Урок – повчання «Краса врятує світ?» ( за романом Оскара Уайльда «Портрет Доріана Грея»)

Про матеріал

Урок – повчання «Краса врятує світ?» за романом Оскара Уайльда «Портрет Доріана Грея» допоможе учням зрозуміти естетичні погляди автора роману «Портрет Доріана Грея», усвідомити ідею твору, прослідкувати життєвий шлях головного героя Доріана Грея і деградацію його душі, визначити , що філософія насолоди не здатна домінувати над духовними якостями.

Цей геніальний твір спонукає школярів до власних роздумів. А, може, хтось із них змінить своє власне бачення життя.

Лорд Генрі якось сказав Доріанові: « Справжня таємниця щастя – у пошуку краси». Чому цей шлях не зробив Доріана щасливим? Відповідь школярі спробують знайти на уроці.

Потрібно усвідомлювати і розуміти й мету власних пошуків у житті. Доріан не знайшов красу, бо вона була відсутня у тих місцях, де він шукав. Краса не у відчуттях, не в насолоді і навіть не у мистецтві. Красу треба шукати в людині.

Перегляд файлу

Тема: Урок – повчання «Краса врятує світ?»

                      ( за романом Оскара Уайльда «Портрет Доріана Грея»)

Мета: проаналізувати основні теми та ідеї роману «Портрет Доріана Грея», формувати навчально-пізнавальну компетентність; намалювати психологічні портрети головних героїв твору; прищеплювати навички поваги до людини; вчити школярів помічати і розв'язувати проблемні питання, розвивати вміння бачити прекрасне в художньому творі та в житті, цінувати його; виховувати стійкі моральні принципи, що будуються на дотримані загальнолюдських норм життя та почуття відповідальності за свої вчинки.

Обладнання: текст роману, портрет письменника, мультимедійна презентація, фрагменти з кінофільму «Доріан Грей», ілюстрації.

Тип уроку:  урок – повчання. 

Епіграф:  Краса душі надає чарівності навіть кволому тілу.

 Потворність душі кладе свій відбиток навіть на

                 найдосконаліше тіло.                                       (Глессінг)

Види роботи: евристична бесіда, робота в групах,  складання схеми, вирішення проблемних питань.

Методи навчання: креативні («ланцюжок асоціацій», « кластер», схема «Вниз-вверх»), когнітивні (метод емпатії), критичне мислення («гронування», «кубування», метод «Прес», «хвилинка монологів»), технологія ейдетики.

 

ХІД   УРОКУ

 

 І. Розминка (створення сприятливого психологічного клімату).

Слово вчителя про красу.

Краса… Вона робить принцами тих, хто її має.   (О. Уайльд)

П. Обґрунтування навчання. Постановка мети уроку, оголошення плану роботи .

Ознайомлення учнів з пакетом ключових слів: сльози жалю, добре серце, співчуття до коханої, доброта і добродійність, милосердя, жертовність, самопожертва, благородний вчинок, моральні цінності.

ІІІ. Актуалізація опорних знань.

1. Бесіда.

1. В якій священній книзі записані основні моральні закони?

2. Яким якостям вчить нас християнська релігія?

3. Про що треба піклуватися?

4. А про красу треба піклуватися?

2. Словникова робота.

Щастя - це стан цілковитого задоволення життям, відчуття глибокого вдоволення й безмежної радості; фортуна, талан, доля; втіха, приємність; благословенність. Синоніми до слова щастя - благодать, блаженство, рай, раювання, гаразд, успіх.

Краса - властивість, якість гарного, прекрасного. Оздоба, прикраса кого-, чого-небудь. Гарна, приваблива зовнішність; врода. Характеристика персони, місця, об'єкта чи ідеї, що приносить відчуття задоволення, насолоду. Протилежністю краси є потворне.

3. Складання «Ланцюжка асоціацій» до слова «краса» за допомогою ключових образів (технологія ейдетики).

4. «Хвилинка спогадів»: назвіть відомі вам твори про красу.

IV. Усвідомлення змісту. Творчі виступи груп за проблемними питаннями.

* «Щастя людини - це життя-насолода, чи життя-самовідданість?»

*  «Чи можна вважати щасливим того, хто цінує тільки красу?»

* «Чи обов'язково людині потрібно пройти через страждання, щоб стати духовно красивою та щасливою?»

 

1. Слово вчителя. Слід звернути увагу на те, що в образах головних героїв роману втілено різні аспекти естетизму.

Кожен герой є уособленням якоїсь ідеї:

Доріан - це прагнення бути вічно юним,

лорд Генрі - культ філософії насолоди,

художник Безіл - відданість мистецтву.

У всіх трьох персонажів роману спільний прообраз - Оскар Уайльд. Доріан Грей - це втілення дендизму, який був притаманний митцеві, лорд Генрі - втілення гедонізму, який Уайльд сповідував, Безіл Голуорд - естетизму.

2. Презентація учнями образів роману.

1- ий учень. Образ Доріана Грея

Вродливий натурник художника Безіла Доріан Грей - головний герой роману Уайльда. На початку твору він - людина з чистими, щирими почуттями, надзвичайно вродливий юнак. Та ось художник малює свою кращу картину - портрет Доріана Грея, виконаний за допомогою нового  методу в мистецтві. І юнак у розпачі вигукує, що ладен віддати душу заради того, щоби старішав портрет, а не він. Чому так просто Доріан може розлучитися зі своєю душею?

- «Мандрівний сюжет»: згадайте літературні твори, герої яких  «віддали» душу Дияволу.

Бажання Доріана було почуте. І герой ступив на верхній щабель сходів, що вели униз. Поняття "Прекрасне" і "Краса" підносяться Уайльдом на найвищу сходинку в ієрархії цінностей. Повчання лорда Генрі та їх практичне втілення - Доріан Грей - немовби відповідають цьому положенню. Доріан вродливий, і краса оправдовує усі негативні сторони його вдачі. Той, хто намагається зробити замах на Красу - сам стає жертвою (наприклад, брат Сібіл - Джеймс Вейн). Доріан Грей для Безіла Голуорда - не просто натурник. Він - його ідеал, його божество. Художник щодня бачиться з ним і малює його портрети один за одним. Він уже не може жити без Доріана. Так починається процес міфологізації людини людиною.

3. Слово вчителя: заочна подорож в епохуАнтичності.

У образі Доріана Грея втілені риси кількох героїв античної міфології.

 

  • Пригадаємо ці міфічні образи.

* Адоніс - бог родючості, що перевершував своєю вродою богів-олімпійців. Це вродливий юнак, в якого закохалася Афродіта.

* Ганімед - прекрасний хлопчик, виночерпій богів-олімпійців.

* Нарцис - син річкового бога Кефісса і німфи Ліріопи. Побачивши у воді своє відображення, він закохався у нього і втопився.

* Парис - яскравої краси син Пріама, царя Трої. За допомогою Афродіти він вкрав дружину царя Спарти Менелая - прекрасну Єлену.

 

Так, юнак Доріан, залишаючись наодинці, залюбки грає роль Нарциса.

Робота з текстом твору. У романі читаємо про Доріана, що він "мавпує, як дурник", "якось раз... поцілував - точніше, вдав, ніби цілує вуста, намальовані на тому портреті", "щоранку він довго простоював перед портретом, милуючись ним, інколи він відчував, що майже закоханий у нього".

Нарцисизм героя - це вияв не тільки естетизму як світоглядної позиції героя, але й безсумнівна ознака роздвоєння його особистості, що стає дедалі помітнішою: "Він усе дужче закохувався у власну вроду і з дедалі гострішою цікавістю спостерігав розпад своєї душі".

