Урок-подорож «Молюски, їх різноманітність. Роль молюсків у природі та значення в житті людини»
Цілі уроку: поглибити знання учнів про особливості процесів життєдіяльності молюсків, зв'язок між особливостями будови та способом життя молюсків, взаємозв’язок тварин в екосистемах, ознайомити з різноманітністю представників; розкрити значення цих тварин у екосистемах та житті людини, розвивати вміння порівнювати біологічні об’єкти, аналізувати, встановлювати причинно-наслідкові зв’язки, робити висновки; виховувати інтерес до вивчення природи, наполегливість, відповідальність за доручену справу, ініціативу.
Обладнання: мультимедійний комплекс, підручник, презентація до уроку, постер-маршрут подорожі, ілюстрації, картки із завданнями для роботи в групах, черепашки молюсків.
Основні поняття і терміни: молюски, малакологія, двостулкові молюски, черевоногі молюски, головоногі молюски, мантія, черепашка, реактивний рух,
Методи і методичні прийоми: словесні (розповідь, пояснення, бесіда, розповідь з елементами бесіди), наочні (демонстрування таблиць, схем, ілюстрацій, дослідів); репродуктивні (бесіда) та пошукові (створення та розв’язування проблемних ситуацій); інтерактивні методичні прийоми.
Тип уроку: урок засвоєння нових знань.
Форма уроку: урок-подорож.
Хід уроку
І. Організаційний момент
Навряд чи є що-небудь більш важливе для знання,
для спокійного життя і для успіху будь – якої справи, ніж
уміння людини мислити.
Джон Локк
Вчитель. Доброго дня, шановні учасники нашої мандрівки! Сьогодні ми з вами група малакологів, вирушаємо з вами у цікаву, захоплюючу подорож країною «Малакологією». На нашому шляху сім цікавих станцій. Запрошуємо вас у дивовижний світ подорожі, де ви дізнаєтеся багато цікавого про молюски! Ця подорож проходитиме на висоті наукових знань зі швидкістю думки. Ви отримаєте корисну інформацію та практичні поради, користуючись якими, зможете використовувати свої знання у повсякденному житті.
ІІ. Актуалізація опорних знань
СТАНЦІЯ «ДІАГНОСТИЧНА»
Перевіримо, чи готовий екіпаж до подорожі.
Прийом «Тонкі і товсті запитання»
Тонкі запитання |
Товсті запитання |
Де поширені молюски? Яке позитивне значення черепашки для молюсків? Які органи дихання молюсків? Скільки сучасних видів молюсків відомо у світовій фауні? Як молюсків ще називають? Назвіть відділи тіла молюсків. Чим живляться молюски? Який тип розвитку у молюсків?
|
Чим можна пояснити велику чисельність типу Молюски порівняно з усіма групами червів? Чим можна пояснити, що деякі черевоногі прісних водойм дихають легенями? У чому, на ваш погляд, причини різноманітності молюсків? Чому головоногих молюсків називають приматами моря? Поясніть, які ознаки ускладнення будови молюсків у порівнянні з вивченими безхребетними тваринами? Завдяки чому черевоногі молюски можуть жити в різних середовищах, адже їх тіло має не досить складну організацію? |
Гра «Телефонний принцип»
За кодом літер, як на телефонному диску зашифровано поняття. Прочитайте їх та поясніть.
Код
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
9 |
0 |
А, Б, В |
Г,Д,Е |
Є,Ж,З |
И,І,Ї,Й |
К,Л,М |
Н,О,П |
Р,С,Т |
У,Ф,Х,Ц |
Ч,Ш,Щ |
Ю,Я,Ь |
6-4-7-5-1 (нирка)
5-1-6-7-4-0 (мантія)
6-2-9-4-6-5-1 (печінка)
7-1-2-8-5-1 (радула)
9-8-6-1-5-0-8-0 (щупальця)
3-0-1-7-1 (зябра)
5-1-5-1-5-6-5-6-2-4-0 (малакологія)
Вправа «Пропущене слово»
Молюски — це тип _________ тварин, який нараховує близько 130 тисяч видів. Більшість із них _________ тварини, але деякі з них перейшли до наземного способу життя. М’якуни — _______ тварини, що мають _______ симетрію тіла (за винятком черевоногих, в яких тіло ________). Тіло молюсків _________ , у більшості представників складається з голови, тулуба та _________. Тіло повністю або частково вкрите властивим лише цим тваринам утвором — шкірястою _________. Між мантією і тілом міститься ________ порожнина. На спинній частині тіла, як правило, є захисний утвір — _________, яка може бути суцільною у формі завитка, двостулковою або утвореною двома пластинками. Черепашка складається з ___________, зверху вкрита шаром рогоподібної речовини. У деяких видів молюсків черепашка заглиблена під шкірою або зовсім відсутня. Порожнина тіла _____________, тобто утворена залишками первинної порожнини та сильно редукованою вторинною порожниною.
https://learningapps.org/watch?v=ptmg3z6ot22
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності
Прийом розвитку критичного мислення «ЗаХіД»
Знаємо |
Хочемо знати |
Дізнаємось |
|
|
|
Учитель визначає, що відомо дітям з теми. Коли діти почнуть пропонувати свої ідеї, вчитель записує їх у перший стовпчик таблиці.
Далі вчителі просять учнів записати до робочої таблиці будь-які запитання, на які вони розраховують отримати відповідь під час вивчення теми.
Після цього вчителі разом з учнями визначають мету та завдання уроку та заповнюють третій стовпчик таблиці.
ІV. Повідомлення теми, мети, завдань уроку
V. Вивчення нового матеріалу
Станція «ЦІКАВИНОК»
Прийом «Здивуй»
Прийом «Міні-вікторина для ерудитів»
Станція «АНАТОМІЧНА»
Прийом «Біологічний практикум»
Учні разом з вчителем заповнюють таблицю «Порівняльна характеристика молюсків»
Ознака |
Черевоногі молюски |
Двостулкові молюски |
Головоногі молюски |
Відділи тіла |
Голова, тулуб, нога |
Тулуб, нога |
Голова, тулуб, щупальця |
Будова черепашки |
Суцільна, спірально закручена |
Має 2 стулки |
Внутрішня або відсутня |
Дихальна система |
Легені або зябра |
зябра |
зябра |
Живлення |
Рослиноїдні, всеїдні, хижаки |
фільтратори |
хижаки |
Травна система |
Рот (язик вкритий хітиновими зубцями), глотка, стравохід, шлунок, кишечник, анальний отвір. Є слинні залози |
Ввідний сифон, мантійна порожнина, рот, стравохід, шлунок, кишечник, анальний отвір (відкривається у мантійну порожнину), вивідний сифон. Слинні залози не розвинені |
Рот оточений роговими щелепами. Слина містить отруту. Є чорнильна залоза |
Кровоносна система |
Незамкнена, серце двокамерне |
Незамкнена, серце трикамерне |
Майже замкнена, серце трикамерне, є додаткові серця |
Статева система |
Гермафродити або роздільностатеві |
Роздільностатеві |
Роздільностатеві |
Розвиток |
Прямий, у морських - непрямий |
Непрямий |
Прямий |
Представники |
Ставковик, котушка, голий слизун, виноградний слимак, конус, мітра, рапана |
Беззубка, перлівниця, перлова скойка, дрейсена, мідія, морський гребінець, тридакна, устриця |
Восьминіг, каракатиця, кальмар, наутилус |
Станція «МАТЕМАТИЧНА»
Прийом «Творча лабораторія» (робота в групах)
Задача для 1 групи
Перлівниці належать до двостулкових молюсків. Ці тварини рухаються зі швидкістю 25 см/год. Визнач, скільки часу знадобиться перлівниці, щоб подолати відстань 5 км.
Задача для 2 групи
Мідії є активними фільтраторами. Вони очищують воду, живлячись одноклітинними організмами, зокрема водоростями та бактеріями. За температури 20℃ одна мідія може відфільтрувати 3,5 л води за годину. Визнач, скільки води відфільтрує одна мідія за місяць.
Задача для 3 групи
Щільність мідій близько 2 тис. особин на 1м2 дна моря. За оптимальної температури мідія фільтрує за 1 год до 5 л води. Скільки відфільтрують мідії за 4 год на площі 2 м2.
Станція «ПОШУКОВО-ДОСЛІДНИЦЬКА»
Прийом «Творча лабораторія» (робота в групах)
Завдання для 1 групи
Які молюски можуть підказати, як сконструювати план оптимальної будівлі школи, де всі приміщення вчителів та учнів були б мінімальними й економічними.
Завдання для 2 групи
Рапана – молюск із красивою черепашкою – є популярною в тих, хто відпочиває на узбережжі Чорного моря. Потрапила сюди лише в 1947 році, а наробила багато лиха для людини. Чим?
Завдання для 3 групи
Черепашки тропічних черевоногих дивовижні за формою і забарвленням. Яким чином могли використовуватися ці молюски?
Прийом «Відгадай загадку»
Мур мурований, склеп склепований,
А в тім склепу живий похований. (Слимак)
Слизький Мартин поліз під тин,
За ним доріжка мокра та слизька,
Прийде ропуха – стане тут сухо. (Слизун)
М’яка Оришка наставля ніжки,
По дну ходила, ногу втомила,
В спіраль згорнулась і в дім втягнулась. (Котушка)
Беззуба Парася в мантію вдяглася.
По дну повзе, свій дім везе.
В домі дві стінки і двері – щілинка. ( Беззубка)
Що це в морі за дива,
Що лиш ноги й голова? ( Восьминіг)
На дні морському у власнім домі
Коштовний камінь охороняє.
Сама й створила це цінне диво,
Яке так люблять забрати люди. ( Скойка)
Прийом «Проблемне завдання»
Ознайомтесь з інформацією. Зробіть висновок, яких тварин економічно вигідніше вирощувати.
Ознака |
Вирощування морських молюсків |
Вирощування великої рогатої худоби |
|
Невибагливі, витримують велику щільність |
Вибагливі, невисока щільність |
|
Не потребують підгодовування |
Обв’язкове щоденне триразове харчування |
|
10-60 т |
1 т |
|
У 3-5 разів менші, ніж при вирощуванні худоби |
У 3-5 разів більші, ніж при вирощуванні мідій |
|
Великі перспективи впровадження нових площ акваторії Чорного та Азовського морів |
Використання нових площ практично не можливе |
Прийом «Закінчити схему»
Станція «ВИНАХІДНИКІВ»
Розповідь вчителя
Сучасні молюски – це унікальні організми, винаходами яких широко користується людина. Природа – великий творець. Свої винаходи, які можна було б запатентувати, вона зробила дуже давно. (вручення патентів)
Патент № 1 – за винахід реактивного двигуна вручається головоногим молюскам. Найбільш досконалий у конструктивному плані мантійно – лійковий гідрореактивний двигун.
Патент № 2 – за винахід батискафу вручається наутилусу.
Наутилуси мешкають в черепашках, які всередині розділені перегородками. Якщо наутилус хоче спуститись на дно, він наповнює черепашку водою, яка важчає і молюск легко занурюється. Щоб піднятись на поверхню, наутилус нагнітає в свої гідростатичні “балони” газ, який витісняє воду, і черепашка спливає. Рідина і газ знаходяться в черепашці під тиском, тому перламутрова хатка не руйнується навіть на глибині 700 м, куди наутилуси іноді запливають. Все так відбувається, як в сучасному глибоководному човні – батискафі.
Патент № 3 - за винахід способу очистки води шляхом фільтрації вручається морським молюскам (мідіям, устрицям). Ці молюски накопичуюють в своєму організмі хімічні елементи викинутих в море відходів. Мідії допомагають вченим визначити концентрацію шкідливих речовин в морській воді та зони їх розповсюдження. Перетравлюючи різні органічні речовини, вони склеюють мінеральні частки в щільні грудочки та виштовхують назовні, ті осідають на дно.
VI. Узагальнення і систематизація знань
СТАНЦІЯ «ТРЕНУВАЛЬНА»
Вправа «Так чи ні»
Вправа «Розподіли на групи»
Розподіліть представників молюсків на групи (https://learningapps.org/watch?v=pj42kwfct22)
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Прийом «Кроссенс»
Розгадайте кроссенс та складіть за ним розповідь про цих тварин.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
VI. Підведення підсумків уроку. Рефлексія
Вчитель. Ось ми і дісталися фінішу нашої подорожі. Ми подолали всі перешкоди та відвідали всі станції нашого маршруту. Прийшов час підводити підсумки.
Інтерактивна вправа «Мікрофон»
Учням пропонується закінчити речення
Прийом «Знаємо – Хочемо знати – Дізнаємось»
Учні разом з вчителем аналізують таблицю “Знаємо – Хочемо знати – Дізнаємось», визначають, чи досягнуті поставлені на початку уроку цілі та завдання.
VII. Домашнє завдання