Урок "Паразитичні одноклітинні організми"

Про матеріал
Пропонована розробка "Паразитичні одноклітинні організми" містить детальний конспект уроку. Формує в учнів інформаційні та комунікативні компетентності, розвиває вміння аналізувати, робити висновки та встановлювати причинно-наслідкові зв'язки.
Перегляд файлу

Розробка уроку на тему: «Паразитичні одноклітинні організми»

(6 клас)

 

Мета: допомогти дати  характеристику біологічних особливостей паразитичних одноклітинних організмів та їх вплив на інші живі організми, усвідомити небезпеку інфекційних та паразитарних захворювань, формувати вміння виділяти головне, аналізувати, порівнювати, розвивати логічне мислення, пояснити значення дотримання правил особистої гігієни та правил безпечного харчування для здоров’я людини.

Обладнання: підручник, дидактичні картки, презентація.

Тип уроку: розвиток компетентностей.

Предметні компетентності: мовленнєва, логіко-змістова, комунікативна, пізнавальна, здоров’язбережувальна.

Наскрізні змістові лінії:

  • екологічна безпека та сталий розвиток (орієнтує на усвідомлення ролі паразитичних одноклітинних в екосистемах);
  • здоров’я і безпека (сприяє усвідомленню небезпеки інфекційних та паразитарних захворювань);
  • громадянська відповідальність (усвідомлення особистої відповідальності за збереження власного здоров’я).

Очікувані результати:

називає:  представників паразитичних одноклітинних організмів;

описує: середовища існування паразитичних одноклітинних;

застосовує знання: для профілактики інфекційних та паразитарних захворювань;

усвідомлює: небезпеку інфекційних та паразитарних захворювань;

робить висновок: про єдність живої природи.

 

Хід уроку

 

І. Етап орієнтації, мотивації діяльності

Привітання з учнями, підготовка учнів до уроку.

З яким настроєм прийшли на урок?

Створення сприятливої атмосфери, налаштування на позитивну співпрацю (обирають собі смайлик).

 

 

 

 

 

      

 

        


1.Актуалізація знань.

 

Контроль знань.

Зразок дидактичної картки

 

Завдання. Виберіть правильні відповіді до запитання

№ питання

Відповіді

1

Скоротлива вакуоля

2

Подразливість

3

Амеба протей

4

Інфузорія туфелька

5

Війки

6

Велике ядро

7

Мале ядро

8

Псевдоніжки

9

Фагоцитоз

10

Циста

 

  1. У прісноводних одноклітинних надлишок води виводиться через…
  2. Рух амеб забезпечують…
  3. За несприятливих умов одноклітинні утворюють…
  4. Рух інфузорій забезпечують…
  5. За статевий процес у інфузорій відповідає…
  6. Тваринним способом живлення називають…
  7. Поділом навпіл і статево розмножується…
  8. Поділом навпіл розмножується…
  9. За роботу клітини відповідає…
  10. Здатність організмів реагувати на зміни середовища …

 

2. Мотивація

Крім вільноживучих одноклітинних форм, відомо багато паразитичних, які викликають важкі захворювання. Паразитами називають організми, які, оселившись усередині або на поверхні інших істот, тривалий час живляться за їх рахунок. Паразитичні організми вражають органи і тканини людини.

У давні часи вважали, що малярія спричиняється поганим повітрям біля боліт, а збудника виявив в 1880 році французький лікар Ш. Лаверан. Видатний український вчений І. Мечников визначив, що збудник малярії належить до одноклітинних твариноподібних організмів. Ефективні методи боротьби з малярією винайшли американські індіанці ще до появи європейців. Як лікарський засіб вони використовували настій з кори хінного дерева. Європейці ознайомились із цими ліками лише в XVІІ столітті.

 

 

 

ІІ. Етап цілевизначення і планування

Мета уроку:

  • охарактеризувати біологічні особливості паразитичних одноклітинних організмів та їх вплив на інші живі організми;
  • з’ясувати небезпеку інфекційних і паразитарних захворювань;
  • пояснити значення дотримання правил особистої гігієни та правил безпечного харчування для здоров’я людини.

 

Очікувані результати:

знаннєві: називають середовища існування одноклітинних паразитичних організмів, особливості їх будови;

діяльнісні: застосовують знання для профілактики інфекційних та паразитарних захворювань;

ціннісні: усвідомлюють небезпеку інфекційних та паразитарних захворювань.

 

Визначення особистісних цілей учнів.

 

ІІІ. Етап цілереалізації

 

Прийом Асоціативний кущ.

Які асоціації у вас виникають з поняттям паразитизм?

 

 

 

 

 

 

 

Паразитизм-це спосіб співіснування живих організмів, при якому один організм живиться поживними речовинами іншого.

 

Проблемне питання: чому вивчення паразитичних одноклітинних є актуальним ?

 

Паразитичні найпростіші

Зовнішній вигляд

Місце паразитування

Захворювання

1. Дизентерійна амеба

http://1.bp.blogspot.com/_IgmDxAy-TC8/THjkiXT1KnI/AAAAAAAACLQ/cHflVMa719A/s1600/Ehistolytica05.jpg

Товстий кишечник

Дизентерія

2. Малярійний плазмодій

http://medicinekin.ru/wp-content/public_images2/0179aa2cfce675408f244897f5ea6f09-300x209.jpg

Клітини крові (руйнують еритроцити)

Малярія

3. Лямблії

https://heaclub.ru/tim/a67f53e49fef60f85ff5a4bc9fd308fe/lyamblii.jpg

Кишечник

Лямбліоз

4. Трипаносома

https://i.pinimg.com/originals/e0/21/a0/e021a0fc7a74ad34e40e24fd302e0c36.jpg

Кров, лімфа, спинномозкова рідина організму людини

Сонна хвороба

5. Лейшманії

https://helpiks.org/helpiksorg/baza9/519802783346.files/image010.png

Клітини шкіри, внутрішніх органів

Лейшманіоз

 

Робота учнів в парах (з підручником і додатковим матеріалом)

1.Дизентерія (ознаки захворювання та профілактика)

2.Малярія

3.Лямбліоз

4.Трипаносомоз (сонна хвороба)

5.Лейшманіоз

 

Фізкультхвилинка (гімнастика для рук)

 

Заповнення таблиці

«Ознаки та профілактика захворювань, які викликані паразитичними одноклітинними»

 

Захворювання

Ознаки захворювання

Профілактика захворювання

1.Дизентерія

Діарея з домішками крові, підвищена температура тіла, млявість, нудота.

Дотримання правил особистої гігієни, ретельно мити овочі та фрукти.

2.Малярія

Лихоманка, підвищена  температура, слабкість, анемія, збільшення печінки і селезінки.

Щеплення, захист тіла від укусів комах, знищення кровосисних комах.

3.Лямбліоз

Діарея, головний біль, слабкість, здуття і біль у животі.

Дотримання правил особистої гігієни, ретельно мити овочі та фрукти.

4.Трипаносомоз (сонна хвороба)

Сонливість, лихоманка, слабкість.

Щеплення, захисні засоби для тіла, знищення комах(муха цеце).

5.Лейшманіоз

Лихоманка, висип, виразки на шкірі, анемія.

Дезінсекція житла, знищення москітів, захист тіла від укусів комах.

 

Хвилинка-цікавинка

З історії відомо, що все Античне Середземномор’я перебувало в полоні малярії. Сьогодні боротьба з малярією ведеться комплексно під егідою Всесвітньої організації охорони здоров’я. Кров людини і тварин споживають лише самки кровосисних комах. Чим більше крові вип’є самка, то більше яєць вона відкладе.

 

ІV. Етап рефлексивно-оцінювальний

1.Узагальнення знань і вмінь (самостійна робота, тестові завдання)

1. Які організми викликають трипаносомоз:

а) трипаносома б) лейшманії в) малярійний плазмодій

2. Якого збудника хвороби переносить муха цеце:

а) лямблії б) трипаносому  в) малярійного плазмодія

3. Вражає клітини крові-еритроцити:

а) лямблії б) трипаносома в) малярійний плазмодій

4. Людина може заразитися дизентерійною амебою через:

а) укуси комах б) брудну воду в) повітряно-крапельний шлях

5. Укажіть переносників малярійного плазмодія:

а) мухи б) блохи в) кровосисні комарі

6. Як уникнути захворювання на малярію:

а) мити руки перед вживанням їжі б) пити лише кип’ячену воду 

в) на природі захищати тіло від комарів

 

2.Підсумок

 

Серед одноклітинних твариноподібних організмів є багато видів, які паразитують в організмах людини та тварин. Найпоширеніші паразити людини-дизентерійна амеба і малярійний плазмодій. У світі на малярію хворіє понад 300 млн. людей, з них 1,5 млн. помирає. Аби уникнути зараження одноклітинними паразитами, слід виявляти й лікувати хворих, дотримуватись правил особистої гігієни та знищувати кровосисних комах, здатних переносити збудників захворювання. Спалахи паразитарних захворювань в Україні можливі за недостатнього санітарного контролю, зокрема за людьми, які повертаються з країн, де поширені ці захворювання.

 

Вивчення паразитичних одноклітинних є актуальним, тому що:

  • серед одноклітинних є збудники небезпечних захворювань людини;
  • профілактика інфекційних та паразитарних захворювань;
  • правила безпечного харчування для здоров’я людини;
  • проведення заходів із перериванням життєвого циклу паразита.

 

3.Рефлексія (саморефлексія)

«Мікрофон»

  • чи досягнуті цілі….
  • урок важливий, тому що…
  • я зрозумів…
  • тепер я можу…
  • було складно…
  • у мене вийшло…
  • я змогла…
  • я вже знаю…
  • я змінив своє ставлення…

 

Визначення свого настрою (смайлик).

 

V. Етап повідомлення домашнього завдання

(інструктаж щодо виконання)

Прочитати параграф 16.

Скласти пам’ятку «Профілактичні заходи боротьби з паразитичними одноклітинними»

 

 

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 2
Оцінки та відгуки
  1. Сулік Оксана Петрівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  2. Баланенко Анастасия Гаврилівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0