіжки, низка веслоногих рачків, турбелярій, деякі нематоди, інші переживають несприятливі умови в стадії високо стійких яєць. Нарешті, деяким мешканцям властива унікальна здатність висихати до стану плівки, а при зволоженні відновлювати ріст та розвиток.
Способи орієнтування тварин у водному середовищі.
Життя у постійних сутінках або у темряві сильно обмежує можливості зорового орієнтування гідробіонтів. У зв’язку зі швидким затуханням світлових променів у воді навіть тварини з добре розвиненими органами зору орієнтуються за їх допомогою лише на близькій відстані.
Звук розповсюджується у воді швидше, ніж у повітрі. Орієнтація на звук розвинена в гідробіонтів загалом краще, ніж зорова. Низка видів вловлює навіть коливання дуже низької частоти (інфразвуки), що виникають при зміні ритму хвиль, та завчасно опускаються перед штормом з поверхневих шарів в більш глибокі (медузи). Багато мешканців водойм – ссавці, риби, молюски, ракоподібні – самі видають звуки: ракоподібні – при терті різних частин тіла одна об одну, риби – за допомогою плавального міхура, глоткових зубів, щелеп, променів грудних плавців та іншими способами. Звукова сигналізація слугує переважно для внутрішньовидової взаємодії, наприклад для орієнтування у зграї, привабленні особин протилежної статі і тощо, і особливо розвинена у мешканців мутних водойм та великих глибин, що живуть у темряві.
Низка гідробіонтів відшукує їжу та орієнтується за допомогою ехолокації – сприйняття відбитих звукових хвиль (китоподібні). Багато сприймають відбиті електричні імпульси, утворюючи при плаванні розряди різної частоти. Відомо близько 300 видів риб, здатних генерувати електричні імпульси та використовувати їх для орієнтування та сигналізації. Прісноводна рибка водяний слон посилає до 30 імпульсів в секунду, виявляючи безхребетних, яких вона добуває в рідкому мулі без допомоги зору. Частота розрядів у деяких морських риб сягає до 2000 імпульсів у секунду. Низка риб використовує електричні поля також для захисту й нападу (електричний скат, електричний вугор, тощо).
Для орієнтації на глибині слугує сприйняття тиску. Воно здійснюється за допомогою статоцистів, газових камер та інших органів.
Найбільш давній спосіб орієнтування, властивий всім водним мешканцям, - сприйняття хімічного складу середовища. Хеморецептори багатьох гідробіонтів є надзвичайно чутливими. В тисячокілометрових міграціях, характерних для багатьох видів риб, вони орієнтуються переважно за запахами, з дивовижною точністю знаходячи місця нерестилищ або нагула. Наприклад, експериментально доведено, що лососі, штучно позбавлені нюху, не знаходять гирло своєї річки, повертаючись на нерест, проте ніколи не помиляються, якщо здатні сприймати запахи. Тонкість нюху надзвичайно велика в риб, що здійснюють особливо далекі міграції. Наприклад, вугрі, що годуються в європейських ріках, а нерестяться біля берегів Центральної Америки, реагували в дослідах на етиловий спирт при концентраціях його у воді 1г на 6тис. км3.
Фільтрація як тип живлення.
В деяких гідробіонтів особливий тип живлення – це відціджування і осадження зважених у воді частинок органічного походження численних дрібних організмів. Цей спосіб живлення, що не вимагає значних затрат енергії на пошук здобичі, властивий для пластинчастозяберних молюсків, сидячих голкошкірих, поліхет, моховинок, асцидій, планктонних рачків, тощо. Тварини-фільтратори виконують найважливішу роль в біологічному очищенні водойм. Літоральна зона океану, особливо багата скупченням фільтруючих організмів, працює, як ефективна очищувальна система.
4)Робота в парах (диференційне завдання зафіксовані на мультимедійній дошці)
1 пара: Як водні організми пристосувалися до тиску води?
2 пара: Як впливає сольовий склад води на живі організми?
3 пара: В чому особливості температурного режиму водойм?
4 пара: Назвіть основні пристосування до існування в водному середовищі.
5 пара: Які організми входять до складу бентоса та які пристосування вони мають?
Працює допомога консультантів
ІV. Узагальнення, систематизація, контроль знань і вмінь учнів
Гра «Ланцюжок»
Всі питання до гри зафіксовані на мультимедійній дошці. Першим починає вчитель. Задає питання будь-якому учню. Учень відповідає і задає наступне питання іншому учневі.
Вчитель: Кліматичне правило Бергмана: у тварин одного виду або групи близьких видів розміри тіла більші у холодніших частинах світу та менші у тепліших (розмір тіла збільшується з географічною широтою. У тварин загальна теплопродукція залежить від об’єму тіла, а швидкість тепловіддачі від площі його поверхні). Запитання 1: яка тварина важча: білий ведмідь (1000кг), бурий ведмідь (700кг) чи малайський?
Учень відповідає і задає питання іншому учневі.
Питання:
V. Підбиття підсумків уроку
VІ. Домашнє завдання: §7 (І частина), вправа 1,2 с.50. Творче завдання: правило Алена (за бажанням).