Тема: Вправи і задачі на засвоєння таблиці множення числа 7. Обчислення виразів на дії різного ступеня
Тип уроку: урок формування вмінь і навичок
Форма проведення: урок-подорож
Мета: актуалізувати знання учнів таблиці множення числа 7; вправляти у застосуванні випадків табличного множення числа 7 до обчислення виразів; закріпити вміння аналізувати текстові задачі, складати задачі за виразом; удосконалювати обчислювальні навички; формувати вміння виділяти ланки ламаної та визначати її довжину; вміння визначати істинність або хибність математичних тверджень; вміння співвідносити величини між собою; вміння аналітично мислити, обґрунтовувати свій вибір; удосконалювати математичне мовлення. Виховувати патріотичні почуття та інтерес до історичної спадщини свого народу.
Хід уроку:
І Ввідно-мотиваційний етап
1. Організаційний момент.
Всі сідайте тихо, діти.
Домовляймось - не шуміти,
Руку гарно піднімати,
Чітко, влад відповідати,
А знання мерщій хапати,
Щоб не було нам мороки –
Всі готові до уроку?
Тож гаразд, часу не гаєм
І в дорогу вирушаєм..
- Але перед дорогою нам слід закінчити домашні справи.
2. Перевірка домашнього завдання
- Яке із записаних чисел не є відповідями до прикладів?
- Який вираз є правильним розв’язанням задачі?
- Як потрібно змінити умову задачі, щоб вона розв’язувалася такими виразами? (дівчатка і хлопчики).
Перевірка.
3. Повідомлення теми, мотивація
- Таблицю множення якого числа ми почали вивчати на минулому уроці?
- Яку характеристику можна дати числу 7?
- Де, крім уроків математики, ми ще зустрічаємося з цим числом?
(Прислів’я, приказки, казки:
«Сім разів відміряй, один раз відріж», «Семеро одного не чекають», «Сім бід — один одвіт», «Сім п’ятниць на тиждень»; «Вовк та семеро козенят», «Білосніжка і семеро гномів», «Про сімох братів гайворонів та їхню сестру», «Семиліточка»)
- А ще є сім чудес світу.
- А ось куди ми вирушимо у подорож, ви дізнаєтеся, обчисливши вирази.
32 – 3 * 7 |
4 * 7 + 28 |
5 * 7 – 8 |
7 * 7 – 24 |
6 * 7 – 34 |
9 * 7 + 17 |
18 + 2 * 7 |
К |
Н |
А |
Р |
У |
А |
Ї |
Ключ: Розташувати результати виразів в порядку зростання:
У- 8, к – 11, р – 25, а – 27, ї – 32, н – 56, а – 80.
(Україна).
Карта на дошці.
- І у нас в Україні є свої чудеса. Їх теж сім. І сьогодні ми вирушимо у подорож цими славетними місцями.
- А яким видом транспорту ми подорожуватимемо, дізнаєтеся, відгадавши загадку:
Пасажирський чи товарний
Металевий він і гарний.
Все ховає у вагонах
І стає лиш на перонах (потяг)
(Потяг вивісити).
- А подорожувати ми будемо в 7 вагоні, і щоб туди попасти, потрібно скласти вирази, розв’язком яких є число 7.
(Приклади учнів).
ІІ Операційно-пізнавальний етап
1. Каліграфічна хвилинка.
- Перша зупинка - Херсонес Таврійський.
Слайд.
- Допомагати дізнаватися цікаві факти про чудеса України нам будуть краєзнавці - дослідники, що вивчає історію, мистецтво, пам'ятки архітектури рідного краю.
(Повідомлення учня).
Херсонес – (у перекладі з грецької «півострів») е місто і одночасно держава, розташоване в південно-західній частині Криму. Херсонес Таврійський включений до списку світової спадщини.
Доповнення:
Дослідження руїн колишнього Херсонесу розпочато з 1827 р.
- Тут буде зупинка «Каліграфічна».
- З яких елементів складається цифра 7? (Показ написання).
- Напишіть цифру 7, тепер допишіть справа ще одні сімку. Яке число отримали? (77).
- Як змінилося число? (збільшилося на 7 десятків). Запишіть його, будь ласка.
- Допишіть справа ще одну цифру 7. Хто може сказати, яке число утворилося? (777). Запишіть.
2. Математичний диктант
- Наступна зупинка - Хортиця.
- Історичну довідку про це чудо України підготував краєзнавець ________. (Повідомлення)
Хортиця – найбільший острів на Дніпрі, розташований біля міста Запоріжжя. На острові була створена Запорізька Січ, яка стала захисною фортецею від ворогів.
Доповнення:
У 1736 році на Хортиці була заснована Запорозька верф – місце, де будують кораблі.
Слайди.
- Скільки вушок в зайченят?
- Скільки лапок в цуценят?
- Скільки хвостиків в курчат?
- Скільки ріжок в крокодилів?
- Скільки лапок у цих звірів?
- Скільки крил у цих пінгвінів?
- Хто на диктанті не дрімав, все правильно порахував?
Слайди, взаємоперевірка.
- Хто не припустився жодної помилки, поставте на полях 2 бали, хто правильно виконав 4 приклади, поставте 1 бал, хто вірно обчислив менше 4 прикладів – 0 балів.
3. Усний рахунок
- Наступна зупинка – Софіївка.
- Краєзнавець ___________ дасть нам короткі відомості про це місце. (Повідомлення)
Націона́льний парк «Софі́ївка» — парк, в якому росте понад 2000 видів дерев і кущів.
Доповнення:
Парк «Софіївка» засновано у 1796 році власником міста Умані, Станіславом Потоцьким на честь дружини Софії.
а) знайди «зайве» число
- 11, 21, 101, 53, 71, 91;
- 24, 46, 8, 12, 57, 98.
- Аргументуйте свій вибір. (по 1 балу)
б) встановити закономірність
7 14 21 …
- Доведіть свою думку. (1 бал)
32 |
6*6 |
7*5 |
8*4 |
7 |
3*3 |
24:6 |
1*7 |
42 |
9*5 |
6*7 |
3*9 |
9 |
18:2 |
42:6 |
2*7 |
20 |
3*7 |
4*5 |
3*6 |
36 |
6*5 |
5*7 |
9*4 |
21 |
5*4 |
8*3 |
3*7 |
в) естафета «Вибери приклад» (по рядах)
16 |
4*5 |
8*2 |
3*7 |
5 |
16:4 |
2*3 |
30:6 |
28 |
4*7 |
8*3 |
2*9 |
6 |
1*7 |
36:6 |
20:5 |
14 |
3*5 |
4*3 |
2*7 |
27 |
8*3 |
3*9 |
6*4 |
35 |
5*5 |
9*4 |
5*7 |
15 |
3*4 |
2*7 |
5*3 |
8 |
4*2 |
24:6 |
35:5 |
45 |
7*6 |
7*7 |
5*9 |
24 |
4*7 |
5*5 |
6*4 |
4 |
16:4 |
21:3 |
30:6 |
18 |
8*2 |
3*6 |
2*7 |
25 |
3*7 |
5*5 |
3*8 |
(Постери на дошці).
- Хто правильно виконав завдання, поставте на полях 1 бал.
4. Робота з підручником.
- Наступна зупинка – Хотинська фортеця.
- Надамо слово краєзнавцю - _________.
(Повідомлення учня).
Це фортеця розташована у місті Хотині на Дністрі. Сьогодні на території фортеці розташований Державний історичний музей «Хотинська фортеця».
Доповнення:
У Хотинській фортеці у 17 столітті козацькі війська під проводом Петра Сагайдачного зупинили захоплення України турецьким військом.
- Книжка вчить чудес без ліку,
Мудрим – наймиліша.
Тож відкриємо її
І попрацюємо скоріше.
- Відкрийте, будь ласка, 122 ст. Попрацюємо самостійно над № 810 – 1, 2 приклади.
Перевірка.
- Ті, хто обчислив вирази без помилок, закінчують працювати з цим номером, а ті, хто припустився помилки, виконують приклади з № 812.
Перевірка (слабшим (№ 812) – читаю вираз – учні знаходять і відповідають (1 бал), сильніші – правильно читають самі (2 бали).
5. Фізкультхвилинка.
- Час настав для відпочинку ,
Проведем фізкультхвилинку.
6. Робота над задачею.
- Продовжуємо нашу мандрівку. Наступна зупинка – Національний історико-архітектурний заповідник «Кам’янець».
- Слово нашому краєзнавцю _____.
(Повідомлення учня)
Це місто на березі річки Смотрич. Його створили майстри різних країн Європи. До складу фортеці входять одинадцять башт.
Доповнення:
Перша в історії згадкау про Кам'янецький замок датована 7 січня 1374 року.
- Попрацюємо над задачею № 811.
- Прочитайте її. Що відомо? Що потрібно знайти?
- До дошки піде ____. Разом запишемо короткий запис. (Учневі біля дошки – 1 бал).
В альб. – на 3 ст. по 7 м.
? м.
В п. – 18 м.
- Хто може розв’язати задачу, працює самостійно, всі інші – разом з нами.
(Розв’язування по діях)
- Який вираз, на вашу думку, є розв’язком задачі. Чому?
3 * 7 + 18 18 + 3 * 7
18 + 7 * 3 7 * 3 + 18
- Чи є ще вираз, що може бути розв’язком цієї задачі? Чому? (Переставний закон додавання)
7. Робота з геометричним матеріалом.
- Наша подорож триває. І зараз ми опинилися ще в одному чудесному місці - Софіївському соборі, що у Києві.
- Історична довідка – від краєзнавця - ___________.
(Повідомлення учня).
Собор святої Софії або Софійський собор – собор в центрі Києва, Одна з найголовніших християнських святинь Східної Європи.
Доповнення:
У «Повісті минулих літ» заснування Софійського собору значиться під 1037 роком.
відстань |
секунда |
кут |
7 * а + 43 |
геометрична фігура |
вираз |
одиниці вимірювання |
величина |
об’єм |
кілограм |
91 – 7 * 7 |
точка |
Перевірка груп (на постерах) (1 бал)
8. Бесіда.
- Якою геометричною фігурою можна показати наш маршрут на карті? (ламана)
Слайд.
- Скільки ланок ми отримали? (5). А скільки чудес України вже відвідали? (6). Чому ж ланок 5? (бо вона незамкнена).
(Слайд – ламана).
- Як знайти довжину ламаної? (додати довжини всіх ланок)
- Яка довжина нашого маршруту? (17 см).
- Що означає цифра 7 в числі 17? А в числі 71?
- Переведемо в іншу величину (1 дм 7 см)
- Накресліть ламану, яка складається з 5 ланок, і довжина якої 17 см.
- Яка довжина ланок ламаної у тебе?
(1 бал)
9. Бесіда (продовження)
- Ми з вами відвідали 6 чудес України. А їх же є 7.
- Як ви вважаєте, чи закінчилася наша подорож? (ні)
- Скажіть, будь ласка, чи є потреба нам мандрувати далі? (так)
- В якому випадку я можу стверджувати, що далі мандрувати вже не потрібно? (При умові, що 7 чудо України знаходить теж у місті Києві).
- На потяг нам сідати більше не потрібно. Ми знаходимося на кінцевій зупинці нашої мандрівки – у Києво – Печерській лаврі.
- Слово надається краєзнавцю - ____.
(Повідомлення учня).
Успе́нська Ки́єво-Пече́рська ла́вра — одна з найбільших православних святинь України.
Разом із Софійським собором внесена до переліку Світової спадщини.
Доповнення:
Головна дзвінниця лаври побудована у 1731—1744 рр. Аби піднятися на її верхівку, необхідно подолати 374 сходинки.
ІІІ Корекційно-оцінювальний етап
Підсумок уроку.
- Підведемо підсумок нашої мандрівки. А зробимо це через визначення істинності чи хибності тверджень.
- Доберіть синонім до слова «істинне»; «хибне».
- Що можна сказати про слова «істинне» і «хибне» (протилежні за значенням, антоніми)
«Україна має 7 чудес» (так)
«Чверть години дорівнює 15 хвилин» (так)
«1 хвилина – це 70 секунд» (ні)
«Добуток чисел 7 і 7 означає 7 додати 7» (ні)
«Якщо суму чисел 6 і 2 збільшити у 7 разів, буде 56» (так)
«7 кг пір’я легше, ніж 7 кг заліза» (ні)
«На одній нозі гуска важить 7 кг, на двох – 14» (ні).
(Якщо «ні» - аргументація).
(1 бал)
- То як же 7 чудес України пов’язані з числом 7?
(Пригадування фіксованих записів).
- Любі краєзнавці, додайте собі ще по 1 балу за ваші повідомлення.
- А тепер підрахуйте, хто з вас купив найдорожчий квиток на потяг?
- Це і є ваша оцінка за урок.
- Ті учні, у кого найдорожчі квитки, отримують додому картку, а всі інші виконають завдання на сторінці 123, № 814, 815. Задача схожа на ту, яку ми розв’язували на уроці, а за даними таблиці ви самостійно складете вирази і їх обчислите.
- Всі сьогодні працювали,
Чудесами мандрували,
І на 7 таблицю знаєм,
Тепер гаву не спіймаєм.
Й гостям зичимо ми щиро
Всім здоров’я, щастя й миру!