“Природокористування. Географія світових природних ресурсів“
10 клас
Автор: вчитель географії Дубковецька Тетяна Юріївна
Мета: поглибити знання про «географічне та навколишнє середовище», «антропосферу», «природокористування»; розвивати уміння аналізувати ступені впливу людини на природу; ознайомити з географією розміщення основних видів мінеральних і земельних ресурсів.
Урок комбінований .
Випереджувальне завдання: підготувати повідомлення про особливості розміщення основних родовищ паливних, рудних і нерудних корисних копалин; особливості земельних ресурсів.
Хід уроку
І. Організаційний момент.
Домашнє завдання.
Опрацювати параграф, закінчити таблицю 1. На високий рівень – узагальнити таблиці 2, 3.
Табл. 2.
Райони поширення |
Паливні |
Китай, США,..? |
вугілля |
|
|
Саудівська Аравія,?.?.. |
нафта |
|
|
Росія,….?,.. |
газ |
Табл.3 Рудні корисні копалини.( виписати по 4 держави з найбільшими запасами)
Золото |
Алюміній |
Залізні, марганцеві руди. |
Мідні |
Хром |
Олово |
ПАР, Росія,… |
Гвінея, |
? |
? |
? |
? |
ІІ. Мотивація навчальної та пізнавальної діяльності.
Ми навчились піклуватись про своє здоров’я, дбати про стан приміщень, в яких перебуваємо, нас турбує вигляд міст і селищ в яких мешкаємо. Але все марно, якщо загальний стан навколишнього середовища є незадовільним. Тому найактуальнішою задачею сьогодення є формування екологічної культури всіх людей.
Мета нашого сьогоднішнього уроку в тому, щоб ознайомитись з новими поняттями, визначити основні особливості розміщення мінеральних і земельних ресурсів і взяти за орієнтир життя закони, сформульовані екологом Барі Коммонером:
ІІІ. Географічна розминка.
Згадаємо фізичну карту!
Завдання №1.
Потрібно правильно записати до відповідного материка певні географічні об’єкти
( дивись табл.1).
Перші 4 учня, які виконують завдання накопичують бали.
(правильна відповідь-0,5б.)
А. Північна Америка – Г. Євразія – 1,
Б. Південна Америка – 2, Д. Австралія –
В. Африка –
Учні показують ці об’єкти на карті.
Таблиця 1.
Форма рельєфу |
Корисні копалини |
Умовні позначення |
1. Карпати |
|
|
2. Бразильське плоскогір’я |
|
|
3. Аппалачі |
|
|
4. Великий Вододільний хребет. |
|
|
5. Ефіопське нагір’я |
|
|
6. Анди |
|
|
7. Гвіанське плоскогір’я |
|
|
8. Драконові гори |
|
|
9. Плоскогір’я Декан |
|
|
10. Месопотамська низовина |
|
|
11. Лаврентійська височина |
|
|
12. Скелясті гори |
|
|
13. Скандинавські гори |
|
|
14. Західно-сибірська рівнина |
|
|
Завдання № 2.
Визначте, які ресурси відносяться до відновлювальних:
а) ґрунти; г) корисні копалини;
б) рослинність; д) вода;
в) тваринний світ; е) кліматичні ресурси.
ІV. Вивчення нового матеріалу.
Словникові слова.
Антропосфера – сфера життєдіяльності людини, яка склалася внаслідок взаємодії людини з іншими сферами Землі в гармонійному існуванні.
Земельні ресурси – землі, що використовуються, або можуть використовуватися в різних галузях господарства. Земельний фонд ( без Антарктиди) становить 133,9 млн. кв. км, або 26,3% від загальної площі.
Природокористування – сукупність усіх впливів людства на природу, що передбачає заходи щодо її освоєння, перетворення і охорони. Це є постійний аналіз взаємодії людини з іншими об’єктами Всесвіту.
Раціональне природокористування це користування ресурсами для сталого розвитку, тобто така експлуатація всіх видів ресурсів, внаслідок якої вплив на природу – обмежений.
Відповідно, нераціональне природокористування пов’язане з виснаженням природних ресурсів, забрудненням навколишнього середовища, великою кількістю відходів. Таким чином, нераціональне природокористування, ставить під загрозу саме існування життя на Землі.
? Подумайте, чи можете ви назвати приклади як раціонального, так і нераціонального природокористування.
Обговорення.
Особливості розміщення паливних, рудних та нерудних ресурсів світу.
Виступи учнів з повідомленнями.
Обговорення.
V. Закріплення нових знань і умінь учнів.
Слово вчителя.
Антропогенне навантаження на рельєф призводить до порушення цілісності. Саме це викликало появу в геохронологічній таблиці п’ятирічного періоду і таку тривогу науковців стосовно використання всіх видів природних ресурсів.
Ми прагнемо у житті усього досягти, але активна й здебільшого непродумана діяльність людини супроводжена знищенням природних ресурсів і забрудненням навколишнього середовища, призвела до того, що нині геосфера планети перебуває в критичному стані і до глобальної катастрофи вчені залишають «умовні 4 хвилини» ( такі підсумки підводять кожного року, аналізуючи міжнародні події, екологічну ситуацію в світі. Тому, внаслідок недостачі світових політичних протидій глобальній зміні клімату та розповсюдженню ядерної зброї і навантаженню на природні ресурси в тому числі, у 2016 році вчені відхилили одну хвилину в «Годиннику Судного дня».
Практичне завдання.
Користуючись картою заповнити таблицю 2.
VІ. Підсумок уроку.
Виставлення оцінок.
Проблемне питання.
? Що робити з пластигломератом?
З учнями розглядали питання географічного турніру. Одне з запитань стосувалось пластигломерата. Це є нова речовина – штучно-природний конгломерат: лава вулканів і людське сміття. Що це – вирішення проблеми штучних островів, або погіршення навколишнього середовища від нашої життєдіяльності? Таке питання поставив учень 9-Б класу Червоненко Борис, готуючи презентацію. Тому, намагаємось кожного дня здійснити маленький крок до вирішення глобальної проблеми ( перегляд презентації).