Урок "Основні способи захисту населення в надзвичайних ситуаціях. День Цивільної оборони у школі."

Про матеріал
Урок "Основні способи захисту населення в надзвичайних ситуаціях. День Цивільної оборони у школі" можна використовувати на уроках з предмету "Захист України", такох як самостійний виховний захід у 8-11-х класах до Дня цивільного захисту, який відзначається 1-го березня.
Перегляд файлу

Тема. Основні способи захисту населення в надзвичайних ситуаціях.   День Цивільної оборони у школі.

 

Мета: ознайомити учнів із основними способами захисту населення в

надзвичайних ситуаціях; підготувати дітей до раціональних, ефективних, психологічних і морально обґрунтованих дій при виникненні надзвичайних ситуацій; виховувати в них прагнення до активної участі в захисних заходах під час проведення Дня цивільної оборони у школі; розвивати у школярів самостійність, точність, упевненість у своїх силах, уміння використовувати свої знання на практиці.

 

Обладнання: проектор, екран, презентація "Основні способи захисту населення в надзвичайних ситуаціях День ЦО у школі", таблиця "План евакуації з школи".

 

Тип уроку: застосування знань, умінь і навичок.

 

Форма уроку: рольова гра (прес-конференція).

 

Хід уроку

 

І. Організація класу.

ІІ. Актуалізація опорних знань і мотивації навчальної діяльності.

 Обговорення проблемної ситуації (вступне слово вчителя)

 Сьогодні перед людством стоїть ряд глобальних проблем, від розв'язання яких залежить збереження і розвиток цивілізації, це проблеми, що стосуються всього людства. Адже щодня у світі відбуваються тисячі подій, які порушують спокій людей, призводять до їх загибелі або значних матеріальних втрат.

 Для обговорення цього питання, ми запросили до нас кореспондента газети "Сучасний Васильків", інженера-будівельника, медичного працівника та представника штабу цивільної оборони нашого міста (вчитель називає прізвище та ім'я учня(ці), який(ка) виступають у ролі кореспондента, інженера-будівельника, медичного працівника та представника Штабу цивільної оборони нашого міста).

 Слово кореспондента

 - Добрий день, мене звуть (учень(ця) називають своє прізвище та ім'я), я кореспондент(ка) газети "Сучасний Васильків". Сьогодні я хочу взяти інтерв'ю у мешканців нашого міста та наших гостей.

 Кореспондент звертається до учнів з питанням

 Скажіть будь ласка, які на вашу думку глобальні проблеми постають сьогодні перед людством?

 

Відповіді учнів

  • проблема ліквідації голоду й хвороб;
  • проблема охорони навколишнього середовища;
  • демографічна проблема
  • проблема збереження миру та обмеження озброєнь;
  • медичне обслуговування;
  • надзвичайні ситуації мирного та воєнного характеру (пояснення учнів, чому вони вважають НС глобальною проблемою людства).

 Слово кореспондента

 В засобах масової інформації ми зазвичай привертаємо увагу громадськості до НС. Випуски новин рясніють сюжетами: щось вибухнуло, спалахнуло, взяли в заручники, десь сталось цунамі чи виверження вулканів, в якісь країні внаслідок протесту змінився уряд, було застосовано бактеріологічну зброю тощо. Які на вашу думку відбулися НС? (Учні повинні назвати НС мирного та воєнного характеру).

 Для запобігання НС та захисту населення під час них в Україні створено Єдину державну систему цивільного захисту населення.

 Які є основні способи захисту населення під час НС ситуацій, на це запитання  нам відповість представник Штабу цивільної оборони (називають прізвище, ім'я учня(ці)).

 Представник Штабу цивільної оборони

 До основних способів захисту населення належать: оповіщення населення про НС та евакуація, використання індивідуальних засобів захисту, розташування людей спорудах та сховищах.

Порядок оповіщення населення

Для зосередження уваги населення перед передачею інформації вмикаються сирени, виробничі гудки та інші сигнальні засоби, що буде означати подання попереджувального сигналу "Увага всім!", після якого негайно приводяться в готовність радіотрансляційні вузли, радіомовні і телевізійні станції, вмикаються мережі зовнішньої звукофікації. За сигналом населення зобов'язане увімкнути радіотрансляційні та телевізійні приймачі для прослуховування нагального повідомлення. У всіх випадках використання систем оповіщення, з увімкненням сирен, негайно доводиться до населення відповідне повідомлення засобами проводового, радіо та телевізійного мовлення. Тексти повідомлень передаються протягом 5 хвилин державною мовою і мовою, якою користується більшість населення в регіоні з припиненням іншої передачі.

Евакуація населення

Евакозаходами називаються розосередження й евакуація населення з категорійних міст в заміську зону. Вони організовуються та проводяться відповідно до плану ЦО району (об'єкта) та розпоряджень старшого начальника ЦО.

Що стосується навчальних закладів, то тут можливі три варіанти: перший — вони припиняють свою діяльність, другий — евакуюються (діяльність переноситься в заміську зону), третій — продовжують роботу на своїх місцях, але за скороченими програмами.

Почувши інформацію про евакуацію, громадяни повинні готуватися до виїзду в заміську зону. Із собою взяти найнеобхідніше: засоби індивідуального захисту, аптечку індивідуальну (АІ) ,й індивідуальний протихімічний пакет (ШП), паспорт, військовий квиток, свідоцтва про шлюб, народження, освіту, спеціальність, трудову книжку або пенсійне посвідчення, продукти харчування а 2-3 доби, одяг, взуття, предмети туалету. Усе зібране скласти у валізу (сумку, рюкзак) і прикріпити ярлик (бирку), на якому значити прізвище, ім'я, по батькові, кінцевий пункт евакуації, дітям дошкільного віку потрібно пришити ярлички до одягу (під комір, на зворотний бік верхнього одягу).

Перед виходом із квартири виключити всі освітлювальні та нагрівальні прилади, закрутити крани водопровідної та газової мереж, закрити вікна та кватирки, замкнути двері та прибули на збірний евакуаційний пункт.

 Слово кореспондента

 А зараз ми надамо слово нашому медичному представнику (прізвище, ім'я учня(ці)), який розповість про індивідуальні засоби захисту населення.

 Медичний представник

Засоби індивідуального захисту

Звичайні засоби захисту шкіри - це предмети одягу та взуття, що можуть бути у кожної людини.

Найпростішим засобом захисту шкіри є робочий одяг (спецівка) - куртка і штани, комбінезони, халати з капюшонами, зшиті з брезенту, вогнезахисної чи прогумованої тканини або грубого сукна. Вони не тільки захищають шкіру від радіоактивних речовин і бактеріологічних засобів, а й не пропускають протягом деякого часу краплиннорідкі отруйні речовини.

Одяг з брезенту захищає від отруйних речовин:

  •                   взимку - до 1 год.,
  •                   влітку - до 30 хв.

Із предметів побутового одягу найпридатнішими для захисту шкіри є плащі і накидки з прогумованої тканини або вкритої хлорвініловою плівкою, зимові речі - пальта з грубого сукна або драпу, ватянки тощо.

Від краплиннорідких ОР пальто із сукна або драпу разом з іншим одягом захищає:

  •                   взимку - до 1 год.,
  •                   влітку - до 20 хв.;
  •                   ватянка - до 2 год.

Для захисту ніг потрібні гумові чоботи, боти, калоші - вони не пропускають краплиннорідкі ОР до 3-6 год. На руки треба надягти гумові або шкіряні рукавиці.

Одяг слід застібнути на всі ґудзики, гачки або кнопки, комір підняти, поверх нього шию обв'язати шарфом чи хусткою; рукава обв'язати навколо зап'ястків тасьмами; штани випустити поверх чобіт (бот) і знизу зав'язати. Щоб посилити герметичність одягу, застосовують спеціальні клапани, що закривають розрізи піджаків або курток на грудях, пришивають клини у місцях розрізів на рукавах, штанах. Можна пошити капюшон з цупкої тканини або синтетичної плівки для захисту шиї і голови.

Звичайний одяг просочують спеціальним розчином, щоб не проникали пари й аерозолі отруйних речовин. Для цього треба: 250-300 г мильної стружки або подрібненого господарського мила розчинити у двох літрах нагрітої до 60-70°С води, долити 0,5 л олії і, підігріваючи, перемішувати протягом 5 хв. до утворення емульсії. Комплект одягу покласти у таз і залити гарячим розчином. Потім трохи викрутити і висушити. Підготовлений у такий спосіб одяг можна надягати на натільну білизну. Розчин не шкодить тканині, не подразнює шкіру.

Спеціальні засоби захисту шкіри за принципом захисної дії діляться на ізолюючі і фільтрувальні.

Ізолюючі засоби захисту шкіри виготовляються з повітронепроникних матеріалів - спеціальної еластичної і морозостійкої прогумованої тканини. Вони можуть бути герметичними і негерметичними.

Герметичні засоби захисту закривають усе тіло і захищають від парів і крапель ОР, негерметичні - тільки від крапель ОР. Крім того, вони захищають від РР та БЗ.

До ізолюючих засобів захисту шкіри належать:

  • захисний комбінезон (костюм);
  • легкий захисний костюм Л-1;
  • захисний фільтрувальний одяг.

Засоби захисту органів дихання

Протипилова тканинна маска складається з двох частин: корпуса і кріплення. Корпус маски шиють з 4-5 шарів тканини. Зовнішні шари роблять з тканини без ворсу, а внутрішні — для кращої фільтрації — з ворсом.

Ватно-марлева пов'язка виготовляється зі шматка марлі розміром 100x50 см. Пов'язка повинна добре закривати ніс і рот, тому верхній її край має бути на рівні очей, а нижній — заходити за підборіддя. Нижні кінці зав'язують на тім'ї, верхні — на потилиці. Для захисту очей необхідно надіти спеціальні окуляри, які щільно прилягають до обличчя.

Респіратори застосовують для захисту органів дихання від радіоактивного та ґрунтового пилу. Найбільш поширені респіратори Р-2 і ШБ-1 («Пелюстка»). Зберігаються респіратори в запаяному поліетиленовому пакеті. Респіратори надягають за командою «Респіратор надіти!» або самостійно. Знявши респіратор, треба провести його дезактивацію: видалити пил із зовнішньої частини напівмаски щіткою або витрусити, внутрішню поверхню напівмаски протерти тампоном і просушити. Респіратор покласти в поліетиленовий пакет і закрити його кільцем.

Фільтрувальний протигаз призначений для захисту органів дихання, очей, шкіри обличчя від впливу ОР, РР, БЗ і деяких СДОР, а також від різних шкідливих домішок, що є в повітрі. У системі цивільної оборони країни для захисту населення використовуються такі фільтрувальні протигази; для дорослого населення — ЦП-5, ЦП-5М, ЦП-7, ЦП-7В; для дітей — ПДФ-Д, ПДФ-Ш, ПДФ-2Д, ПДФ-2Ш; КЗД (камера захисна дитяча). У наш час з'явилася можливість користуватися протигазом як засобом індивідуального захисту хворих з легеневими і серцево-судинними захворюваннями певного ступеня важкості.

Аптечка індивідуальна (AI-2) призначена для надання допомоги, самодопомоги, взаємодопомоги при пораненнях і опіках (для зняття болю) і попередження або послаблення уражень фосфорорганічними отруйними речовинами, бактеріальними засобами і радіоактивними речовинами.

У ній міститься набір медичних засобів, що розподілені по гніздах, їх сім. Препарати герметично упаковані у шприці - тюбики чи флакони. До аптечки обов’язково додається інструкція, у якій описано розташування кожного з препаратів і правила їх використання.

Обов’язковими складовими індивідуальної аптечки є:

• Протибольовий засіб знаходиться у гнізді №1 і у шприці-тюбику. Шприц-тюбик застосовується при переломах, значних ранах і опіках.

• Засоби для попередження отруєння фосфорорганічними ОР (антидоти) знаходяться у гнізді №2 у круглому пеналі червоного кольору. Приймають його за сигналом аварії на хімічно небезпечному об'єкті або загрозі хімічного зараження.

• Протибактеріальний засіб №1 розміщується у гнізді № 5 у двох однакових чотиригранних пеналах без пофарбування. Приймати слід у випадку загрози ураження бактеріальними засобами, при інфекційному захворюванні, а також при пораненнях і опіках.

• Протибактеріальний засіб №2 знаходиться у гнізді №3 у великому круглому пеналі без пофарбування. Використовувати його слід при шлунково-кишкових розладах, що виникають після опромінення.

• Радіозахисний засіб №1 знаходиться у гнізді №4 у двох восьмигранних пеналах рожевого кольору. Цей препарат приймається за сигналом "Аварія на ЛЕС" і "Загроза радіоактивного зараження"

• Радіоактивний засіб №2 знаходиться у гнізді №6 у чотиригранному пеналі білого кольору. Приймати його треба після випадіння радіоактивних опадів при умові вживання в їжу свіжого молока. У першу чергу препарат давати дітям.

• Засіб проти блювоти знаходиться у гнізді №7 у круглому пеналі голубого кольору.

Індивідуальний протихімічний пакет (ІПП-8) призначений для знезараження краплин рідких отруйних речовин, що потрапили на шкіру, одяг і спорядження.

Пакет складається зі складного флакону з розчином для дегазації і чотирьох ватно-марлевих тампонів. Коли необхідно, рідиною із флакону змочуються тампони і у першу чергу протираються відкриті ділянки шкіри (наприклад, кисті рук, обличчя), а потім краї коміру і манжети одягу, засоби індивідуального захисту і спорядження. При обробці рідиною може виникнути відчуття печії шкіри, яке швидко зникає і не впливає па самопочуття і працездатність. Рідина пакету отруйна - вона не повинна потрапити в очі. Рідина для дегазації здатна вбивати мікробів, тобто володіє дегазуючими властивостями: пакет може використовуватись і при зараженні бактеріальними засобами. Однак цільове його призначення - це проведення часткової санітарної обробки при зараженні отруйними речовинами.

Слово кореспондента

Про призначення сховищ та укриття нам розповість сьогодні інженер-будівельник (називають прізвище, ім'я учня(ці)).

Інженер-будівельник

Захисні споруди

Захисні споруди призначені для захисту людей від наслідків аварій (катастроф) і стихійних лих, а також від уражальної дії зброї масового знищення і звичайних засобів ураження, впливу другорядних чинників ядерного вибуху. Захисні споруди розрізняють:

• за призначенням: для захисту населення, розміщення органів управління;

• за місцем знаходження: вбудовані, відокремлені, метрополітен, у гірських виробках;

• за терміном будівництва: зведені завчасно, швидко зведені;

•за захисними властивостями: найпростіші укриття (щілини відкриті та перекриті), протирадіаційні укриття (ПРУ) і сховища.

У системі захисту населення особливе значення мають найпростіші укриття типу щілин. Це найбільш масові захисні споруди, що можуть бути збудовані населенням у найкоротший термін.

Щілини будують відкритими і перекритими. Відкрита щілина зменшує ймовірність ураження ударною хвилею (у 1,2-2 рази), світловим випромінюванням і проникаючою радіацією. Перекрита щілица захищає: від світлового випромінювання — повністю, від ударної хвилі — у 1,5-3 рази, від проникаючої радіації та радіоактивного випромінювання — у 200-300 разів, а також надійно захищає від осколкових і кулькових бомб, від запалювальних засобів.

Протирадіаційними укриттями (ПРУ) називаються негерметичні захисні споруди, що забезпечують захист людей в умовах надзвичайних ситуацій. До ПРУ можна віднести не тільки спеціально побудовані споруди, а й будівлі господарського призначення (погреби, підпілля, овочесховища), пристосовані під укриття, і звичайні житлові будівлі.

Захисні властивості укриттів визначаються коефіцієнтом послаблення радіації, що залежить від товщини огороджувальних конструкцій, властивостей матеріалу, з якого виготовлені конструкції, а також від енергії гамма-випромінювання. Наприклад, підвали дерев'яних будинків послаблюють радіацію в 7-12 разів, а кам'яних — у 200-300 разів.

Сховище є найбільш надійним захистом від усіх уражальних чинників: високих температур і шкідливих газів у зонах пожеж, вибухонебезпечних, радіоактивних і сильнодіючих отруйних речовин, обвалів й уламків зруйнованих будинків і споруд тощо, також засобів масового ураження і звичайних засобів ураження. Воно обладнане комплексом інженерних споруд, що забезпечують необхідні умови життєдіяльності протягом певного часу.

За місцем знаходження сховища бувають вбудованими (у підвіалах будинків) і відокремленими (поза будинками), їх споруджують заздалегідь, у мирний час, але можуть будувати і в період загрози нападу або під час воєнних дій (швидкозведені).

За місткістю розрізняють малі сховища (150-300 чол.), середні (300-600 чол.) і великі (понад 600 чол.).

Слово кореспондента

Сьогодні на зустрічі наші шановні спеціалісти нас ознайомили з основними засобами захисту населення під час надзвичайних ситуацій.

Але ми знаємо, що теоретичні знання завжди повинні закріплюватися в практичних навичках. Тому нам зараз учитель Захисту Вітчизни та основи здоров'я (називає прізвище, ім'я та по батькові учителя) розповість як проходить День цивільної оборони у Васильківській ЗОШ І-ІІІ ступенів №9.

Слово вчителя

День Цивільної оборони у школі (показ презентації з поясненням)

Цивільна оборона в навчальних закладах організовується за тим самим принципом, що й на об'єктах народного господарства, але з навчальною метою. Начальником ЦО навчального закладу (школи, технікуму, ПТУ) є його директор.

Начальник цивільного захисту — керівник навчального закладу приймає рішення щодо організації структури цивільного захисту, призначає посадових осіб цивільного захисту навчального закладу. Він особисто відповідає за готовність навчального закладу до виконання заходів запобігання та реагування на надзвичайні ситуації.

Мета і завдання проведення Дня цивільної оборони ушколі:

  •             вироблення в учнів умінь, навичок грамотно і чітко діяти у різних надзвичайних ситуаціях для захисту свого життя і здоров'я;
  •             виховання впевненості в ефективності заходів із цивільної оборони;
  •             вдосконалювати теоретичні знання та практичні навички учнів щодо захисту від наслідків надзвичайної ситуації;
  •             практично перевірити вміння та навички учнів користуватися засобами індивідуального захисту, виготовляти найпростіші засоби захисту органів дихання, надавати першу допомогу;
  •             формування і розвиток в учнів високих морально-психологічних якостей: мужності, відваги, витримки, ініціативи та кмітливості, взаємної виручки, постійної готовності виконати завдання цивільної оборони.

 

ІV. Узагальнення, систематизація й контроль знань та вмінь учнів.

Понад 2400 років тому китайський філософ - просвітитель Конфуція сказав:

Те, що я чую, я забуваю,

Те, що я бачу, я пам'ятаю,

Те, що я роблю, я розумію.

 

Вправа "Життєві ситуації"

Педагогічний колектив школи на великій перерві було зібрано на малу нараду. В цей час на четвертому поверсі школи у підсобному приміщенні сталося коротке замикання елетромережі. Приміщення почало наповнюватися їдким димом, який виходив з щилин на рекриацію. На поверсі знахотяться учні середньої та старшої школи. Які ваші дії під час виникнення пожежі?

Під час обдумування задачі використовуйте ті засоби захисту населення, які передбачені для даної ситуації.

 Учні повинні самостійно скласти алгорит дій під час пожежі у школі та обгрунтувати свою відповідь.

Використовуючи вислів Конфуція сьогодні, можемо сказати так:

Коли я чую, бачу, обговорюю і роблю, я набуваю знань, умінь та навичок.

 

Тест

1. Вкажіть принципи, на яких засновується порятунок і захист людей під час НС:

 а). захищати слід усе населення країни;

 б). захищати слід тільки певні групи населення;

 в). при проведенні рятувальних заходів порятунок дітей є одним із першочергових завдань.

2. Додайте до переліку основних способів захисту населення під час НС у сучасних умовах ті, про які нічого не сказано:

 а). розосередження й евакуація населення з великих міст у заміську зону;

 б). своєчасне й уміле використання населенням засобів індивідуального захисту;

 в). ваш варіант________________________________________________

3. Вкажіть, яких правил слід дотримуватись, перебуваючи в сховищі. Не можна:

 а). палити;

 б). галасувати;

 в). читати.

4. Відзначте дії, які слід виконувати, зачувши сигнал евакуації:

 а). із собою не треба брати теплих речей;

 б). в квартирі слід вимкнути всі освітлювальні й нагрівальні прилади, перекриту водопровід та газ, закрити вікна та квартирки;

 в). прибувши на збірний евакуаційний пункт, маючи при собі документи, засоби індивідуального захисту, теплі речі (навіть у літку), медикаменти, продукти харчування (на 2-3 дні), засоби та предмети  особистої гігієни.

 

VІ. Домашнє завдання.

Підготувати презентацію на тему «Джерела небезпечних ситуацій у військовий час»

 

 

 

 

 

 

 

Література

 

1. Василашко І.П. Основи здоров’я: розробки уроків: 8 кл.: Кн. для вчителя. -

    К.: Генеза, 2010. - 160 с.: іл.

2. «Захист Вітчизни (рівень стандарту, «Основи медичних знань»)» підручник

     для 10 класу закладів загальної середньої освіти Гудима А. А., Пашко К. О.,

     Гарасимів І. М., Фука М. М.ахист Вітчизни : Підруч. для 10-11 кл.

     загальноосвіт. навч. Закладів / М.М.

3.  Бака, Ю.О. Квашньов, А.О. Литвиненко, С.І. Операйло; За ред. Ю.О.

    Квашньова та А.О. Литвиненка. - К.: Вежа, 2006, - 448 с.: іл. + 8 с. кольор. іл.

4. Тагліна О.В. Основи здоров’я. 8 клас: розробка уроків - Х.: Веста : Вид-во

    "Ранок", 2008. - 256 с. + Додаток (16 с.) - (Мастер-клас).

5. Цуканова Є. О. Захист Вітчизни. Курс навчання дівчат. 10 клас: Розробки

    уроків  /  Є. О. Цуканова, В. Н. Малецкий, О. В. Волошенко.— Х.: Вид-во

    «Ранок», 2011.— 256 с.

6. Інтернет-джерела.

 

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Вовк Оксана
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
8 січня 2022
Переглядів
2775
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку