Урок з природознавства
з елементами театралізації на тему:
« Погода взимку»
Проведений у 2-Д класі
Вчитель: Дікун С. М.
Тема: Погода взимку ( зміна температури, опади,
хмарність). Ожеледиця, заметіль. Народні прикмети
передбачення погоди взимку.
Мета: підвести підсумки по темі «Проект». Учити міркувати,
порівнювати, спостерігати, робити висновки; ознайомити
учнів з явищами зимової пори: ожеледицею і заметіллю, з
правилами поведінки під час ожеледиці; розглянути народні
прикмети про погоду взимку; розвивати мовлення, уяву;
вчити бачити красу природи взимку; виховувати інтерес до
явищ природи.
Обладнання. Фото та малюнки білочки ; колаж тварин, які
впадають у зимову сплячку і ні; відео про білку; проектор.
Хід уроку
І. Організаційний момент.
– Діти, яка зараз пора року? Ми наш сьогоднішній урок проведемо у зимовому лісі. Але не бійтеся , ви не замерзнете, адже цей ліс казковий. Ой, здається хтось іде, давайте прислухаємось, раптом нам пощастить.
До класу заходять Заєць і Вовк.
Заєць. - Щось сьогодні холодно дуже.
Вовк. – Так сьогодні ж 9 грудня, вівторок.
З. – Справді. Небо похмуре, зранку були опади у вигляді снігу.
В.- Еге ж. Температура нижче нуля, мороз, я бачив, було -4.
З.-От якби залягли у сплячку, то і мороз би був не страшний.
В.-Навіщо тобі ,Зайчику в сплячку? Кора на деревах нікуди не поділася, їж скільки хочеш. Та й хутро сіре геть вилиняло все, бач який став біленький, і захотів би за тобою поганятися, так хіба ж побачиш на снігу.
З.- І справді, хай собі борсуки та ведмеді, їжаки та білки ховаються від зими в теплі домівки, а в нас з тобою ноги довгі, вони нас прогодують.
І виходять з галявини.
Вч. –Діти, що означає прислів’я «Вовка ноги годують» ?
ІІ. Актуалізація опорних знань.
***
Іде лісом козачок,
Надів плащ із колючок,
Із вовком зустрівся -
Клубочком скрутився. (Їжак).
***
Пухнастий оранжевий клубочок
Виліз на дубочок,
жолуді зриває
І в дупло ховає. ( Білка).
***
Не ходжу я , а скакаю,
Бо нерівні ноги маю,
Через поле навмання
Перегнав би я коня.
Я страшенний боягуз, всіх на світі я боюсь.
В полі ,в лісі – навкруги
Скрізь у мене вороги.
Часом лізу я у шкоду,
Їм капусту на городах, моркву, ріпу, буряки.
Відгадайте - хто такий?( Заєць).
3.Колаж тварин.
Які з них залягають у сплячку? Чому?
На минулих уроках нашим завданням було дослідити, як готується до зими білочка. Ми розділились на команди фоторепортерів, журналістів і науковців. Кожна команда працювала, « не покладаючи рук» (що означає цей фразеологізм?)- багато, старанно. Давайте перевіримо результати вашої роботи.
***********
Група фоторепортерів підготувала презентацію фотознімків, репродукції відомих художників про лісову красуню.
На дошці виконується колаж знімків та малюнків дітей.
- Навіть один з найвідважніших фотографів побував у гостях у нашої красуні і, ось ,що з цього вийшло(смішні фото білки).
***********
Група науковців підготувала розповідь на тему «Як білочка готується до зими».
************
Група журналістів взяла інтерв’ю у лісника.(Запрошується «лісник» і розповідає про життя білки.)
Ось так ми попрацювали всі разом. Чия робота була найважчою? А найлегшою?
ІІІ. Хвилинка релаксації.
Перегляд відео про зиму.
ІV.Повідомлення теми і мети уроку.
- Так як уже наступила зима , то на сьогоднішньому уроці ми розглянемо явища, які відбуваються взимку, а також ознайомимось з народними прикметами погоди взимку.
V.Вивчення нового матеріалу.
1. Розповідь про явища зимової природи.
Діти, а як називається явище зимової природи, коли сніжинки падають тихо, спокійно? (Снігопад).
_ Як називають такий снігопад?(Заметіль).
_ А якщо сильний вітер реве, як звір, нічого не видно, це яке явище?(Завірюха).
Що це ?
*******
У вогні не горить і у воді не тоне. (Лід).
Дітям демонструю грудку льоду.
Знання про те, що лід слизький, допомагали у давнину в боротьбі з ворогами. Фортеці ( кам’яна огорожа навколо замку), як правило, були захищені від ворогів ровами з водою. Узимку, коли ворог все ж підходив до фортеці, захисники поливали водою стіни фортеці. По крижаній стіні підійнятися вгору було неможливо.
Які зимові місяці ви знаєте? Давайте прочитаємо про це на ст. 66-69.
VІ. Узагальнення, систематизація й контроль знань та вмінь учнів.
Ожеледь - небезпечне для людей явище неживої природи. Можна посковзнутися, впасти й отримати травму. Давайте обговоримо правила поведінки під час ожеледиці.
Діти отримують картки, працюють у парах і відповідають на поставлені питання.
1.-«Чому під час ожеледі нам на дорогу потрібно більше часу?».
2.-«Яких правил ходьби необхідно дотримуватись під час ожеледі?».
3.-«Чому під час ходьби руки повинні бути вільними?».
4.-«Чому потрібно бути особливо уважним на слизькій дорозі?».
2. Фізхвилинка.
3.Народні прикмети про погоду взимку.
*********
Сильно блищать зірки взимку - до морозу.
************
Горобці дружно розцвірінькались - до відлиги.
*********
Дим стовпом - до морозу.
*********
Кішка на печі - до холоднечі, кішка на підлозі - до тепла.
**********
Холодна зима – спекотне літо.
По горизонталі:
ні стежиночки нема.
Завихрило, засвистіло -
Знов прийшла до нас…( зима).
По вертикалі:
VІІ. Підсумок уроку.
Про яку пору року ми з вами говорили на сьогоднішньому уроці?
Давайте спробуємо побудувати асоціативний кущик до слова «Зима». Діти вибирають потрібні слова і утворюють асоціативний кущ. (Листопад, гроза, снігопад, дощ, заметіль, приліт птахів, паморозь, відлига, веселка, ожеледиця).
СНІГОПАД ОЖЕЛЕДИЦЯ ІНІЙ
ЗИМА
ЛІД ВІДЛИГА ЗАМЕТІЛЬ ЗАВІРЮХА
VІІІ.Домашнє завдання.
Ст.66-69. Дати відповіді на запитання, вміти переказувати. Спостерігати за погодою взимку, яким буває сніг, як падають сніжинки. Перевірте прикмети:»Рипить сніг під ногами – на мороз», «Сніг падає великими сніжинками – на відлигу».