Урок "Подорож у світ «Енеїди» І.П.Котляревського"

Про матеріал
Конспект уроку з української літератури: "Подорож у світ «Енеїди» І.П.Котляревського"
Перегляд файлу

Українська література                             

9 клас

Урок 2

 

Тема. Подорож у світ «Енеїди» І.П.Котляревського.

Мета:

  • учити учнів творчо сприймати класичну літературу, робити ідейно-художній аналіз, відтворювати власні думки і почуття, навіяні «вогником» українського слова І.П.Котляревського, знати

                особливості будови твору;

  • розвивати відчуття образного слова, спостережливість;
  • виховувати почуття гордості за «великого сина великого народу».

Тип уроку: урок-подорож.

Обладнання: літературний плакат, презентація (11 слайдів), публікації, підручник, «бонуси», малюнки до твору.

 

                                            Хід уроку

І  Організація учнів до уроку

   Привітання, перевірка готовності.

ІІ  Актуалізація опорних знань

  1. Бесіда.
  • До творчості якого письменника на минулому уроці ми з вами намагалися доторкнутися розумом і серцем?  Слайд 1 (портрет)
  • Яке враження на вас справила ця талановита людина?
  1. Робота учнів над публікацією «Великий син великого народу», створеною вдома мікрогрупою.
  • Що нового ви дізналися про І.П.Котляревського,розглянувши публікацію.
  1. Перевірка творчого завдання (сенкенів про І.П.Котляревського).

Зразок:             

І.Котляревський

Талановитий, гуманний.

Вивчав, творив, захоплювався.

«Енеїдою» своєю на весь світ прославився.

Новатор.

  1. Слово вчителя.
  • На урок сьогодні я запросила науковців – біографа та міфолога.

     Першим з вами хоче поспілкуватися біограф. Йому слово.

      -   Я б хотів у вас запитати, чому І.П.Котляревський вважається

          зачинателем нової української літератури?  Слайд 1 (фраза).

      -  Чим знаменний для І.Котляревського 1794 рік?

  -  Слайд 2   Так Котляревський у щасливий час

                       Вкраїнським словом розпочав співати,

                       І спів той виглядав на жарт не раз.

                       Та був у нім завдаток сил багатий,

                       І огник, ним засвічений, не згас,

                       А розгорівсь, щоб всіх нас зігрівати. Слайд 3

      -  Як довго працював письменник над поемою?

      -  Як пов’язаний 1842 рік з іменем І.Котляревського?

   5. Слово вчителя.

           -    Твори І.П.Котляревського – великі художні скарби, а його «Енеїда» 

                прекрасна й безсмертна перлина нашої літератури.

ІІІ  Цілевизначення і планування

  1. Слово вчителя.  Слайд 4 (тема)
  • Сьогодні в нас урок-подорож у світ цікавої «казки» з багатьма пригодами, з війною, з   бабою Ягою і потойбічним світом, з бенкетами і сварками.
  1. Робота в зошитах (запис теми уроку).
  2. Слово вчителя.  Слайд 5 (цілі)
  • У ході уроку ви повинні засвоїти особливості жанру твору, його будову, знати наявні образи-персонажі.
  • Працюючи над текстом, учитимемось висловлювати власне ставлення до прочитаного, давати оцінку вчинкам, з’ясовувати особливості будови твору.
  1. Бесіда міфолога з класом.
  • До вас запитання має міфолог. (Учень стає перед класом, учитель сідає на його місце)

  -   Як ви розумієте назву поеми?

             -   А хто з вас прочитав цей твір?

             -   Молодці! Як звали батька Енея?

             -  А матір?

             -  Що ви знаєте про цю богиню з грецької міфології? Слайд 4

                ( Учитель піднімає руку й доповнює: «Венера – первісно римська богиня садів, її ім’я вживалося як синонім плодів. З поширенням переказу про Енея була ототожнена з його матір’ю Афродітою і стала не лише богинею вроди й кохання, а й покровителькою римлян. Зверніть увагу на дошку. Слайд 5 Ця богиня перед вами.»). (Учень сідає на своє місце).

  1. Бесіда.
  • На минулому уроці ми з’ясували жанр твору і визначили, що це поема, але яка?
  • Чому травестійна?
  • Чому бурлескна?

ІІІ  Опрацювання навчального матеріалу

  1. Робота з підручником.
  • З’ясуємо особливості будови поеми. Відкрийте підручник на сторінці 118. (Учитель починає читати від слів: «Основою сюжету є знищення греками Трої і мандрівка Енея з троянською ватагою  до Карфагена (частина 1).»  Ділі учні читають мовчки.
  • Тож зі скількох частин складається твір?
  1. Слово вчителя.  Слайд 6
  • А зараз вирушаємо в мандрівку з Енеєм, побачимо, з ким він зустрічався на своєму шляху, які пригоди з ним трапилися, адже (вчитель читає напам’ять):

                                         Еней був парубок моторний

                                         І хлопець хоть куди козак,

                                         Удавсь на всеє зле проворний,

                                         Завзятійший од всіх бурлак.

  1. Гра з м’ячем «П’ять «чому?». Сайд 7
  • Нагадую, що встають усі, хто знає відповідь на запитання.
  • Чому Еней “п’ятами з Трої накивав” ?
  • Чому Юнона, побачивши Енея на морі, взяла хліб-сіль і помчала до Еола ?
  • Чому Еней звернувся до Нептуна, з яким проханням ?
  • Чому Еней опинився в карфагенської  цариці?
  • … (Питання вчителю від учнів).
  1. Бесіда з класом.
  • Працюємо з текстом. Як жилося троянцям у Дідони, чим вони займалися цілих два роки?
  • Кого з вас схвилював образ Дідони? Чому?
  • Отже, перша зустріч з героями твору відбулася. Яке враження на вас справив Еней?
  • А що можна сказати про богів?
  1. Робота в групах. Складання сенкену.
  • Об’єдналися в групи. На основі почутого про Енея складіть сенкен.
  1. Робота в зошитах.
  • Запишіть складений сенкен у зошит.
  1. Перевірка групової роботи.
  • Поділіться своїми творчими здобутками.

Зразок:

Еней

Проворний, завзятий.

Зібрав, командував, розгулявся.

У царицю карфагенську закохався.

Гультіпака.

  1. Бесіда. Слайд 8
  • «Енеїду» часто називають енциклопедією народознавства. Як ви думаєте, чому?

Слайд 9

  • Добре Енею було в Дідони. Але він рушає далі в мандрівку. Чому?
  • Де він зупинився зі своєю ватагою? Що на них чекало?

ІV Рефлексивно – оцінювальний етап уроку.

  • Слайд 10 Працюючи над «Енеїдою», я впевнена, кожен із вас щось відчував, чомусь дивувався, про щось думав, а, можливо, не розумів. Висловіть свої думки, продовжіть одне з запропонованих речень.

 

 

                                                                 відчував …

                                     Я                        дивувався …

                                                                думав …

                                                                не розумів …

 

  • За роботу на уроці я вас оцінила так… (оцінки, бонус)
  •  «Великим сином великого народу» називають І.П.Котляревського. Слайд 11 А його невмируща поезія, горде і ніжне слово весняним сонячним промінням зігріває людей, духовно збагачує нові й нові покоління. У наш час це слово ввійшло дорогоцінним вкладом в українську літературу, стало могутнім джерелом розвитку народу. Читайте І.П.Котляревського і  ви відкриєте для себе світ української культурної спадщини.

 V  Домашнє завдання.

        Підручник: стор. 117-121 (засвоїти); перечитати 4-6 частини «Енеїди».

       Індивідуальні завдання групам:

  1. Група істориків: опрацювавши додаткову літературу, висвітлити обставини суспільного життя на Україні у ХYІІІ ст.
  2. Читці: дібрати найяскравіші для характеристики персонажів уривки з тексту і виразно прочитати їх.
  3. Психологи: пояснити переживання героїв твору, розкрити мотиви їхньої поведінки в різних ситуаціях.
  4. Літературні критики: дати ідейно-художню й морально-естетичну оцінку поеми.

 

 

doc
Додано
6 листопада 2022
Переглядів
610
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку