Патріотичні мотиви творів Володимира Сосюри.
Патріотичний пафос вірша «Любіть Україну»
/Урок української літератури у 8 класі/
Виконала: вчитель української мови та літератури
Демченко Н.Г.
Урок української літератури у 8 класі
Тема. Патріотичні мотиви творів Володимира Сосюри. Патріотичний пафос вірша «Любіть Україну»
Мета: ознайомити школярів із життєвим і творчим шляхом В. Сосюри; опрацювати ідейно - художній зміст твору поета «Любіть Україну»; розвивати вміння грамотно висловлювати свої думки, спостереження, робити висновки, узагальнювати навчальний матеріал, формувати кругозір, світогляд школярів; виховувати почуття пошани до рідної України.
Тип уроку: засвоєння знань і формування умінь.
Форма проведення: урок - дослідження.
Обладнання: портрет В.Сосюри, картини України, аудіозапис, презентація, дидактичний матеріал.
Перебіг уроку
Свою Україну любіть.
Любіть її… Во время люте.
В останню тяжкую минуту
За неї Господа моліть.
Т. Шевченко
I.Організаційний момент
(Перегляд відеокліпу пісні «Україна».)
II. Повідомлення теми, мети уроку.
Доброго ранку, діти. Сьогоднішній урок хочу розпочати зі слова, рідного й неповторно близького для кожного з нас. УКРАЇНА…Скільки поетичних рядків присвячено нашій Батьківщині. Мабуть, у творчості кожного українського поета є хоча б один вірш про любов до рідного краю. Ці слова Т.Г. Шевченка, видатного українського митця, політичного і громадського діяча, є епіграфом нашого уроку.
Мотивація навчальної діяльності
(Учні записують тему уроку)
III. Сприйняття й засвоєння учнями навчального матеріалу
Широкоплечий, кремезний, обличчя смагляве, задумливі вишнево-карі очі. Швидка хода, голос високий, ніжний. Таким був В. Сосюра – виразник поетичної душі свого народу. Творчість Володимира Миколайовича назавжди залишиться однією з найяскравіших сторінок рідної країни.
2. Життєвий і творчий шлях В. Сосюри
(Презентація учениці)
3.Аналіз вірша В. Сосюри «Любіть Україну»
3.1. Виразне читання поезії (флеш-моб)
3.2.Слово вчителя
Безліч творів В. Сосюри присвячено патріотичній темі, протягом цілого життя він повсякчас сповідається в любові та клянеться у вірності рідній землі. Причому образ вітчизни поступово розростається: від маленької Третьої Роти через степове роздолля Донеччини - до всього українського світу з неодмінними «ясними зорями » й «тихим водами». Саме за незгасну любов до України неповторному Володьці судилося зазнати найбільше прикрощів, але одні приписи чи й навіть вирок не змусили його відректися від найдорожчого.
3.3.Історія написання твору
Вірш був написаний 1944 року. Це емоційний відгук на звільнення України від фашистських загарбників. Пізніше поезія ввійшла до збірки «Щоб сади шуміли», яка 1948 року отримала Державну премію першого ступеня.
У січні 1948 року з нагоди п’ятдесятиріччя поет отримав найвищу урядову нагороду — орден Леніна. У привітанні Президії Спілки письменників України відзначалося, що ім’я Сосюри невід’ємне від історії розвитку української літератури, він виступав як поет-патріот, митець гострої сучасної теми.
Але деякі критики звинувачували поета в тому, що в його патріотичному вірші «Любіть Україну!» та в його поезії немає образу сучасної України. Вірш був заборонений для читачів, автор підданий критиці й осуду за «буржуазний націоналізм».
У романі «Третя рота» і в поемі «Розстріляне безсмертя» В. Сосюра згадує:
За вірш «Любіть Україну!»
вони довбала без упину
мене три роки!.. Горе, жах!
Хоч каявся я в помилках,
яких не мав. Я ж був не винний!
Хоч я поет не ідеальний,
я трохи серцем не погас...
Але народ мене морально
підтримував в страшний той час.
Заклик поета любити Україну — це не прояв націоналізму, а прояв великої любові, патріотизму митця. Не дивно, що В. Сосюра звертається у вірші насамперед до молоді, бо майбутнє України пов’язане з долею молодого покоління, і від того, наскільки щиро воно любитиме Україну, залежатиме доля всієї країни.
3.4. Словникова робота
Купина – у біблійній міфології - кущ, який горить і якимось чудом не згорає;
зойки – крики;
пурпуровий – темно – червоний;
канонади – гучні звуки від пострілів;
багнети – ножі на рушницях.
Цікаво!
Легенда
Польський та угорський королі взяли в облогу місто Дорогобуж, запропонувавши його жителям здатися без бою, інакше погрожували їх знищити, а місто — спалити.
Посланець із Дорогобужа передав королям у відповідь бадилину з листям та блідо-рожевими квіточками.
Замислилися королі, зібрали на раду мудреців. Ніхто не знав, що означає ця гілочка, лише один із радників сказав, що таке зілля горить і не згоряє. Узяв із багаття вогник, підніс до рослини. Тієї ж миті кущ спалахнув голубувато-зеленкуватим вогнем. По хвилі полум’я згасло, а кущ залишився неушкодженим.
Зрозуміли всі, що хотіли сказати захисники: ніколи іноземні королі не завоюють цієї країни. І вирішили повертатися додому.
Відтоді багато ворогів хотіли завоювати наш край, але щоразу поверталися ні з чим.
3.5. Ідейно-тематичний аналіз поезії
Тема: зображення поетичного образу України, її краси й величі.
Ідея: возвеличення палкого кохання українців до рідного краю.
Основна думка: Любов до України є однією з невід’ємних частин духовності людини. Заклик українців любити рідну землю: «Любіть Україну!»
Жанр: громадянська лірика.
Віршовий розмір: амфібрахій.
4. Пошуково – дослідницька робота
4.1. Робота в парах.
Виписати з тексту художні засоби.
Перифраз – мовний зворот, який вживається замість звичайної назви певного об’єкта і полягає в різних формах опису його істотних і характерних ознак (майстер сцени – артист, благородні птахи - лебеді).
4.2. Асоціативний кущ.
З чим асоціюється слово «Україна»?
4.3. Міжпредметні зв'язки.
Образ України зображений не лише у художніх творах, а оспіваний у піснях і зображений на картинах, зокрема в таких художників, як-от: Т.Шевченка, К.Білокур, Т.Яблонської.
4.4. Творча робота
Складіть сенкан до слова «Україна».
IV. Закріплення знань, умінь та навичок
Вислови про Україну видатних людей.
V. Підсумок уроку
Інтерактивна вправа «Мікрофон».
Продовжіть речення.
«Україна для мене – це…»
VI. Оцінювання
VII. Домашнє завдання
Вірш «Любіть Україну» вивчити напам’ять.
Чит. 65-66, записати с.66.