Тема. Поняття про горизонт. Основні сторони горизонту
Мета: Розширити в учнів уявлення про горизонт і сторони горизонту; формувати уміння знаходити на малюнках позначки сторін горизонту;
удосконалювати вміння аналізувати, порівнювати, робити висновки; розвивати кмітливість, спостережливість, мислення; виховувати допитливість, бажання здобувати нові знання.
Обладнання: таблиці, ілюстративний матеріал, презентація.
Хід уроку
I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
До уроку приготуйтесь,
на роботу налаштуйтесь.
Будемо сторони горизонту ми вивчати
й нові знання здобувати.
II. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ
1. Перевірка домашнього завдання
— Яку форму має планета Земля? Що є цьому підтвердженням?
— Порівняйте, якою була довжина тіні від дерева опівдні та ввечері. Поясніть, чому довжина тіні змінюється.
III. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ І МЕТИ УРОКУ
— Сьогодні на уроці ми подорожуватимемо нашою планетою.
Ви дізнаєтеся, що таке горизонт (обрій), лінія горизонту та основні чотири сторони горизонту: північ, південь, схід і захід.
IV. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
1. Розповідь учителя
— Як же знаходили дорогу додому древні мореплавці, мандрівники? (Міркування дітей.)
— Як ви знаходите шлях від будинку до школи? (За певними орієнти рами.)
— З давніх пір люди вміли орієнтуватися на місцевості, використовуючи помітні предмети і положення небесних тіл. Вони, наприклад, говорили: «Від великої гори підеіп у бік заходу і вийдеш до річки». Розрізняли чотири основні напрями, які називали «сторонами світу». Зараз ми називаємо їх сторонами горизонту.
Той напрям, де Сонце піднімається найвище і сильніше гріє, вони назвали півднем. Звідти вітер частіше приносить тепле повітря. Протилежний напрям, де Сонце ніколи не з'являється і звідки дмуть холодні вітри, назвали північчю. Уночі на нього вказує Полярна зірка.
— Де сходить Сонце, хто знає? (На сході.)
— А сідає? (На заході.)
2. Робота за підручником
— Розгляньте малюнок. Чи вам доводилося бути у полі, на відкритій місцевості? Який простір постав перед вашими очима? Довкола було видно поверхню Землі. Це — горизонт, або обрій. Він має форму круга.
— Що називають горизонтом? Що називають лінією горизонту? Які основні сторони горизонту? Як скорочено їх записують?
— Розгляньте малюнок. Розкажіть, як знаходити основні сторони горизонту аа Сонцем.
Тлумачний словничок
Слово «горизонт» перекладається як «обмежую» — встановлюю межу.
— З давніх часів мореплавці, вирушаючи у відкрите море, спостерігали, як берег зникав за горизонтом. Коли люди дізналися, що Земля кругла, таємницю горизонту було розкрито.
— Поміркуйте! На яку сторону горизонту виходять вікна класу, коли опівдні в них світить сонце?
3. Фізкультхвилинка
— Уявіть, що ви стоїте обличчям на північ (до вчителя).
— Які сторони горизонту розташовуються навколо вас? (Ззаду — південь, ліворуч захід, праворуч — схід.)
— Оберніться обличчям на захід (до вікна), південь (до шаф), схід (до дверей), північ (обличчям до дошки).
— Підніміть праву руку, назвіть сторону горизонту (аналогічно — ліву).
V. УЗАГАЛЬНЕННЯ Й СИСТЕМАТИЗАЦІЯ ЗНАНЬ
Бліцопитування
■ Земля має форму... (кулі).
■ Модель Землі — ... (глобус).
• Земна поверхня, яку ми бачимо навкруги, називається — ... (горизонт).
• Уявна межа, де небо нібито сходиться із землею, називається... (лінією го ризонту).
• Основні сторони горизонту називаються... (північ, південь, захід, схід).
VI. Підсумок уроку.
— Що називається горизонтом? (Земна поверхня, яку ми бачимо навколо себе.)
— Що таке лінія горизонту? (Межа горизонту, де небо нібито сходиться із землею.)
VII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