Урок "Поведінка тварин"

Про матеріал
У матеріалі мова йде про поняття поведінку тварин та методи її вивчення. Наведені приклади поведінкитварин.
Перегляд файлу

Поведінка тварин

Скільки існує людство,стільки воно задумується над поведінкою тварин.

І. Акімушкін

 

Мета: сформувати знання учнів про біологічні основи формування поведінки тварин у природі; розвивати мислення, увагу, комунікативні здібності, уміння порівнювати, узагальнювати, виділяти головне, співвідносити наукові факти, установлювати причинно-наслідкові зв’язки, спостерігати за живою природою; виховувати допитливість, любов до природи, культуру спілкування; оберігати тварин, які нас оточують.

Хід уроку.

І. Організаційний момент

Привітання учнів, перевірка їх готовності до уроку.

А зараз я пропоную посміхнутись один одному і ви побачите підтримку своїх однокласників.

ІІ. Актуалізація опорних знань

1. «Вірю — не вірю».

Учням необхідно позначити пропоновані твердження позначками «+» — вірю або «–» — не вірю.

Чи вірите ви, що

1.   Термолокація є властивою для деяких змій ?

2.   У жаб постембріональний розвиток відбувається без метаморфозу ?

3.   Видозміною шерсті є голки їжака ?

4.   У окуня  двокамерне серце ?

5.   У рака замкнена кровоносна система ?

6.   У дощового черв’яка органами виділення є метанефридії ?

7.   У крокодила чотирьохкамерне серце?

8.   Риба має гідростатичний  скелет?

9.   Таксиси – це рухова реакція організму у відповідь на спрямований вплив чинника, що здійснюється клітинами чи організмом ?

10.  У голуба вузлова нервова система ?

11.  При зовнішньому заплідненні гамети зливаються в тілі самки?

12.  У тварин автотрофний спосіб живлення?

Відповіді:

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

11

12

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2. Вставте пропущені слова

  1. Здатність організму відновлювати втрачені чи пошкоджені частини називається ________________________(регенерацією)
  2. Тривалість життя тварин залежить від  __________________________________________
  3. ( температури, світла, води, тощо)
  4. Рефлекси є безумовні і _________________(умовні)
  5.  Виводкові птахи це наприклад ______________________________________________
  6. У ньому розвивається зародок птаха ________________________(яйце)


ІІІ. Мотивація навчального процесу

  1. Чи мають для людини значення знання про поведінку тварин?
  2. Чи можуть тварини спілкуватися між собою?
  3. Як окремим із них вдається, не збиваючись зі шляху, переміщатися на великі відстані?
  4. Як, на перший погляд, беззахисні тварини захищаються від ворогів?

Усі ці та інші питання здавна цікавлять людей. Частину загадок порівняно нещодавно вже вирішили, проте багато ще чого залишається таємницею.

Отже тема сьогоднішнього уроку «Поведінка тварин». Сьогодні на уроці ми ознайомимось з формами поведінки тварин; методами дослідження поведінки тварин.

 

ІV. Вивчення нового матеріалу

1. Поведінка тварин у природі.

     Під поведінкою організмів розуміють – сукупність пристосувальних дій, спрямованих на встановлення життєво необхідних зв’язків організму з навколишнім середовищем.

Наука про поведінку тварин називається етологією. Її засновниками вважають Конрад Лоренц (1903-1989), Ніколас Тінберген (1903-1994) та Карла фон Фріша (1886-1982), які  у 1973 році отримали Нобелівську премію з медицини й фізіології за відкриття , пов’язані зі створенням і встановленням моделей індивідуальної і групової поведінки тварин..

Етологія займається такими проблеми, як, наприклад, скільки часу й як тварини сплять, як вони будують нори чи гнізда, яким чином спілкуються між собою, здобувають їжу, і т. п.

Поведінка тварин більш різноманітна та складна, оскільки вони можуть пересуватися і, отже, змінювати умови існування. Тому в них дуже добре розвинені органи руху, чуттів і нервова регуляція. Можна навести такі приклади поведінки тварин: полювання хижаків чи комахоїдних тварин, вигодовування пташенят дорослими птахами, шлюбні ігри, міграції, тобто подорожі, які здійснюють тварини суходолом, морем, повітрям тощо.

Вчені намагаються знайти відповіді і на такі питання, як, наприклад, чому деяким тваринам є притаманний сильно розвинений материнський інстинкт, а інші залишають своїх дитинчат невдовзі після народження; чому частина тварин занурюється у зимову сплячку, а інші – ні, та інше.

Найчастіше в поведінці тварин виділяють природжені і набуті форми поведінки. Складність поведінки залежить від рівня розвитку нервової системи тварин.

2. Методи вивчення поведінки тварин у природі

  •                 Спостереження
  •                 Мічення
  •                 Метод порівняння
  •                 Експеримент.

1. Спостереження в етології полягає в цілеспрямованому сприйнятті та описі поведінки тварини. Ви також спостерігаєте за домашніми улюбленцями (собаками, кішками, хом’ячками, папугами і т.д.), щоб краще зрозуміти їхні потреби. Учені під час спостереження використовують різноманітні оптичні та цифрові прилади: біноклі, телескопи, фото- та відео-камери.

Стрімкий розвиток технологій в останні десятиліття зробив можливим використання в етології нових методів, наприклад дистанційне спостереження. На тварину чіпляють мініатюрний радіопередавач і за допомогою спеціальних приймачів одержують від нього сигнали. Так, наприклад, можна знайти тварину, яку випустили в дику природу.

Для дослідження міграцій співочих птахів над відкритим океаном учені використовують радари. Окремих особин тварин мітять.

2. Мічення

Більшість птахів і кажанів мітять кільцями (на ногу тварини надягають легке кільце з металу чи пластику).

Копитних і хижаків мітять вушними мітками у вигляді затискача, затискача, кільця або сережки.

Морських черепах мітять спеціальними кнопками, що надягають зазвичай на ласт.

Дельфінів мітять спеціальними кнопками, що надягають зазвичай на спинний плавець. 

Молюсків мітять написами на мушлі.

Комах мітять мітками з найтоншої кольорової фольги.

Мешканців ґрунту мітять мітками з радіоактивними речовинами.

 За допомогою цього методу досягається можливість детального вивчення і розвитку життя тварин

 

3 . Експеримент в етології – це метод дослідження поведінки тварин у керованих умовах.

Експеримент використовують для розуміння знакових стимулів, використовуючи моделі (штучні об'єкти, що мають характерні ознаки стимулів). Проводять у природних умовах; наближених до природних (у великих вольєрах); штучних (лабораторіях, проблемних ящиках – тварину поміщають у замкнену клітку, вийти з якої або отримати їжу можна тільки, виконавши певну дію – натиснути на важіль або педаль).

Експеримент відрізняється від спостереження активнішою взаємодією дослідника з твариною. Як ви вважаєте, чому перед проведенням експерименту бажано провести спостереження за твариною? Експеримент – це підтвердження деякого спостереження.

4. Метод порівняння

Цей метод вивчення дозволяє не тільки проводити порівняння між окремими видами, а й досить точно виявити вплив окремих факторів середовищ.

3. Форми поведінки тварин  Учням на попередньому уроці було дано завданням підготувати повідомлення про форми поведінки тварин.

Завдання для учнів: Використовуючи текст підручника та додатковий матеріал, охарактеризувати форми поведінки тварин:

– харчову й оборонну; – комфортну й репродуктивну; – пошукову й батьківську;

– агресивну й соціальну;  – територіальну й дослідницьку.

 

V. Закріплення знань учнями
 


1. Послухайте вірші та з’ясуйте, про яку форму поведінки йдеться.


У шпаківні

У шпаківні справжнє свято ,

Вчить  літати діток тато,

У шеренгу стали діти,

Хочуть разом всі летіти.

Тато шпак, мама шпачиха,

Вбережуть дітей від лиха,

До калини підлетіли, 

Сіли  трохи й відпочили

Форми (турбота про потомство).

Горобець

Горобець – пташка співоча.

Він завжди все знати хоче.

По всіх віточках стрибає

І комашок там шукає.

Форми (пошукова, здобування їжі).

 

 

ВЕДМІДЬ

Буркотливий, вайлуватий

Ходить лісом дід кудлатий.

Одягнеться в кожушину,

Мед шукає і ожину.

Літом любить полювати.

Взимку – у барлозі спати.

Як зачує він весну,

Прокидається від сну.

 Форми (пошукова, харчова, здобування їжі).

 

БІЛОЧКА

Хвiст трубою, спритнi нiжки –
Плиг iз гiлки на сучок! –
Носить бiлочка горiшки
В золотий свiй сундучок.
В неï й очi, мов горiшки,
Кожушинка хутряна,
Гострi вушка, наче рiжки, –
У дуплi живе вона.

 Форми (пошукова, здобування їжі).

Качка

Качка перевальцем йде,

Каченят своїх веде

І покрякує тихенько:

- Не губіться, йдіть скоренько!

А маленькі каченята

Йдуть точнісінько, як мати:

З боку в бік гойдаються,

Ніби коливаються.

Форми (пошукова, здобування їжі, турбота про потомство).

 КРАСЕНЬ ДЯТЕЛ

Хто на дереві вгорі
Барабанить по корі?

Красень дятел на вербі,
Знай вистукує собі:

«А я дятел-трудівник,
А я дятел-будівник.

Я не просто б'ю в вербу,
Я гніздо собі довбу!

Я довбаю, як ніхто,
В мене дзьоб, як долото.

Я не тільки що вербу, –
Навіть дуба роздовбу...»

Там, де дятел на суку,
Начувайся, шкіднику!

У щілини не залазь.
Утекти хотів? А зась!

 Форми (репродуктивна, турбота про потомство, харчова )

 

2. Перегляньте відео та занотуйте в зошиті про яку форму поведінки йдеться. (Учням пропонується для перегляду  відео про форми поведінки тварин)

 

Отже, ці форми поведінки тварин доводять нам іще раз, що тварини є нашими родичами.  Сьогодні для багатьох людей домашні тварини – це кращі друзі. Вони допомагають пережити емоційні потрясіння. Не можна забувати й про користь, яку тваринний світ приніс і продовжує приносити людині. Тому потрібно берегти його й піклуватися про його збереження.

. Підбиття підсумків уроку

Учні самостійно підводять підсумки уроку, називають особливості поведінки тварин, їх значення для людини.

VІІ. Домашнє завдання:

1) Опрацювати § 47; виконати завдання для самоконтролю

 

1

 

docx
Додано
16 жовтня 2022
Переглядів
866
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку