Мета: формувати уявлення про комп'ютерні публікації, шаблони та структуру публікації, програмні засоби для створення комп'ютерних публікацій, ознайомити з видавничою системою Microsoft Publisher.
Цільові завдання:
наводить приклади публікацій різного виду, основних складових публікацій, програмних засобів створення комп'ютерних публікацій;
Розділ. Комп’ютерні публікації
Тема 1. Поняття комп’ютерної публікації
Автор: Гуназа Леся Миколаївна,
вчитель інформатики Броварської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів №2
Програма, за якою працює вчитель:
Навчальна програма «Інформатика» для 5 – 9 класів загальноосвітніх навчальних закладів, затверджена наказом МОН України від 06.06.2012 р. №664 зі змінами, затвердженими наказом МОН України від 29.05.2015 р. №585. – Режим доступу: http://mon.gov.ua/activity/education/zagalna-serednya/navchalni-programy.html.
Мета: формувати уявлення про комп’ютерні публікації, шаблони та структуру публікації, програмні засоби для створення комп’ютерних публікацій, ознайомити з видавничою системою Microsoft Publisher.
Цільові завдання:
Очікувані результати:
Учень (учениця):
Тип уроку: урок засвоєння нових знань.
Методико-дидактичне забезпечення уроку: комп’ютери підключені до мережі Інтернет, мультимедійний проектор, інтерактивна дошка, навчальна презентація; програмне забезпечення: операційна система Windows, програма Power Point, видавнича система Publisher.
Основні терміни і поняття: публікація, друкована публікація, електронна публікація, макет, шаблон, верстка, видавнича система.
Структура уроку:
ХІД УРОКУ:
Емоційна підготовка учнів до уроку.
Учитель. Сьогодні ми починаємо вивчати нову тему «Комп’ютерні презентації», зокрема з’ясуємо що таке публікації. Дана тема є надзвичайно цікавою. Під час уроку ви отримаєте можливість проявити фантазію та навчитеся створювати комп’ютерні публікації.
Давайте уявимо, що незабаром у вашої мами день народження – ювілей. Для вашої родини це визначна подія і ви готуєте їй сюрприз. Тато замовив кафе, а вам необхідно запросити на святкування гостей. Запропонуйте способи вирішення поставленої задачі.
(Учні надають пропозиції концепцій рішення проблеми на основі набутих знань)
Орієнтовні відповіді учнів:
Учитель коротко аналізує запропоновані концепції та пропонує свій новий шлях.
Запрошення гостей за допомогою телефонного дзвінка – це занадто просто для такої визначної події, як мамин ювілей. Запрошення можна виготовити власноруч та передати особисто або надіслати поштою. Також запрошення можна надіслати електронною поштою, але для цього потрібно створити їх за допомогою спеціальної програми. Такий спосіб є найбільш дієвим та сучасним.
Робота в парах.
Учитель. Запрошення на день народження створене за допомогою комп’ютерної програми, по суті є електронною (комп’ютерною) публікацією.
Об’єднайтеся в пари та виконайте вправу «Зірка». Для цього візьміть аркуші із зображенням зірки та вписаним в неї поняттям «Публікація» (Мал.1). Навколо зірки ви бачите пусті рамки, в які потрібно вписати якомога більше відомих вам видів публікацій. Перевіримо, яка пара назве найбільше видів публікацій.
Орієнтовні відповіді учнів: буклети, візитки, листівки, оголошення, наклейки, резюме, програмки, флаєри, рекламні проспекти, запрошення, конверти, бюлетені, грамоти, плакати тощо.
Пояснення вчителя супроводжується презентацією.
Публікація – це видання (оприлюднення) певних повідомлень (документів, новин, оголошень, указів, розпоряджень, творів тощо). Таке видане (оприлюднене) повідомлення також називають публікацією.
Залежно від способу оприлюднення та форми подання публікацій, їх розрізняють на електронні та друковані.
До друкованих публікації належать підручники, художні книги, газети, журнали, листівки, запрошення та інші документи, друкування яких виконано зазвичай на папері.
Електронними публікаціями є також підручники, художні книги, газети, журнали, листівки тощо, але на відміну від друкованих публікацій, розповсюджуються вони за допомогою електронних носіїв даних або комп’ютерних мереж.
Засобами для створення публікацій є настільні видавничі системи. Вони мають апаратну та програмну складові. До апаратної складової належать ПК, пристрої друку та введення даних, а до програмної – спеціальні програми підготовки макета публікацій. Усе це може розміститися на столі користувача, і тому ці системи отримали назву desktop publishing (англ. desktop publishing – настільні публікації), або настільні видавничі системи.
На відміну від текстових процесорів видавничі системи орієнтовані не на введення та редагування тексту та інших об’єктів, а на верстку.
Наприклад, в кінці будь-якого підручника міститься список людей, що його створювали, та їх професії. Серед інших професій є і комп’ютерний верстальник.
Верстка — це процес компонування текстових і графічних об'єктів для створення сторінок видання відповідно до принципів дизайну та технічних вимог.
Публікації, що здійснені з використанням комп’ютерних технологій, ще називають комп’ютерними публікаціями.
Документами публікацій є шаблони, макети та безпосередньо самі публікації різного виду. Кожний документ складається з об’єктів: текстових написів, зображень, таблиць, діаграм, фігурного тексту тощо, які, в свою чергу, мають властивості та параметри, значення яких можна змінювані.
Шаблон (нім. Schablone, від франц. echantillon — зразок) у переносному значенні — зразок, приклад, якому слідують. Документи різного виду, наприклад, брошури, бюлетені, звіти, листи, листівки, оголошення тощо, створюються на основі відповідного шаблону, який і визначає його структуру.
Для кожного шаблону документа програма створення публікацій містить кілька варіантів макетів.
Макети – шаблони публікацій одного типу, які відрізняються між собою дизайном. Макет задає загальний вигляд(структуру) публікації.
Пояснення вчителя з елементами демонстрації.
Отже, давайте знайомитися з видавничою системою Publisher, яка спрощує процес створення публікацій, надаючи сотні професійних макетів для початку роботи. Всі публікації складаються з незалежного тексту і елементів малюнків, які надають необмежені можливості у створенні макету сторінки.
Вся робота в Publisher організовується на спеціальному полі, яке можна назвати "монтажним столом". Його особливість - це можливість одночасного розміщення на ньому різних матеріалів для верстки: текстових блоків, рисунків тощо. Кількість сторінок, необхідних для вашої публікації, необмежена, можна зверстати цілу книгу. Є можливість дублювання окремих елементів сторінки: колонтитулів, колонцифр, графічного оформлення, колонок на інші сторінки видання. Із запропонованого асортименту шаблонів Publisher ми бачимо, що нам надається можливість створення наклейок, візитних карток, листівок, оголошень, запрошень тощо. Всі шаблони містять і текстову і графічну інформацію, і, що особливо важливо, при виведенні на друк зберігається відмінна якість графіки.
Отже, професійна видавнича система в першу чергу призначена для верстки видання, вона здатна виконувати цілий ряд функцій, недоступних текстовому процесору.
Щоб створити нову публікацію потрібно виконати певний алгоритм дій:
Завантажити настільну видавничу систему - Обрати меню Файл - Активувати команду Створити - Обрати потрібний шаблон публікації - Обрати макет публікації.
Для зміни вигляду елементів оформлення всього документа, в області завдань у полі Колірні схеми потрібно із випадаючого списку обрати необхідні кольори оформлення публікації.
Щоб змінити шрифт текстових полів публікації, в області завдань у полі Шрифтові схеми слід обрати необхідні шрифти.
Також, за допомогою області завдань ви маєте змогу змінити розмір сторінки та макет вашої публікації.
Коли всі налаштування макету публікації здійснено, натискаємо кнопку «Створити».
Завантажується макет публікації, після чого можна приступати до верстки.
Для форматування напису призначене вікно Формат напису, яке можна викликати командою Формат напису із контекстного меню.
Щоб прибрати пунктирні лінії на публікації, потрібно обрати меню Вигляд – прибрати прапорець у полі Направляючі.
Файли, створенні програмою MS Publisher, мають стандартне розширення *.pub.
Виконання практичної роботи «Створення запрошення»
Інструктаж з техніки безпеки. Виконання комплексу вправ для зняття зорової втоми через 10 хвилин після початку роботи.
Інструктивна картка
Учитель підводить підсумки, аргументуючи, оцінює роботу учнів.
Рефлексія