Українська література
9 клас
Урок 2
Тема. Подорож у світ «Енеїди» І.П.Котляревського.
Мета:
-
учити учнів творчо сприймати класичну літературу, робити ідейно-художній аналіз, відтворювати власні думки і почуття, навіяні «вогником» українського слова І.П.Котляревського, знати
особливості будови твору;
-
розвивати відчуття образного слова, спостережливість;
-
виховувати почуття гордості за «великого сина великого народу».
Тип уроку: урок-подорож.
Обладнання: літературний плакат, презентація (11 слайдів), публікації, підручник, «бонуси», малюнки до твору.
Хід уроку
І Організація учнів до уроку
Привітання, перевірка готовності.
ІІ Актуалізація опорних знань
-
Бесіда.
-
До творчості якого письменника на минулому уроці ми з вами намагалися доторкнутися розумом і серцем? Слайд 1 (портрет)
-
Яке враження на вас справила ця талановита людина?
-
Робота учнів над публікацією «Великий син великого народу», створеною вдома мікрогрупою.
-
Що нового ви дізналися про І.П.Котляревського,розглянувши публікацію.
-
Перевірка творчого завдання (сенкенів про І.П.Котляревського).
Зразок:
І.Котляревський
Талановитий, гуманний.
Вивчав, творив, захоплювався.
«Енеїдою» своєю на весь світ прославився.
Новатор.
-
Слово вчителя.
-
На урок сьогодні я запросила науковців – біографа та міфолога.
Першим з вами хоче поспілкуватися біограф. Йому слово.
- Я б хотів у вас запитати, чому І.П.Котляревський вважається
зачинателем нової української літератури? Слайд 1 (фраза).
- Чим знаменний для І.Котляревського 1794 рік?
- Слайд 2 Так Котляревський у щасливий час
Вкраїнським словом розпочав співати,
І спів той виглядав на жарт не раз.
Та був у нім завдаток сил багатий,
І огник, ним засвічений, не згас,
А розгорівсь, щоб всіх нас зігрівати. Слайд 3
- Як довго працював письменник над поемою?
- Як пов’язаний 1842 рік з іменем І.Котляревського?
5. Слово вчителя.
- Твори І.П.Котляревського – великі художні скарби, а його «Енеїда»
прекрасна й безсмертна перлина нашої літератури.
ІІІ Цілевизначення і планування
-
Слово вчителя. Слайд 4 (тема)
-
Сьогодні в нас урок-подорож у світ цікавої «казки» з багатьма пригодами, з війною, з бабою Ягою і потойбічним світом, з бенкетами і сварками.
-
Робота в зошитах (запис теми уроку).
-
Слово вчителя. Слайд 5 (цілі)
-
У ході уроку ви повинні засвоїти особливості жанру твору, його будову, знати наявні образи-персонажі.
-
Працюючи над текстом, учитимемось висловлювати власне ставлення до прочитаного, давати оцінку вчинкам, з’ясовувати особливості будови твору.
-
Бесіда міфолога з класом.
-
До вас запитання має міфолог. (Учень стає перед класом, учитель сідає на його місце)
- Як ви розумієте назву поеми?
- А хто з вас прочитав цей твір?
- Молодці! Як звали батька Енея?
- А матір?
- Що ви знаєте про цю богиню з грецької міфології? Слайд 4
( Учитель піднімає руку й доповнює: «Венера – первісно римська богиня садів, її ім’я вживалося як синонім плодів. З поширенням переказу про Енея була ототожнена з його матір’ю Афродітою і стала не лише богинею вроди й кохання, а й покровителькою римлян. Зверніть увагу на дошку. Слайд 5 Ця богиня перед вами.»). (Учень сідає на своє місце).
-
Бесіда.
-
На минулому уроці ми з’ясували жанр твору і визначили, що це поема, але яка?
-
Чому травестійна?
-
Чому бурлескна?
ІІІ Опрацювання навчального матеріалу
-
Робота з підручником.
-
З’ясуємо особливості будови поеми. Відкрийте підручник на сторінці 118. (Учитель починає читати від слів: «Основою сюжету є знищення греками Трої і мандрівка Енея з троянською ватагою до Карфагена (частина 1).» Ділі учні читають мовчки.
-
Тож зі скількох частин складається твір?
-
Слово вчителя. Слайд 6
-
А зараз вирушаємо в мандрівку з Енеєм, побачимо, з ким він зустрічався на своєму шляху, які пригоди з ним трапилися, адже (вчитель читає напам’ять):
Еней був парубок моторний
І хлопець хоть куди козак,
Удавсь на всеє зле проворний,
Завзятійший од всіх бурлак.
-
Гра з м’ячем «П’ять «чому?». Сайд 7
-
Нагадую, що встають усі, хто знає відповідь на запитання.
-
Чому Еней “п’ятами з Трої накивав” ?
-
Чому Юнона, побачивши Енея на морі, взяла хліб-сіль і помчала до Еола ?
-
Чому Еней звернувся до Нептуна, з яким проханням ?
-
Чому Еней опинився в карфагенської цариці?
-
… (Питання вчителю від учнів).
-
Бесіда з класом.
-
Працюємо з текстом. Як жилося троянцям у Дідони, чим вони займалися цілих два роки?
-
Кого з вас схвилював образ Дідони? Чому?
-
Отже, перша зустріч з героями твору відбулася. Яке враження на вас справив Еней?
-
А що можна сказати про богів?
-
Робота в групах. Складання сенкену.
-
Об’єдналися в групи. На основі почутого про Енея складіть сенкен.
-
Робота в зошитах.
-
Запишіть складений сенкен у зошит.
-
Перевірка групової роботи.
-
Поділіться своїми творчими здобутками.
Зразок:
Еней
Проворний, завзятий.
Зібрав, командував, розгулявся.
У царицю карфагенську закохався.
Гультіпака.
-
Бесіда. Слайд 8
-
«Енеїду» часто називають енциклопедією народознавства. Як ви думаєте, чому?
Слайд 9
-
Добре Енею було в Дідони. Але він рушає далі в мандрівку. Чому?
-
Де він зупинився зі своєю ватагою? Що на них чекало?
ІV Рефлексивно – оцінювальний етап уроку.
-
Слайд 10 Працюючи над «Енеїдою», я впевнена, кожен із вас щось відчував, чомусь дивувався, про щось думав, а, можливо, не розумів. Висловіть свої думки, продовжіть одне з запропонованих речень.
відчував …
Я дивувався …
думав …
не розумів …
-
За роботу на уроці я вас оцінила так… (оцінки, бонус)
-
«Великим сином великого народу» називають І.П.Котляревського. Слайд 11 А його невмируща поезія, горде і ніжне слово весняним сонячним промінням зігріває людей, духовно збагачує нові й нові покоління. У наш час це слово ввійшло дорогоцінним вкладом в українську літературу, стало могутнім джерелом розвитку народу. Читайте І.П.Котляревського і ви відкриєте для себе світ української культурної спадщини.
V Домашнє завдання.
Підручник: стор. 117-121 (засвоїти); перечитати 4-6 частини «Енеїди».
Індивідуальні завдання групам:
-
Група істориків: опрацювавши додаткову літературу, висвітлити обставини суспільного життя на Україні у ХYІІІ ст.
-
Читці: дібрати найяскравіші для характеристики персонажів уривки з тексту і виразно прочитати їх.
-
Психологи: пояснити переживання героїв твору, розкрити мотиви їхньої поведінки в різних ситуаціях.
-
Літературні критики: дати ідейно-художню й морально-естетичну оцінку поеми.