Урок «ПАР серед країн Африки»

Про матеріал
Географічне положення: країна розташована на півдні Африки. Межує з Мозамбіком, Свазілендом, Ботсваною, Намібією, Лесото і Зімбабве. Офіційні столиці: Преторія (адміністративна) - 1,5 млн. осіб, Кейптаун (законодавча) - 2,35 млн. осіб, Блюмфонтейн (судова). Адміністративний поділ - 9 провінцій (province): Східний Кейп, Вільна держава, Гаутенг, КваЗулу-Наталь, Мпумаланга, Північно-західна провінція, Північний Кейп, Північна провінція, Західний Кейп. Офіційні мови (загалом 11 мов): коса, зулу, свазі, ндебеле, суто, тсвана, педі, тсонга, венда, африкаанс, англійська. Національна валюта - ренд = 100 центам ПАР є членом ООН (вступила в 1945 році, з 1970 по 1994 вірчі грамоти не приймалися у зв'язку з політикою апартеїду), Організації Африканської Єдності (ОАЄ), Співдружності націй.
Перегляд файлу

                                                                                                                                                                     Дослідження «ПАР серед країн Африки»

Мета: сформувати в учнів систему знань про економіко-географічне положення Пар ,передумови й причини високого рівня розвитку господарства; стимулювати інтерес учнів до самостійного пошуку необхідної інформації; розвивати комунікативні здібності; навички колективного спілкування; виховувати повагу до різних культур, любов до світу.

Очікувані результати

 Учень:

знає найбільші регіони материка Африка та країну ПАР;

розуміє сучасні тенденції розвитку і розміщення країни ПАР;

вміє застосовувати Інтернет-ресурси для пошуку географічної інформації; визначає роль сучасного розвитку світового господарства в країні ПАР;

може співпрацювати з однокласниками та представляти результати дослідження.

Обладнання: географічні атласи, Інтернет-ресурси, підручники, інструктивні картки, матеріали презентації, аркуші ватману А3, маркери, кольорові ілюстрації.

                                            ХІД ДОСЛІДЖЕННЯ

І. ВСТУПНА ЧАСТИНА.

1.Привітайтесь з учнями, поцікавтесь їхнім настроєм, побажайте плідної праці та позитивних емоцій під час уроку. Налаштуйте учнів на роботу, побажайте бути активними, уважними, дієвими.

2. Зачитайте епіграф до уроку –«Щоб найкраще зрозуміти нову країну, треба її понюхати». – Редярд Кіплінг. Оголосіть тему дослідження.

3. Заздалегідь, за 2 тижні, об`єднайте учнів у групи. Надайте кожній групі випереджувальне завдання: знайти додаткову інформацію про країну ПАР, яка розміщена на материку Африка, використовуючи різні джерела інформації.

4.Акцентуйте увагу учнів на тому, що кожна група – це команда, яка має діяти злагоджено, активно, що передбачає підтримку один одного.

5.Ознайомте учнів з правилами роботи у групах (Додаток 1).

ІІ. ОСНОВНА ЧАСТИНА.

1. Повідомте  учням тему та мету дослідження. Роздайте матеріали для роботи

(ватман, маркери, картинки (обрані учнями), фото, контурні карти світу).

2.Акцентуйте увагу учнів на тому, що кожна група – це команда, яка має діяти максимально узгоджено, толерантно по відношенню до виступаючих. Ознайомте учнів з правилами роботи в групі (Додаток 1).

3. Зафіксуйте, які групи створилися за спільними думками та враженнями:

І група –  «Гід».

ІІ група –  «Копальні Аладдіна».

ІІІ група – «Промисловий бум».

І V група –  «Веселкова нація».

4. Запропонуйте учням інструктивні картки з алгоритмом роботи групи (Додаток 2).

5. Застосовуючи прийом «Історична довідка», надайте слово учням з групи «Гід» (Додаток 3).

6. Застосуйте прийом «Здивуй», здійснивши мандрівку до центрів видобутку корисних копалин. Надайте слово учням з групи «Копальні Аладдіна» (Додаток 4).

7. Організуйте роботу з атласами світу, а саме, позначення вказаних центрів видобутку корисних копалин алмазів, золота, платини, уранових руд, кам′яного вугілля.

8. Запросіть до слова учнів з групи «Промисловий бум» для захисту свого проекту, з виготовленням посту (Додаток 5).

9. Вислухайте переконання групи «Веселкова нація», та проаналізуйте постер, підготовлений учнями (Додаток 6).

10. Надайте слово для виступу групі «Експерти», та вислухайте їх думку і проект (Додаток 7).

11. Запропонуйте учням нанести на контурну карту світу вказані центри видобутку корисних копалин алмазів, золота, платини, кам’яного вугілля.

ІІІ. ПІДСУМКОВА ЧАСТИНА.

1. Застосуйте прийом «Роблю висновок» для групи «Експерти». Надайте слово цій групі учнів та запропонуйте їм проаналізувати: чиї переконання були самими вдалими і відіграли значну роль у розвитку економіки країни ПАР.

2.Підбийте підсумки дослідження, залучаючи учнів до самооцінки та оцінки роботи інших груп.

3.Запитайте, що нового вони відкрили для себе, провівши власне дослідження  та слухаючи дослідження свої однокласників.

4. Застосуйте прийом «Мікрофон» для всього класу:

- на мою думку …;

- …тому, що …;

- … наприклад…;

- …переконливою була..;

- …моя думка змінилась.

5. Оголосіть домашнє завдання: оформити результати дослідження у вигляді рекламного буклету.

 

                                                                                             Додаток 1.

                      Правила роботи в групах

1.Визначте, хто буде керівником групи, інформаторами, доповідачем. Намагайтесь виконувати різні ролі.

Керівник:

- аналізує завдання та організовує його виконання;

- заохочує учнів до роботи;

- допомагає інформаторам збирати корисну інформацію;

- визначає доповідача та опрацьовує з ним матеріал виступу.

Інформатори:

- знаходять корисну та цікаву інформацію з різних джерел;

- надають інформацію керівникові

приймають активну участь у обговорені зібраного матеріалу та відстоюють свою думку;

- допомагають доповідачеві викласти матеріал дослідження (працюють з постером за своїми напрямами).

Доповідач:

- чітко  та цікаво висловлює думку своєї групи;

- доповідає про результат проведеного дослідження;

- користується підтримкою інформаторів у викладенні матеріалу.

2. Толерантно поводьтесь зі своїми членами групи.

3.Намагайтесь дійти спільної думки.                                                                                                                                           

 

 

                                                                                                 Додаток 2.

        Інструктивна картка для учнів

1.Намагайтесь організувати свій виступ до 6-7 хвилин.

2.Алгоритм виступу повинен включати такі напрями:

-географічне положення країни ПАР;

-природні ресурси;

-розвиток промисловості;

- географія виробництва.

3. Оформіть ваш проект дослідження у вигляді мультимедійної презентації, де покажіть :

а)географічне положення;

б)природні умови і ресурси;

в)населення країни;

г)розвиток промисловості.

                                                                                                Додаток 3.

            Інформаційна картка для групи «ГІД»

                            Інструктивна картка

 Намагайтеся організувати свій виступ до 5 хвилин.

                    Алгоритм виступу повинен включати такі напрями:

 а) Географічне положення ПАР

            б) З якими країнами межує Південна Африка

            в) Адміністративний устрій території 

                                 Головні особливості ЕГП

Площа країни становить 1 219 090 км² (24 місце у світі).

Населення: 44,2 млн осіб (27 місце у світі).

Столиці: адміністративна — місто Преторія, законодавча — Кейптаун, судова — Блумфонтейн.

Національна валюта – ренд = 100 центам

Економіко-географічне положення країни

Офіційна назва - Південно-Африканська Республіка (ПАР) - Republic of South Africa (Republiek van Suid-Afrika).

Географічне положення: країна розташована на півдні Африки. Межує з Мозамбіком, Свазілендом, Ботсваною, Намібією, Лесото і Зімбабве.

Офіційні столиці: Преторія (адміністративна) - 1,5 млн. осіб, Кейптаун (законодавча) - 2,35 млн. осіб, Блюмфонтейн (судова).

Адміністративний поділ - 9 провінцій (province): Східний Кейп, Вільна держава, Гаутенг, КваЗулу-Наталь, Мпумаланга, Північно-західна провінція, Північний Кейп, Північна провінція, Західний Кейп.

Офіційні мови (загалом 11 мов): коса, зулу, свазі, ндебеле, суто, тсвана, педі, тсонга, венда, африкаанс, англійська.

Національна валюта - ренд = 100 центам

ПАР є членом ООН (вступила в 1945 році, з 1970 по 1994 вірчі грамоти не приймалися у зв'язку з політикою апартеїду), Організації Африканської Єдності (ОАЄ), Співдружності націй.

                                                                                                Додаток 4.           Інформаційна картка для групи «Копальні Аладдіна»

                                                  Інструктивна картка

  1.              Якими корисними копалинами найкраще забезпечена ПАР?
  2.              Чим приваблює велику кількість туристів  ця країна?
  3.              Нанесіть на контурну карту світу розміщення основних родовищ корисних копалин у Південній Африці.              

               Природні умови, ресурси, природно-ресурсний потенціал

       Африка – найбагатший континент на корисні копалини. Більше половини всіх алмазів і платини видобувається в Африці. Земля відкриває свої скарби. Відкриття у 1867 році покладів алмазів у північному Кейпі, а потім золота поблизу Вітватерсранду у 1886 році назавжди змінило зовнішність південної Ачки. Колишня глуха провінція раптом перетворилась на справді скарбницю світового масштабу. Іммігранти з усього світу тисячами прибували сюди у пошуках щастя, перетворюючи фермерські угіддя та пасовища на промислові зони по видобутку корисних палин. Центром промислового буму став Йоганнесбург, де з часом оселилися великі єврейські общини, іммігранти з Німеччини, Греції, Португалії, Італії.

Сильні позиції ПАР на світовому ринку визначаються передусім багатством її надр.  90% усіх платинових металів , зосереджено 80% марганцю, 73 % хрому , 45% ванадію та 41% світового золота зосереджено на Землі.

           У 2007 році продукція гірничодобувної промисловості становила 8% ВВП і близько 67% загальної суми експортних надходжень. У 2006 році частка золота у вартісному обсязі продукції гірничодобувної промисловості складала близько 42%.

У 2006 році продаж алмазів приніс країні 10% загальної суми експортних надходжень. Незважаючи на просочування в 2000-ті роки на світовий ринок алмазів з Росії й Анголи, південноафриканська компанія "Де Бірс", як і раніше, грає головну роль в питаннях контролю світових цін і виробництві алмазів. ПАР - один з провідних експортерів кам'яного вугілля в країни Європи й Азії.

 

                                                                                                       Додаток 5.

        Інформаційна картка для групи «Веселкова нація»

                                               Інструктивна картка

  1.              Чим пояснюється нерівномірне розміщення населення Африки?
  2.              Чому етнічний склад населення більшості африканських країн є неоднорідним?
  3.              Чому низька середня тривалість життя населення Південної Африки?
  4.              Як можна пояснити велике різноманіття етнічного складу населення?

                                      Населення ПАР

      В Південній Африці знайдено свідчення про зародження тут найперших представників людської раси.

 

 

Демографічна ситуація

Структура населення

Розселення

Народжуваність у Південно-Африканській Республіці, станом на 2015 рік, дорівнює 20,75 ‰ (79-те місце у світі). Коефіцієнт потенційної народжуваності 2015 року становив 2,33 дитини на одну жінку (88-ме місце у світі).

Смертність у Південно-Африканській Республіці 2015 року становила 9,91 ‰ (46-те місце у світі).

Природний приріст населення в країні 2015 року становив 1,33 % (90-те місце у світі).

Середній вік населення Південно-Африканської Республіки становить 26,8 року (145-те місце у світі): для чоловіків — 26,5, для жінок — 27 років. Очікувана середня тривалість життя 2015 року становила 62,34 року (191-ше місце у світі), для чоловіків — 60,83 року, для жінок — 63,87 року.

У ПАР – 11 офіційних мов, (і незліченна безліч діалектів)

Головні етноси країни: темношкірі африканці — 80,2 %, білі — 8,4 %, мулати — 8,8 %, індійці та інші азіати — 2,5 % населення (оціночні дані за 2014 рік)[1]. Згідно з переписом 1996 року, 77 % населення ПАР становили африканці, білі — 11 %, метиси (нащадки змішаних шлюбів європейців і африканців) — 9 %, вихідці з Азії (в основному індійці) — близько 3 %

Густота населення країни 2015 року становила 44,9 особи/км² (169-те місце у світі)[1]. Більшість населення мешкає у східних регіонах, де випадає найбільша кількість опадів, більш родючі землі, багатші природні ресурси і більше можливостей для працевлаштування. Більше третини південноафриканців мешкають у чотирьох найбільш заселених регіонах: Йоганнесбург-Преторія-Ферінігінг, провінція Ґаутенг; Дурбан-Пайнтаун-Пітермаріцбург, провінція Квазулу-Наталь; Кейптаун з передмістями; Порт-Елізабет-Уітенхейг, провінції Східний Кейп.

 

 

 

                                                                                               Додаток 6.

     Інформаційна картка для групи «Промисловий бум»

                               Інструктивна картка

  1.              Чому найбільш розвинена саме гірничодобувна галузь господарства ?
  2.              Як особливості ЕГП окремих субрегіонів Африки впливають на розвиток їх господарства?
  3.              Нанесіть на контурну карту світу основні райони розвитку промисловості.
  4.              Для яких сільськогосподарських культур найбільш сприятливий клімат у цьому регіоні?

                                              Структура промисловості

Гірничодобувна

Машинобудівна , металургійна

Сільське господарство

ПАР — провідний продуцент золота, алмазів, металів платинової групи, ванадію, феросплавів, марганцевої і хромової руд, один з найбільших постачальників урану, вугілля, свинцевих концентратів, стибію, вермікуліту, цирконію. У країні у великих масштабах добувають також залізні, мідні, кобальтові і поліметалічні руди, азбест, слюду, фосфорити, флюорит . Основний гірничопромисловий район — Вітватерсранд на півдні провінція Трансвааль, де на 1 % території країни сконцентровано близько 50 % промислового потенціалу. У структурі гірничодобувній промисловості домінує видобуток гірничорудної сировини (золотих і уранових руд, руд чорних металів) — близько 74 % від вартості всієї продукції галузі.

Машинобудування — найбільший сектор економіки, основою якого є авто – та верстатобудування, які належать провідним корпораціям США, Японії, ЄС. З конвеєрів їх заводів, розташованих у Дурбані, Йоганнесбурзі, Кейптаун, Іст – Л він д дні, Преторії, сходять автобуси, вантажівки, напівпричепи, комплектуючі, запчастини загальним числом понад 200 найменувань. Складання автомобілів здійснюють всесвітньо відомі компанії «БМВ», «Тойота», «Форд», «Мазда», «Хаммер» та ін. ПАР володіє найбільшим числом автомашин на континенті і входить у першу двадцятку країн світу за кількістю автомобілів на душу населення — 1 машина на 12 осіб. Добре розвинуте виробництво літаків, морських та річкових суден, залізничних вагонів, локомотивів, гірничопромислового обладнання і т. д. Основні центри їх розміщені переважно в індустріальних містах Південного Трансваалю і на півночі Помаранчевої провінції.

ПАР має найбільш розвиненим сільськогосподарським комплексом на континенті. Оброблювані угіддя становлять близько 82 % території країни, але значна частина земель малородюча і потребує постійного внесення добрив і зрошення. Продуктивно в рільництві використовується близько 14 % сільськогосподарських земель, де вирощують зернові, цукровий очерет, цитрусові, бавовник, кукурудзу, субтропічні культури, фрукти, виноград, томати. По вирощуванню цукрового очерету в 2008 р. ПАР стояла на 13-му, соняшнику — на 8-му, кукурудзи — на 9-му місці в світі. Частка сільськогосподарської продукції в експорті ПАР становить трохи більше 12 %.

 

                                                                                                 Додаток  7                            Інструктивна картка для групи «Експерти»

  1. Застосували прийом «Роблю висновок»  група «Експерти». Надали слово всім групам учнів та запропонували їм проаналізувати: чиї переконання були самими вдалими і відіграли значну роль у розвитку економіки країни ПАР.

2.Підбили підсумки дослідження, залучаючи учнів до самооцінки та оцінки роботи інших груп.

3.Запитали, що нового вони відкрили для себе, провівши власне дослідження  та слухаючи дослідження свої однокласників.

4. Застосували прийом «Мікрофон» для всього класу:

5. Оголосіть домашнє завдання: оформити результати дослідження у вигляді рекламного буклету.

 

                         

 

 

 

 

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Суховій Віра Дмитрівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
7 лютого 2019
Переглядів
10982
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку