4 клас
Поняття моделі та моделювання
Мета:
Мета: сформувати поняття моделі, предметної галузі, інформаційної моделі, матеріальної моделі оволодіти практичними навичками реалізації та дослідження комп’ютерної моделі, проведення комп’ютерного експерименту, аналізу результатів;
розвивати ключові компетентності .
— спілкування рідною мовою;
— інформаційно-цифрова компетентність;
— уміння вчитися.
Тип уроку: комбінований.
Хід уроку
І. Організаційний момент
Вітання з класом. Перевірка присутності і готовності учнів до уроку.
ІІ. Активізація навчальної діяльності
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності (1 хв)
Людина завжди намагалася пізнати світ навколо себе та дослідити об’єкти, які її оточують. Але не завжди це дослідження є безпечним чи можливим. Наприклад, дослідження в області ядерної енергетики пов’язані з ризиком для здоров’я людей та забруднення навколишнього середовища; неможливим є дослідження космічних об’єктів, які знаходяться на великій відстані, оскільки людство, ще не має таких космічних апаратів дістатися їх; існують дослідження, що дуже дорого коштують. В таких випадках доцільним є використання моделей об’єктів.
ІV. Виклад нового матеріалу (10 хв)
Модель об’єкта – це новий об’єкт, який має властивості об’єкта, суттєві для дослідження. Моделями предметів є знайомі вам карта України і глобус у кабінеті географії, моделі органів людини в кабінеті біології, план спортивного майданчика школи, словесний опис незнайомої вам людини. Моделями явищ є малюнок веселки, звукозапис співу птахів, відеозапис північного сяйва.
Якщо об’єкт має багато різноманітних властивостей, то створюють його модель, яка обов’язково має ті властивості, що досліджуються. Інші властивості, несуттєві для даного дослідження, можуть бути в моделі відсутні. Наприклад, глобус має форму, наближену до форми земної кулі, подібне до земного розташування континентів, океанів, країн тощо, а розміри, рух повітряних мас, солоність води в океанах є несуттєвими для багатьох географічних досліджень.
Об’єкти досліджуються з різних точок зору, і тому для кожного з них можуть існувати різні моделі. Це залежить від того, які саме властивості досліджуються. Так, різними будуть моделі людини в дослідженнях фізика, біолога, лікаря, модельєра. Глобус і географічна карта світу є різними моделями нашої планети.
Модель – спрощене подання реального об’єкта, явища або процесу, який має властивості, суттєві для даного дослідження.
Процес створення моделі називається моделюванням.
Моделі можна класифікувати за способом подання, за галузями використання та за значеннями інших властивостей.
За способом подання моделі розподіляють на матеріальні та інформаційні.
Матеріальна модель – це модель об’єкта, подана у вигляді його предметної копії. Іграшки, опудала тварин, манекени, муляжі, глобус, макет водяного млина – усе це приклади матеріальних моделей.
Інформаційна модель – це модель об’єкта, подана у вигляді його опису. Наприклад, карта земної кулі, портрет письменника, хімічна формула речовини, твір з описом дощу, фотографія блискавки – це приклади інформаційних моделей.
Інформаційні моделі за формою подання розподіляють на:
• словесні – усні та письмові описи;
• графічні – малюнки, креслення, піктограми, карти тощо;
• структурні – таблиці, графіки, діаграми, схеми тощо;
• математичні – формули, рівняння, нерівності, функції тощо;
• спеціальні – хімічні формули, нотні записи, записи шахових партій.
Моделі також можна класифікувати за галузями знань, у яких вони застосовуються: фізичні, біологічні, економічні, соціальні моделі та ін.
Чому люди створюють моделі? Чому не дослідити сам оригінал? Навіщо створювати модель? Для цього може існувати багато причин:
Таких аргументів можна подати багато. І, якщо поміркувати, можете згадати багато моделей, з якими людина стикається у своєму житті. Спробуйте згадати: глобус, іграшка, рівняння хімічної реакції, креслення, фізична формула, географічна мапа, розклад уроків, муляжі фруктів у кабінеті біології, система класифікації живих організмів, ілюстрації до художніх творів.
V. Фізкультхвилинка
VІ. Усвідомлення набутих знань
А) |
Земля – третя від Сонця планета Сонячної системи, єдина планета, на якій відоме життя, домівка людства. Земля належить до планет земної групи і є найбільшою з цих планет у Сонячній системі. |
Б) |
|
В) |
Формула обчислення об’єму планети Земля: .
|
Г) |
|
Підказка: словесна, графічна, математична, структурна
|
А) Неможливість охопити розміри. Б) Не існування оригіналу в часі. В) Неможливість потрапити на місце розташування об’єкта. Г) Висока небезпека. Д) Невиправдано висока вартість дослідження. |
VІІ Формування практичних умінь та навичок
Робота за комп’ютером
Створити інформаційну модель планети Земля, будинку, свого домашнього улюбленця
VІІІ. Підсумки уроку
Учням пропонується закінчити речення: «Для мене сьогодні важливим було...», «Сьогодні я дізнався про...», «Мені хотілося в майбутньому дізнатись про..., навчитись...»