Урок – подорож На тему: «Вітаміни, їх роль в обміні речовин»

Про матеріал
розширити знання, здобуті раніше на уроках біології та повсякденному житті, про вітаміни як біологічно-активні речовини, їх різноманітність, поширення та роль в обміні речовин; ознайомити з хворобами, що спричиняються нестачею, відсутністю або надлишком вітамінів; виробити вміння і навички із збереження вітамінів у продуктах харчування; продовжити формування діалектико-матеріалістичного світогляду на основні матеріальності процесів живого, єдності теорії та практики , впливу навколишнього середовища на організм; естетичне та санітарно-гігієнічне виховання; розвивати біологічну мову , вміння виступати з повідомленнями ; робити висновки, аналізувати й систематизувати матеріал;формувати здорово - зберігаючі компетентності як основу соціально активної особистості.
Перегляд файлу

ПІДВОЛОЧИСЬКА СЕЛИЩНА РАДА

Навчально-виховний комплекс

«Іванівський загальноосвітній  навчальний заклад

І-ІІІ ступенів – дошкільний навчальний заклад»

Підволочиської селищної ради Тернопільської області

Вул.Шкільна,8 Тернопільська обл., Підволочиський р-н, с. Іванівка 47855 тел.(03543) 26-4-29, e-mail: ivanivska_shool@ukr.net Код ЄДРПОУ 40092118

 

 

 

 

 

 

Урок – подорож

На тему: «Вітаміни, їх роль в обміні речовин»

 

 

 

Підготувала вчитель біології

вищої категорії, старший вчитель

  НВК «Іванівський ЗНЗ

І-ІІІ ступенів - ДНЗ»

Беринда В. Я.

 

 

 

2018

Тема: Вітаміни, їх роль в обміні речовин.

Мета: розширити знання, здобуті раніше на уроках біології та повсякденному житті, про вітаміни як біологічно-активні речовини, їх різноманітність, поширення та роль в обміні речовин; ознайомити з хворобами, що спричиняються нестачею, відсутністю або надлишком вітамінів; виробити вміння і навички із збереження вітамінів у продуктах харчування; продовжити формування діалектико-матеріалістичного світогляду на основні матеріальності процесів живого, єдності теорії та практики , впливу навколишнього середовища  на організм; естетичне та санітарно-гігієнічне виховання; розвивати біологічну мову , вміння виступати з повідомленнями ; робити висновки, аналізувати  й систематизувати матеріал;формувати здорово - зберігаючі компетентності як основу соціально активної особистості.

Обладнання : таблиця  «Вміст вітамінів у продуктах харчування», фотографії, схеми.

Базові поняття: вітаміни, авітаміноз, гіповітамінози, провітаміни, коферменти.

Хід уроку

I . Організаційний момент

1.Привітання

2.Перевірка готовності до уроку

II. Оголошення теми і завдань уроку

Учитель: сьогодні на уроці ви познайомитесь з основними групами вітамінів, історією їх відкриття , вмістом їх у продуктах харчування , та значення вітамінів у збереженні здоров’я . Отже урок - подорож на тему : «Вітаміни» починаємо.

ІІІ. Актуалізація  опорних знань

Учитель:пригадайте , які асоціації й чому виникають у вас, коли ви чуєте термін «вітаміни»? Складіть  асоціативний кущ  «Вітаміни».

 

 

 

 

 

 

 

 

IV.Мотивація навчальної діяльності

Гра «Збери і поясни»

Розшифруйте вислів ,який належить древньогрецькому філософу Сократу. Розмістіть слова відповідно до цифр у порядку зростання .

3        13        1        6       4     8      5         12       9      11          2           10      7

не   жити    ми    щоб   для    а    того    щоб    їмо   того   живемо   для    їсти

Учитель: Поясніть , як ви розумієте цей вислів?

Чому вітаміни – життєво необхідні речовини?

V. Формування нових знань .

Випереджальне завдання (повідомлення учнів про історію відкриття вітамінів)

Інформаційний виступ учня.

  • Російський лікар Микола Іванович Лунін у 1881 році здійснив важливий для розвитку науки дослід. Для того, щоб визначити які речовини повинен отримати організм з їжею , він годував тварин справжніми чистими білками , жирами та вуглеводами , що були виділені з молока. Крім цієї штучно виготовленої їжі , він давав тваринам тільки воду та всі необхідні мінеральні солі. Через деякий час піддослідні тварини захворіли,поступово слабшали , ставали млявими і урешті решт загинули.
  • А другій групі піддослідним тваринам  давали водночас із такою  штучно виготовленою їжею молоко, вони залишилися здоровими .
  • На основі  цих дослідів Лунін  М.І. зробив висновок , що життя тварин можливе тоді , коли в їжі крім білків , жирів , вуглеводів , води й мінеральних солей, є ще якісь речовини , поки що не відомі науці.

Вчитель: Через деякий час лікар Ейкман , хімік Казимир Функ відкрили  таємницю життя .

Інформаційний виступ учня.

у 1890 році голландський лікар Eйкман приїхав на острів Ява , жителі якого хворіли на важку хворобу, яку називали «кайдани ніг» . Хвороба  починалася з ніг, потім розвивалися  судоми, з'являлися паралічі. Лікар  звернув увагу на те,що кури у курятнику, яких годували очищеним рисом, також хворіли. Кури, які ходили на волі,були здоровими. Ейкман дійшов висновку, що в їжу необхідно додавати висівки рису.

 Загадкове явище зацікавило хіміка Казимира Функу . У його лабораторії з'явилися клітки з голубами. Він готував їх виключно очищеним рисом. І через деякий час голуби захворіли.

Але тільки-но голубам вводили жовту кристалічну речовину, одержану з висівок, птахи одужували.

Цій жовтій кристалічній речовині він дав назву «вітамін», з’єднавши в одному слові латинське vita - "життя" та грецьке амін -  «належність до амінокислот».

 Ця назва збереглася до сьогодні, хоча Нітроген міститься не у всіх вітамінах. Віт - це група додаткових речовин їжі, що належить до різних за складом класів органічних сполук і не синтезуються в організмі людини. Надходять вітаміни в організм з їжeю переважно рослинного походження. У тканинах людини вони засвоюються, утворюючи більш складні речовини. Сьогодні відомо понад 20 вітамінів, що мають безпосереднє значення для здоров’я людини. Так зусиллями Луніна, Ейкмана та Функу була відкрита таємниця життя.

Учитель:  Вітаміни містяться майже у всіх продуктах,  крім рафінованих, консервованих та штучних напоях, цукерках та жувальних гумках. Частина їх синтезується в організмі, а інша надходить туди з їжею. Багато вітамінів в овочах.

Чим пояснюється важлива роль вітамінів в обміні речовин?

Вітаміни – регулятори обміну речовин

 

Більша частина вітамінів   Частина вітамінів    

 входять до складу    взаємодіють з гормонами,

 ферментів(коферменти)   активізуючи їх

За характером виконання специфічних функцій

 

Вітаміни – коферменти     Вітаміни - прогормони

(вітаміни групи В, К)     (А, Д)

 

Вітаміни – антиоксиданти

(С,Е, β - каротин)

Антиоксиданти – природні або синтетичні речовини, які уповільнюють чи припиняють окиснення сполук, переважно органічних. Нейтралізують активні молекули,вільні радикали, які або утворюються в організмі, або надходять іззовні.

До антиоксидантів відносять: лікопен (міститься в помідорах), флавін і флавоноїди (в овочах), таніни (чай , кава, какао), антоціани (надають червоного кольору ягодам).

Антиоксиданти знижують ризик виникнення серцево-судинних хвороб, захворювань нервової системи.

Застосовуються: у медицині, у харчовій промисловості для запобігання швидкому псуванню продуктів харчування, у косметології…

Вітаміни сприяють дії гормонів, а також підвищенню опірності організму до несприятливих впливів зовнішнього середовища: це інфекція, дія високої та низької температури, тощо. Вони необхідні для стимулювання росту, відновлення тканин і клітин після травм і операцій.

 На відміну від ферментів та гормонів, більшість вітамінів не утворюються в організмі людини. Головним джерелом їх є овочі, фрукти і ягоди. Нестача вітамінів в організмі викликає тяжкі розлади в обміні речовин і тяжкі захворювання – авітаміноз  (цинга, рахіт і затримання росту, крововиливи).

Нестача тих чи інших вітамінів в харчуванні людини викликає розвиток різних патологічних станів. Тому для попередження розвитку цих хвороб слід прагнути зробити наш раціон якомога більш різноманітним, включаючи в нього різні продукти як тваринного, так і рослинного походження. Такий підхід дозволить по можливості забезпечити максимальну різноманітність біологічно активних речовин в раціоні і попередити розвиток хвороб, викликаних нестачею вітамінів.

Авітаміноз та гіповітаміноз є серйозними відхиленнями у роботі організму. Дуже часто ми не помічаємо відсутність або значну нестачу вітамінів у власному організмі.

Надлишок вітамінів

Передозування вітамінними комплексами навіть більш небезпечне, ніж їх недолік. Вітаміни, так і лікарські препарати, при їх надмірних кількостях може відбутися інтоксикація організму, що призведе до незворотних негативних змін в організмі, навіть до важких захворювань. Уважно треба поставитися до симптомів передозування різними вітамінами.

Передозування вітамінами веде до гіпервітамінозу. 

(запис схеми на дошці)

Хвороби

(за ступенем насичення організму вітамінами)


 


Авітаміноз Поліавітаміноз  Гіповітаміноз Гіпервітаміноз

 

Коли хімічні формули вітамінів були невідомі , їх позначали літерами латинської абетки . Перші два вітаміни назвали А і В.Потім з’явилися  інші вітаміни А, В, С, Д, Е, К, Р, РР, Н- цей ряд називають абеткою життя.

 

 

Сьогодні відкрито вже близько 50 вітамінів , їх поділяють на дві групи: 

          розчинні у воді                                                          розчинні в жирах

                B,C,P.                                                                           Д, Е, К, А

Вчитель : Отже настав час розповісти про вітаміни. Учні підготували презентації про вітаміни групи С, А, В, В2, В12,  Д, К, Е

Розповідь учнів з демонстрацією слайдів презентації

Учитель: Я запрошую аптекаря і надаю йому слово.

 Аптекар: Сьогодні навіть за високої дисципліни харчування і способу життя практично неможливо приймати з їжею важливі вітаміни в достатній для нашого організму кількості. При цьому так просто забезпечити організм необхідними вітамінами – «Гермес Мультивіт» доповнює щодня життєво важливі вітаміни, попереджає виснаження організму, підтримує бадьорість.

 Від холоду вас захистить «Гермес Цевітт» з вітаміном С. Лише з однією шипучою таблеткою ви одержуєте ту саму кількість вітаміну С,  що міститься у 17 апельсинах.

 Мультивітамінні цукерки.

 У наш час все більше людей повертається до природних засобів лікування в сучасній формі ,  щоб відновити баланс в організмі. Мультивітамінні цукерки попереджають авітаміноз і підтримують організм під час росту.

 Що робити в разі застуди?

 Цукерки з екстрактом шавлії та вітаміном С- ефективний засіб для лікування застуди й кашлю, сприяє виділенню мокроти, дезінфікує носоглотку. Драже «Дуoвіт» рекомендоване у випадках, коли є потреба в додатковій кількості вітамінів і мінералів. Умовами для прийому «Дуoвіту» є:

- підвищена фізична активність

- недостатнє засвoєння харчових продуктів

- нерегулярне й однобічне харчування;

- дефіцит свіжої риби й овочів.

 «Джунглі» - жувальні таблетки у вигляді фігурок тропічних тварин.

Новий комплексний препарат "Вітрум"- посилює дію імунної системи, знижує вплив стресів ,ризик виникнення онкологічних хвороб, допомагає позбутися різноманітних видів алергії, важких металів та інших токсичних речовин.

Особливо уважно треба поставитися до придбання вітамінних препаратів в незнайомих аптекарських пунктах, адже зараз зустрічається безліч підробок, які, щонайменше, не принесуть користі, але й можуть завдати шкоди.

І вживати штучні вітамінні комплекси тільки за порадою лікаря.

 

VІ. Узагальнення:

Диктант

1.Сполуки ,які  впливають на процеси обміну речовин і перетворення енергії в організмах живих істот  як називаються?(біоактивними речовинами)

2.Хто відкрив вітаміни?(Лунін)

3.Якщо в організмі тривалий час  не вистачає  певних вітамінів , то яке розвивається захворювання?(гіповітаміноз)

4.Якими літерами позначаються вітаміни?(латинського алфавіту)

5.Якщо в організмі повністю відсутні вітаміни , таке захворювання називається?(авітаміноз)

6.У разі нестачі в організмі вітаміну А, порушується ?(гострота зору)

7.Надлишок в організмі вітамінів призводить  до  захворювання?(гіпервітамінозу)

8.Хто вперше запропонував термін «вітамін»?(Казимир Функ)

9.До яких органічних сполук відносяться вітаміни ?(низькомолекулярні)

10.Скільки вітамінів нині відомо?(50)

11. Який вітамін укріпляє скелет,  запобігає рахіту і покращує імунітет? (Д)

12. На які групи поділяються вітаміни? (водорозчинні, жиророзчинні)
 

 

У зошитах запишемо:Значення вітамінів.(робота з підручником )

Поміркуйте: Чому молоко корів , які пасуться на пасовиську , багатше на вітамін Д,  ніж молоко корів у корівнику?

VІІ.Оцінювання.

VIІІ. Домашнє завдання.

  1. Опрацювати   параграф  підручника.
  2. Підготувати повідомлення:
  • Як зберегти вітаміни у продуктах харчування?
  • Які вітаміни потрібні людям різних сфер діяльності?

 

 

1

 

docx
Додано
1 березня
Переглядів
304
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку