Розробка уроку для учнів 6 класу закладів загальної середньої освіти із використанням методів та прийомів критичного мислення за романом В.Рутківського "Джури козака Швайки".
Тема. Образи козака-характерника Швайки (В. Рутківського «Джури козака Швайки») та його помічників Грицика та Санька. Засудження підступності, жорстокості та підлості зрадників.
Мета: охарактеризувати образи героїв роману, з’ясувати стосунки між різними поколіннями у творі; удосконалювати вміння школярів аналізувати образи; переказувати зміст окремих епізодів; пояснювати поєднання у творі фантастичного і реального; виховувати у здобувачів освіти кращі моральні цінності.
Цілі:
Хід уроку
2.1. Слово вчителя. Скажіть, будь ласка, чому на дошці зображений стовбур дуба та дубові листочки ?
Отже, мова на сьогоднішньому уроці йтиме про козаків. Усі ми знаємо Богдана Хмельницького, Івана Мазепу, Северина Наливайка. А хто такі козаки? Звідки вони взялися? Як утворилося козацтво? На всі ці питання ми знайдемо відповідь у романі «Джури козака Швайки» В. Рутківського, ім’я якого ще донедавна було майже невідоме нам. На сьогоднішньому уроці ми характеризуватимемо такі образи, як Швайка, Грицик, Санько, Тишкевич та інші.
2.2. Випереджувальне завдання. Учні розповідають короткі відомості про В.Рутківського, козаків, Запорізьку Січ.
Перед тим, як ми будемо характеризувати героїв, я хочу дізнатися, чи уважно ви читали твір.
Ви уважно читали текст, тому гарно відповіли на питання.
Школярі характеризують Грицика та Санька (додаток 3), створюючи Діаграму Вена(знаходять спільні і відмінні риси, ознаки в образах літературних героїв).
Наприклад:
Швайка |
Тишкевич |
|
|
|
|
|
|
|
|
Підсумок. Ви дуже спостережливі ! Так тримати! Підсумуйте, будь ласка, сказане про наших героїв твору.
Учні
Учні створюють діаграму Венна (знаходження спільних та відмінних рис, ознак в образах літературних героїв).
Наприклад:
Санько |
Грицик |
Відмінне |
|
єдиний син |
сирота |
Мрійливий |
непосидючий |
Спокійний |
запальний |
Розважливий |
рішучий |
|
щирий |
Здібності |
|
неабиякий ворожбит |
має зіркі очі |
має рідкісний дар: уміє подумки віддавати наказ |
не дає себе ошукати |
Спільне |
|
Обом 12 років, друзі-підлітки, вимушені тікати з села, самостійні, наполегливі, сміливі, рівноправні в товаришуванні.
|
Підсумок. Хлопці хоча різні, але рідні; вони хочуть бути теж козаками.
Учні складають сенкан, обираючи самостійно одного з персонажів. Потім зачитують один одному.
Продовжіть речення:
Чи змінився у вас настрій? Яке враження від уроку?
Учні наклеюють смайлики, які відображають їхній настрій, а також враження від уроку.
Обов’язкове:
Охарактеризувати образи дідусів у творі.
За бажанням:
Написати продовження пригоди Грицика та Санька.
Скласти одну з пригод, яка могла б відбутися із Грициком та Саньком.
Додаток 1
Додаток 2
Відмінне |
Спільне |
Відмінне |
Додаток 3