Кейс-урок « Хліб»
для учнів 6 -7 класів
Мета:
Обладнання: дидактичний матеріал, презентація, відео, різні види та сорти борошна, вода, карта світу.
Хід уроку
Організаційний момент. Перед тим, як розпочати наш урок, я вам хочу розповісти легенду про індіанського вождя, який відправив своїх синів на вершину гори зі словами: «Ідіть, поки вистачить сил. Хто втомиться, може повернутися додому, але нехай кожен мені принесе гілочку з того місця, де він звернув з дороги».
Незабаром перший повернувся і простягнув гілочку кактуса. Вождь усміхнувся: «Ти не перетнув пустелю, ти навіть не був біля підніжжя гори».
Другому юнакові, який приніс гілочку полину, вождь сказав: «Ти був біля підніжжя, але навіть не намагався почати сходження». Третій, з гілочкою тополі, навіть заслужив похвалу: «Ти дістався джерела».
Подібне заохочення чекало й четвертого хлопця. П’ятому, який приніс гілку кедра, вождь схвально кивнув: «Ти був на півдорозі до вершини».
Останній юнак прийшов з порожніми руками, але обличчя його світилося радістю. Він пояснив, що був там, де не ростуть дерева, зате бачив море. Вождь не тільки повірив йому, але й віддав найбільшу данину визнання: «Тобі не потрібна гілка-символ. Перемога сяє в твоїх очах, звучить у твоєму голосі. Це одна з вершин у твоєму житті. Ти бачив гору у всій її величі».
Ми сьогодні також здійснимо шість забігів, щоб піднятися на вершину гори «Знань». Мені дуже хочеться, щоб після уроку ви пішли з такими самими сяючими очима, але для цього потрібна ваша працелюбність. Отже, вперед!
Актуалізація опорних знань учнів. Мотивація навчальної діяльності учнів
Яка інформація мене тут чекає?
10 розгорток з предметів, явищ та практик:
Історія
Географія
Економіка
Біологія
Кулінарія
Хімія
Українська мова
Культура
Ентимологія
Дієтологія
Вступ
Сьогодні ми з вами поведемо мову про найдорожче золото на Землі – хліб.
Певно, чули ви про це
І не раз такі слова:
Хліб потрібно шанувати,
Хліб – усьому голова.
Де б ви не накривали на стіл, яких би страв не наготували, всі старання будуть марні, якщо забудете про хліб. Всі ласощі з часом набридають. Хліб – ніколи! Щороку 16 жовтня відзначається Всесвітній день хліба, який було започатковано у 1945 році. Цей день — данина поваги тому, без чого здавна не обходиться майже жодна трапеза у світі, професійне свято пекарів та ще один привід привернути увагу людства до проблем голоду, злиднів і недоїдання у світі.
Кейс 1 Етимологія
Українське слово хліб (біл. і рос. хлеб, дав.- рус. хлѣбъ, пол. chleb, чеськ. chléb, словац. chlieb, в.-луж. chlėb, н.-луж. klěb, болг. хля́б, мак. леб, серб. хљѐб, хлѐб, словен. chlѐb, староцерк.-слов. хлѣбъ) походить від прасл. *хlěbъ. Припускається праслов'янське запозичення з прагерм. *hlaiba- («хліб», «паляниця», «вимішаний у діжі хліб»), пор. гот. hlaifs («хліб»), дісл. hleifr, давн-англ. hlāf, давн.в-нім. hleib, leib («хліб, хлібина»), нім. Laib («коровай»), які зіставляються з грец. χλίβανος («посуд для випікання хліба»). Окрім того, існує думка, що це спільно успадковане з індоєвропейської прамови слово, однак об'єднати слов'янські і германські форми в одній праформі (пра-і.є. *(s)klōibh-) досить важко. Ще менше підстав для припущення про європейське запозичення з урало-алтайського або з іншого джерела; зіставлялося з груз. halli («смажене зерно») — множина xlebi.
Саме давнім грекам ми зобов'язані самим словом "хліб". На думку лінгвістів, воно походить від грецького слова "клібанос" (горщик спеціальної форми, в якому грецькі майстри випікали хліб). Від слова "клібанос" у стародавніх готів було утворено слово "хлайфе", яке перейшло у мову стародавніх німців, як "хлайб", російську як "хлєб", естонську — "лейб", а українську — "хліб".
Завдання
Цікаво, а що означає слово «хліб»?
Виписати з тлумачних словників значення слова «хліб».
Підсумки:
1) Хліб – це зерно, яке перемелюють на борошно.
2) Хліб – це випечений виріб із борошна. Продукт харчування.
3) Хліб – це зернові сільськогосподарські рослини.
4) Існують і переносні значення цього слова.
– Хліб – це харчі, прожиток.
– Хліб – це заробіток, засіб існування.
Кейс 2. Історія
Коли ж уперше хліб опинився на столі у людини?
Вперше хліб з'явився на Землі ще понад 15 тисяч років тому. Життя наших предків у ті далекі часи було геть нелегким. Головною турботою була турбота про їжу. У пошуках їжі вони і звернули увагу на злакові рослини. Довгий час люди вживали в їжу зерна в сирому вигляді, потім навчилися розтирати їх між каменями, отримуючи крупу, й варити її. Так і з'явилися перші жорна, перше борошно, перший хліб...
Між іншим, перший хліб мав вигляд рідкої каші. На той час людина вже навчилася видобувати вогонь і застосовувала його для приготування їжі. У процесі експериментів хтось виявив: якщо підсмажені зерна роздрібнити та змішати з водою, каша виходить набагато смачнішою тої, яку він їв із сирих зерен. Це і стало другим відкриттям хліба. І саме відтоді наші далекі пращури з густої зернової каші стали випікати прісний хліб у вигляді коржа.
Завдання
Кейс 3. Біологія.
Сійся-родися, жито, пшениця і всяка пашниця.
Хлібні (зернові) культури – це група рослин, зокрема родини злаків, гречкових і амарантових, які вирощують для отримання зерна, що використовують для їжі. Зернові злаки поділяють на хлібні (пшениця, жито, ячмінь, овес) та просоподібні (кукурудза, просо, рис, сорго, чумиза).
Тонконогові (Poaceae), або Злакові (Gramineae), — родина класу Однодольних рослин, яка налічує більш ніж 500 видів. Це одно-, дво- та багаторічні трави, які поширені по всіх континентах (крім Антарктиди).
Коренева система, як і у всіх однодольних, мичкуватого типу.
Мають стебло - соломину. Пагін часто є кореневищем. Злаковим властивий інтеркалярний ріст (пагін складається з вузлів та меживузлів). Листки лінійні, з паралельним жилкуванням, сидячі; у місці переходу листкової пластинки в піхву є язичок (плівчастий виріз).
Квіти дрібні, анемогамні, в основному двостатеві. Суцвіття тонконогових, як правило, — складний колос (у культурної кукурудзи жіноча квітка — складний початок, а чоловіча квітка — волоть).
Квітка злакових складається з двох лусок, має трипроменеву симетрію. Маточка одна з двома приймочками. Тичинок 3 або 6.
Плід — зернівка, горішок або ягода (у бамбуку). Хімічний склад:
зерно хлібних зернових містить багато вуглеводів (60—80 % у перерахунку на суху речовину), білків (7—20 % на суху речовину), ферменти, вітаміни комплексу В (B1, B2, B6), PP і провітамін А, чим і визначається їхня висока поживність для людини і цінність для кормового використання.
Середній хімічний склад основних видів зерна (г/100 г зерна
Вид зерна |
Вода |
Білок |
Жири |
Вуглеводи |
Зола |
|
Пшениця тверда (дурум) |
14,0 |
13,0 |
2,5 |
57,5 |
11,3 |
1,7 |
Пшениця м'яка |
14,0 |
11,8 |
2,2 |
59,5 |
10,8 |
1,7 |
14,0 |
9,9 |
2,2 |
55,8 |
16,4 |
1,7 |
|
14,0 |
10,3 |
2,4 |
56,4 |
14,5 |
2,4 |
|
13,5 |
10,0 |
6,2 |
55,1 |
12,0 |
3,2 |
|
14,0 |
10,3 |
4,9 |
60,0 |
9,6 |
1,2 |
|
14,0 |
7,5 |
2,6 |
62,3 |
9,7 |
3,9 |
Завдання
Кейс 4. Географія
Основа рослинництва - зернове господарство. Зернові культури займають майже 1/2 оброблюваної території, вони є основним джерелом рослинних білків у харчуванні. Щорічно збирається близько 2 млрд. т на рік зернових. Майже 4/5 світового виробництва припадає на три основні «хліби людства» - пшеницю, рис і кукурудзу.
Пшеницю вирощують у помірних та субтропічних поясах Європи, Австралії, Азії та Північної Америки. Найбільшими виробниками цієї культури є Китай, США, Індія, Росія, Франція, Канада, Україна та ін.
Рис поширений у районах мусонного клімату (Східна, Південно-Східна та Південна Азія). Основні виробники — Китай, Індія, Індонезія, Бангладеш, В’єтнам, Таїланд. Найбільшим експортером є США.
Кукурудза має значення як зернова і як фуражна (кормова) рослина, це теплолюбна та посухостійка рослина, яка вирощується в теплих зонах помірного поясу, субтропічному та тропічному поясах. Провідні країни за виробництвом кукурудзи: США (понад третину), Китай, Бразилія, Аргентина, Мексика, Україна.
Завдання
Кейс 5. Біотехнологія.
Запах хліба — один із найбагатших і найскладніших за своїм складом. Виникає він при взаємодії понад шістдесяти ароматичних елементів.
Технологія приготування хліба.
Виготовлення хліба виробів включає такі операції:
Завдання
Кейс 6. Українська мова.
Завдання:
Гра “Розсипанка”. Завдання: з поданих слів скласти приказки.
Земля а матінка батечко хліб (Земля – матінка, а хліб – батечко.)
Сестриця паляниця хлібові (Паляниця – хлібові сестриця.)
Хліба без бесіда суха (Без хліба суха бесіда.)
Кейс 7. Економіка
На початку жовтня українські пекарі спрогнозували — зростання вартості пшениці, підвищення цін на інгредієнти для виробництва хліба, упаковку, а також падіння гривні можуть призвести до подорожчання хліба. З початку року вартість пшениці зросла на 40%, що неминуче призводить до зростання цін на борошно, яке становить до 50% від собівартості хліба. Крім того, тільки за останній місяць на 30% зросли ціни на цукор, з початку року на 50% подорожчала соняшникова олія. Також не менше, ніж на 20% подорожчали упаковка, енергоносії, логістичні послуги. Через девальвацію гривні зросла вартість імпортних комплектуючих для хлібопекарського обладнання. Тому потрібно вже найближчим часом готуватися до вкрай непопулярної міри — підвищення цін на хліб.
Завдання
Порахуйте ціну хліба, випеченого за таким рецептом: вода — 250 мл, дріжджі сухі — 6 г, сіль — 5 г, цукор — 20 г, борошно — 600 г, олія — 40 мл. Якщо на сьогодні вартість борошна 1кг. – 16 грн., цукор 1 кг. – 26 грн., соняшникова олія 1л. – 60 грн., сіль 1 кг. – 7 грн., вода 1 л.– 20 коп., дріжджі 6 г – 3 грн.
Кейс 8. Дієтологія
Незважаючи на світову популярність, хліб часто вважають нездоровою, шкідливою їжею, що викликає товстіння. Порівняно з іншими продуктами на кшталт фруктів та овочів, хліб має мало поживних речовин. У ньому багато калорій та вуглеводів, але мало білків, жирів, вітамінів та мінералів. Хоча багато чого залежить від складу самого хліба. Наприклад, цільнозерновий хліб може містити більше клітковини, а з пророслого зерна – бути багатшим на бета-каротин, вітаміни С та Е. Цільнозерновий хліб може знижувати ризик серцевої хвороби, діабету, ожиріння.
Втім, важливо пам'ятати і про те, що зловживати хлібом (як і будь-яким іншим продуктом) не варто. Хлібобулочні вироби варто обмежити 5-10% раціону людини. Інакше ризикуємо зробити своє харчування незбалансованим. Дитині достатньо 1 шматочка хліба на добу, дорослій людині — 3-4-х. Збільшити дозу до 5-6 шматочків можна за умови великих фізичних навантажень.
Завдання
Хліб шкідливий чи корисний? І який варто обирати?
Кейс 9. Кулінарія.
Для отримання пухкого і пористого хліба, необхідно, щоб у борошні був високий вміст клейковини. Клейковина або глютен (лат. gluten — клей) — група запасаючих білків, виявлених в насінні злакових рослин, особливо пшениці, жита, вівса і ячменю. Клейковина має велике значення в хлібопекарській промисловості, її вміст у борошні є чинником, що визначає такі характеристики тіста, як пружність при змішуванні з водою, і служить критерієм визначення якості борошна.
Для того, щоб визначити вміст клейковини в борошні, потрібно вмочити пальці руки у воду, потім взяти невелику частину борошна між пальці і спробувати їх роз’єднати. Якщо клейковини багато, борошно між пальцями буде тягнутися, а якщо мало – пальці будуть легко роз’єднуватися.
Залежно від виду борошна, яке використовується для приготування тіста, хліб поділяється на житній, пшеничний, житньо-пшеничний і пшенично-житній; від способу випікання — формовий і подовий; від рецептури — простий і поліпшений.
Завдання
Кейс 10. Культура.
З давніх часів українці називають хліб "святим", "Божим даром", "батьком", "годувальником", "головою", "розпорядником". Про хліб і його святість в Україні складено багато приказок і прислів'їв: "Хліб на столі — Бог у хаті", "Не ми хліб носимо, а хліб нас", "Хліб житній — батько рідний", "З хлібом і пісня миліша, і хата тепліша", "Нема хліба без роботи, а роботи без хліба" та багато інших. Жодну важливу подію на теренах України неможливо уявити без обрядового хліба. І сьогодні існує багато видів обрядового хліба, який приурочували до різних дійств та свят. Це і коровай, і святкові калачі та бублики, жайворонки, паски, калита, масничні вареники, весільний дивень та різдвяний книш.
Завдання
Знайти назви хліба в різних культурах світу ( коровай (Україна, Росія, Білорусь), бейгл (США),
брецель (Німеччина), бріош (Нормандія, Франція), наан (Індія), тандир-нан (Середня Азія), лаваш (Кавказ), юха (Азербайджан), маца (Ізраїль), піта (Близький Схід), піца (Італія), тортилья (Мексика),
флатбрьо (Норвегія), фолар (Португалія), французький багет (Франція),чіабата (Італія)).
Рефлексія (підсумок)
«Плюс – мінус – цікаво»
Рефлексію можна провести усно біля дошки, де вибірково учні висловлюють свою думку, або індивідуально (під час такої роботи школярі працюють самостійно).
Принцип: Запропонувати учням, заповнити табличку з трьома стовпчиками.
У графу «+» записуються факти, що викликали позитивні емоції та зацікавили.
У графу «–» учні виписують тезисно те, що з теми уроку їм залишилося незрозумілим.
У графу «?» позначається те, про що йшлося на уроці, однак учню хотілося б дізнатися про це більше.