Урок "Павукоподібні: особливості будови, способу життя. Різноманітність, роль у природі та значення в житті людини"

Про матеріал

Дозволить ознайомити учнів із особливостями будови і процесів життєдіяльності павукоподібних, поглибити знання про риси пристосованості до середовища і способу життя.

Перегляд файлу

Тема: Павукоподібні: особливості будови,  способу життя. Різноманітність, роль у природі та значення в житті людини

Мета:

навчальна: ознайомити учнів із особливостями будови і процесів життєдіяльності павукоподібних, поглибити знання про риси пристосованості до середовища і способу життя;

розвивальна: розвивати логічне мислення, вміння порівнювати, аналізувати, удосконалювати навички самостійного здобуття знань, уміння робити висновки;

виховна: формувати екологічну свідомість, здійснювати естетичне виховання, виховувати любов і повагу до природи.

Основні поняття і терміни: павуки, скорпіони, кліщі, кутикула, хеліцери, ногощупальця, ловча сітка, голово груди, павутинні залози, поза кишкове травлення, турбота про потомство, каракурт, коростяний свербун, кліщовий енцефаліт.

Обладнання: таблиці «Тип Членистоногі. Клас Павукоподібні», підручник, зошит робочий, зошит з друкованою основою, малюнки, фотографії представників класу Павукоподібні, презентація на тему «Загальна характеристика Павукоподібних»

Тип уроку: засвоєння нових знань

 

Хід уроку

І. Організаційний етап

Відомий американський лікар Поль Брег сказав: «За гроші можна купити ліжко, але не сон; їжу,але не апетит; ліки, але не здоровя…» Тому ми всі повинні вести здоровий спосіб життя і розумно ставитися до свого здоров’я, чого я вам і бажаю.

Мандруючи лабіринтами біологічних знань, ми протягом останніх уроків дізналися багато таємниць про життя тварин. І ви, напевно, переконалися, щоби багато знати, потрібно багато працювати. Сьогодні вам необхідно продемонструвати свої знання з дисципліни, бути уважними, старанними, активними. Епіграфом уроку я вибрала слова Генрі Форда, які повинні надихнути вас на творчу і плідну працю:

Зібратися разом – це початок.

Триматися разом – це прогрес

Працювати разом – це успіх.

ІІ  Актуалізація опорних знань

  •                 Що собою являє планктон?
  •                 Які представники ракоподібних є основним джерелом їжі для найбільших тварин на Землі? Яких?
  •                 Яких ракоподібних людина вживає у їжу?
  •                 Які ряди належать до класу Ракоподібні?

Дати відповідь так чи ні

  1.               Тіло ракоподібних складається з голово грудей і черевця (так).
  2.               У ракоподібних 5 пар ходильних ніг (так).
  3.               Кровоносна система річкового рака замкненого типу (ні).
  4.               Міцності кутикулі надає хітин (так).
  5.               Порожнина тіла ракоподібних – міксоцель і заповнена водою (ні).
  6.               Зелені залози – це органи виділення ракоподібних (так).
  7.               Відділ Членистоногі називається так тому, що їх тіло поділене на сегменти (ні).
  8.               За типом живлення річкові раки – хижаки (ні).
  9.               На голово грудях є дві пари вусиків, органи чуття, ногощелепи, складні очі (так).
  10.          Очі розміщені нерухому (ні).
  11.          На перших 3-х парах ходильних ніг є клешні (так).
  12.          Якщо рак втрачає клешню, то на її місці виростає нова (так).

Метод «Взаємоперевірка». Учні обмінюються зошитами і оцінюють один одного.

Індивідуальні завдання

Картка 1

Дайте визначення термінам. Знайдіть зайвий термін і поясніть чому він зайвий.

  •                 Карапакс –
  •                 Зелені залози -
  •                 Вторинна порожнина тіла –
  •                 Зябра –

 

Картка 2

Продовжіть речення:

  •                 Ракоподібні переважно мешкають …
  •                 Додаткової міцності панциру надає …
  •                 До органів травної системи рака належать …
  •                 Тип розвитку річкового рака …

 

Картка 3

Дайте визначення термінам.

  •                 Не замкнена кровоносна система –
  •                 Нервові ганглії –
  •                 Фасеткові очі –
  •                 Прямий тип розвитку –

 

Картка 4

Опрацюйте малюнок. Які частини тіла річкового рака позначені на малюнку?

 

 

 

Картка 5

Віднайдіть правильну відповідь:

  1.               Азотовмісний полісахарид, який входить до складу покривів членистоногих це

а) целюлоза;       б) хітин;        в) мурен;    г) глікоген.

2.  Рідина, що циркулює судинами і в проміжках між органами у безхребетних тварин з незамкненою кровоносною системою – це

а) кров;        б) лімфа;       в) гемолімфа;       г) тканинна рідина.

3. Видільні трубочки, що всмоктують розчинені у целомічній рідині продукти обміну мають назву

а) зелені звлози;        б) жирове тіло;         в) мальпігієві судини;

г) шкірні залози.

4. Укажіть скільки вусиків у річкового рака:

а) одна пара;    б) дві пари;    в) три пари;     г) вусики відсутні.

 

Картка 6

Опрацюйте малюнок. Які органи  річкового рака позначені на малюнку?

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності

Біологія – наука про живу природу, чим більше людина її вивчає, тим більше робить для себе відкриттів. А давньокитайська мудрість говорить «Вважай нещасливим той день і ту годину, коли ти не засвоїв нічого нового». Тож давайте разом вирушимо до країни знань.

 Сьогодні ми з вами розпочнемо вивчення тварин, які в одних людей викликають страх, огиду, а в інших – захоплення. Одні вважають їх мудрими, могутніми, цілителями, раніше їм поклонялися, будували храми, інші бачать їх підступними і злими. Існує багато міфів і легенд про цих тварин. Належать вони до класу Павукоподібні.

ІV. Вивчення нового матеріалу

План

  1. Загальна характеристика класу
  2. Особливості зовнішньої будови і покривів
  3. Особливості внутрішньої будови та процесів життєдіяльності            
  4. Різноманітність павукоподібних
  5. Значення павукоподібних в екосистемах та житті людини

Загальна характеристика класу

  •                 Відомо близько 60 тис. видів
  •                 Павукоподібні – лише наземні членистоногі.
  •                 За типом живлення – хижаки та паразити.
  •                 Тіло складається з головогрудей і черевця.

Цікаві факти про павуків:

  •              Укус павука каракурта або Чорної Вдови є смертельним. Дія його отрути перевищує в 15 разів отрута гримучої змії. Проте його поширення по тілу людини можна і зупинити, якщо протягом 1 хвилини після укусу припекти його.
  •              Найдавніша павутина налічує більше 100 млн. років і була знайдена в застиглому бурштині.
  •              Павутину до цих пір не вдається відтворити в лабораторії.
  •              Самка павука може відкласти яйця, навіть не будучи запліднена.
  •              Деякі павуки можуть жити понад 30 років.
  •              Тарантул здатний прожити без їжі 2,5роки.
  •              Якщо б спроектувати павутину, яка в обхваті зможе огорнути землю в районі екватору, то її вага буде приблизно 350грам.

 

  1.               Особливості зовнішньої будови і покривів

а) Гіганти і карлики

Найбільший павук на Землі – був виявлений в квітні 1965 року в Венесуелі. Це була самка гігантського павука-птахоїда з розмахом лап 28 см.

Найменший представник класу був знайдений в Західному Самоа на висоті 600 метрів над рівнем моря в січні 1965 року. Його розмір становив 0,43 мм. Це приблизно розмір крапки, що поставили друкованим шрифтом.

б) Відділи тіла та покриви

Із 6 пар кінцівок 4 пари – це ходильні ноги, ще дві пари є пристосуванням для захоплення та утримування їжі (хеліцери) та органами дотику та смаку (педипальпи). Педипальпи у окремих видів перетворюються на ходильні ноги або клешні (у скорпіонів).

На черевці кінцівки перетворились на павутинні бородавки (3 пари), на верхівках яких відкриваються протоки павутинних залоз. Вони виділяють рідину, яка на повітрі швидко застигає у вигляді павутинної нитки.

Тіло вкрите гнучким хітиновим панцирем на якому є численні волоски та щетинки. Мязи кріпляться до хітинового панциру.

Картинки по запросу павукоподібні малюнки

 

  1.               Особливості внутрішньої будови та процесів життєдіяльності            

Травна система:

  1.               Складається з передньої, середньої і задньої кишки.
  2.               Починається ротовим отвором, який переходить у глотку із сильними м’язами. У глотку відкриваються протоки травних залоз (печінки і слинних залоз). Глотка переходить у кишечник з численними сліпими відростками, які збільшують його поверхню і сприяють кращому всмоктуванню поживних речовин.
  3.               Травлення позакишкове. Павук вводить травні соки у тіло жертви. Коли її внутрішні органи перетравляться до напіврідкого стану, він висмоктує їх.

Дихальна система:

  1.               Органи дихання павукоподібних – легені і трахеї.
  2.               Легені відкриваються назовні на нижньому боці черевця. Вони нагадують заглиблені всередину тіла зябра.
  3.               Трахеї – це заповнені повітрям трубочки, що пронизують усе тіло та підходять до всіх внутрішніх органів, де відбувається газообмін.

Кровоносна система:

  1.               Не замкненого типу.
  2.               Серце розташоване на спинному боці черевця. Від нього відходять судини.

Видільна система

Складається з кількох пар замкнених між собою трубочок – мальпігієвих судин, які розміщені у порожнині тіла. Вони є виростами кишки з яких продукти життєдіяльності потрапляють у кишечник.

Нервова система та органи чуття:

  1.               Складається з головного мозку, що утворився внаслідок злиття гангліїв і черевного нервового ланцюжка, ганглії якого зливаютьсяі утворюють підглоткову нервову масу.
  2.               На головогрудях розташовані парні прості очі, зазвичай їх 8.
  3.               Органами дотику слугують педипальпи та щетинки на тілі.

Статева система

  1.               Павуки роздільностатеві тварини, характерне явище статевого диморфізму. Самці дрібніші, черевце менше від голово грудей, а у самок навпаки – черевце значно більше голово грудей і має яйцеподібну форму.
  2.               У самок представлена яєчниками і яйцепроводом.
  3.               У самців – сім’янником і сім’япроводом.
  4.               Яйця самки відкладають до заздалегідь виготовленого з павутини кокона. Навесні з нього виходять маленькі павучки, схожі на дорослих особин (розвиток - прямий).

 

  1. Різноманітність павукоподібних

«Різноманітність та значення павукоподібних»

Ряд

Представники

Особливості будови

Значення в природі та для людини

Павуки

Павук-хрестовик, хатній павук, павук-краб, павук-стрибун

Головогруди, не членисте черевце. Голово груди мають 6 пар кінцівок, дві передні пари яких (хеліцери й педипальпи) беруть участь у захоплені та подрібнені їжі, інші 4 пари є ходильними ногами й закінчуються кігтиками. Черевце дорослих павуків позбавлене кінцівок, на ньому розташовані павутинні бородавки, біля основ хеліцер – отруйні залози

Павуки є хижаками, вони знищують комах-шкідників у значних кількостях. Тому павуки досить корисні.

Павук-сріблянка

 

Живе під водою, дихає атмосферним киснем, будує повітряний дзвін

Поїдає личинок комарів, входить у ланцюг живлення

Каракурт (чорна вдова), тарантул

Отруйні залози містять сильнодіючі отрути

Отрута небезпечна для людини і свійських тварин

Косарики

Косарик звичайний

Довгі тонкі кінцівки (іноді в 4-5 разів довші ніж тулуб), у разі небезпеки можуть відокремлювати одну або кілька або кілька ніг. Черевце поділене на сегменти і чітко відмежоване від голово грудей. Павутинні бородавки відсутні, не плетуть павутину. Мають яйцеклад, за допомогою якого відкладають яйця в ґрунт. Хеліцери у вигляді маленьких клішень. Ведуть нічний спосіб життя.

Живляться комахами, молюсками, розкладеною органікою або рослинами.

Скорпіони

Кримський скорпіон, карпатський скорпіон

Тіло до 15 см завдовжки, із сегментованим черевцем, що закінчується отруйним жалом, є ногощупальця – придатки другої пари щелеп

Полюють на комах, укус болючий для людини

Кліщі

Тайговий кліщ

Сегменти хеліцер і педипальп зазвичай з’єднані в більш-менш рухливу головку, або хоботок, пристосовані для проколювання й ссання, при ссанні кліщ може істотно збільшуватися

Зовнішні паразити тварин і людини, можуть бути переносниками небезпечних захворювань – енцефаліту, туляремії, висипного тифу

Коростяний кліщ

Мікроскопічних розмірів, живуть у сирих коморах, складах

Паразити людини і тварини, спричиняють коросту.

Комірні кліщі

Мікроскопічних розмірів, живуть у сирих коморах, складах

Поїдають зерно, борошно, перетворюючи їх на пил із неприємним затхлим запахом, шкідники, продовольчих запасів

Демодекс

Мікроскопічних розмірів (завдовжки = діаметр перерізу волосини). Живе у шкірі людини і тварини, сприяє очищенню шкіри

Викликають захворювання шкіри – демодекоз (при збільшені їх кількості)

 

  1.               Значення павукоподібних в екосистемах та житті людини

Значення павукоподібних

В екосистемах

В житті людини

  • Ланка в ланцюзі живлення
  • Регулятори чисельності
  • Грунтові кліщі беруть участь в грунтоутворенні
  • Завдають шкоди здоров'ю людини
  • Скорочують чисельність промислових та свійських тварин
  • Знищують мух

 

 

ІV. Узагальнення і систематизація знань

Вправа «Встановіть відповідність» (на дошці почеплені картки із різними назвами таксономічний одиниць, але в неправильній послідовності. Завдання учнів визначити місце павукоподібних у системі органічного світу. Працюють два учні: один виправляє помилки у розміщенні таксонів, а інший – у їх назві)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

V. Узагальнення і систематизація знань

Бесіда

  1.     Назвіть спільні та відмінні риси Ракоподібних та Павукоподібних тварин.
  2.     З яких відділів складається тіло Павукоподібних тварин, які особливості зовнішньої будови мають ці тварини.
  3.     Який тип скелету мають Павукоподібні? Яких пристосувань набули у зв’язку з життям у наземно-повітряному середовищі?
  4.     Які кінцівки мають Павукоподібні тварини? Скільки з них ходильних?
  5.     Яка спільна риса всіх Павукоподібних тварин?
  6.     Які особливості будови нервової системи та органів чуттів мають Павукоподібні?
  7.     Назвіть переваги та недоліки позакишкового травлення?
  8.     Які ознаки будови Павукоподібних дають змогу вченим віднести їх до типу Членистоногі.

Вправа «Ланцюжок»

Учні продовжують думку одне одного про головні риси класу Павукоподібні.

VІ. Підсумок уроку

Учитель. Ось і закінчується наш урок, на якому ми почали знайомитися з такими дивними, цікавими і таємничими тваринами, як Павукоподібні.

  1.               Вправа «Мікрофон»
  •                 Чи справдились ваші очікування?
  •                 Чи досягли ми поставленої мети?
  •                 Чи змінилося ваше ставлення до Павукоподібних?

 

  1.               Оцінювання учнів

Учитель. Нехай навчання приносить усім вам тільки радість. Урок завершено.

VІІ.  Домашнє завдання

  1.               Опрацювати § 21 підручника.
  2.               Скласти тести до параграфа.
  3.               Підібрати цікаву інформацію про різних представників класу Павукоподібні.

 


Використана література

1. Биология с основами экологии. Серия «Учебники для вузов. Специальная литература» - СПб.: Издательство «Лань», 2008.

2.    Акимушкин И.И. Мир животных: Беспозвоночные. Ископаемые животные. - М.: Мысль.

3.    Шарова И.Х. Зоология беспозвоночных: Учеб. для студ. высш. учеб. заведений. — М.:Гуманит. изд. центр ВЛАДОС, 2005. — 592 с: ил.

4.    Биология Д. Тейлор, Н. Грин, У. Стаут, 2008.


 

 

 

 

 

doc
До підручника
Біологія 7 клас (Півень Т. О., Бондаренко В.В.)
Додано
31 липня 2018
Переглядів
10849
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку