Урок 11
Тема.
Підземні води. Їх типи.
Мета: навчальна: сформувати в учнів систему знань про підземні води як частину гідросфери, ознайомитися з утворенням підземних вод та їх идами, розкрити значення підземних вод;
розвиваюча: продовжувати розвивати в учнів вміння робити узагальнення і висновки про значення кожного з компонентів гідросфери;
виховна: виховувати в учнів пізнавальну активність і самостійність мислення та дбайливе ставлення до підземних вод.
Обладнання: Фізична карта світу, атласи, підручники.
Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу.
Очікувані результати: основні знання – підземні води, ґрунтові, між пластові води, верховодка, артезіанські води, карст, обвали;
основні вміння –пояснювати причини утворення підземних вод.
Структура уроку:
1.Організаційний момент
2.Актуалізація опорних знань і вмінь учнів.
3.Мотивація навчальної і пізнавальної діяльності учнів.
4.Вивчення нового матеріалу.
5. Закріплення вивченого матеріалу.
6.Підсумок уроку.
7.Домашнє завдання
Хід уроку
1.Організаційний момент.
2.Актуалізація опорних знань і вмінь учнів.
Географічна гра „Ромашка”
Вчитель пропонує учня вибрати пелюстку ромашки і дати визначення поняття записаного на ньому.
НА пелюстках записано: болото, льодовик, річка, заплава, тераса, паводок, повінь, межень, вододіл, басейн річки, гідросфера півострів, течія, протока, солоність.
Вправа „Асоціативний кущ”
На столі лежать картки з назвами різних географічних об’єктів, учні вибирають картки і записують на зворотній стороні по п’ять слів асоціацій.
Вправа „Хто швидше”
Двоє учні в біля карти змагаються хто швидше покаже, названі вчителем географічні об’єкти.
Презентація сенканів, ребусів, розгадування кросвордів по темі „Гідросфера”, написаних учнями.
3.Мотивація навчальної і пізнавальної діяльності учнів.
Учні пригадайте, які гірські породи погано/ добре пропускають воду?
Чи замислювалися ви, звідки береться вода в колодязях?
Чи можете ви пояснити той факт, чому вода в колодязях чистіша ніж у річці?
Пригадайте, де в околицях нашого села є вихід підземних вод?
Як їх можна використовувати?
Мабуть ви здогадалися, що темою розмови на сьогоднішньому уроці будуть поверхневі води.
4.Вивчення нового матеріалу.
НА ВІДМІНУ ВІД ПОВЕРХНЕВИХ ВОД , підземні приховані від людського ока. Між тим вони відіграють величезну роль у природі та життєдіяльності людини.
Рівень ґрунтових вод часто повторює рельєф земної поверхні. Тому під горбами рівень ґрунтових вод вище, а під улоговинами нижче. Якщо водотривкі породи нахилені в один бік, той води також течуть туди, але під меншим кутом. Передусім, саме хвилястий рельєф і зумовлює рух ґрунтових вод у різні боки.
Стародавні греки вірили, що всі річки сполучаються під землею з морем і перебувають під опікою особливих богів, які ведуть свій рід від Океану чи Посейдону. ”А ви вірите?”.
(Учні пригадують схему світового кругообігу води).
Географічний практикум
1.На плані місцевості знайдіть умовний знак джерела. Поясніть його утворення на цій території.
2. Розподіліть перелічені гірські породи на групи: глина, граніт, пісок, кварцит, мармур, піщаник, гравій, гнейс, галька, граніт, базальт.
Водопроникні |
Водотривкі |
|
|
3. Використовуючи текст підручника заповніть таблицю
Характеристика |
Верховодка |
Ґрунтові |
Міжпластові |
Де утворюються
|
|
|
|
Як змінюється їхній рівень? |
|
|
|
Отже, верховодкою називають найближчі до земної поверхні підземні води, що не мають суцільного поширення. Вони періодично накопичуються внаслідок просочування атмосферних опадів і потім зникають, випаровуючись.
Ґрунтові води – це постійно існуючі підземні води, які залягають на першому від поверхні водотривкому шарі гірських порід.
Робота в зошиті
Запишіть визначення: ґрунтові, між пластові води, верховодка.
Поміркуйте!
1. Яку воду – ґрунтову чи між пластову – краще використовувати для пиття
2. Чим відрізняються ґрунтові води від між пластових і верховодки?
Якщо між пластові води повністю заповнюють водоносний шар, то вони знаходяться під тиском і називаються напірними. Тиск мають усі води укладені в шарах, що залягають в угнутих тектонічних структурах. Розкриті свердловинами, ці води піднімаються вгору і при достатньому тиску виливаються на поверхню або фонтанують. Такі води називаються артезіанськими.
В Україні підземні води поширені майже повсюдно. Найкраще забезпечені ними чернігівська, Сумська, Полтавська, Волинська, Рівненська і пд. – зх. частина Херсонської області. . Серед найпотужніших артезіанських районів світу, зокрема є харківський і київський.
Дуже цікавим природнім явищем є гейзери. Гейзери – це своєрідний тип джерел, які періодично викидають воду і пару на певну висоту. Такі джерела утворюються в районах молодого вулканізму, там де близько від поверхні залягає магма. Гейзери зустрічаються в США, Росії, Ісландії, Новій Зеландії.
Підземні води, що мають температуру понад +200, називаються термальними.
Підземні води відрізняються за вмістом солей, скажіть, як саме?
Завдання практичне.
1.Намалюйте схему утворення артезіанського колодязя.
2.Уявіть, що ви живете поблизу джерела термальних вод. Як би ви їх використовували?
Підземні води, як і поверхневі, здійснюють певну роботу в товщі земної кори. Вони можуть розмивати. Розчиняти гірські породи , внаслідок чого утворюють порожнини, підземні печери, тобто карст.
Карстові форми рельєфу є і в Україні в Кримських горах, причорноморській низовині, на Поділлі. Такі підземні форми рельєфу приваблюють багато туристів.
Підземні води є причиною обвалів , які утворюються на схилах гір, крутих берегах річок і морів, особливо у тому випадку, якщо ці береги і схили складені глинистими породами.
Останнім часом дуже гостро постає питання забруднення підземних вод, штучна зміна рівня підземних вод, що призводить до висихання боліт на Поліссі, утворення пилових бур, загорання торфовищ, вітровалів.
5. Закріплення вивченого матеріалу.
Робота в парах
1. Вправа „веселий дощик”
Учні отримують картки із термінами, що вживалися на уроці, але записані тільки приголосні букви.
Завдання.
Дощ вимив зі слів всі голосні. Відгадайте, що це за слова?
Поміркуйте!
1.Як зробити так, щоб у колодязь з між пластовими водами не попали ґрунтові води?
2.Як люди використовують підземні води?
3.Як ви розумієте вислів: ”Де пробереться, того й набереться”
4. ЧИ потребують підземні води охорони?
5. Які товарні марки мінеральної води вам відомі? Які випускаються у нас, на Львівщині?
6.Підсумок уроку.
Заключне слово вчителя.
Аналіз роботи учнів на уроці.
Оцінка досягнення очікуваних результатів.
7.Домашнє завдання.
Вивчити §
Скласти розповідь про джерела мінеральної води в околицях
с. Підгородці.