Мета: домогтися засвоєння ознак подільності чисел на 3 і на 9;
сформувати вміння розв'язувати задачі на застосування цих ознак;
формувати вміння аналізувати й узагальнювати інформацію; розвивати увагу, логічне мислення, пам'ять;
виховувати спостережливість, відповідальність за результати своєї роботи.
Тип уроку: засвоєння нових знань і вмінь.
Обладнання: сигнальні картки зеленого і червоного кольорів.
Хід уроку
І. Організаційний момент
Учитель перевіряє готовність учнів до уроку, налаштовує їх на роботу.
II. Перевірка домашнього завдання
Учитель заздалегідь виготовляє картки з правильними і неправильними відповідями до вправ домашнього завдання. Учні дивляться на картки, що показує вчитель, і встановлюють, чи правильна показана відповідь. Якщо відповідь правильна, потрібно показати зелену сигнальну картку, якщо неправильна — червону.
Наприклад. Використовуючи ознаки подільності, з’ясуйте, які з чисел 425, 524, 522, 225, 2250, 5100 діляться:
1) на 2; 2) на 5; 3) на 10.
III. Формулювання мети і завдань уроку
Учитель нагадує учням, що можна з’ясувати, чи ділиться число на 2, на 5 або на 10 за зовнішнім виглядом числа. Потім ставить запитання: чи можна скористатися аналогічними ознаками, щоб з’ясувати, чи ділиться подане число на З, на 9? Для цього пропонує учням перевірити:
чи діляться на 3, наприклад, числа 103 і 102;
чи діляться на 9, наприклад, числа 109 і 108.
Учні переконуються, що за зовнішнім виглядом неможливо з’ясувати, чи ділиться число на 3 або на 9, що потрібна інша ознака.
IV. Актуалізація опорних знань
1. Назвіть цифри, з яких складається число:
1) 56088; 2) 675 300; 3) 1 257 981.
2. Знайдіть суму цифр, з яких складається число: 1) 15 408; 2) 123 664; 3) 1 205 307.
V. Засвоєння знань
Вивчення можна повести у формі бесіди, в ході якої учитель формулює ознаки подільності на 3 і на 9, наводить відповідні приклади.
VI. Формування вмінь
1. Які з чисел 129, 315, 4185, 27 018, 135 802, 261 405 діляться:
1) на 3; 2) на 9?
2. Не виконуючи ділення, встановіть, чи має натуральні корені рівняння:
1) 3x = 792; 2) 9x = 479.
1. З-поміж чисел 4275, 2387, 5532, 6674,17589, 35 916, 58 658 випишіть ті, які діляться:
1) на 3; 2) на 9; 3) на 2 і на 3.
2. Замість зірочки поставте цифру так, щоб здобуте число ділилось на 3:
1) 35*12; 2) 72*331; 3) 4*07.
3. Знайдіть усі числа, які діляться на 9 і є розв’язками нерівності
4. Запишіть найбільше трицифрове число, яке ділиться:
1) на 3; 2) на 9.
5. Запишіть трицифрове число, кратне 9, використовуючи лише цифри 2, 4, 6, 8.
1. Виразіть у тоннах: 134 кг; 1248 кг; 9 ц; 54 211 кг.
2. Мідна руда містить 8 % міді. Скільки міді міститься у 260 т такої руди?
3. Різниця двох чисел дорівнює 1,56. Знайдіть ці числа, якщо одне з них у 5 разів менше від другого.
VII. Підсумки уроку
Повторення ознак подільності на 3 і на 9
VIII. Домашнє завдання
1. Повторіть теоретичний матеріал за відповідним параграфом підручника.
2. Виконайте вправи.
1) Із чисел 150, 585, 76 224, 39 546 випишіть ті, які:
а) діляться на 3; б) діляться на 9; в) не діляться на 3; г) діляться на 3, але не діляться на 9.
2) До поданого числа допишіть праворуч таку цифру, щоб утворене число ділилося на 3; на 9:
а) 13; б) 232; в) 4845. Чи буде утворене число ділитися на 3 (на 9), якщо ту саму цифру дописати ліворуч?
3) Запишіть найменше трицифрове число, яке ділиться:
а) на 3; б) на 9.