КЗ «НВО-ліцей НІТ»
м. Кам’янське
Дніпропетровської області
Підготувала:
вчитель початкової школи
Єфімова Аліна Юріївна
Тема: «Омріяна подорож Україною»
Мета: Закріпити й поглибити знання учнів про свою державу – Україну, про історичні та культурні пам’ятки України її мальовничі куточки природи.
Розвивати пам'ять дітей, увагу, вміння грамотно висловлювати свої думки.
Виховувати любов до рідного краю, дбайливе ставлення до скарбів України, почуття патріотизму, людяності.
Обладнання: комп’ютерна презентація, роздатковий матеріал для групової та парної роботи, карта України.
Тип уроку: урок-подорож
Хід уроку
Слайд 1
I. Організація класу до уроку
1. Привітання. Створення емоційного настрою уроку.
Всі готові до уроку,
Починаємо роботу.
- Перед уроком давайте побажаємо один одному щось приємне. (Слайд 2)
Вчитель. Я всміхаюсь сонечку.
Діти. Здраствуй, золоте!
Вчитель. Я всміхаюсь квіточці.
Діти. Хай вона росте!
Вчитель. Я всміхаюсь дощику.
Діти. Лийся, мов з відра!
Вчитель. Гостям усміхаємось.
Діти. Зичим їм добра!
- То ж поверніться один до одного й обміняйтесь посмішками.
- Сьогодні до нас завітало багато гостей. Привітайтеся з ними, пошліть і їм свої посмішки. Сідайте.
2. Вправа «Мікрофон» (Слайд 3)
- Щоб наш урок пройшов весело, цікаво, якими ви бажаєте бути на уроці?
( Активними, уважними, розумними, кмітливими, організованими, старанними, спостережливими.)
- Буду рада бачити вас такими на уроці.(Слайд 4)
II. Актуалізація опорних знань
1. Створення проблемної ситуації. (Слайд 5)
- Сьогодні ми з вами будемо мандрувати. А мандруватимемо країною, назву якої ви підкажете мені.
Є багато країн на землі,
В них – озера, річки і долини…
Є країни великі й малі,
Та найкраща завжди Батьківщина.
2. Інтерактивна вправа “Асоціативний кущ”(Слайд 7)
- Як ще можна назвати нашу Батьківщину? ( Вітчизна, країна, рідний край.)
III. Оголошення теми уроку.
1. Вступне слово вчителя (Слайд 8)
- У кожної людини є мрія – побувати у загадковому куточку України. А в нашій країні багато чарівних місць. Для кожного воно своє. Одні полюбляють великі шумні міста, з безліччю музеїв, театрів. Іншим довподоби чисте гірське повітря, зелені ліси, голубі озера, запах квітучих луків. Одних людей приваблюють піщані пляжі, морські глибини, високі гори й густі зарості дивовижних рослин. Іншим подобається вивчати давню історію: пам’ятники, замки, церкви. Я бажаю, щоб сьогодні кожен з вас знайшов те саме місце!
- А як називаються люди, які подорожують? ( Туристи.)
Сьогодні ми будемо туристами. Перед подорожжю для кожного туриста важливо знати погоду на сьогодні.
2. Фенологічні спостереження. Вправа « Синоптик»(2 учні біля дошки)(Слайд 9)
Синоптики вітають всіх, кого цікавить, якою буде погода і повідомляють:
Родіон: Доброго ранку! Сьогодні 7 квітня, четвер.
Вероніка: Температура повітря +15
Родіон: День ясний, сонячний.
Вероніка: Небо малохмарне, блакитне.
Родіон: Вітер північно-західний.
Вероніка: Опадів не передбачається. Тож, любі друзі, бажаємо вам щасливої дороги!
Вчитель: Погода сприятлива – час вирушати, але на чому, відгадайте.
Я із тканини, надувна,
Як повітря я легка.
Піднімаюсь швидко в небо
І мандрую, куди треба.
(Повітряна куля.) (Слайд 10)
- Так, це повітряна куля. Літальний апарат, який піднімається в небо завдяки тому, що куля наповнюється газом, легшим за повітря або нагрітим повітрям. Саме на ній ми помандруємо.
У нашій країні багато красивих місць і кожна людина мріє побувати в найзагадковішому її куточку. Я вам допоможу відвідати найбільш відомі, цікаві, мальовничі.
3.Фізхвилинка “Збираємось у подорож”(Слайд 11)
IV. Основна частина уроку.
(Слайд 12)
Вчитель: Ми сіли у повітряну кулю. Перебуваючи у ній будьте дуже обережні : не штовхайтесь, один одному допомагайте, не перехиляйтесь, щоб випадково не впасти з висоти.
Відлітаємо! Але щоб успішно приземлитись у потрібному місці, виконаємо завдання.
1. Вправа « Ми шифрувальники». Фронтальна робота.(Слайд 13)
Слова «розсипалися». Вам потрібно їх зібрати (картки на дошці)
есадО Одеса
вівЛь Львів
Хівкра Харків
ївиК Київ
проДнівськпетро Дніпропетровськ
- Що це за слова? ( Назви міст.)
- Що це за міста? ( Найбільші міста України.) Відкривається дошка з картою
Починаємо нашу подорож найбільшими містами України.
1.Зупинка – Київ.
- Наша повітряна куля стрімко піднімається ввись, мчить просторами Батьківщини. Ось під нами чудове місто, в якому ми зможемо здійснити першу посадку. Що ж це за місто? Дізнаєтесь, відгадавши загадку.
(Слайд 14-15)
Вчитель:
Воно відоме в світі,
Каштани в ньому квітнуть,
Будинки тут високі,
Дніпро тече широкий.
Ну, хто з вас здогадається,
Як місто називається? ( Київ)
А чому ми спочатку прилетіли до Києва?( Київ – столиця України.)
(Слайд 16)
Виходять діти-екскурсоводи
Екскурсію по Києву сьогодні здійснять Кіра та Микита, працівники нашого екскурсійного бюро. (Розповідь екскурсоводів супроводжується слайдами)
Кіра: Раді вітати всіх гостей у серці України!
Микита: Існує легенда, в якій розповідається про походження назви нашої столиці.
(Слайд – Кий, Щек, Хорив, Либідь) (Слайд 17)
Де стоїть тепер наш Київ,
Там була сама гора.
Жив там першим Кий з Хоривом,
Щек та Либідь – їх сестра.
Кіра: На честь старшого брата Кия і названа столиця України.
А засновникам міста кияни встановили пам’ятник. (Слайд 18)
Микита: (Слайд 19-20)
- І сьогодні Київ зачаровує людей своєю красою. Найголовніша вулиця
Києва – Хрещатик. Широкий, просторий, із зеленими алеями каштанів.
Кіра: (Слайд 21-22)
- На сторожі коло Києва тече найбільша річка України – Дніпро, яка милує нас своїми краєвидами.
Микита: І це не всі цікавинки, які має Київ! Ласкаво просимо у гості! (Слайд 23)
Кіра: Дякуємо за увагу!
Вчитель: Дякуємо вам, шановні екскурсоводи! А нам час мандрувати далі. Щоб потрапити у наступний куточок Батьківщини, виконаємо завдання.
2. Зупинка Львів
Вправа «Ми пошуковці» . Парна робота.(Слайд 24)
В кожного на парті є конверт. Розкрийте його і викладіть перед собою всі картки зі словами, що у ньому є та складіть з них речення. І тоді ви дізнаєтесь, якою буде наша наступне зупинка. Один, два, три – роботу почали.
Перевіримо. (Слайд 25)
Речення 1 (перші парти): Львів – старовинне місто західної України. (Слайд 26)
Вчитель: Вже понад сім століть історія творить цей прекрасно-заворожуючий куточок, що розташований на заході України.
Речення 2 (другі парти): Львів – це культурна столиця України. (Слайд 27)
Вчитель: Місто славиться великою кількістю видатніх місць та пам'яток архітектури. Однією з найзнаменитіших історичних споруд міста є Львівський національний академічний театр опери та балету імені Соломії Крушельницької.
Речення 3 (треті парти): Львів – це український Лондон. (Слайд 28)
Вчитель: Знаменита Площа Ринок (слайд) ніколи не залишається пустою - тією бруківкою завжди мандрують туристи, поспішають на роботу чи просто відпочивають львів'яни. Ніколи не залишається поза увагою Квадрат на площі Ринок, в центрі якого розташований знаменитий "львівський Біг-Бен" – Ратуша.
Речення 4 (четверті парти): Львів – це місто легенд. (Слайд 29)
Вчитель: Варто лише день провести в цьому місті і це вже теж легенда, Ваша власна, яка навіки запам’яталась стінам львівських кам’яниць.
Речення 5 (п'яті парти): Львів – це "країна" солодощів! (Слайд 30)
Вчитель: Чудове загадкове містечко, де зливаються воєдино аромати чорного та молочного шоколаду, запашної кави, загадковість історичних споруд і привітливі посмішки львів’ян.
3.Фізхвилинка (Слайд 31)
(Слайд 32)
4.Зупинка Одеса
Навкруги води багато
Меж не видно берегів.
- Що це за водойма? ( Море.)
Ми приземляємось. І нас привітно зустрічає мальовниче місто. Але як воно називається?
1. Технологія «Мозковий штурм». Гра на асоціаціях. (Слайд 34)
(в скрині: човник, мушля, риба, краватка моряка)
(відеоряд) (Слайд 36)
Розповідь вчителя під супровід відеоряду: Одеса - дійсно перлина Причорноморського узбережжя. Вона вабить своєю красою: її види заворожують, її історія захоплює. Ви не пошкодуєте, якщо відвідаєте місто-гумористів і поринете в його таємниці. А побачити Одесу варто, тому що це одне з найбагатших на визначні пам’ятки місто. Дерибасівська - душа Одеси. А також в Одесі знаходиться найбільший морський порт України.
4. Зупинка Харків (Слайд 37-38
Ми з вами зараз подорожували з Центральної на Західну Україну, а потім на Північну. А тепер повітряна куля перенесе нас у Східну Україну, в місто, яке деякий час було столицею нашої держави. У Харкові знаходиться найбільша площа в Україні — Площа Свободи.(Слайд 39)Та улюблене місце відпочинку дітей і дорослих — закритий аквопарк. (Слайд 40)
5. Зупинка Дніпропетровськ
Вправа « Ми ерудити». Робота в групах.(Слайд 41)
Всі уважні. Зараз попрацюємо в групах. Перед кожною групою лежить прямокутник. На кожному частинки речень в двох стовпчиках. Ви повинні з’єднати ці частинки стрілочками так , щоб вийшло речення.
Один, два, три – роботу в групах почали.
Де рідний край – життя віддай.
Всюди добре, там рай.
За рідний край а вдома найкраще.
Справились. Перевіримо.
- Що це за речення? ( Прислів’я.)
- Про що кожне прислів’я? ( Про рідний край.) (Слайд 42)
ПОЯСНЕННЯ ДІТЬМИ ПРИСЛІВ’ЇВ
Наша подорож доходить свого завершення. Сьогодні ми побували в різних куточках нашої країни. І ось ми повернулись до рідної домівки, нашої Дніпропетровщини, з її обласним центром – величним містом Дніпропетровськ.
Відео Дніпропетровщина(супровід) (Слайд 43)
Вірші дітей
1.Матвій:
Широкий степ, високе небо,
Дніпра - Славути водограй…
З усіх доріг спішу до тебе,
Мій, серцю любий, рідний край.
2.Діана:
Горнусь до вишні і тополі,
Що у твоїм ростуть краю.
Тебе і в радості, і в болі, -
Люблю, як матінку свою.
3.Аліса:
Дніпропетровщина моя,
Ти - зірка величі країни!
Ми з покоління в покоління,
Усі разом - одна сім'я!
4.Міша:
Дніпропетровщина моя!
Землі ріднішої немає!
Тут дух козацький - не вмирає!
Бо тут живемо - ти і я!
V. Підсумок уроку.
2. Складання побажань. Індивідуальна робота. (Слайд 44)
Я бажаю Україні...
Тепер давайте прикрасимо нашу рідну землю квітами – побажаннями. Як розквітла вона. Ми бажаємо їй …(зачитати пару побажань)
3. Заключне слово вчителя
Мандрівку свою ми вже закінчили.
Все з вами побачили і повторили.
Всі дружні й активні були ви весь час.
Хороші слова тут чекають на вас.
Слайд 46
Дякую за урок!
Слайд 47
1