Урок з використанням проєктних технологій.
Тема уроку: Подразливість як загальна властивість тварин. Органи чуття, їх значення
Мета
розвиваюча: розвивати вміння логічно мислити та знаходити зв’язки між особливостями будови і функції біологічних структур; виховувати розуміння єдності всього живого і бережливе ставлення до природи.
Тип уроку: засвоєння нових знань.
Форма уроку: проєктне навчання.
Ключові компетентності: спілкування державною мовою; інформаційна, комп’ютерна, екологічна, комунікативна, здоров’язбережувальна
Хід уроку.
І. Орієнтація
Рефлексія «Посмішка»
Доброго дня, діти! Раджу вам усміхнутися одне одному, адже лише за наявності хорошого настрою людина може досягти успіху і своєї мети.
ІІ. Актуалізація й корекція опорних знань
Робота в групах (Учні заздалегідь об’єдналися у дві команди за принципом кольорів)
Гра «Капелюх»
Учні підготували по три питання одна одній. Питання написані на папері, їх кладуть у капелюх, і учасники команд по черзі дістають їх і відповідають. У разі неправильної відповіді право відповідати отримує команда – суперниця.
Вправа «Біологічне лото»
Прикріпити сині стікери на тварин з нервовою системою дифузного типу, а
жовтого- трубчастого.
Вправа «Поясни»
Охарактеризуйте покриви таких тварин, назвіть основні функції які вони виконують.
Вправа «Закодоване слово»
Установіть відповідність і ви розшифруєте слово – назву системи органів, яка несе зорову, слухову, смакову, нюхову, дотикову, больову інформацію.
№ |
Вид тварин |
Тип |
1 |
Махаон |
А- Тип Плоскі черви |
2 |
Ведмідь бурий |
Б- Тип Кільчасті черви |
3 |
Планарія |
В -Тип Круглі черви |
4 |
Аскарида |
Г -Тип Членистоногі |
5 |
П’явка |
Д -Тип Хордові |
Відповідь : 1 – Г; 2-Д; 3-А; 4-В; 5-Б.
Закодоване слово: чуття.
ІІІ. Мотивація навчально-пізнавальної діяльності
-У яких організмів спостерігаються найбільш прості форми подразливості?
-Пригадайте, як називається така рухова реакція одноклітинних організмів у відповідь на подразники навколишнього середовища?
Дійсно сьогодні ми з вами будемо вивчати органи чуття у тваринних організмах. Ми дізнаємось яким чином тварини сприймають навколишній світ, таким , як він є. Багато незвичайного і незвіданого у світі живої природи. Мільйони років тому у Всесвіті, у галактиці Чумацький шлях ,на планеті Земля, відбулося диво. У світовому океані з’явилися перші живі організми. Вони змінювались та пристосовувались до життя в навколишньому середовищі. Змінювались у них і органи чуття. А тварин описаних біологами близько 1,7 млн. видів.
ІV.Сприйняття навчального матеріалу, осмислення зв’язків і співвідношень в об’єктах вивчення.
Проблемне запитання
- Як переконатися в наявності подразливості у тварин?
-Що може бути джерелом подразнення?
1.Особливості подразливості тварин. Форми подразливості тварин
Відео-фільм за посиланням https://www.youtube.com/watch?v=8MOEMuKdAB0
Запитання до перегляду фільму:
-Що таке подразливість?
- Подразниками для тварин можуть бути…..
- Назвати форми подразливості
-Що таке таксис? Рефлекс?
- Які є рефлекси?
таксиси (забезпечують просторову орієнтацію рухів тварин)
рефлекси (вроджені – безумовні; набуті – умовні.) – з’явилися вперше у кишковопорожнинних. (Чому? Тому, що у них вперше з’явилася дифузна нервова система.)
Отже, подразливість тварин – здатність переходити із стану спокою в діяльний стан у відповідь на дію чинників середовища.
Таксиси й рефлекси є постійними складовими в поведінці тварин. Наприклад, поява чайки з кормом вмикає реакцію пташенят (безумовний харчовий рефлекс), а червона пляма на її дзьобі - спрямовує реакцію цих пташенят на її дзьоб (позитивний фототаксис).
Отже, що є біологічними реакціями тварин на вплив чинників?
( взаємозв'язок таксисів й рефлексів.)
2. Значення органів чуття для організму тварин ( перегляд відео-ролику)
Поза всяким сумнівом, у тварин органи чуття розвинені набагато краще, ніж у людей. Тоді як в одних представників фауни відмінно розвинений слух, інші можуть похвалитися чудовим зором і бездоганним нюхом
Міні-проект «Як бачать тварини» Презентація міні-проєкту «Як бачать тварини»
Технологія «Мікрофон»
— Які органи чуття мають тварини?
Обговорення відповідей учнів
— Яка основна функція органів чуття?
Основні функції органів чуття — сприйняття певного подразника, що діє на організм. За допомогою органів чуття тварини пристосовуються до умов навколишнього середовища, що постійно змінюються.
Динамічна хвилинка
Очі щільно ми закрили-
Це один, два, три, чотири,
Руки вгору підіймаєм
І долоні потираєм.
А щоб вушка відпочили,
Їх долоньками закрили,
Й так по колу- раз, два, три,
Кілька разів повтори.
V.Узагальнення й систематизація знань, застосування їх у різних ситуаціях, наближених до життєвих
1.Прийом «Порівнюю» (Для виконання завдання учні об’єднуються у 6 груп, перегляд відео-ролику)
Заповнити таблицю за зразком:
Порівняльна характеристика розвитку органів чуття у різних систематичних груп тварин
Група тварин |
Органи зору |
Органи нюху |
Органи дотику |
Органи слуху |
Органи смаку |
Членистоногі |
|
|
|
|
|
Риби |
|
|
|
|
|
Амфібії |
|
|
|
|
|
Плазуни |
|
|
|
|
|
Птахи |
|
|
|
|
|
Ссавці |
|
|
|
|
|
2.Вправа « Поміркуй»
Усім відомо, що кажан може опівночі облетіти темний хлів, не зачепивши при цьому ні стовпів, ні крокв, ні сплячих корів. Очі кажана не мають спеціальних приладів нічного бачення. Як же вони орієнтуються в просторі?
3.Прийом «Біологічний крос»
Продовжте речення
4.Домашнє завдання
Опрацювати статтю в підручнику, творче завдання « Упізнай тварину» зашифровувати групу хребетних тварин за трьома ознаками (органи чуття)
VІ. РЕФЛЕКСИВНО-ОЦІНЮЮЧИЙ ЕТАП
1.Підбиття підсумків уроку
Бесіда
- Наскільки корисним є вивчений матеріал? Де можна застосувати на практиці?
2. Рефлексія
-З якими органами чуттів ви зустрілися вперше?
-Чи можливе було б життя тварин без органів чуттів?
- На занятті мені особливо сподобалося ...
-На сьогоднішньому уроці мене здивувало…