Розробка уроку при проведенні практичної роботи "Порівняння будови кровоносної системи хребетних тварин»
Біологія 7 клас Дата____________
Тема: Практична робота № 5 «Порівняння будови кровоносної системи хребетних тварин»
Мета: удосконалювати вміння учнів визначати типи кровоносної системи хребетних тварин, характеризувати їх та порівнювати будову; розвивати вміння працювати з роздавальним матеріалом, схемами; виховувати ціннісні орієнтації на збереження природи.
Очікувані результати: учні вміють визначати за зображенням тип кровоносної системи тварин; порівнюють кровоносні системи різних груп тварин; роблять висновки про ускладнення будови організму тварин, пов’язане з ускладненням функцій.
Обладнання: зошит для практичних робіт, таблиці, малюнки
Тип уроку: урок формування умінь та навичок.
Хід уроку
І. Організаційний момент
Психологічне налаштування на урок
Слайд 1 Учитель. Давньокитайська мудрість говорить: «Вважай нещасливим той день і ту годину, коли ти не засвоїв нічого нового».
Так давайте посміхнемося одне одному й разом вирушимо до країни знань.
ІІ. Перевірка домашнього завдання й актуалізація опорних знань учнів
Завдання для учнів
Закінчіть речення, вставте пропущені слова (кожне речення - 1 бал).
1. Гетеротрофним називають живлення ____.
2. За способом живлення жук-гробарик, жук-гнойовик, дощовий черв’як ____ належать до ____.
3. Хижацький спосіб життя притаманний ____.
4. Кишечник, у якого відсутній анальний отвір, називають _________________.
5. Фільтруючи воду, їжу добувають такі тварини: ____.
6. Для птахів характерним є розширення стравоходу ____ та два відділи шлунка - ___________ і м'язовий.
7. Кишечник у більшості тварин має два відділи: ____.
8. Кисень до організму жаби потрапляє двома шляхами: через ______та______.
9. Зябрами дихають ____.
10. Хрущ, тарган, бджола дихають ____.
11. Альвеолярні легені розвинені у ____.
12. Кити, дельфіни у воді дихають ____.
Смарт–вправи: «Встав пропущене слово» і «Знайди пару» (виконують двоє учнів)
ІІІ. Мотивація навчальної та пізнавальної діяльності.
Слайд 2. Біологічні загадки про кров:
Тече в організмі тварин.
Слово вчителя:
Як не можна уявити собі місто без транспортних ліній зв'язку, так не можна уявити існування живих організмів без руху крові судинами, коли в усі органи й тканини розносяться кисень, білки та інші речовини. Дійсно, кров — найдивовижніша тканина нашого організму, а її рухливість — найважливіша умова життя, а головним двигуном, який її перекачує, буде – серце. Це і буде ключовим словом нашого уроку.
Запитання:
ІV. Вивчення нового матеріалу.
4.1. Гра «Ланцюжок».
На нашому серці прикріплені аркуші з номерами, на зворотному боці яких записані терміни. (Вчитель несе серце по класу, а учні по ланцюжку вибирають аркуш і дають визначення терміну.)
Приклади термінів: вени, артерії, капіляри, серце, артеріальна кров, венозна кров, змішана кров, незамкнена кровоносна система, замкнена кровоносна система тощо.
Слайд 3 Типи кровоносних систем
У хребетних тварин (птахів, амфібій, ссавців, плазунів), а також у кільчастих червів кровоносна система замкнена, а у членистоногих (ракоподібних), молюсків кровоносна система незамкнена.
Формулювання висновку.
Безхребетним тваринам притаманні обидва типи кровоносної системи, а от хребетним тваринам — лише один — замкнена кровоносна система.
ІV. Практична робота
Слайд 4. Тема: Порівняння будови кровоносної системи хребетних тварин
Слайд 5 Мета: закріпити особливості будови кровоносної системи хребетних тварин. З’ясувати, подібні та відмінні риси у будові хребетних тварин .
Хід роботи
Слайд 6 Поступове заповнення таблиці у зошитах (самостійне застосування учнями знань у стандартних ситуаціях)
Слайд 7,8
Слайд 9,10
Слайд 11,12
Слайд 13,14
4. Проаналізуйте кровоносну системи птаха. Що в ній спільного і відмінного з ящіркою?
Слайд 15,16
5. Розгляньте кровоносну систему зайця. Опишіть рух крові по судинах.
Слайд 17
6. Порівняйте кровоносні системи птахів і ссавців.
Робота в групах «Біологічне лото» (учням пропонується знайти відповідність опису кровоносної системи та назви класу, що їй відповідає)
7. За результатами роботи сформулюйте висновки.
Група хребетних |
Кількість кіл кровообігу |
Особливості будови серця |
Приклади видів |
Риби |
1 коло |
1 передсердя, 1 шлуночок (венозна кров) |
Короп, щука |
Амфібії |
2– велике і мале |
2 передсердя, 1 шлуночок (змішана кров) |
Жаба, саламандра. |
Рептилії |
2– велике і мале |
2 передсердя, 1 шлуночок з неповною перетинкою (змішана кров) |
Ящірка, змії, черепаха, крокодили (4-х камерне серце, але кров змішується у судинах) |
Птахи |
2– велике і мале |
2 передсердя, 2 шлуночка Ліва частина – артеріальна кров; Права – венозна |
Голуб, гуска |
Ссавці |
2– велике і мале |
2 передсердя, 2 шлуночка Ліва частина – артеріальнакров; Права - венозна |
Кит, дельфін, собака
|
Випереджаюче завдання (учні готують повідомлення про характеристику холоднокровних та теплокровних тварин)
Слайд 18
Характеристика холоднокровних та теплокровних тварин, теплорегуляція.
Здатність підтримувати стале співвідношення між виробленням тепла в організмі або його поглинанням з довкілля та витратами теплової енергії має назву теплорегуляція.
V. Узагальнення і закріплення знань
Слайд 19
5.1. LearningApps.org «Закінчи речення»
1. Тип кровоносної системи плазунів — … (замкнена).
2. Серце птахів має … (4) камери.
3. Риби мають … (одне) коло кровообігу.
4. Через серце риби проходить … (венозна) кров.
5. Камери серця риби — … (передсердя і шлуночок).
6. У лівій частині серця ссавців міститься … (артеріальна) кров.
7. У шлуночку земноводних міститься … (змішана) кров.
5.2. . LearningApps.org «Знайди пару»
5.3. . LearningApps.org «Перший мільйон»
5.4. Ось і підійшов до кінця наш урок. На початку ми з вами записали на стікерах певні очікування від сьогоднішнього уроку, тож давайте з’ясуємо, чи ж здійснилися вони. (Діти озвучують власні очікування і прикріплюють їх на серце).
Слайд 20
VI. Домашнє завдання
1. Завдання для всього класу
Повторити вивчений матеріал
2. Індивідуальні та творчі завдання.
1.Скласти кросворд з ключовим словом «серце».