Серед особистих речей Доріана Грея - один із численних дарунків лорда Генрі: "овальне ручне дзеркало в рамі із слонової кістки, прикрашене купідонами". У нього герой полюбляє дивитися.

Виразне читання  твору Уайльда  "Послідовник".

Послідовник

Коли Нарцис помер, ставок його замилування перетворився з чаші солодких вод на чашу солоних сліз, і німфи, плачучи, виходили з лісу, щоб співати ставкові пісень і якось втішати його. І коли вони побачили, що ставок перетворився з чаші солодких вод на чашу солоних сліз, вони порозпускали своє зелене волосся, оплакували ставок і промовляли:

- Ми не дивуємося, що ти в такій гіркій жалобі за Нарцисом, адже він був такий прекрасний.

 - Але чи був Нарцис прекрасний? - запитав ставок.

- Кому ж це знати краще, ніж тобі? - здивувались німфи. - Нас він завжди минав, але ж у тебе він дивився, він лежав на твоїх берегах і вдивлявся в тебе, і в дзеркалі твоїх вод він бачив свою вроду.

І відповів ставок:

- Але я любив Нарциса за те, що, коли він лежав на моїх берегах і вдивлявся в мене, в дзеркалі його очей я завжди бачив відображення своєї краси.

Запитання на сприйняття прочитаного.

- Як ви зрозуміли основну ідею цього твору?

- У чому полягає сутність парадоксальної ситуації, до якої вдався Уайльд, переосмисливши відомий міф?

- Поясніть поняття "нарцисизм".

На "античну" красу Доріана постійно вказують інші персонажі роману.

Для художника Безіла, наприклад, Грей є ідеальним втіленням вродливих Париса, Адоніса, Ганімеда. Він не втомлюється малювати зі свого юного друга давньогрецьких богів і героїв. Але "міфічна" врода Доріана Грея приваблива тільки зовні. Вона протиставляється його внутрішньому світові. Повіривши промовам лорда Генрі, Доріан віддається чуттєвим насолодам і падає у безодню розпусти. Слова Уоттона так глибоко запали юнакові в душу, що скрізь, де б Доріан не ходив, йому здається, що у повітрі розлита якась солодка отрута.

Запитання для учнів.

- У людини завжди є вибір: піддатися чи опиратися спокусі. Як ви гадаєте, чому Доріан Грей піддався їй?

У долі Доріана Грея Уайльд розкрив трагедію реального протиріччя: задоволення, що стало самоціллю, породжує не радість, а муки. Доріан стає жертвою своєї максималістської пристрасті - любові до самого себе. Загальне забарвлення злочинів Доріана - абсолютна аморальність. Думаючи винятково про свою особу, він її і зруйнував. Доріан гине, коли здіймає руку на Прекрасне, яке вічне.

Знову відбувається фантастичне перевтілення, і все стає на свої місця: портрет сяє красою, а на Доріановому обличчі проступають усі скоєні ним злочини. Сам вигляд мертвого Доріана Грея антиестетичний. Уайльд, усупереч своїй програмі, зобразив не лише душевну кризу свого героя, але й привів його до кари.

2- ий учень. Образ лорда Генрі Уоттона

Ідеолог у романі "Портрет Доріана Грея" - це, звичайно, лорд Генрі Уоттон, котрий розгортає перед головним героєм цілу програму філософії гедонізму і є втіленням філософії насолоди. Він старший за Доріана Грея на десять років. Це багатій, витончений естет, що кохається у красі й відмежовується від потворного, бридкого у житті. Прагнення не помічати нічого, крім краси, робить його не просто байдужим до всього іншого, а й цинічним. У лорда Генрі холодна душа людини, яка не має ідеалів. Пробуджуючи в Доріані бажання насолоджуватися життям за будь-яку ціну, він зовсім не замислюється над можливими наслідками такої поведінки як для самого юнака, так і для інших людей. Проповідуючи свободу інстинктів, Уоттон стверджує вседозволеність. Лорд Генрі володар екзотичного, практично невидимого саду. У спеціальному сховищі у нього зберігається гербарій у скляночках, на поличках, з інвентарними номерами, а на дверях до сховища висить табличка: "Не наближатися! Не нюхати! Не доторкатися!" Лорд Генрі полюбляє обідати з друзями в приватному кабінеті ресторану "Брістоль", попиваючи там вермут, гірку настоянку із помаранчів, шампанське, дорогі французькі коньяки, каву. Він ходить у гості, прогулюється у найбільшому лондонському парку - Гайд-парку. Уоттон одружений. Шлюб він розглядає як нонсенс, бо вважає, що на світі існують привабливіші форми спілкування між чоловіком і жінкою. З дружиною він підтримує дипломатичні стосунки: кожен живе своїм окремим життям, але обоє дотримуються зовнішніх ознак благопристойності. Зрештою лорд Генрі розлучається зі своєю дружиною Вікторією, бо не зміг зробити її щасливою і бути щасливим біля неї. Егоїзм Генрі Уоттона - це егоїзм естета, який хоч і має уявлення про реальне життя, але не зважає на нього. Навіть самогубство Сібіл Вейн лорд оцінює в першу чергу не з етичного, а з естетичного погляду. Головну увагу Уайльд приділяє не поведінці лорда Генрі, а тонкій грі його розуму. Уоттон має яскравий інтелект. Він наділений здатністю миттєво реагувати на будь-що і передавати свої враження стисло й образно. У його парадоксах втілено заповітні думки самого письменника.

Ось деякі з блискучих афоризмів лорда Генрі:

 "Справжня таїна життя - це видиме, а не невидиме",

"Щаслива людина - обов'язково добра. але добра - не обов'язково щаслива",

"Я люблю сцену - вона куди реальніша за життя",

"Єдиний спосіб позбутися спокуси - піддатись їй"...

У свою інтелектуальну гру лорд Генрі, "Принц Парадокс", утягує Доріана, вражаючи уяву юнака незвичними промовами. Але насправді його словесна гра - це роль, яку він віртуозно розігрує. Лорд Генрі замінив моральні почуття милуванням красою. Він не хоче визнавати, що кожному вчинку обов'язково притаманне своє етичне значення. Сам Уоттон не робить нічого аморального. Його цинізм - тільки поза. Але ця поза - його сутність. Найдужче його дратує природність. Лорд Генрі, вперше зустрівшись з Доріаном, зрозумів, що тому треба насправді. І він спокушає вродливого юнака небезпечними теоріями. На Уоттоні лежить велика відповідальність за деякі вчинки Доріана. Але вважати лорда Генрі повністю відповідальним за вчинки юнака не можна. Адже йому належать і інші слова, які наштовхують на думку про необхідність порятунку душі: "А між іншим, Доріане, ...яка користь людині від того, що вона отримає весь світ... якщо вона губить власну душу".

3- ій учень. Образ художника Безіла Голуорда.

  На сторінках роману Уайльд послідовно проводить думку про митця як представника "високого мистецтва брехні". Ця лінія в романі пов'язана з особою художника Безіла. Створюючи портрет Доріана Грея, Голуорд відходить від позицій моральності і стає на позиції "чистого мистецтва". Саме тому йому і вдається створити шедевр живопису. У Доріанові художник побачив свій ідеальний художній образ. Він дізнався, як поєднуються гармонія душі й гармонія тіла. Зустріч з Греєм дала йому змогу наблизитися до досконалості: "Художник дивився на прегарну юнакову постать, що її він так майстерно відобразив на полотні, і обличчя йому опромінив задоволений усміх. Раптом він схопився і, заплющивши очі, притис пальці до повік, наче силкуючись утримати в пам'яті якийсь чудовий сон і боячись пробудитися".

Безіл - митець, і своє завдання як художника він вбачає у тому, щоб створювати шедеври мистецтва, які повинні бути реальними, правдивими і жити самостійним життям. Доріан Грей відчуває свій глибокий зв'язок із Голуордом. Проте віддає перевагу спілкуванню з лордом Генрі. Дорін знає, що митець - це людина, яка дотримується моральних принципів.

Художник, котрий обожнює свого вродливого друга, не може повірити у плітки, які ходять про нього у світському товаристві. Одного разу він приходить до Доріана у гості і стає учасником жахливої зустрічі зі створеною ним картиною. "Боже милостивий, адже перед ним портрет Доріана Грея! Лице, хоч як жахливо знівечене, все ще зберігало частинку його чудесної вроди. Поріділі кучері ще трохи яскріли золотом, і ясною барвою ще горіли сластолюбні уста. В припухлих очах помітні були рештки їх вабливої блакиті, і не зовсім ще зникли благородні обриси виточених ніздрів та стрункої шиї. Так, це сам Доріан. Але хто ж намалював його такого? Художник мовби впізнав свою руку, та й рама була та сама, зроблена за його ескізом. Здогад - моторошно неймовірний, а все ж Голуорда пронизав жах. Схопивши запалену свічку, він підніс її до портрета. У лівому кутку видніли довгі літери - його ім'я, виведене циноброю". Художник Безіл бачить наслідки своєї натхненної праці. Правда життя (остання зустріч з Доріаном) вбиває його і як митця, і як людину.

4. Робота над складанням схеми «Як змінився портрет?» (Запис схеми)

У. Підсумки уроку.

1. Метод «Прес»: обгрунтуйте свою власну думку щодо висловлювання

«Шлях Доріана Грея – це шлях пороку, загибелі душі».

2. Підсумкове слово вчителя.

Герої шукають для себе нових ідеалів, протиставлених реальній дійсності. Доріан Грей знаходить свій ідеал у насолоді, Безіл - у творенні прекрасного, лорд Генрі - у вільному самовиявленні, Сібіл Вейн - у коханні.

Безвольний і не маючий справжнього обличчя Доріан, котрий слухняно втілив у своє життя гедоністичну теорію лорда Генрі, стає у фіналі роману жалюгідним розпусником зі спустошеною душею, егоїстом, убивцею.

Рок у романі "Портрет Доріана Грея" постає як відплата, що невпинно наздоганяє героя, який, прагнучи зазнавати насолоди від кожної миті буття, повністю підпорядкував себе цій філософії гедонізму. Не можна безкарно порушувати норми людського життя. Втрата моральних норм веде людину до загибелі. Людина без совісті і без душі не може існувати.

Уайльд дійшов висновку: гедонізм й імморалізм - безперспективні. Смерть Доріана - підтвердження цього. Письменник, всупереч своїм замислам, показує, до яких наслідків призводить егоїстичне, аморальне служіння антисуспільним спокусам. Важко було завдати філософії гедонізму сильнішого удару, ніж той, який був нанесений їй у романі власною рукою письменника.

3. «Хвилинка монологів» «Я так думаю»:

Зовнішня краса = ?   красі душі

 

VІ.Домашнє завдання:

підготувати твір  - роздум на одну з тем:

  1. Чи варта завнішня краса втрати краси душу.
  2. Який шлях обере людство: шлях «сліпого», фанатичного поклоніння красі чи шлях духовного зростання?

УІІ. Рефлексія. Метод «Рюкзак»:

  • це я запам’ятаю…
  • це я візьму в життя…
  • це я викину на смітник.
Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. kokoza ludmila
    ЗМІСТОВНО! ЦІКАВО! ІНФОРМАЦІЙНО! РЕАЛЬНА ДОПОМОГА! ВЕЛИКЕ ДЯКУЮ!!!
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
doc
Додано
14 квітня 2018
Переглядів
14605
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку