РОБОЧА ПРОГРАМА НАВЧАЛЬНОЇ ДИСЦИПЛІНИ 1 СЕМЕСТР НАВЧАННЯ В ЗАКЛАДІ ФАХОВОЇ ПЕРЕДВИЩОЇ ОСВІТИ
ВСЕУКРАЇНСЬКА ЦЕНТРАЛЬНА СПІЛКА СПОЖИВЧИХ ТОВАРИСТВ
(УКРКООПСПІЛКА)
ПОЛТАВСЬКИЙ ФАХОВИЙ КООПЕРАТИВНИЙ КОЛЕДЖ
Циклова комісія загальноосвітніх, соціально-економічних та гуманітарних дисциплін
РОБОЧА ПРОГРАМА НАВЧАЛЬНОЇ ДИСЦИПЛІНИ
ГЕОГРАФІЯ
для студентів кооперативних коледжів
Для студентів усіх спеціальностей
Авторка М. ЯНЕНКО,
викладачка циклової комісії
загальноосвітніх, соціально-економічних
та гуманітарних дисциплін
Розглянуто на засіданні циклової
комісії загальноосвітніх, соціально-
економічних та гуманітарних дисциплін
Протокол №1 від 31.08.2021 р.
Голова циклової комісії _______ О. ДОРОШЕНКО
Полтава-2021
Робоча програма з дисципліни Географія для студентів.
Галузі знань 18 Виробництво та технології, 08 Право, 24 Сфера обслуговування, 07 Управління та адміністрування
Спеціальності 181 Харчові технології, 081 Право, 241 Готельно-ресторанна справа, 071 Облік і оподаткування, 072 Фінанси, банківська справа та страхування, 076 Підприємство, торгівля та біржова діяльність
Розробниця: М.ЯНЕНКО, викладачка циклової комісії загальноосвітніх, соціально-економічних та гуманітарних дисциплін
Робоча програма затверджена на засіданні циклової комісії загальноосвітніх, соціально-економічних та гуманітарних дисциплін
Протокол №1 від 31 серпня 2021року
Голова циклової комісії загальноосвітніх, соціально-економічних та гуманітарних дисциплін
____________ 20__ року О. ДОРОШЕНКО
Робоча програма перезатверджена на засіданні циклової комісії загальноосвітніх, соціально-економічних та гуманітарних дисциплін
Протокол №__ від ___________ 20__ року
Голова циклової комісії загальноосвітніх, соціально-економічних та гуманітарних дисциплін
____________ 20__ року О. ДОРОШЕНКО
Робоча програма перезатверджена на засіданні циклової комісії загальноосвітніх, соціально-економічних та гуманітарних дисциплін
Протокол №__ від ___________ 20__ року
Голова циклової комісії загальноосвітніх, соціально-економічних та гуманітарних дисциплін
____________ 20__ року О. ДОРОШЕНКО
Найменування показників |
Галузь знань, напрям підготовки, освітньо-кваліфікаційний рівень |
Характеристика навчальної дисципліни |
|
денна форма навчання |
заочна форма навчання |
||
Кількість кредитів 1 |
Галузі знань: 18 Виробництво та технології, 08 Право, 24 Сфера обслуговування, 07 Управління та адміністрування Спеціальності: 181 Харчові технології, 081 Право, 241 Готельно-ресторанна справа, 071 Облік і оподаткування, 072 Фінанси, банківська справа та страхування, 076 Підприємство, торгівля та біржова діяльність |
Цикл загальноосвітньої підготовки |
|
Індивідуальне науково-дослідне завдання -
|
|
Рік підготовки |
|
1-й/2-й |
|
||
Семестр |
|||
1-й |
|
||
|
|||
Загальна кількість годин – 28 |
|||
Тижневих годин для денної форми навчання:
аудиторних – самостійної роботи студента – |
Освітньо-кваліфікаційний рівень:
Фаховий молодший бакалавр |
Лекції |
|
18 |
|
||
Практичні, семінарські |
|||
10 |
|
||
Інші форми занять |
|||
|
|
||
Самостійна робота |
|||
|
|
||
Індивідуальні завдання: |
|||
— |
|||
Вид контролю: |
|||
залік |
|
2.Мета та завдання навчальної дисципліни
Навчальна програма з географії розроблена на основі положень Державного стандарту базової і повної середньої освіти, згідно з яким шкільна географічна освіта є складовою освітньої галузі “Природознавство" Загальноосвітня цінність шкільної географії полягає у формуванні світоглядного розуміння природи Землі, її географічної оболонки як природного та природно-техногенного середовища, в якому протікає життя людини. Шкільна географія спрямована на формування в учнів просторового уявлення про земну поверхню та розвиток умінь усвідомлено орієнтуватися в соціально-економічних, суспільно-політичних і геоекологічних поліях у державі і світі. Географія с не тільки джерелом нових відомостей про Землю. 3 й основою для формування гуманістичного світогляду, виховання дбайливих господарів, любові до рідного краю, набуття умінь і навичок адаптації до навколишнього середовища, адекватноï поведінки в ньому.
Загальною метою шкільної географічної освіти с формування у школярів географічної картини світу.
Мета реалізується через розв'язання наступних головних завдань:
Структура 1 зміст програми з географії базуються на принципах неперервності й наступності шкільної географічної освіти, її інтеграції на основі внутрішньопредметних зв'язків, гуманізації, гуманітаризації, диференціації навчального матеріалу в залежності від вікових можливостей учнів, практичної спрямованості.
3. Програма навчальної дисципліни
Тема 1. Політична карта світу.
Сучасна політична карта світу. Відмінність понять «країна», «держава», «залежна країна», «колонія». Класифікація країн за формою правління. Форми адміністративно-територіального устрою. Відмінності федеративних держав.
Політичні та економічні системи країн. Типологія держав.
Етапи формування політичної карти світу.
Міжнародні організації, їх функціональний і просторовий розподіл. Загальнополітичні (ООН, Рада Європи, Європейський Парламент, СНД) та спеціальні (Європейський союз, НАТО, ЮНЕСКО, ФАО та ін.) організації.
Тема 2. Населення світу.
Кількість населення. Відтворення населення. Демографічні процеси і демографічна політика.
Міграційні процеси і міграційна політика держав. Причини та проблеми зовнішніх міграційних потоків.
Мовний і етнічний склад населення. Найпоширеніші мовні сім'ї і групи.
Релігія як явище культури. Світові релігії. Виникнення і сучасне поширення релігійних вчень.
Соціальна і професійна структура населення. Трудові ресурси. Проблеми зайнятості і безробіття.
Тема 3. Взаємодія суспільства і природи. Світові природні ресурси.
Географічне середовище як сфера взаємодії суспільства і природи.
Світові природні ресурси. Ресурсозабезпеченість. Природокористування: раціональне і нераціональне. Географія світових природних ресурсів: мінеральних, земельних, лісових, водних, Світового океану, рекреаційних.
Тема 4. Світове господарство
Сучасне світове господарство. Міжнародний географічний поділ та інтеграція праці. Етапи формування світового господарства. Поняття "НТР" та її основні риси. Світове господарство в період НТР, вплив на галузеву структуру та територіальну організацію виробництва.
Промисловість. Географія основних галузей промисловості світу (енергетика, металургія, машинобудування, хімічна промисловість, лісова і деревообробна промисловість, легка промисловість, харчова промисловість).
Світове сільське господарство: значення, внутрішньогалузева структура, міжгалузеві зв'язки, аграрні відносини. Найбільші сільськогосподарські райони. Географія світового транспорту. Зовнішні економічні зв'язки. Міжнародний туризм.
Тема 5. Глобальні проблеми людства.
Поняття про глобальні виклики людства (війни і миру, екологічну, сировинну і енергетичну, голоду, боротьби із злочинністю, тероризмом, хворобами віку). Роль світової громадськості у їх розв'язанні.
Тема 6. Країни Європи
Загальна характеристика регіону, його склад. Населення, міста. Характеристика господарства країн та значення інтеграційних процесів у його формуванні. ФРН. Географічне положення. Населення і міста Особливості сучасного розвитку господарства країни. Промисловість. Сільське господарство. Інфраструктура. Велика Британія. Особливості ЕГII, вплив його на розвиток країни. Населення, міста. Характерні риси розвитку економіки індустріальної держави. Значення зовнішніх економічних зв'язків. Франція. Особливості ЕГП. Населення і міста. Провідні галузі господарства. Італія. Особливості ЕГП країни, вплив його на розвиток господарства. Населення, міста. Галузева структура господарства країни, її територіальні відмінності. Держави-сусіди України. Особливості ЕГП країн. Населення, демографічні проблеми. Сучасний стан економіки країн. Галузева структура господарства, їх територіальні відмінності. Зв`язки країн-сусідів з Україною
Тема 7. Країни Азії
Загальний огляд. Склад регіону. Різноманітність країн. Особливості господарства. Роль країн Азії в світі. Регіон перехрестя важливих морських комунікацій. Туризм. Японія. ЕГП, історико-культурні особливості країни. Особливості населення країни. Роль НТР в економіці Японії. Галузева і територіальна структура господарства. Спеціалізація країни в світовому господарстві. Зовнішньоекономічні зв'язки. Китай. Особливості розселення, демографічна політика і трудові ресурси Китаю. Особливості економічної політики Китаю, галузі міжнародної спеціалізації. Особливості галузевої структури господарства. Зовнішні економічні зв’язки. Відмінності між Західним і Східним Китаєм; концентрація промислового і сільськогосподарського виробництва в Східному Китаї. Індія. Культурно-історичні особливості країни. Природні умови і ресурси. Розміщення населення і господарства. Роль країни в регіоні та світ.
Тема 8. Країни Північної Америки.
Склад території. Особливості економіко-географічного положення. Сторінки освоєння регіону та формування території США і Канади. Роль переселенців у розвитку економіки регіону. Українська діаспора Канади і США. США. Найбільша за економічним потенціалом та політичним впливом країна сучасного світу. Населення: закономірності зростання, етнічний склад, трудові ресурси, соціальна структура суспільства. Процеси урбанізації. Галузева та територіальна структура господарства, галузі міжнародної спеціалізації. Найбільші промислові та сільськогосподарські райони. Специфіка зовнішніх економічних зв`язків США. Канада. ЕГП. Особливості розміщення населення. Українці в Канаді. Найбільші міські агломерації. Господарство Канади. Роль країни в міжнародному географічному поділі праці.
Тема 9. Країни Латинської Америки.
Центральна та Південна Америка. ЕГП та склад території. Політична карта. Різноманітність країн (за розмірами, території, кількістю населення, адміністративно-територіальним устроєм, формою правління, рівнем економічного розвитку тощо). Особливості населення. Основні риси географії сільського господарства, промисловості, транспорту. Екологічні проблеми. Участь регіону в міжнародному географічному поділі праці.
Тема 10. Країни Африки.
Загальний огляд. Склад території. Різноманітність країн. Історія формування політичної карти. Характерні риси населення, форм і розселення та урбанізації в країнах Африки. Природно-ресурсний потенціал та його використання. Особливості територіальної та галузевої структури господарства країн Африки. Найбільші країни.
Тема 11. Австралія та країни Океанії
Загальний огляд. Склад території. Різноманітність країн. Австралія. Особливості розміщення населення, найбільші міські агломерації. Особливості економічного розвитку. Географія промисловості, сільського господарства, транспорту. і ресурсів. Етнічна карта регіону. Роль країни в МГПП. Зовнішні зв`язки. Океанія. Специфіка ЕГП. Роль Нова Зеландія і острівні країни Тихоокеанського регіону. Політична карта. Особливості розвитку малих острівних держав.
4. Структура навчальної дисципліни
Назви змістових модулів і тем |
Кількість годин |
|||||||||||||||||
денна форма |
заочна форма |
|||||||||||||||||
Для студентів 1 курсу |
Для студентів 2 курсу |
|||||||||||||||||
у тому числі |
у тому числі |
у тому числі |
||||||||||||||||
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
9 |
10 |
11 |
12 |
13 |
14 |
15 |
16 |
17 |
18 |
19 |
Тема 1. Політична карта світу |
2 |
2 |
|
|
|
|
|
2 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Тема 2. Населення світу |
4 |
2 |
|
2 |
|
|
|
2 |
|
2 |
|
|
|
|
|
|
|
|
Тема 3. Взаємодія суспільства і природи. Світові природні ресурси |
3 |
2 |
|
1 |
|
|
2 |
1 |
|
1 |
|
|
|
|
|
|
|
|
Тема 4. Світове господарство |
3 |
2 |
|
1 |
|
|
2 |
1 |
|
1 |
|
|
|
|
|
|
|
|
Тема 5. Глобальні проблеми людства |
4 |
2 |
|
2 |
|
|
4 |
2 |
|
2 |
|
|
|
|
|
|
|
|
Тема 6. Країни Європи |
4 |
2 |
|
2 |
|
|
4 |
2 |
|
2 |
|
|
|
|
|
|
|
|
Тема 7. Країни Азії |
3 |
2 |
|
1 |
|
|
3 |
2 |
|
1 |
|
|
|
|
|
|
|
|
Тема 8. Країни Північної Америки. |
2 |
1 |
|
1 |
|
|
2 |
1 |
|
1 |
|
|
|
|
|
|
|
|
Тема 9. Країни Латинської Америки |
1 |
1 |
|
|
|
|
1 |
1 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Тема 10. Країни Африки. |
1 |
1 |
|
|
|
|
2 |
2 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Тема 11. Австралія та країни Океанії |
1 |
1 |
|
|
|
|
2 |
2 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Усього годин |
28 |
18 |
|
10 |
|
|
28 |
18 |
|
10 |
|
|
|
|
|
|
|
|
5. Теми лекційних занять
№ з/п |
Назва теми |
Кількість годин |
|
1 курс |
2 курс |
||
1. |
Тема 1. Політична карта світу План
|
2 |
2 |
2. |
Тема 2. Населення світу План
|
2 |
2 |
3. |
Тема 3. Взаємодія суспільства і природи. Світові природні ресурси План
|
2 |
1 |
4. |
Тема 4. Світове господарство План
|
2 |
1 |
5. |
Тема 5. Глобальні проблеми людства План
|
2 |
2 |
6. |
Тема 6. Країни Європи План
|
2 |
2 |
7. |
Тема 7. Країни Азії План
|
2 |
2 |
8. |
Тема 8. Країни Північної Америки. План
|
1 |
1 |
9. |
Тема 9. Країни Латинської Америки План |
1 |
1 |
10. |
Тема 10. Країни Африки. План
|
1 |
2 |
11. |
Тема 11. Австралія та країни Океанії План |
1 |
2 |
Усього |
18 |
18 |
6. Теми семінарських занять
№ з/п |
Назва теми |
Кількість годин |
1. |
Тема 2. Населення світу План
|
2 |
2. |
Тема 3-4. Взаємодія суспільства і природи. Світові природні ресурси. Світове господарство
|
2 |
3. |
Тема 5. Глобальні проблеми людства План
|
2 |
4. |
Тема 6. Країни Європи План
|
2 |
5. |
Тема 7-8. Країни Азії. Країни Америки План
|
2 |
Усього |
10 |
7. Методи навчання
Під час вивчення дисципліни «Географія» використовуються наступні методи навчання:
8. Методи контролю
Оцінка якості засвоєння навчальної програми з дисципліни «Географія» включає поточний контроль успішності (фронтальне опитування, усне опитування, оцінка активності студентів на занятті, тестування), оцінки за реферати, повідомлення, модульний контроль знань.
Підсумкова оцінка якості засвоєння навчальної програми – залік.
9. Рекомендована література
Базова
Допоміжна
10. Інформаційні ресурси