Кейс-урок «Хліб» для учнів 6 -7 класів

Про матеріал
Кейс-урок - інтегрований урок, що дозволяють організувати цікаве та корисне навчання, вчити предмети зі шкільної програми на основі каскадкої методики. Цей урок формує уявлення про особливості будови рослин, що використовуються в хлібопеченні, ознайомить з місцем та умовами зростання «трьох хлібів людства», розкриє особливості технології хлібопечення, систематизує знання про історію хліба. Розробка містить інформацію та завдання з різних шкільних предметів: історії, географії, біології, хімії та української мови.
Перегляд файлу

Кейс-урок « Хліб»

для учнів 6 -7 класів

Мета:

  •  навчальна: сформувати уявлення про особливості будови рослин, що використовуються в хлібопеченні, ознайомити з місцем та умовами зростання «трьох хлібів людства», розкрити особливості технології хлібопечення, систематизувати знання про історію хліба;
  • розвиваюча: розвивати вміння і навички роботи в команді, вчити самостійно здобувати знання з різних джерел інформації та робити висновки, розвивати здатність до самоосвіти;
  • виховна: виховувати пізнавальний інтерес учнів, товариськість і взаємодопомогу.

Обладнання: дидактичний матеріал, презентація, відео, різні види та сорти борошна, вода, карта світу.

Хід уроку

Організаційний момент. Перед тим, як розпочати наш урок, я вам хочу розповісти легенду про індіанського вождя, який відправив своїх синів на вершину гори зі словами: «Ідіть, поки вистачить сил. Хто втомиться, може повернутися додому, але нехай кожен мені принесе гілочку з того місця, де він звернув з дороги».

Незабаром перший повернувся і простягнув гілочку кактуса. Вождь усміхнувся: «Ти не перетнув пустелю, ти навіть не був біля підніжжя гори».

Другому юнакові, який приніс гілочку  полину, вождь сказав: «Ти був біля підніжжя, але навіть не намагався почати сходження». Третій, з гілочкою тополі, навіть заслужив похвалу: «Ти дістався джерела».

Подібне заохочення чекало й четвертого хлопця. П’ятому, який приніс гілку кедра, вождь схвально кивнув: «Ти був на півдорозі до вершини».

Останній юнак прийшов з порожніми руками, але обличчя його світилося радістю. Він пояснив, що був там, де не ростуть дерева, зате бачив море. Вождь не тільки повірив йому, але й віддав найбільшу данину визнання: «Тобі не потрібна гілка-символ. Перемога сяє в твоїх очах, звучить у твоєму голосі. Це одна з вершин у твоєму житті. Ти бачив гору у всій її величі».

     Ми сьогодні також здійснимо шість забігів, щоб піднятися на вершину гори «Знань». Мені дуже хочеться, щоб після уроку ви пішли з такими самими сяючими очима, але для цього потрібна ваша працелюбність. Отже, вперед!

Актуалізація опорних знань учнів. Мотивація навчальної діяльності учнів

Яка інформація мене тут чекає?

  1. Як і де з’явився хліб?
  2. Які рослини є хлібними?
  3. Які є види хліба?
  4. Що таке «три хліби людства»?
  5. Які особливості хлібопечення?
  6. Як обчислити, скільки коштує хліб?
  7. Як вшановують у світі хліб ?

10 розгорток з предметів, явищ та практик:


Історія

Географія

Економіка

Біологія

Кулінарія

Хімія

Українська мова

Культура

Ентимологія

 Дієтологія


Вступ

Сьогодні ми з вами поведемо мову про найдорожче золото на Землі – хліб.

Певно, чули ви про це

І не раз такі слова:

Хліб потрібно шанувати,

Хліб – усьому голова.

     Де б ви не накривали на стіл, яких би страв не наготували, всі старання будуть марні, якщо забудете про хліб. Всі ласощі з часом набридають. Хліб – ніколи! Щороку 16 жовтня відзначається Всесвітній день хліба, який було започатковано у 1945 році. Цей день — данина поваги тому, без чого здавна не обходиться майже жодна трапеза у світі, професійне свято пекарів та ще один привід привернути увагу людства до проблем голоду, злиднів і недоїдання у світі.

Кейс 1 Етимологія

Українське слово хліб (біл. і рос. хлеб, дав.- рус. хлѣбъ, пол. chleb, чеськ. chléb, словац. chlieb, в.-луж. chlėb, н.-луж. klěb, болг. хля́б, мак. леб, серб. хљѐб, хлѐб, словен. chlѐb, староцерк.-слов. хлѣбъ) походить від прасл. *хlěbъ. Припускається праслов'янське запозичення з прагерм. *hlaiba- («хліб», «паляниця», «вимішаний у діжі хліб»), пор. гот. hlaifs («хліб»), дісл. hleifr, давн-англ. hlāf, давн.в-нім. hleib, leib («хліб, хлібина»), нім. Laib («коровай»), які зіставляються з грец. χλίβανος («посуд для випікання хліба»). Окрім того, існує думка, що це спільно успадковане з індоєвропейської прамови слово, однак об'єднати слов'янські і германські форми в одній праформі (пра-і.є. *(s)klōibh-) досить важко. Ще менше підстав для припущення про європейське запозичення з урало-алтайського або з іншого джерела; зіставлялося з груз. halli («смажене зерно») — множина xlebi.

Саме давнім грекам ми зобов'язані самим словом "хліб". На думку лінгвістів, воно походить від грецького слова "клібанос" (горщик спеціальної форми, в якому грецькі майстри випікали хліб). Від слова "клібанос" у стародавніх готів було утворено слово "хлайфе", яке перейшло у мову стародавніх німців, як "хлайб", російську як "хлєб", естонську — "лейб", а українську — "хліб".

Завдання

Цікаво, а що означає слово «хліб»?

Виписати з тлумачних словників значення слова «хліб».

Підсумки:

1) Хліб – це зерно, яке перемелюють на борошно.

2) Хліб – це випечений виріб із борошна. Продукт харчування.

3) Хліб – це зернові сільськогосподарські рослини.

4) Існують і переносні значення цього слова.

– Хліб – це харчі, прожиток.

– Хліб – це заробіток, засіб існування.

Кейс 2. Історія

 Коли ж уперше хліб опинився на столі у людини?

 Вперше хліб з'явився на Землі ще понад 15 тисяч років тому. Життя наших предків у ті далекі часи було геть нелегким. Головною турботою була турбота про їжу. У пошуках їжі вони і звернули увагу на злакові рослини. Довгий час люди вживали в їжу зерна в сирому вигляді, потім навчилися розтирати їх між каменями, отримуючи крупу, й варити її. Так і з'явилися перші жорна, перше борошно, перший хліб...

     Між іншим, перший хліб мав вигляд рідкої каші. На той час людина вже навчилася видобувати вогонь і застосовувала його для приготування їжі. У процесі експериментів хтось виявив: якщо підсмажені зерна роздрібнити та змішати з водою, каша виходить набагато смачнішою тої, яку він їв із сирих зерен. Це і стало другим відкриттям хліба. І саме відтоді наші далекі пращури з густої зернової каші стали випікати прісний хліб у вигляді коржа.

Завдання

  1. Яка історія хліба в Стародавньому Єгипті?
  2. Виробництво хліба у Стародавній Греції та Римі.
  3. Хліб у Київській Русі.
  4. Хліб по-східному: Османська імперія.

Кейс 3. Біологія.

Сійся-родися, жито, пшениця і всяка пашниця.

Хлібні (зернові) культури – це група рослин, зокрема родини злаків, гречкових і амарантових, які вирощують для отримання зерна, що використовують для їжі. Зернові злаки поділяють на хлібні (пшениця, жито, ячмінь, овес) та просоподібні (кукурудза, просо, рис, сорго, чумиза).

Тонконогові (Poaceae), або Злакові (Gramineae), — родина класу Однодольних рослин, яка налічує більш ніж 500 видів. Це одно-, дво- та багаторічні трави, які поширені по всіх континентах (крім Антарктиди).

Коренева система, як і у всіх однодольних, мичкуватого типу.

Мають стебло - соломину. Пагін часто є кореневищем. Злаковим властивий інтеркалярний ріст (пагін складається з вузлів та меживузлів). Листки лінійні, з паралельним жилкуванням, сидячі; у місці переходу листкової пластинки в піхву є язичок (плівчастий виріз).

Квіти дрібні, анемогамні, в основному двостатеві. Суцвіття тонконогових, як правило, — складний колос (у культурної кукурудзи жіноча квітка — складний початок, а чоловіча квітка — волоть).

Квітка злакових складається з двох лусок, має трипроменеву симетрію. Маточка одна з двома приймочками. Тичинок 3 або 6.

Плід — зернівка, горішок або ягода (у бамбуку). Хімічний склад:

зерно хлібних зернових містить багато вуглеводів (60—80 % у перерахунку на суху речовину), білків (7—20 % на суху речовину), ферменти, вітаміни комплексу В (B1, B2, B6), PP і провітамін А, чим і визначається їхня висока поживність для людини і цінність для кормового використання.

Середній хімічний склад основних видів зерна (г/100 г зерна

Вид зерна

Вода

Білок

Жири

Вуглеводи

Харчові волокна

Зола

Пшениця тверда (дурум)

14,0

13,0

2,5

57,5

11,3

1,7

Пшениця м'яка

14,0

11,8

2,2

59,5

10,8

1,7

Жито

14,0

9,9

2,2

55,8

16,4

1,7

Ячмінь

14,0

10,3

2,4

56,4

14,5

2,4

Овес

13,5

10,0

6,2

55,1

12,0

3,2

Кукурудза

14,0

10,3

4,9

60,0

9,6

1,2

Рис

14,0

7,5

2,6

62,3

9,7

3,9

 

Завдання

  1. Які злаки, крім хлібних, важливі для людства?
  2. Визначити систематичне положення пшениці та кукурудзи.
  3. У чому полягає відмінність між озимою та ярою пшеницею?

Кейс 4. Географія

Основа рослинництва - зернове господарство. Зернові культури займають майже 1/2 оброблюваної території, вони є основним джерелом рослинних білків у харчуванні. Щорічно збирається близько 2 млрд. т на рік зернових. Майже 4/5 світового виробництва припадає на три основні «хліби людства» - пшеницю, рис і кукурудзу.

Пшеницю вирощують у помірних та субтропічних поясах Європи, Австралії, Азії та Північної Америки. Найбільшими виробниками цієї культури є Китай, США, Індія, Росія, Франція, Канада, Україна та ін.

Рис поширений у районах мусонного клімату (Східна, Південно-Східна та Південна Азія). Основні виробники — Китай, Індія, Індонезія, Бангладеш, В’єтнам, Таїланд. Найбільшим експортером є США.

Кукурудза має значення як зернова і як фуражна (кормова) рослина, це теплолюбна та посухостійка рослина, яка вирощується в теплих зонах помірного поясу, субтропічному та тропічному поясах. Провідні країни за виробництвом кукурудзи: США (понад третину), Китай, Бразилія, Аргентина, Мексика, Україна.

Завдання

  1. Позначити на карті райони вирощування «трьох хлібів людства».
  2. Для чого ще в с/г використовують рисові поля, окрім вирощування рису?
  3. Охарактеризуйте хлібні культури в Україні, позначте райони їх вирощування на карті.
  4. Чому, відпочиваючи в Туреччині, не скуштуєш чорного хліба?

Кейс 5. Біотехнологія.

 Запах хліба — один із найбагатших і найскладніших за своїм складом. Виникає він при взаємодії понад шістдесяти ароматичних елементів.

Технологія приготування хліба.

Виготовлення хліба виробів включає такі операції:

  • підготовка сировини до виробництва — перемішування, просіювання борошна, розчинення масла, розчинення солі у воді, підготовка заквасок;
  • заквашування — це процес додавання газоподібної речовини в тісто перед випічкою, щоб отримати більш легкий хліб. Більшість хліба готується на дріжджовому тісті;
  • замішування опари;
  • замішування тіста, його бродіння;
  • формування хлібобулочних виробів — поділювання, округлювання, закатування тіста;
  • вистоювання (ферментація), щоб тісто остаточно збільшилося в об'ємі (стало пухкішим)
  • випікання;
  • охолоджування.

Завдання

  1. Урівняйте реакцію спиртового бродіння, яка проходить під час заквашування тіста

 

  1. Які речовини використовують для заквашування тіста, окрім дріжджів?

Кейс 6. Українська мова.

Завдання:

Гра “Розсипанка”. Завдання: з поданих слів скласти приказки.

Земля а матінка батечко хліб (Земля – матінка, а хліб – батечко.)

Сестриця паляниця хлібові (Паляниця – хлібові сестриця.)

Хліба без бесіда суха (Без хліба суха бесіда.)

 

Кейс 7. Економіка

 На початку жовтня українські пекарі спрогнозували — зростання вартості пшениці, підвищення цін на інгредієнти для виробництва хліба, упаковку, а також падіння гривні  можуть призвести до подорожчання хліба. З початку року вартість пшениці зросла на 40%, що неминуче призводить до зростання цін на борошно, яке становить до 50% від собівартості хліба. Крім того, тільки за останній місяць на 30% зросли ціни на цукор, з початку року на 50% подорожчала соняшникова олія. Також  не менше, ніж на 20% подорожчали упаковка, енергоносії, логістичні послуги. Через девальвацію гривні зросла вартість імпортних комплектуючих для хлібопекарського обладнання. Тому потрібно вже найближчим часом готуватися до вкрай непопулярної міри — підвищення цін на хліб.

Завдання

Порахуйте ціну хліба, випеченого за таким рецептом: вода — 250 мл, дріжджі сухі — 6 г, сіль — 5 г, цукор — 20 г, борошно — 600 г, олія — 40 мл. Якщо на сьогодні вартість борошна 1кг. – 16 грн., цукор 1 кг. – 26 грн., соняшникова олія 1л. – 60 грн., сіль 1 кг. – 7 грн., вода 1 л.– 20 коп., дріжджі 6 г – 3 грн.

 

Кейс 8. Дієтологія

Незважаючи на світову популярність, хліб часто вважають нездоровою, шкідливою їжею, що викликає товстіння. Порівняно з іншими продуктами на кшталт фруктів та овочів, хліб має мало поживних речовин. У ньому багато калорій та вуглеводів, але мало білків, жирів, вітамінів та мінералів. Хоча багато чого залежить від складу самого хліба. Наприклад, цільнозерновий хліб може містити більше клітковини, а з пророслого зерна – бути багатшим на бета-каротин, вітаміни С та Е. Цільнозерновий хліб може знижувати ризик серцевої хвороби, діабету, ожиріння.

 Втім, важливо пам'ятати і про те, що зловживати хлібом (як і будь-яким іншим продуктом) не варто. Хлібобулочні вироби варто обмежити 5-10% раціону людини. Інакше ризикуємо зробити своє харчування незбалансованим. Дитині достатньо 1 шматочка хліба на добу, дорослій людині — 3-4-х. Збільшити дозу до 5-6 шматочків можна за умови великих фізичних навантажень.

Завдання

Хліб шкідливий чи корисний? І який варто обирати?

Кейс 9. Кулінарія.

     Для отримання пухкого і пористого хліба, необхідно, щоб у борошні був високий вміст клейковини. Клейковина або глютен (лат. gluten — клей) — група запасаючих білків, виявлених в насінні злакових рослин, особливо пшениці, жита, вівса і ячменю. Клейковина має велике значення в хлібопекарській промисловості, її вміст у борошні є чинником, що визначає такі характеристики тіста, як пружність при змішуванні з водою, і служить критерієм визначення якості борошна.

Для того, щоб визначити вміст клейковини в борошні, потрібно вмочити пальці руки у воду, потім взяти невелику частину борошна між пальці і спробувати їх роз’єднати. Якщо клейковини багато, борошно між пальцями буде тягнутися, а якщо мало – пальці будуть легко роз’єднуватися.

Залежно від виду борошна, яке використовується для приготування тіста, хліб поділяється на житній, пшеничний, житньо-пшеничний і пшенично-житній; від способу випікання — формовий і подовий; від рецептури — простий і поліпшений.

 

Завдання

  1. Визначити, в якому із запропонованих зразків борошна більше клейковини.
  2. Користуючись QR кодом спекти хліб.

Кейс 10. Культура.

      З давніх часів українці називають хліб "святим", "Божим даром", "батьком", "годувальником", "головою", "розпорядником". Про хліб і його святість в Україні складено багато приказок і прислів'їв: "Хліб на столі — Бог у хаті", "Не ми хліб носимо, а хліб нас", "Хліб житній — батько рідний", "З хлібом і пісня миліша, і хата тепліша", "Нема хліба без роботи, а роботи без хліба" та багато інших. Жодну важливу подію на  теренах України неможливо уявити без обрядового хліба. І сьогодні існує багато видів обрядового хліба, який приурочували до різних дійств та свят. Це і коровай, і святкові калачі та бублики, жайворонки, паски, калита, масничні вареники, весільний дивень та різдвяний книш.

Завдання

Знайти назви хліба в різних культурах світу ( коровай (Україна, Росія, Білорусь), бейгл (США),

брецель (Німеччина), бріош (Нормандія, Франція), наан (Індія), тандир-нан (Середня Азія), лаваш (Кавказ), юха (Азербайджан), маца (Ізраїль), піта (Близький Схід), піца (Італія), тортилья (Мексика),

флатбрьо (Норвегія), фолар (Португалія), французький багет (Франція),чіабата (Італія)).

 

Рефлексія (підсумок)

«Плюс – мінус – цікаво»

  Рефлексію можна провести усно біля дошки, де вибірково учні висловлюють свою думку, або індивідуально (під час такої роботи школярі працюють самостійно).

Принцип: Запропонувати учням, заповнити табличку з трьома стовпчиками.

У графу «+» записуються факти, що викликали позитивні емоції та зацікавили.

У графу «–» учні виписують тезисно те, що з теми уроку їм залишилося незрозумілим.

У графу «?» позначається те, про що йшлося на уроці, однак учню хотілося б дізнатися про це більше.

 

 

docx
Додано
16 листопада 2021
Переглядів
1044
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку