Урок "Подорож картою України"

Про матеріал

Тема. Подорож картою України.

Мета: продовжити формувати уявлення учнів про географічне розміщення України, її кордони, сусідство з іншими країнами; ознайомити з найбільшими містами України, горами, водоймами, тваринами, рослинами; детальніше познайомити із столицею України – містом Києвом; викликати позитивні емоції, виховувати почуття любові та поваги до своєї Батьківщини, прищеплювати бережливе ставлення до природи, почуття прекрасного.

Перегляд файлу

Бондаренко Людмила Володимирівна,

Білоцерківське навчально-виховне об’єднання «Звитяга»

 

Природознавство. Громадянська освіта. 3 клас.

 

 Розділ. Громадянські права та обов’язки

 Тема. Подорож картою України.

 Мета: продовжити формувати уявлення учнів про географічне розміщення України, її кордони, сусідство з іншими країнами; ознайомити з найбільшими містами України, горами, водоймами, тваринами, рослинами; детальніше познайомити із столицею України – містом Києвом; викликати позитивні емоції, виховувати почуття любові та поваги до своєї Батьківщини, прищеплювати бережливе ставлення до природи, почуття прекрасного.

 Тип уроку: вивчення нового матеріалу

 Форма: урок-подорож

 Обладнання: карта України, презентація про Київ, робочі зошити, малюнки з краєвидами гір, озер, тварин.

 

 Хід уроку:

 

 І. Організаційна хвилинка. Актуалізація опорних знань.

Зараз у нас урок громадянської освіти. А цікавий він буде тим, що ми відправимося у мандрівку.

У світі нараховується багато країн. Всі вони дуже різні. Є великі і зовсім маленькі. Одні з них заможні, а інші – бідніші. Усі країни мають свої назви.

  • Пригадайте, як називається країна, в якій живемо ми?
  • Як називається столиця України?
  • Як називається наше місто?
  • В якій області воно розташоване?

 ІІ. Мотивація навчальної діяльності. Оголошення теми і мети уроку.

Наша Батьківщина – одна з найбільших європейських країн. А яка вона – наша країна? Що є в ній най-най? Треба самому подивитися, тоді й зрозумієш. А як? Найкраще, звичайно, вирушити в подорож. Тому тема нашого уроку:«Подорож картою України». Девізом стануть слова:

Гляньте, яка Україна чарівна,

Гарна, немовби казкова царівна!

Гори, гаї, голубі небеса –

Глибинна , бентежна, велична краса!

Пройдемо ми по маршруту: (на дошці)

Столиця України річки України міста озера гори

 

 ІІІ. Вивчення нового матеріалу

  1. Сусіди України

 Спочатку пройдемо по кордонах України. Це один із найдовших кордонів Європи.

  • Які країни є нашими сусідами? (Росія, Білорусь, Польща, Словаччина, Угорщина, Румунія, Молдова) (показую на карті).

 Площа України – 604 000 кв. км. На півдні омивається двома морями: Чорним та Азовським. В Україні 24 області і адміністративна республіка Крим, яка знаходиться на Кримському півострові.

 Восени ми їздили в Пирогово і побували в різних регіонах України. Вони трішки відрізняються одягом, звичаями, побутом.

 

  1. Подорож картою України

 Тепер можна відправитись у мандрівку до Києва.

  • Чи далеко від нашого міста Київ? На чому ж їхати?

Відгадайте загадку:

 

Дім по вулиці повзе, на роботу всіх везе,

Не на курячих ногах, а в гумових чобітках (Автобус)

Заводимо мотори і поїхали

 В’їжджаємо до Києва і я проведу заочну оглядову екскурсію цим чудовим містом.

(Презентація про Київ)

 Нашій столиці більше як 1500 років. Символ Києва – каштани.

Місто розкинулось на обох берегах Дніпра, які потопають у буйній зелені дерев.

Всі ви добре пам’ятаєте легенду про засновників міста Кия, Щека, Хорива та сестру їхню Либідь. Про це нагадує пам’ятник на набережній у вигляді човна, який ніби пливе по Дніпру.

Але існує ще одна легенда. Жив на Русі один пан. Був він дуже скупим, та ще й дуже ображав своїх підданих. Терпіли бідні люди довго. І нарешті, урвався терпець. Всі, від мала до велика, взяли лопати, серпи, киї – довгі загострені палиці – і пішли на пана. Довго боронився він за допомогою війська, а потім втік. Люди ж скидали свої киї в одну купу, яка була такою великою, що аж розпочали будівництво міста, яке назвали Києвом.

Київ – столиця України та обласний центр. Це найстаріше і найкрасивіше українське місто. В ньому багато старовинних пам’яток архітектури:

  1. Софійський собор;
  2. Києво – Печерська Лавра;
  3. Андріївська церква.

Головна вулиця міста – Хрещатик. На місці Хрещатика був яр, який перетинався навхрест. Навхрест – тому і вулиця Хрещатик.

Водночас Київ – молоде місто. Серце Києва – Майдан Незалежності. Так його стали називати у 90-і роки, коли тут відбувалося багато мітингів за незалежність України. У 2001 році – на честь десятої річниці з Дня Незалежності України була встановлена колона, увінчана фігурою жінки – берегині з калиновою гілкою в руках.

Київ – місто-сад. В ньому понад 60 парків і 200 скверів. Особливою любов’ю користуються Ботанічний сад, Сирецький дендропарк.

У місті багато вищих учбових закладів. Один із найстаріших вузів – Державний університет ім. Т.Г. Шевченка.

Справжньою окрасою Києва є його мости. Тільки через Дніпро їх прокладено 6.

У місті багато заводів і фабрик, які випускають різноманітну продукцію. На одному із заводів випускають найбільший літак «Мрія».

А найвищою архітектурною спорудою в Україні є телевізійна вежа. Її висота 385 м.

 

  1. Річки України

Далі маршрут веде нас до річок. На чому ж продовжимо подорож?

Без рук, без ніг, на животі ходить. (Корабель)

(Робимо кораблики-мозаїку – робота в парах)

 Отже, вирушаємо в плавання. Сьогодні у мене є помічники, які розкажуть про річки.

(діти працюють біля карти)

 1 учень: В Україні понад 71 тисяча річок. Найбільша серед них – Дніпро. Це річка трьох держав. Бере початок в Росії. І впадає в Чорне море. Це третя за довжиною річка в Європі (після Волги і Дунаю).

 2 учень: У Дніпра є 1350 річок, які впадають у нього. Найбільші – Рось, Прип’ять, Ірпінь, Десна, Псел.

Дніпро – це символ України. Походження назви Дніпро досі не з’ясовано. Давня назва річки –  Славутич або Борисфен.

 3 учень: Спускаючись від Києва вниз по Дніпру, на правому березі перед нами постає Канів. Це місто знають у всьому світі. Тут, на Чернечій горі, знаходиться могила генія України – Т.Г. Шевченка.

 4 учень: Дністер – річка, яка протікає територією України і Молдови. Довжина в межах України 1001 км. Річка бере початок у Карпатах і має швидку течію.

 5 учень: З невеличкого болота на Подільській височині бере початок Південний Буг і впадає в Чорне море.

 

  1. Міста України (робота в групах)

Поки ми подорожували річками України, нам прийшла телеграма прокласти маршрути до певних міст України. Я думаю, найкраще прокласти маршрути по групах. (робота в зошитах с. 41)

І ряд: відмітити на карті маршрут Київ – Полтава – Дніпропетровськ – Донецьк.

Донецьк називають «шахтарською столицею». В цьому регіоні видобувають кам’яне вугілля.

ІІ ряд: відмітити на карті маршрут Київ – Черкаси – Кіровоград – Одеса.

Діставшись до Чорного моря, не можна не назвати місто, де живуть дуже дотепні люди, які мають гарне почуття гумору. Одеса – це великий морський порт, залізничний вузол. У місті 20 вузів і 7 театрів. До того ж, це великий промисловий центр.

 6 учень: Саме в Одеській області знаходиться найбільше в Україні озеро Ялпуг. Вода у ньому прісна, але брудна.

ІІІ ряд: відмітити на карті маршрут Київ – Житомир – Тернопіль – Львів.

Місто Львів названо в честь сина Данила Галицького – Лева. Це музей архітектури. Раніше це була столиця Західно-Української Народної республіки.

 7 учень: А тепер давайте відвідаємо Кримський півострів, де на південному узбережжі побачимо Кримські гори. Найвища вершина Роман-Кош. Його висота 1545 м над рівнем моря.

(Малюнки з краєвидами)

 

 V. Фізхвилинка

  1. Якщо ти не збираєш великих букетів квітів, сплесни у долоні над головою.
  2. Якщо ти ніколи не залишаєш сміття у лісі, на березі річки – тупни ногами.
  3. Якщо ти хочеш більше знати про природу навколо себе, то підніми руки.
  4. Якщо ти підібрав приблудне кошеня, собачку, або допоміг іншим чином якійсь тварині – простягни руки вперед.
  5. Якщо ти переконаний, що треба кожній людині піклуватися про природу, все живе – простягни руки своєму сусіду. Ось так, як ви дружно взялися за руки, ми будемо єдині у прагненні зберегти нашу природу.

 

В Україні, крім Кримських гір, є ще гори Карпати. Як же нам туди добратись? У нас у класі з’явився новий предмет, стрибнути з якого на ходу можна, а ввійти на ходу ніхто не зможе. (Дістаю літачок, який був схований у вазоні)

 Полетіли.

 8 учень: Українські Карпати знаходяться на заході України. Ці гори молоді, але дуже зруйновані, тому висота невелика: в середньому 1000 м.

 9 учень: Найвища вершина України – Говерла. Її висота 2061 м.

 10 учень: А якщо ми зробимо посадку в місті Рахові – це невеличке місто в Закарпатській області і географічний центр Європи, то побачимо найвище дерево України – модрину, висотою 54 м.

 11 учень: А ще в Закарпатті є чудове гірське озеро Синевир. Назва цього озера зрозуміла: синій вир. А ще його називають Морським Оком (на дошці малюнки Карпат та озера Синевир)

Який вид транспорту ми ще не задіяли?

Біжить корова: гладка, здорова, а за нею телята – всі вони близнята (Поїзд)

Наш поїзд мчить на Українське Полісся.

Найбільшим звіром є зубр, численні стада якого є на Волині. Маса зубра може перевищувати 1000 кг. Добре плавають, вправно переходять багнисті болота. (малюнок зубра). Внаслідок хижацького переслідування людиною заради м’яса і шкіри кількість їх дуже зменшилась. З 30-х років зубрів почали охороняти і розводити в державних заповідниках. У дорослих зубрів ворогів практично немає, а у дитинчат – вороги вовки.

Найвищим птахом є журавель сірий. (малюнок). Висота його сягає 120 см, маса – 7 кг, розмах крил до 2-х метрів. Гніздяться в непрохідних болотах Полісся.

У Волинському Поліссі більше двохсот озер. Окраса Волині – Шацькі озера. Найбільше з них – озеро Світязь (малюнок). Воно у чотири рази глибше Азовського моря. Живиться за рахунок опадів і підземних вод. Жодна річка не впадає в нього. А вода з нього витікає по штучному каналу. Світязь переводиться як «Світлий колодязь» (чистий колодязь).

А в Рівненській області росте найстаріше дерево в Україні. Це дуб, якому 1300 років.

 

ІV. Тестові завдання (зошит з друкованою основою – с.28). Взаємооцінювання учнями один одного.

 

 V. Підсумок уроку. Домашнє завдання.

Наша подорож закінчується. Я думаю, що ви багато взяли для себе нового. Вдома ви прочитаєте у підручнику сторінки с.65 – 67 і дізнаєтесь про Україну ще більше.

А після уроку в нашій чарівній скриньці ви візьмете папірець із однією з областей України. Вдома знайдіть, будь  ласка, цікаву інформацію про цю область.

docx
Додано
21 жовтня 2018
Переглядів
644
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку