Розробка уроку для шкіл з модульною системою навчання. (Урок 3х30хв)
В конспекті вказано освітню мету та компетентності, які повинні бути розвинуті на цьому уроці.
Урок 7 10 клас
Тема. Основи роботи в середовищі Scilab. Розв’язування рівнянь, систем рівнянь в середовищі Scilab. Розв’язування задач із різних предметних галузей.
Тип М-М10: Адаптивно-перетворювальний
Мета:
Розуміння призначення середовища Scilab, уміння аналізувати інформацію у вікнах середовища, пояснювати синтаксис і семантику команд, визначити типи констант і змінних, які використовуються в командах; уміння використовувати правила запису виразів; уміння задавати значення змінних різних типів; уміння визначити результати арифметичних виразів і вбудованих функцій.
Компетентності:
Очікувані результати: учні повинні вміти вводити команди, отримувати та правильно інтерпретувати результати, виконувати обчислення виразів у середовищі Scilab.
Обладнання: зошит-конспект, ПК зі встановленим пакетом Scilab .
Хід уроку:
Перевірка д/з.
Актуалізація опорних знань: повторити поняття ідентифікатор, тип величини, вид величини, значення величини, оголошення змінних, оператор присвоєння.
Мотивація: для виконання інженерних і наукових обчислень та налізу даних існують спеціальні програмні засоби – системи комп’ютерної математики. Одним із них є пакет Scilab - вільне це вільне багато платформне програмне забезпечення з відкритим вихідним кодом. Сьогодні на уроці ми розглянемо середовище програми Scilab та способи розв’язання різних математичних задач за допомоги цієї програми.
Знайомство з інтерфейсом
Головне вікно Scilab містить чотири основні вікна:
У Командному вікні (Консоль) можна спостерігати технічну інформацію про завантаження середовища, після якої система запрошує користувача ввести команду. Початок рядка супроводжується стрілкою (-->), яка й називається запрошенням (command prompt). Середовище працює в режимі інтерпретатора (здійснює пооператорну (покомандну, построкову) обробку команд).
Якщо ввести рядок
-->2*2+69/25 ,
отримаємо відповідь від інтерпретатора:
ans = 6.76
Змінна ans — це зарезервована змінна, в яку зберігається останній «безіменний» результат. Змінна ans може бути використана для проведення ланцюжка обчислень, проміжні результати яких вам не потрібні:
-->2*2
ans = 4.
-->ans+4
ans = 8.
У вікні Перегляд змінних відображається інформація про створені змінні.
Вікно Журнал команд відображає всі команди, які вводив користувач у командний рядок під час поточного сеансу. Сеансом називається відрізок часу, що починається з уведення першої команди після запуску програми, і закінчується закриттям програми.
Правила введення інформації в документ
1) Якщо не потрібно виводити результат, то введення інформації закінчується символом «;». Водночас самі обчислення виконуються. Тому, якщо запам'ятовувати результати в змінних, то за потреби з ними в подальшому можна буде виконувати операції.
2) В одному рядку можна ввести кілька операторів і (або) команд. Для цього їх слід відокремлювати символом «,»:
-->2+3, 3+5
ans = 5
ans =8 // змінна ans містить результат обчислення останнього виразу.
3) Якщо вираз не поміщається в рядку, то наприкінці незавершеного рядка слід увести дві крапки «..».
4) Переглянути раніше введені команди можна в командному рядку за допомогою клавіш управління курсором «угору» й «униз». Отримавши доступ до потрібної команди, її можна змінити й знову запустити на виконання.
5) Видалення фрагмента документа, крім тексту, що міститься в командному рядку, системою не дозволяється.
Типи даних
У робочій області Scіlab можна визначати змінні, а потім використовувати їх у виразах. Змінна в Scіlab – це іменований масив лише з одним полем, яке зберігає дані деякого типу. Будь-яка змінна до використання у формулах і виразах має бути визначена. Для визначення змінної необхідно записати оператор присвоювання
ім'я_змінної = значення
Наберемо в командному вікні рядок:
-->n1=25; n2=65.3; n3="text"; n4=%T; n5=int32(10);
Тим самим ми створили 5 змінних, інформацію про значення й типи яких можна переглянути у вікні Перегляд змінних.
Убудований цілий тип у Scіlab відсутній, тому ціле значення отримуємо за допомогою функції перетворення типів int32(). Змінна n4 має логічний тип і значення %Т, еквівалентне True (%F ~False).
Вектор у Scіlab — це одновіимірний масив одного типу даних. Нумерація елементів починається з одиниці. Для створення вектора необхідно перелічити елементи через пропуск у квадратних дужках:
Vector = [3 6 8]; // Вектор із 3 елементами
Для створення вектора, елементи якого утворюють арифметичну прогресію, використовується конструкція
<Початкове значення:> <крок>: <кінцеве значення>
Приклад 1. Створимо вектор із початковим значенням -5, кінцевим значенням 10 і кроком між елементами 2.
-->А=-5:2:10
А = - 5. -3. -1. 1. 3. 5. 7. 9.
-->А(4) // Звернення до елемента вектора А з індексом 4
ans = 1.
Для видалення елемента вектора достатньо на його позиції записати конструкцію «[ ]».
-->А(2)=[ ] // Видалено елемент А(2)
А = -5. -1. 1. 3. 5. 7. 9.
Матриця в Scilab — це двовимірний масив однотипних елементів. У разі створення матриці рядки відділяються крапкою з комою:
-->А=[1 2; 3 4] // створення матриці 2x2
А = 1. 2.
3. 4.
Приклад 2. Для створення матриці можна скористатися стандартною функцією rand(), яка генерує масиви, заповнюючи їх псевдовипадковими числами.
-->A=rand(2,3) // створення матриці 2x3
А = 0.2113249 0.6653811 0.8782165
0.7560439 0.6283918 0.0683740
Звернемося до елемента, розташованого в другому рядку й третьому стовпці:
-->А(2,3) // 2 рядок, 3 стовпець
ans = 0.0683740
Правила запису виразів
Математичні вирази складаються з чисел, констант, змінних, операторів, функцій і спеціальних знаків. Порядок дій регулюється дужками. Ви вже знаєте основні оператори, які використовуються для запису виразів:
Вбудовані функції
Для запису математичних виразів використовуються елементарні математичні функції:
Приклад 3. Обчислити значення виразу
якщо х = 4.5, у = 8.09.
-->х= - 4.5; у=8.09;
-->с=sqrt(abs(x^2-1))+sin(x)^2
с = 5.3430473
Для розв'язування задач теорії чисел і комбінаторики реалізовані вбудовані функції:
Scіlab має вбудовані функції для статистичної обробки даних:
Якщо ви не впевнені в призначенні вбудованої функції або її синтаксисі, скористайтеся командою help, наприклад:
--> help factor
У результаті виконання команди у вікні Перегляд довідки буде відображено інформацію щодо цієї функції.
Тип М-М11: системно-узагальнюючий
Мета:
Розуміння поняття «об’єкт» ; уміння аналізувати інформацію у вікнах середовища, пояснювати синтаксис і семантику команд створення і обчислення полінома; уміння пояснювати алгоритм розв’язування системи лінійних алгебраїчних рівнянь; уміння пояснювати схему роботи в програмному режимі, розуміння поняття і правила опису функції користувача; уміння пояснювати алгоритм обчислення похідної функції.
Компетентності:
Очікувані результати: учні повинні вміти обчислювати значення полінома, розв’язувати рівняння і системи алгебраїчних рівнянь, створювати зберігати й виконувати сценарії Scilab, зберігати у файоах описи функцій користувача.
Обладнання: зошит-конспект, ПК зі встановленим пакетом Scilab .
Хід уроку
Розв’язування рівнянь, систем рівнянь в середовищі Scilab
Об’єкти — вбудовані типи даних, які є основою для проведення математичних розрахунків. Внутрішня структура об'єктів прихована від очей користувачів. Роботу з пам'яттю під час обробки об'єктів середовище також бере на себе. В основі своїй об'єкти є масивами, у яких збережені певні дані.
Об’єкт Поліном
Прикладом об’єкта є поліном. З алгебри ви знаєте, що поліномом називають алгебраїчне рівняння виду:
Поліном задається функцією poly():
poly(a,vname,'c'),
де а — масив коефіцієнтів;
vname — ім’я символьної змінної (невідомий член);
'с' — прапорець, який визначає, що коефіцієнти полінома формуються зі значень, наведених у масиві а.
Приклад 1: Уведемо поліном другого порядка з коефіцієнтами -10, 4, 2.
-->p=poly([-10 4 2],'х','с')
р = - 10 + 4х + 2x2
Для пошуку коренів полінома в Scilab є функція roots(<iм'я полінома>).
Приклад 2. Знайти корені квадратного рівняння -10 + 4х + 2х2=0.
-->R=roots(p)
R =
-3.4494897
1.4494897
Розв’язування системи лінійних алгебраїчних рівнянь
Scilab дає змогу розв’язувати системи лінійних алгебраїчних рівнянь виду Ах = b. У документі для значень А формується двовимірна матриця коефіцієнтів при невідомих, кожен рядок якої містить коефіцієнти одного рівняння, а для значень b формується вектор із вільних коефіцієнтів.
Після цього для розв’язування системи використовується функція linsolve, що має такий синтаксис:
[X] = linsolve (А, b)
де А — це матриця коефіцієнтів при невідомих, b — вектор вільних коефіцієнтів.
Функція повертає знайдені значення невідомих системи у вигляді масиву.
Приклад 3. Розв’язати систему лінійних рівнянь:
--> А=[1 2; 1 1]; b=[-7;-6];
--> x=linsolve(A,b)
x =
5.
1.
Шукані значення: х1 = 5, х2 = 1.
Якщо система не має розв’язків, то видається повідомлення "WARNING: Conflicting linear constraints!" (Конфліктуючі умови для лінійних рівнянь).
Якщо система має множину розв’язків, то функція повертає тільки один розв’язок.
Функції користувача
Окрім вбудованих, ви можете використовувати власні функції, попередньо описавши їх за допомогою конструкції function...endfunction:
function <результат функції>=ім'я_функції(аргументи)
<інструкції>
endfunction
Приклад 4. Описати функцію у = х2:
-->function y=f(x)
-->у=х^2
-->endfunction
Далі ви можете викликати цю функцію для обчислення її значення І для різних аргументів:
-->f(4)
ans = 16.
Функції користувача можна зберігати у файлах із розширенням .sci.
Обчислення похідної функції
У курсі алгебри 10 класу ви вивчаєте поняття похідної функції. Знайти значення похідної функції f у точці х можна за допомогою функції numderivative (f, х).
Приклад 5. Обчислити похідну функції f(x) = (х + З)2 + 5, якщо х = 1.
-->function f=myfun(x)
-->f=(x+3)^2 + 5
-->endfunction
-->x=1;
-->g=numderivative (myfun, x)
g = 8.
Навіть первинне знайомство з середовищем розкриває потужні можливості пакета для розв’язування рівнянь і систем рівнянь. До того ж система має власну мову програмування високого рівня, що дає користувачеві змогу створити нову функцію й використовувати її нарівні зі вбудованими.
Тип М-М12: контрольно-рефлексивний
Мета:
уміння пояснювати синтаксис і семантику команд обчислення функцій моди, медіани, середнього значення, стандартного відхилення;.
Компетентності:
Очікувані результати: учні повинні вміти обчислювати моду, медіану, середнього значення, стандартного відхилення в середовищі Scilab.
Обладнання: зошит-конспект, ПК зі встановленим пакетом Scilab .
Хід уроку
Тема: вирішення оптимізаційної задачі в програмному середовищі Scilab та MS Excel.
Мета: навчитися обчислювати моду, стандартне відхилення, медіану та середня значення за допомогою Scilab , а також порівняння результатів та алгоритму обчислення цих функцій з табличним процесором MS Excel.
Робота за комп’ютером
Практична робота №3
Завдання. У таблиці наведено витрати студента на обіди в їдальні протягом тижня:
Методичні вказівки:
1. Завантажте середовище Scilab. У командному вікні наберіть і виконайте команду створення вектора значень витрат:
v = [32 40 32 50 30 40 50];
Проаналізуйте, яку інформацію щодо змінної v відображено у вікні Перегляд змінних.
2. Обчисліть частоти елементів масиву v.
3. Обчисліть середнє значення вартості обіду.
4. Обчисліть медіану, розмах і стандартне відхилення елементів масиву v.
5. Створіть нову книгу MS Excel (LO Calc) і занесіть на аркуш дані таблиці. Обчисліть частоти, середнє значення, медіану, розмах, дисперсію, стандартне відхилення значень витрат. Порівняйте результати обчислення статистичних характеристик сукупності значень у Scilab і MS Excel (LO Calc).
Дійдіть висновків.
Домашнє завдання
Завдання 1. Який результат буде виведено після виконання послідовності команд:
-->p=poly([1 -5],'x','c');
-->R=roots(p)
Завдання 2. Який результат буде виведено після виконання послідовності команд:
а) -->p=poly([36 12 1],'х','с') б) -->p=poly([0.25 -1 1],'х','с')
в) -->p=poly([16 -14 3],'х','с')
-->R=roots(p) -->R=roots(p) -->R=roots(p)
Завдання 3. Засобами середовища Scilab розв'яжіть рівняння:
Завдання 4. Який результат буде виведено після виконання послідовності команд:
--> А=[3 2; 1 1]; b=[7; 4];
--> x=linsolve(A,b)
Завдання 5. Засобами середовища Scilab розв'яжіть системи рівнянь:
Завдання 6. Засобами середовища Scilab обчисліть похідну функції f(x)=x2 -3x, якщо х= -1
1