Виховний захід "Свято птахів"

Про матеріал
Під час позакласного західу учні продовжують ознайомлення з різноманітністю птахів, закріплюють та доповнюють знання про клас Птахи; виховують любов до природи, дбайливе ставлення до неї; розвивають пізнавальний інтерес до біології, розширюють кругозір.
Перегляд файлу

Позакласний захід  для 7 класу «СВЯТО ПТАХІВ»

 

 

                           Мета: (навчальна) продовжити ознайомлення учнів з різноманіт­ністю птахів, закріпити та доповнити їх знання про клас Птахи;

                                    (виховна) виховувати любов до природи, дбайливе ставлення до неї.

                                   (розвиваюча) розвивати пізнавальний інтерес до біології, розширити кругозір учнів;

             Обладнання: плакати, малюнки, картини із зображенням птахів, Червона книга, гнізда, пір'я птахів, презентація.

Форма проведення: гра - змагання

  Місце проведення:  актова зала.

Час: 60 хв.

 

Актова зала прикращена малюнками, плакатами із зображенням птахів, які виготовили учні школи.  Звучить музика з опери «Лебедине озеро» «Танець маленьких лебедів»

 

Ведучий

Прокинулось усе та цвіло навкруги.

Синій пролісок вився з-під снігу,

Розлилася вода, пойняла береги,

З гуком шумним проносило кригу.

 

Погляньте навколо: ласкаво світить сонечко, від його теплого поці­лунку відкриваються повіки перших квітів, весняний вітерець грайливо пестить ніжні коси берізки і плакучої верби, в голубому небі проплива­ють легенькі хмаринки, а довкола щасливим співом заливаються птахи.

 

Ведуча. Весну, за уявою наших предків, приносили на крилах пта­хи.

30 березня, коли святкували Теплого Олексія, господиня випікала обрядове печиво — жайворонків, голубів, а діти, співаючи, носили їх по селу.

 

Зеленая весняночка пишно йде,

Пташечок з вирію нам веде,

Розсіває в полі ярий світ,

Під тим небом синім, як блакить.

 

Учитель. Сьогодні ми відзначаємо Свято птахів у вигляді гри,  в якій будуть змагатися дві команди. А судитимуть їх журі у складі: …  Вболівальників команд прощу підтримувати сиою команду оплесками і відповідями допомогти набрати більше пір’їн. Це сьогодні у нас буде одиниця успіху. Тож бажаю перемоги!

 

Ведучий: -- Хочу познайомити вас із командами. Команда «Лелеки», прошу на сцену.   Команда «Журавлі» виходьте на сцену.

(На сцену виходять команди учнів сьомих класів в костюмах, виготовлених власноруч, з емблемеми)

 

--- Шановні гості, привітайте команди гучними оплесками.

Починаємо нашу конкурсну програму.

Ведуча:  Наш I конкурс «Візитна картка».

 

(Команди демонструють домашнє задання візитівку)

 

Ведуча: -- наш  II конкурс «Розминка  "Далі, далі..."», якщо відповіді не знаєте, говорите «далі»

 

Запитання для  команди «Журавлі»

1. В якого птаха лише по два пальці на ногах? (В африканського страуса)

2. Який співочий птах може пірнати на дно Водойм і бігати по дну?
(Оляпка)

3. Які птахи не сідають на землю? (Стрижі)

4. Чи дихає курча в яйці? (Так)

5. Чи корисні синиці взимку, коли всі комахи впадають в сплячку? (Так)

6. Яка сова мостить гніздо? (Болотяна сова)

7. Який співочий птах хижак? (Сорокопуд)

8. Який птах носить прізвище відомого російського письменника?
(Гоголь)

 

Запитання для  команди «Лелеки»

1. Яка сова полює вдень? (Біла, або полярна)

2. Де живуть колібрі? (У Південній Америці)

3. Чому у дятлів такий міцний хвіст? (Бо ним він спирається на стовбур)

4. Чим відрізняється гніздо сільської ластівки від гнізда міської ластів­
ки? (Вхід у сільської — вгорі, у міської — збоку)

5. Які птахи проявляють інтерес до клептоманії (постійних крадіжок)?
(Сороки, галки, ворони)

6. Крила яких птахів вкриті лусочками? (Пінгвінів)

7. Коли температура тіла горобців нижча: влітку чи взимку? (Однакова)

8. Назва птаха і фрукта. (Ківі)

 

(Журі підбиває підсумки двох конкурсів)

 

Ведуча:

-- Поки команди готуються до наступного коркурсу, який називається «Визнач наше значення»,  (звертається до учасників гри)  Ви повинні навести якомога більше пунктів, де говориться про значення птахів у природі і для людей. а у нас рекламна пауза

 

Уч е н ь (читає вірш)

Любий друже, мій юннате,

Уявляєш, скільки птах

Може з'їсти, поїдати

Гризунів, червів, комах?

Тож птахи із нами в спілці,

Поля й саду сторожі:

Сови, дятли, серпокрильці,

Щигли, одуди, чижі.

То ж, як стрінеш непутящих,

Що біжать поза двором

Видирати гнізда в хащах —

Ти одразу присором.

Між дорослих і малечі

Пташка бачить все навкруг.

Дружно сяде вам на плечі,

Якщо ви їй справжній друг.

Тих, у кого є кормушки,

 В кого є птахи в дворі,

Не кусають того мушки

Та прокляті комарі.

 Бо птахи працюють ревно,

 Поїдаючи комах,

 І до вечора, напевно,

 В них оскома на зубах.

 

Ведучий: -- надаємо слово команді «Лелеки», а потім «Журувлі»

(представники команд зачитують свої відповіді)

III конкурс «Значення птахів»

.

наприклад:

1. Знищують шкідливих комах.

2. Поїдають мишей-полівок, які пошкоджують сходи рослин, плоди
дуба, бука, горіха та є переносниками інфекційних хвороб.

3. Збільшують природне відновлення лісу.

4. Санітари — поїдають мух, комарів, знищують різні відходи.

5. Прикрашають природу своєю присутністю та співом.

6. Є важливою ланкою в ланцюгах живлення.

7. Запилюють квіти.

8. Знищують насіння бур'янів.

9. Розповсюджують насіння.

10. Дають м'ясо, пух, яйця.

11. Пташиний послід — дуже добре добриво.

12. Використовуються у наукових експериментах, для біологічних до­
сліджень.

 

 

(Журі підбиває підсумки прведених конкурсів)

 

Ведуча:  --Шановні члени журі, можете оголосити результати за проведені конкурси? Будь ласка… (Оголошуються результати двох конкурсів)

--Наступний конкурс теж потребує часу на підготовку командам.

конкурс  "Ти — мені, я — тобі"

Команди готують одна одній по 5 запитань про птахів.    А ми в цей час попрацюємо із вболівальниками.

 

(учні 7 класу загадують загадки про птахів школярам)

 

1. Я комах, жучків їм,
   Біленьких черв'ячків.

   В теплий край я не літаю:

   Під стріхою хату маю.

   Цвірінь — сів я на хлівець,

   Звуть мене...

                                  (Горобець)

 

2.Відгадайте, діти, хто
   Має носик-долото.

   Ним комах з кори виймає,

   Про здоров'я лісу дбає.

                                        (Дятел)

3.Все клопоче і літає,
   Все свистить і порхає,

    Їй на місці не сидиться —

   Це спритна...

                           (Синиця)

 

4.Ти знов защебетала

   У мене під вікном.

   Із вирію вернувшись,

   Клопочешся гніздом.

                            (Ластівка)

 

5.Сіла пташка на дубку,
   Завела своє ку-ку!

   Стрепенулись їжачок, заєць і косуля.

    Всіх збудив той голосок, пісенька...

                                               (Зозулі)

(Журі підбиває підсумки конкурсів).

 

Ведуча: - Шановне журі врахуйте, будь ласка, відповіді вболівальників і додайте командам бали.

конкурс  "Ти — мені, я — тобі"»

Команди ставлять одна одній по кілька запитань про птахів.

 

 

Ведучий: Наступний конкурс «Гонитва за лідером»

 «Птахи-рекордсмени»

 запитання для обох команд. Хто перший дасть відповідь, тому зараховують бали.

1. Найбільший птах у світі. (Африканський страус, висота 2 м 70 см,
    вага до 90 кг)

2. Найменший птах у світі. (Колібрі, 2—4 г)

3. Який птах літає найшвидше? (Стриж)

4. Який птах має найбільший розмах крил? (Атьбатрос — З,7 м)

5. Найважчий птах України. (Дрохва, 16—19 кг)

6. Найвищий птах України. (Журавель сірий, 120 см, 7кг)

7. Найменший птах України. (Корольок, 5г)

8. Птах, який здійснює найшвидші рухи крилами. (Колібрі, 80—90разів
    на секунду)

9. Який птах має найдовший язик? (Дятел)

10. Найвище літає. (Орел, 6— 7тис. м)

11. Птах-рекордсмен з подолання довгих дистанцій. (Ластівка берегова,
     32 тис. км)

12. Найважчий літаючий птах. (Дрохва)

13. Найбільші яйця несе. (Африканський страус, 1,5—2 кг)

14. Єдиний птах, температура тіла якого непостійна, знижується вночі.
    (Колібрі, під час поганої погоди — до 14 °С)

 

Ведуча: наступний кокурс  «Вгадай мене»

 

«Відгадай птаха»

Про птахів розповідають учні 8 класу. Команди повинні відгадати назви цих птахів.

1. Я — чималий птах з довгими крилами. Селюсь виключно біля во­дойм, живлюся тільки рибою. Я — чудовий рибалка. У мене ноги дов­гі, пазуристі пальці з нижнього боку вкриті гостренькими горбками. Один із передніх пальців розвернутий назад — справжні живі кліщ

Хапаю рибу біля поверхні, але часом доводиться пірнати з головою. Маючи вагу близько 2 кг, можу вхопити рибину до 3 кг. (Скопа)

2. Я — дуже корисна, відома всім пташка. В Україні зустрічаюся скрізь.
Не відлітаю взимку, а кочую разом з іншими птахами в пошуках їжі
недалеко від місць гніздування. Уже в березні ми починаємо пару­
ватися і будувати гнізда, а у квітні відкладати яйця. Живлюсь різно­
манітною їжею — і рослинною, і тваринною. Влітку переходжу ви­
ключно на комах. (Синиця)

3. Я здавна був символом любові до рідного краю. Про мене складають
вірші, легенди, пісні. Мої улюблені місця — глухі зарості болота, оче­
ретяні заплави. Я дуже вередливий до умов гніздування. Стежу, щоб
обране місце було відгороджене від зовнішнього світу. Я — дуже обе­
режний. Якщо мене чимось потривожити, то я тихенько сходжу з гніз­
да, пригинаюсь, відбігаю вбік і тільки тоді злітаю. (Сірий журавель)

4. Я також корисна пташка. Ви всі лякаєтесь волохатих гусениць, а я за
годину знищую їх до сотні. (Зозуля)

5. Я поширений на Поліссі, в Карпатах. Гніздюсь окремими парами.
Гніздо розташовую на високих деревах, до 6—20 м від землі і ви­
користовую його багато років. Гніздо велике — до 1,5 м в діаметрі
й заввишки до 1 м. Відлітаю наприкінці серпня — у вересні. (Лелека
чорний)

6. Я живу в лісах. Своїм прямим долотоподібним дзьобом добуваю
з-під кори дерев шкідників та їх Личинки. Поїдаю їх у великій кіль­
кості. Я триста разів на день приношу своїм діткам гусениць і дорос­
лих комах. За зимовий день я знищую до 150 короїдів. (Дятел)

 

Ведучий:  --Поки журі підбиває підсумки, в нас рекламна пауза.

 

(учні 8 кл. розповідають історії про птахів)

 

  Як обдурити дятла?

      Коли гусінь одного з видів брунькоїда почала спустошувати лісіи штату Огайо в США, було прийняте рішення — залучити до роботи зеленого дятла. Але біда: незадовго перед цим з лісу був видалений весь сухостій, а оскільки дятел влаштовує гнізда тільки в сухих деревах, жити йому виявилося ніде.

     Зоологи .університету запропонували замінити сухі дерева на пластмасові. Дятли продовбали в них отвори, але гнізда там не влаштували та яйця не відклали. Дятел, виявляється, принаджує самок, примушуючи вібрувати кору на старих деревах, а в пластмасових стовбурів кори н було. Довелося обмотати їх штучною корою.

 

     Гуси-полольщики

     У Каліфорнії деякі ферми розводять особливу породу гусей, які

прополюють поля, не чіпаючи культурні рослини. Використання гусей-по-
лольщиків почалося в 1952 році. їх використовують на різних культурах
в тому числі на бавовнику, полуниці, цукровому буряку, кукурудзі, на
плантаціях квітів, у фруктових садах та виноградниках. Коли гусей тре-
ба перевести на сусіднє поле, фермер просто переставляє поїлки, і гуси
йдуть за ними.

 

     Ведуча: --Слово журі

----- наступний конкурс «Домашнє завдання-сценки» 

Ці сценки приготували командам учні 6 класу. Наприкінці сценки звучить запитання, на яке команди повинні відповісти.

 

    Засідання «Товариства друзів птахів»

Голова товариства. Сьогодні ми зібралися на чергове засідання «Товариства друзів птахів». У середині XIX ст. кілька пар цих птахів було завезено до Америки. Їх випустили в парках Нью-Йорка. Люди дуже раділи птахам, про них писали в газетах, із різних місць приїжджали люди, щоб подивитися на маленьких улюбленців, послухати їхній спів.

    Журналіст. На їх честь складали вірші.

    Мешканець Бостона. У Бостоні їм спорудили пам'ятник. Так люди віддячили птахам, які врятували їхні поля та сади від шкідливої гусені.

   Член товариства. Минали роки.. Птахи так розмножились, що стали заважати людям, завдавати їм шкоди. Кількість птахів довелося обмежити.

    Журналіст. Ось пройшло повідомлення з України. Там ці птахи завдають шкоди: знищують посіви зернових, соняшника, скльовують

бруньки фруктових дерев, крадуть зерно, ягоди.

    Голова товариства. Мешканці Китаю в 60-х роках XX ст. під­рахували кількість пшениці та рису, яку з'їли ці пернаті. І їм була оголо­шена війна. У деяких місцях цих птахів було повністю знищено. І що ж? Через деякий час китайцям довелося купувати птахів у Монголії і ви­пускати в тих місцях, де вони зникли.

   Член товариства. Спеціалісти підрахували, що зграя кількіс­тю 1000 цих птахів за один місяць знищує 8 кг насіння бур'янів. Під час годування пташенят тільки одного виводку вони знищують майже 300 тис. тонн шкідливих комах. Це при тому, що вони мають два-чотири виводки на рік.

    Орнітолог. Ці птахи володіють дивовижною стійкістю. Вони дружно допомагають один одному шукати їжу, відважно захищають свої гнізда. Птахи вірні своїм обранцям — пари розпадаються тільки після смерті одного з партнерів. Вони чудові батьки: годують пташенят і в хо­лод, і в спеку. Надзвичайно кмітливі, добре знають своїх ворогів.

     Запитання. Про яких птахів йшла мова? (Про горобців)

 

 

     Жадібність лікаря  Геберлейна

     Ведучий. Ця історія сталася в середині XIX ст. в німецькому місті Золенгофені.

     Робітник копалень. Минає час, а хвороба моєї дружини все не проходить. Лікар Геберлейн не хоче й слухати про зменшення платні про послугу. Може, його зацікавить сланцева плита з відбитками невідомої тварини, яку я знайшов кілька днів тому, і він зглянеться над нами?

       Лікар Геберлейн. Важко було уявити, що відбиток тварини на сланці викличе такий інтерес учених. Професор Майєр, якому я пока­зав знахідку, розповів про неї в журналі «Новий щорічник з мінералогії» за 1861 рік. Тварині вже дали ім'я.

       Професор Опель. Пане Геберлейн, ви навіть не уявляєте, яку цінність має ваш скарб для науки. Я приїхав, щоб побачити його на власні очі.

     Лікар Геберлейн. Ні, я добре розумію, що потрапило до моїх рук. Ось чому не дозволяю малювати і фотографувати відбиток навіть такому світочу науки, як Ви, пане професоре. Проте я згоден продати свій скарб за 4 тисячі доларів.

     Професор Опель. Це ж непомірно висока ціна! Я не здатний сплатити її. У Німеччині таких грошей не мають ні природничі музеї, ні університет.

     Лікар Геберлейн. Ось чому я і вирішив продати знахідку Бри­танському музею...

    Ведучий. Через два роки після згаданих подій жадібний лікар отримав бажану суму грошей, і рідкісний експонат доставили до Бри­танського музею у Лондон, де він зберігається і донині.

   Запитання. Як назвали цю викопну тварину, яку вважають предком сучасних птахів? (Археоптерикс)

 

Ведуча: І останній  конкурс «Показуха»

1.Команди витягують по три картки, на яких написані поняття, що
стосуються птахів, і жестам та мімікою зображають їх. Суперники повин­
ні відгадати.

  (На картках ситуації:  Міграції, гніздування, шлюбна поведінка, насиджування яєць, по­шуки їжі, годування пташенят.)

 

2.На великих аркушах паперу написані назви птахів. їх зображує один
учасник команди, а  команда-суперників, яка не бачить назв, повинна

відга­дати їх.

( Для першої команди: ківі, зозуля, гуска, чапля, сова, індик.
Для другої команди: страус, чайка, курка, пінгвін, орел, папуга.)

 

Ведучий: --- Доки журі підбиває підсумки, учні 7 класу загадують загадки вболівальникам:

 

1.Найчорніший з усіх птахів,
чистить ріллю від черв'яків.

                                                (Грак)

 

2.Привітала нас піснями із весною

  і живе під стріхою одною.

                                                (Ластівка)

3.Сам вечірньої години
   заховався в кущ калини —
  на сто дудок і свистків
  чаром-співом край залив.

                                         (Соловей)

4.У садочку понад тином
  я зробив йому хатину.
  Він навколо обдивився,
  засміявсь і оселився.

                                      (Шпак)

Які ноги, такий ніс,

по болоту ходить скрізь.

                                             (Лелека)

 

Ведуча: -- Журі підбиває підсумки попередніх конкурсів. А в цей час надаємо слово дослідникам Червоної книги.

 

 

  Звіт експедиції «Червона книга»

Розітнувши хмар завісу

над безмежним жовтим ланом,

виринає із-за лісу

білохвостий птах-орлан.

Тільки пера розчепірить

махові — яка краса!

Наче ними хоче змірить

ясно-сині небеса.

Ген над хмар скелясті кряжі

поринає у блакить.

Що ж кричить він?Що він каже,

красень? Що йому болить?

Він говорить про єдине,

він благає про одне:

— Можеш лише ти, людино,

зберегти мене!

   

    Небезпека загрожує кожному десятому виду. Причина скорочення кількості видів — це забруднення, знищення середовища життя, хи­жацьке полювання, загибель птахів на високовольтних лініях.

     Унаслідок нераціональної діяльності людини на земній кулі з кінця XVII ст. вимерло 76 видів птахів, 140 знаходяться під загрозою зникнення.

     З метою охорони рідкісних тварин у 1976 році була заснована Черво­на книга України. До неї було занесено 286 видів птахів. Зараз під охороною держави перебуває 57 видів птахів.

   За останні три століття знищено десятки видів птахів. Тільки про­тягом 1885-1905 рр. зникло 20 видів. Птахи, занесені до Чорної книги: королівський папуга, безкрила гагарка, лугова курочка, дронт, мандрів­ний голуб.

Гагарок били палками, камінням, веслами, стріляли, души­ли. Остання пара була вбита в Ісландії в 1844 році. Природодослідник Дмитрієв писав: «Легка здобич закрутила людям голови, влада над беззахисними птахами зробила жорстокими їхні серця, запах крові їх п'янив. І люди вбивали набагато більше птахів, ніж вони могли вивезти у своїх шлюпках». Дронт був знищений людьми і гризунами.

 

   Тільки в 1875 році з Африки до Європи було привезено понад 14 500 кг страусових пер.

     На свою біду мали гарне оперення білоспинні альбатроси, які жили на островах у Тихому океані. У період гніздування вони геро­їчно, до останнього подиху захищали своє єдине яйце або товстеньке безпомічне пташеня. Цим користувалися заготівельники пер. Вони за день вбивали до 100—200 птахів. Останнього білоспинного альбатроса вбили напередодні другої світової війни. Через смачне м'ясо знищили -безкрилу гагарку, мандрівного голуба.

   

Останній голуб був убитий у 1899 році. Але мені розказував мій дідусь. Колись летіла зграя голубів, аж небо закривала, наче хмарою. Одна така зграя довжиною 360 км нараховувала 2 млрд голубів. Здавалося, ніщо не може загрожувати цьому виду. Але фермери вбивали голубів і годували ними свиней, навіть собаки виходили на пагорби і ловили цих птахів. Посиле­ний інтерес фермерів призвів до трагічних наслідків. Птахів знищували чим могли і як могли. А в 1914 році в одному із зоопарків не стало остан­нього кочового голуба на ім'я Марта.

 

(Журі оголушує останні підсумки)

  

Учитель. Завершився наш останній конкурс. Оголошено результати змагань. А виграли у нас птахи, я сподіваюсь

 

 

 

Губа Тетяна Михайлівна

вчитель біології ,

вчитель І категорії

Чаплинського ліцею

Петриківської селищної ради

Дніпровський р-н

Дніпропетровська область

 

 

 

 

 

 

Використані джерела:

 

  1. http://ptaxuuk.blogspot.com/2014/05/2-4.html

 

  1. https://osvita.ua/vnz/reports/biolog/27274/

 

  1. Біологія: Довідник для абітурієнтів та школярів загальноосвітніх навчальних закладів: Навчально-методичний посібник. – К.: Літера ЛТД, 2007. – 656с.

 

  1. Біологія : підруч. Для 7 класу загальноосвіт. навч. закл. / Н.В. Запорожець, І.І. Черевань, І.А. Воронцова; за ред. К. М. Задорожного. – Х.: Вид-во «Ранок», 2016. – 240 с.:іл.

 

  1.  Тваринний світ України/ Р.В. Шаламов, О.А. Литовченко. –  2-ге вид., випр. Та доп. – Х.: ВД «ШКОЛА», 2008. – 160с.: іл.

 

doc
До підручника
Біологія 7 клас (Базанова Т. І., Кузнецова М. О., Кіося Є. О., Павіченко Ю.В.)
Додано
24 лютого 2023
Переглядів
465
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку