Дозволить ознайомити учнів із особливостями будови і процесів життєдіяльності павукоподібних, поглибити знання про риси пристосованості до середовища і способу життя.
Тема: Павукоподібні: особливості будови, способу життя. Різноманітність, роль у природі та значення в житті людини
Мета:
навчальна: ознайомити учнів із особливостями будови і процесів життєдіяльності павукоподібних, поглибити знання про риси пристосованості до середовища і способу життя;
розвивальна: розвивати логічне мислення, вміння порівнювати, аналізувати, удосконалювати навички самостійного здобуття знань, уміння робити висновки;
виховна: формувати екологічну свідомість, здійснювати естетичне виховання, виховувати любов і повагу до природи.
Основні поняття і терміни: павуки, скорпіони, кліщі, кутикула, хеліцери, ногощупальця, ловча сітка, голово груди, павутинні залози, поза кишкове травлення, турбота про потомство, каракурт, коростяний свербун, кліщовий енцефаліт.
Обладнання: таблиці «Тип Членистоногі. Клас Павукоподібні», підручник, зошит робочий, зошит з друкованою основою, малюнки, фотографії представників класу Павукоподібні, презентація на тему «Загальна характеристика Павукоподібних»
Тип уроку: засвоєння нових знань
Хід уроку
І. Організаційний етап
Відомий американський лікар Поль Брег сказав: «За гроші можна купити ліжко, але не сон; їжу,але не апетит; ліки, але не здоров’я…» Тому ми всі повинні вести здоровий спосіб життя і розумно ставитися до свого здоров’я, чого я вам і бажаю.
Мандруючи лабіринтами біологічних знань, ми протягом останніх уроків дізналися багато таємниць про життя тварин. І ви, напевно, переконалися, щоби багато знати, потрібно багато працювати. Сьогодні вам необхідно продемонструвати свої знання з дисципліни, бути уважними, старанними, активними. Епіграфом уроку я вибрала слова Генрі Форда, які повинні надихнути вас на творчу і плідну працю:
Зібратися разом – це початок.
Триматися разом – це прогрес
Працювати разом – це успіх.
ІІ Актуалізація опорних знань
Дати відповідь так чи ні
Метод «Взаємоперевірка». Учні обмінюються зошитами і оцінюють один одного.
Індивідуальні завдання
Картка 1
Дайте визначення термінам. Знайдіть зайвий термін і поясніть чому він зайвий.
Картка 2
Продовжіть речення:
Картка 3
Дайте визначення термінам.
Картка 4
Опрацюйте малюнок. Які частини тіла річкового рака позначені на малюнку?
Картка 5
Віднайдіть правильну відповідь:
а) целюлоза; б) хітин; в) мурен; г) глікоген.
2. Рідина, що циркулює судинами і в проміжках між органами у безхребетних тварин з незамкненою кровоносною системою – це
а) кров; б) лімфа; в) гемолімфа; г) тканинна рідина.
3. Видільні трубочки, що всмоктують розчинені у целомічній рідині продукти обміну мають назву
а) зелені звлози; б) жирове тіло; в) мальпігієві судини;
г) шкірні залози.
4. Укажіть скільки вусиків у річкового рака:
а) одна пара; б) дві пари; в) три пари; г) вусики відсутні.
Картка 6
Опрацюйте малюнок. Які органи річкового рака позначені на малюнку?
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності
Біологія – наука про живу природу, чим більше людина її вивчає, тим більше робить для себе відкриттів. А давньокитайська мудрість говорить «Вважай нещасливим той день і ту годину, коли ти не засвоїв нічого нового». Тож давайте разом вирушимо до країни знань.
Сьогодні ми з вами розпочнемо вивчення тварин, які в одних людей викликають страх, огиду, а в інших – захоплення. Одні вважають їх мудрими, могутніми, цілителями, раніше їм поклонялися, будували храми, інші бачать їх підступними і злими. Існує багато міфів і легенд про цих тварин. Належать вони до класу Павукоподібні.
ІV. Вивчення нового матеріалу
План
Загальна характеристика класу
Цікаві факти про павуків:
а) Гіганти і карлики
Найбільший павук на Землі – був виявлений в квітні 1965 року в Венесуелі. Це була самка гігантського павука-птахоїда з розмахом лап 28 см.
Найменший представник класу був знайдений в Західному Самоа на висоті 600 метрів над рівнем моря в січні 1965 року. Його розмір становив 0,43 мм. Це приблизно розмір крапки, що поставили друкованим шрифтом.
б) Відділи тіла та покриви
Із 6 пар кінцівок 4 пари – це ходильні ноги, ще дві пари є пристосуванням для захоплення та утримування їжі (хеліцери) та органами дотику та смаку (педипальпи). Педипальпи у окремих видів перетворюються на ходильні ноги або клешні (у скорпіонів).
На черевці кінцівки перетворились на павутинні бородавки (3 пари), на верхівках яких відкриваються протоки павутинних залоз. Вони виділяють рідину, яка на повітрі швидко застигає у вигляді павутинної нитки.
Тіло вкрите гнучким хітиновим панцирем на якому є численні волоски та щетинки. М’язи кріпляться до хітинового панциру.
Травна система:
Дихальна система:
Кровоносна система:
Видільна система
Складається з кількох пар замкнених між собою трубочок – мальпігієвих судин, які розміщені у порожнині тіла. Вони є виростами кишки з яких продукти життєдіяльності потрапляють у кишечник.
Нервова система та органи чуття:
Статева система
«Різноманітність та значення павукоподібних»
Ряд |
Представники |
Особливості будови |
Значення в природі та для людини |
Павуки |
Павук-хрестовик, хатній павук, павук-краб, павук-стрибун |
Головогруди, не членисте черевце. Голово груди мають 6 пар кінцівок, дві передні пари яких (хеліцери й педипальпи) беруть участь у захоплені та подрібнені їжі, інші 4 пари є ходильними ногами й закінчуються кігтиками. Черевце дорослих павуків позбавлене кінцівок, на ньому розташовані павутинні бородавки, біля основ хеліцер – отруйні залози |
Павуки є хижаками, вони знищують комах-шкідників у значних кількостях. Тому павуки досить корисні. |
Павук-сріблянка
|
Живе під водою, дихає атмосферним киснем, будує повітряний дзвін |
Поїдає личинок комарів, входить у ланцюг живлення |
|
Каракурт (чорна вдова), тарантул |
Отруйні залози містять сильнодіючі отрути |
Отрута небезпечна для людини і свійських тварин |
|
Косарики |
Косарик звичайний |
Довгі тонкі кінцівки (іноді в 4-5 разів довші ніж тулуб), у разі небезпеки можуть відокремлювати одну або кілька або кілька ніг. Черевце поділене на сегменти і чітко відмежоване від голово грудей. Павутинні бородавки відсутні, не плетуть павутину. Мають яйцеклад, за допомогою якого відкладають яйця в ґрунт. Хеліцери у вигляді маленьких клішень. Ведуть нічний спосіб життя. |
Живляться комахами, молюсками, розкладеною органікою або рослинами. |
Скорпіони |
Кримський скорпіон, карпатський скорпіон |
Тіло до 15 см завдовжки, із сегментованим черевцем, що закінчується отруйним жалом, є ногощупальця – придатки другої пари щелеп |
Полюють на комах, укус болючий для людини |
Кліщі |
Тайговий кліщ |
Сегменти хеліцер і педипальп зазвичай з’єднані в більш-менш рухливу головку, або хоботок, пристосовані для проколювання й ссання, при ссанні кліщ може істотно збільшуватися |
Зовнішні паразити тварин і людини, можуть бути переносниками небезпечних захворювань – енцефаліту, туляремії, висипного тифу |
Коростяний кліщ |
Мікроскопічних розмірів, живуть у сирих коморах, складах |
Паразити людини і тварини, спричиняють коросту. |
|
Комірні кліщі |
Мікроскопічних розмірів, живуть у сирих коморах, складах |
Поїдають зерно, борошно, перетворюючи їх на пил із неприємним затхлим запахом, шкідники, продовольчих запасів |
|
Демодекс |
Мікроскопічних розмірів (завдовжки = діаметр перерізу волосини). Живе у шкірі людини і тварини, сприяє очищенню шкіри |
Викликають захворювання шкіри – демодекоз (при збільшені їх кількості) |
Значення павукоподібних |
|
В екосистемах |
В житті людини |
|
|
ІV. Узагальнення і систематизація знань
Вправа «Встановіть відповідність» (на дошці почеплені картки із різними назвами таксономічний одиниць, але в неправильній послідовності. Завдання учнів визначити місце павукоподібних у системі органічного світу. Працюють два учні: один виправляє помилки у розміщенні таксонів, а інший – у їх назві)
V. Узагальнення і систематизація знань
Бесіда
Вправа «Ланцюжок»
Учні продовжують думку одне одного про головні риси класу Павукоподібні.
VІ. Підсумок уроку
Учитель. Ось і закінчується наш урок, на якому ми почали знайомитися з такими дивними, цікавими і таємничими тваринами, як Павукоподібні.
Учитель. Нехай навчання приносить усім вам тільки радість. Урок завершено.
VІІ. Домашнє завдання
Використана література
1. Биология с основами экологии. Серия «Учебники для вузов. Специальная литература» - СПб.: Издательство «Лань», 2008.
2. Акимушкин И.И. Мир животных: Беспозвоночные. Ископаемые животные. - М.: Мысль.
3. Шарова И.Х. Зоология беспозвоночных: Учеб. для студ. высш. учеб. заведений. — М.:Гуманит. изд. центр ВЛАДОС, 2005. — 592 с: ил.
4. Биология Д. Тейлор, Н. Грин, У. Стаут, 2008.