ПОНЯТТЯ ПРО ПОВІДОМЛЕННЯ, ІНФОРМАЦІЮ ТА ІНФОРМАЦІЙНІ ПРОЦЕСИ
УРОК № 13
ТЕМА. ІНФОРМАЦІЯ. ПОНЯТТЯ ПРО ІНФОРМАЦІЮ
навчальна: ознайомити учнів з поняттям «інформація» та властивостями інформації;
Цілі:
розвивальна: активізувати пізнавальні здібності учнів; розвивати увагу та пам'ять, логічне та образне мислення; формувати вміння застосовувати знання в нових ситуаціях;
виховна: виховувати творче ставлення до справи, інтерес до вивчення ін форматики; сприяти розумінню того, що інформатика потрібна людям для практичних потреб.
Тип уроку: засвоєння нових знань.
Програмне забезпечення: комп'ютерна програма GCompris.
Вимоги до учнів: знати поняття «інформація», властивості інформації.
ХІД УРОКУ
І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ ЕТАП
II. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ
Стрілочками покажіть назву кожного пристрою.
III. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ
Поясніть, що хочуть сказати домашні тварини своїм господарям, коли:
Учитель. Сьогодні ви ознайомитесь з таким поняттям, як інформація. Тема сьогоднішнього уроку — «Поняття про інформацію».
IV. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
Спираючись на проведену розминку, вчитель пояснює поняття «інформація»: тварини в такий спосіб передають нам інформацію. А що таке інформація? (Вислухати відповіді учнів). Бажано надати переклад слова «інформація». Воно походить від латинського «informatio», яке має кілька значень:
1) роз’яснення, виклад, тлумачення;
2 ) уявлення, поняття;
3) ознайомлення, просвіта.
— А як ви можете передати мені інформацію? (Малюнками, мовою, жестами, мімікою...)
— А про що говорять такі жести?
Варіанти відповіді. Увага, молодець, будьмо друзями.
Словничок
Інформація — це відомості, новини, знання, які ми отримуємо з навколишнього світу.
Властивості інформації
Інформація може бути корисною і некорисною, доступною і недоступною, істинною і хибною.
Усім відомо, що інформація корисна, коли отримана своєчасно. Що корисного, якщо про дощ дізнаєшся тоді, коли він вже йде, а ти без парасольки? Якщо б ця інформація потрапила до тебе своєчасно, то була б корисною, і парасолька захистила б тебе від дощу.
Дівчинка Гануся розбила мамину вазу, а мамі сказала, що її розбив кіт Буся. Дівчинка Гануся повідомила мамі хибну інформацію, тобто сказала неправду. Але мамі буде важко визначити, хто насправді розбив вазу, тому що кіт не може себе захистити і повідомити істинну інформацію, тобто сказати правду. Він не вміє розмовляти. Отже, для мами ця інформація про те, хто насправді розбив вазу, недоступна, поки дівчинка Катруся не визнає своєї провини.
А передають інформацію за допомогою повідомлень. Що таке повідомлення, якими вони бувають — прочитаємо у підручнику. Стор. 60.
V. ФІЗКУЛЬТХВИЛИНКА
Учитель. Зараз ми з вами діями і словами передамо інформацію. На кожне запитання відповідайте хором «Так» чи «Ні» та
імітуйте відповідь рухами.
Сорока плаває? — Ні! (Розмахують руками.)
Окунь плаває? — Так! (Пливуть.)
Горобець літає? — Так! (Розмахують руками.)
Щука літає? — Ні! (Пливуть.)
Зозуля плаває? — Ні! (Розмахують руками.)
Карась плаває? — Так! (Пливуть.)
VI. ЗАСВОЄННЯ НАБУТИХ ЗНАНЬ
Робота за підручником
§ 13, запитання і завдання: № 4, 5.
Додаткові завдання
1. Гра «Надай інформацію»
Учитель показує будь-який об’єкт (кішка, парта, книга,
комп’ютер, людина, учитель), а учні повинні дати про нього якомога більше інформації.
VII. ФОРМУВАННЯ ВМІНЬ ТА НАВИЧОК
Повторення правил роботи за комп'ютером
1. Правила поведінки за комп’ютером.
2. На якій відстані від екрана монітора треба сидіти?
Робота за комп'ютером
§ 13, працюємо за комп’ютером. Стор. 61.
Релаксація. Вправи очима.
VIII. ЗАКРІПЛЕННЯ ЗНАНЬ. ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ УРОКУ
Фронтальне опитування
1. Що таке інформація?
2. Наведіть власні приклади інформації.
3. Якою може бути інформація?
4. За допомогою чого передають інформацію?
5. Які бувають повідомлення?
IX. ДОМАШ НЄ ЗАВДАННЯ
Зберіть інформацію про свою родину.
моє їм я, їм я мами, їм я тата, їм я брати чи сестрички, їм я дідуся, їм я бабусі.