Мета: узагальнення знань, умінь і навичок учнів з розділу «Проектування та виготовлення виробів, плетених гачком»; розвиток аналітичних здібностей та логічного мислення; виховання в дітей організованості, раціональності, практичності, критичності.
Остаточна обробка виробу.
Захист та оцінювання результатів проектної діяльності
Мета: узагальнення знань, умінь і навичок учнів з розділу «Проектування та виготовлення виробів, плетених гачком»; розвиток аналітичних здібностей та логічного мислення; виховання в дітей організованості, раціональності, практичності, критичності.
Завдання для учнів:
Наочні посібники, ТЗН і додаткові матеріали: створений учителем електронний навчально-наочний посібник за матеріалами догляду за плетеними виробами (у програмі РоwerPoint), оціночні листи.
Методи: проектування, розповідь, інтерв'ювання, демонстрація.
Тип заняття: узагальнення знань, умінь і навичок учнів.
Структура уроку:
І. Організаційний момент
II.Мотивація навчальної діяльності учнів
III. Повідомлення теоретичного матеріалу
IV. Захист та оцінювання результатів проектної діяльності
V. Підбиття підсумків заняття
ХІД ЗАНЯТТЯ
I. Організаційний момент
Привітання, перевірка присутніх та готовності учнів і майстерні до заняття.
Створення позитивного емоційного настрою учнів. Учитель заздалегідь записує на дошці вислів:
Мистецтво слухати майже
рівнозначне мистецтві/ говорити.
П'єр Буаст
Учитель. Доброго дня, діти! Щиро рада знову бачити вас усіх. Оскільки сьогодні нам доведеться багато слухати й багато говорити, я хочу розпочати наше заняття зі слів відомого французького філософа ГІ'єра Буаста і дати вам таку настанову:
Давайте ми будемо вчитись
Один одного слухати, діти,
Чужу думку завжди поважати,
А свою — влучно промовляти.
За такої умови у нас обов'язково все буде добра!
II.Мотивація навчальної діяльності учнів
Учитель. Сьогодні в нашій творчій майстерні панує особлива атмосфера, адже кожен з вас упродовж багатьох занять старанно працював, докладав чималих зусиль для того, щоб урешті-решт довести, що цей час витрачено недарма і що результат вашої праці зможуть побачити й оцінити інші. {Оголошує тему і мету
заняття.) Тому зараз, протягом деякого часу, ви, як актори перед виступом, зробите кілька останніх штрихів і презентуете свої проекти, які і є результатом вашої наполегливої праці. Ллє спочатку ви зустрінетеся з однією поважною особою, яку я запросила на наше заняття. Ваша Величносте, заходьте!
III. Повідомлення теоретичного матеріалу
Ознайомлення учнів з правилами догляду за плетеними виробами
Одна з учениць, отримавши випереджальне завдання, ознайомлює учнів з правилами догляду за плетеними виробами, виконуючи роль Королеви країни В'язанії. Наводимо орієнтовний зміст її доповіді.
Королева
Доброго дня, любі діти! Я завітала до вас, Щоб подивитись, чого ж тут навчився ваш клас. За вами я спостерігала, ідеї свої підкидала, І бачу, що ви потрудились — Плести гачком відмінно навчились!
А зараз я хочу відкрити вам один секрет — як зробити так, щоб усі плетені вироби, які ви виготовили чи виготовите в майбутньому, завпеди залишались гарними. Для цього слід запам'ятати кілька правил. (Демонстрація слайдів.)
1. Плетені вироби слід прати в теплій (40 °С) м'якій воді.
2. Випраний виріб слід добре прополоскати.
3. Після прання виріб слід загорнути в махровий рушник, покласти його на горизонтальну поверхню і розправити.
4. Залежно від узору плетенрго виробу його прасують або пропарюють, накривши двома шарами вологої марлі.
5. Зберігати плетені вироби потрібно вільно складеними, Вішати їх на плічка в жодному разі не можна.
Ну що ж, діти, я сподіваюся, ви дотримуватиметесь моїх порад і в майбутньому станете справжніми майстринями, чиї вироби милуватимуть око всіх оточуючих.
Учениця. Ваша Величносте, чи не будете ви такі люб'язні залишитися в нас до кінця заняття і послухати та подивитися наші презентації? А ми спробуємо довести, що ви недарма покладали на нас великі надії!
Королева. Дякую за запрошення. Я із задоволенням залишусь.
Учні починають готуватись до захисту своїх проектних робіт.
IV. Захист та оцінювання результатів проектної діяльності
Учням пропонується розпочати презентацію творчих проектів. Вони за власним бажанням по черзі (або в складі груп) презентують свої роботи, користуючись орієнтовним планом, складеним ними заздалегідь.
Для якісного оцінювання вчителю пропонується під час виступу дітей заповнювати оціночні листи (див. додаток А), що допоможе оптимізувати оцінювання результатів праці.
Крім того, для популяризації предмета в цілому на захист бажано запросити представників адміністрації школи, колег-учителів, а також батьків.
Група 1
Очікуваний результат: метелик — прикраса до сукні. Спосіб захисту проекту: демонстрація моделей одягу, оздобленого плетеними метеликами.
Група 2
Очікуваний результат: метелик — прикраса на волосся.
Спосіб захисту проекту: демонстрація слайд-шоу «Краса, створена власноруч» (учні, працюючи над проектом, знімають різноманітні фото своїх зачісок, прикрашених плетеними метеликами).
Група 3
Очікуваний результат: метелик — прикраса базової моделі (косметички, гаманця, чохла для мобільного телефону (окулярів), серветки, килимка, декоративної подушки, гольнички, прихваток під гаряче, пінеток, капців, іграшок тощо).
Спосіб захисту проекту: демонстрація виробів, оздоблених сплетеними метеликами.
Інтерв'ювання
Учитель. Щойно ми стали свідками чарівного дійства, створеного нашими спільними зусиллями. Ви вміло впоралися з поставленими завданнями. Традиційною для нас під час проведення таких заходів є присутність на заняттях представників засобів масової інформації. З одним з таких представників ви зараз і зустрінетесь.
(Одному з учнів заздалегідь дається випереджальне завдання з підготовки до проведення інтерв'ювання.)
Телерепортер. Доброго дня всім присутнім! Я воду свій репортаж з місця, де відбувалася презентація проектних робіт учнів 7 класу. Ми мали змогу пересвідчитися в тому, що діти, які зібралися в цьому класі, справді є старанними, талановитими й по-справжньому творчими. Уважаю, що мине зовсім небагато часу, і ми змажемо назвати їх справжніми майстрами. А зараз я хочу поставити кілька запитань учасникам сьогоднішнього заходу. (Звертається по черзі, до учнів).
— Скажіть, будь ласка, чи сподобалося вам працювати над проектом?
— Наскільки складною була для вас ця робота?
— Що в роботі над проектом було для вас найцікавішим?
— Які труднощі вам довелося подолати під час виконання проектної роботи?
— Що корисного дізналися чи навчилися ви, працюючи над проектом?
Отже, відповіді наших учнів ще раз довели, що виконувати проектну роботу цікаво і, звісно, неабияк корисно. Тож бажаю всім учням і надалі таких самих успіхів у виконанні будь-якої роботи. Дякую всім за увагу. З вами була...
V. Підбиття підсумків заняття
Королева В'язанії. Я щиро дякую всім учням за хвилини насолоди, які я отримала, спостерігаючи за тим, що відбувалося на занятті. Ви справді виправдали мої сподівання. І я завжди радо зустрічатиму вас у моїй країні. А на згадку я дарую клубочок побажань, який неодноразово стане вам у пригоді. Тож до нових зустрічей!
Учитель. Давайте, діти, візьмемо клубочок бажань, подарований Королевою, підіб'ємо підсумки нашого заняття та висловимо свої побажання щодо майбутніх проектів.
(Учні кидають клубочок ниток одне одному. Той, хто отримує клубочок, намотує на палець нитку і вимовляє свої побажання.)
Отже, за допомогою клубочка ми утворили міцну сітку-павутинку, що складається з побажань. Тож я бажаю, щоб ваші знання завжди були такими ж міцними, як ця сітка.
Домашнє завдання
Дати письмові відповіді на запитання тестів (див. додаток Б), пов'язаних з вивченням розділу «Проектування та виготовлення
виробів, плетених гачком».
Додаток А
Оціночний лист творчого проекту
Прізвище,імʼя:___________________________________________________________
Дата початку роботи:_________________________________________________
Клас:___________________________________________________________________
Дата захисту проекту:____________________________________________________
Тема проекту:________________________________________________________________
Що оцінюємо |
Критерій оцінювання |
Оцінка в балах |
|
Мах |
Факт |
||
В И Р І Б |
Привабливість виготовленого виробу (естетичний зовнішній вигляд) |
|
|
Оригінальність конструкції (композиційне рішення) |
|
|
|
Практичність |
|
|
|
Зручність у використанні |
|
|
|
Технологічність (якість технологічної обробки виробу) |
|
|
|
Економічність |
|
|
|
ПОЯСНЮВАЛЬНА ЗАПИСКА |
Повнота розкриття всіх етапів проектування |
|
|
Якість конструкторської та технологічної документації |
|
|
|
Оформлення та дизайн пояснювальної записки проекту |
|
|
|
Рекламний проспект |
|
|
|
Розробка додатків |
|
|
|
З А Х И С Т |
Повнота доповіді |
|
|
Обсяг і глибина знань з теми |
|
|
|
Відповіді на запитання |
|
|
|
Особисті якості доповідача |
|
|
|
Разом бали: |
|
|
Протокол загальних результатів виконання творчих проектів
Клас________Дата___________________
№ з/п |
Прізвище та імʼя учня |
Виріб 60 |
Пояснювальна записка 40 |
Захист 20 |
Підсумкова оцінка 120 |
1 |
|
|
|
|
|
2 |
|
|
|
|
|
3 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Додаток Б
Тести
1. Задум, що має мету, термін та конкретні строки реалізації,—
це:
а) портфоліо;
б) проект;
в) презентація.
2. У залежності від методів та діяльності, що домінують в проекті,
їх поділяють на такі види:
а) дослідницькі, пошукові, творчі;
б) особйстісні, парні, групові;
в) короткострокові, середньострокові, довгострокові.
3. Для вдалої реалізації творчого задуму необхідно:
а) обрати тему;
б) спланувати роботу;
в) обґрунтувати вибір об'єкта проектування.
4. Аналіз виробів-аналогів здійснюють на етапі:
а) конструкторському;
б) завершальному;
в) організаційно-підготовчому.
5. «Виготовлений виріб має бути гарним». Така вимога назива
ється:
а) функціональністю;
б) практичністю;
в) естетичністю.
6. Правильний підбір пряжі та гачків під час виконання проек
тної роботи слід здійснити на етапі:
а) технологічному;
б) організаційно-підготовчому;
в) конструкторському.
7. Під час виготовлення плетеного гачком виробу слід урахувати:
а) товщину нитки та розмір гачка;
б) товщину нитки;
в) розмір гачка.
8. Виготовлений плетений виріб слід прати в теплій воді, темпера
тура якої:
а) 70 °С;
б) 20 °С;
в) 40 °С.
9. Після прання плетений виріб потрібно:
а) повісити на плічки;
б) завернути в махровий рушник;
в) пропрасувати гарячою праскою.
10. Зберігати плетені вироби слід:
а) скрученими;
б) вільно складеними;
в) вивішеними на плічках.
Додаток В
АЛЬТЕРНАТИВНІ ОБ'ЄКТИ ПРОЕКТУВАННЯ
Плетіння гачком