Урок "Поведінка тварин та її причини"

Про матеріал
Урок біології у 7 класі. Мета:ознайомити учнів із формами поведінки тварин, поглибити знання про етологію, визначати її роль серед біологічних наук, розвивати вміння аналізувати отриману інформацію, виховувати ціннісне ставлення до тваринного світу, розвивати інтерес до вивчення природничих дисциплін, формувати спостережливість та навички дослідження
Перегляд файлу

Тема: « Поведінка тварин та її причини»

Цільова група :7 клас

Тривалість: 45 хвилин

Цілі уроку: ознайомити учнів із формами поведінки тварин, поглибити знання про етологію, визначати її роль серед біологічних наук, розвивати вміння аналізувати отриману інформацію, виховувати ціннісне ставлення до тваринного світу, розвивати інтерес до вивчення природничих дисциплін, формувати спостережливість та навички дослідження.

Операційні цілі ( завдання): після завершення уроку учень:

знає: форми та прояви поведінки

розуміє: важливість проявів поведінки тварин

вміє: визначати поведінку тварин та наводити приклади

може: робити висновки ,відстоювати власну позицію.

Методи й техніки : презентаційна техніка, створення кластера, робота в парах, експрес- тестування, інтерактивний прийом «Рибна кістка» (Фішбоун), діалог.

Обладнання: ручки, маркери, аркуші А2 та А3, клейка стрічка , магніт , мультимедійна техніка для слайд- та відео-презентацій, картки з завданнями , відеоматеріал, ілюстрації.

Допоміжні матеріали:

1. Ілюстрації з різними формами поведінки тварин

2. Відео- приклади проявів поведінки тварин

3. Картки-завдання для роботи в парах

4. Термінологічний словник

5.Методика створення кластеру

6. Методика використання прийому fishbone7

7резентація дитячого матеріалу

 8.Кросворд

 9. Логічні вправи

10. Експрес-тести

11.Відеоінформація про цікаве з поведінки птахів

12. Картки -оцінювання

13. Смайли для рефлексії

 

Хід уроку

1ступна частина

1 .1. Урок почніть з роботи з ілюстративним матеріалом- зображення прикладів різних форм поведінки представників тваринного світу. Запросіть дітей до діалогу. Учні матимуть можливість висловити свою думку щодо побаченого. Врезультаті ви формуєте тему уроки, мету та завдання.

1. 2. Запропонуйте учням для перегляду декілька відеофрагментів з прикладами репродуктивної, соціальної, індивідуальної поведінки (танець журавлів, метушня мурашок, гра дельфіна з м'ячиком у  басейні, гарчання лева та ін). Таким чином учні зможуть самостійно визначати прояви форм поведінки.

2. Основна частина

2.1. Записавши в зошит тему уроку, учні готуються до самостійного отримання знань працюючи з картками -завданнями за планом. Утворіть  три - чотири пари ( малі групи).

Учень доповідач складає відповідь використовуючи матеріал підручника.

2.2. Запропонуйте учням вправу «термінологічний словник», де діти працюючи з підручником записуютьу зошит  визначення основних термінів та понять теми.

2.3.  Ознайомте  учнів з методикою створення кластера.Створіть кластер  з ключовим словом «Поведінка». Обговоріть складові частини кластера «Форми поведінки» та «Приклади поведінки».

2.4.. Ознайомте дітей з інтерактивним прийомом «Фішбоун». Запропонуйте на А3 зобразити рибну кістку  (за зразком), включаючи основні поняття теми.

2.5. Учні , які мали випереджувальне завдання, презентують зібраний матеріал. Підтему  виступу вибирають самостійно.

Встановлюються правила виступу та критерії оцінювання (тривалість 2-3 хвилини, зміст, наочність, науковість та ораторські здібності).

Зробіть акцент на самостійності учнів, проаналізуйте виступи, підкресліть головне.

2. 6. З метою закріплення теми запропонуйте учням кросворд. Така форма роботи оживить та згрупує всіх дітей . Оцініть найактивніших .

2.7. З цією ж метою запропонуйте логічні вправи: ребуси, анаграми, шифрування або інше.

2 8. Запропонуйте  дітям послухати текст чи передивитися відеоінформацію з описом цікавих фактів прояву поведінки тварин (птахів).

3. Підсумкова частина

3.1. Експрес-тестування. Учні отримують аркуші з тестами. Відповіді для самоперевірки висвічується на екрані.

3.2. На початку уроку діти отримали картки для оцінювання. Там вносили бали –результат успіху. Підбийте результати. Можете бонусно нагородити найактивніших заохочувальними балом.

3.3. Проведіть  рефлексію з використанням смайлів настрою. Кожен учасник уроку нехай вибере собі смайл, який характеризує його емоцій по завершенні уроку.

Додаток 1. Ілюстрації

C:\Users\Lenovo\Downloads\урок\Без названия.jpg

C:\Users\Lenovo\Downloads\урок\1.jpg

C:\Users\Lenovo\Downloads\урок\Hannibal_Poenaru_-_Nasty_cat_!_(by-sa).jpg

C:\Users\Lenovo\Downloads\урок\2-z20-9f6f29de-94dd-4679-ae41-ea28c713b760.jpg

C:\Users\Lenovo\Downloads\урок\hqdefault.jpg

C:\Users\Lenovo\Downloads\урок\blsb.jpg

C:\Users\Lenovo\Downloads\урок\biologia-7-sobol-ukr-298.jpg

Картинки по запросу мурашки картинки в природі

Картинки по запросу гніздо  в природі

 

Додаток 2. Відеоматеріал

Посилання: https://www.youtube.com/watch?v=zLcWAe4xE-k

https://www.youtube.com/watch?v=Akzg6jCKmlg

Додаток 3. Карти- завдання для роботи в парах за планом

1 пара

 Соціальна поведінка

План

1 Визначення поняття

2 Різновиди (прояви) поведінки

3 Значення для тварини

2 пара

 Індивідуальна поведінка тварин

План

1 Визначення поняття

2 Різновиди (прояви) поведінки

3 Значення для тварини

3 пара

Репродуктивна поведінка тварин

План

1 Визначення поняття

2 Різновиди (прояви) поведінки

3 Значення для тварини

 

 

Додаток 4 . Термінологічний словник (запис у зошит)

Поведінковий акт

 

Стимул

 

Вроджена поведінка

 

Набута поведінка

 

 

Додаток 5. Опис прийому . Створення кластера «Поведінка тварин»

Кластер - це графічна форма організації інформації, коли виділяються основні смислові одиниці, які фіксуються у вигляді схеми з позначенням всіх зв'язків між ними. Він являє собою зображення, що сприяє систематизації та узагальненню навчального матеріалу.

Кластер –це  один з методів критичного мислення. На стадії осмислення основного етапу уроку використання кластера дозволяє структурувати навчальний матеріал.

Діти фіксують всю інформацію, якою вони володіють. Поступово, в ході уроку, в схему додаються нові дані. Бажано виділяти їх іншим кольором.

Основні принципи складання кластера:

1.Кластер оформляється у вигляді грона або моделі планети із супутниками. 2.У центрі розташовується основне поняття, думка.

3. По сторонам позначаються великі смислові одиниці, з'єднані з центральним поняттям прямими лініями. Це можуть бути слова, словосполучення, речення, що виражають ідеї, думки, факти, образи, асоціації, що стосуються даної теми.

4.Навколо «супутників» центральної планети можуть знаходитися менш значні смислові одиниці, більш повно розкривають тему і розширюють логічні зв'язки.

5.Важливо вміти конкретизувати категорії, обґрунтовуючи їх за допомогою думок і фактів, що містяться в досліджуваному матеріалі.

Правила оформлення кластера на уроці

Залежно від способу організації уроку, кластер може бути оформлений на дошці, на окремому аркуші або в зошиті у кожного учня при виконанні індивідуального завдання. Складаючи кластер, бажано використовувати різнокольорові крейди, олівці, ручки, фломастери. Це дозволить виділити деякі певні моменти і наочніше відобразити загальну картину, спрощуючи процес систематизації всієї інформації.

 

 

Форма роботи при використанні даного методу може бути абсолютно будь-якою: індивідуальною, груповою та колективною. Вона визначається залежно від поставлених цілей і завдань, можливостей вчителя і колективу.

Приклад

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Додаток 6 . Fishbone або Рибнa кістка.

Одним з ефективних і цікавих для учнів методичних прийомів, який використовую в групах, є прийом «Фішбоун». Дослівно він перекладається з англійської як «Скелет риби» і спрямований на розвиток критичного мислення учнів в наочно-змістовній формі. Суть даного методичного прийому - встановлення причинно-наслідкових взаємозв'язків між  основними поняттями теми. Додатково метод дозволяє розвивати в учнів навички роботи з інформацією і вміння ставити і вирішувати проблеми, виявляти творчі здібності.

Скелет риби можна зобразити різними способами: кольоровою крейдою на дошці чи ватмані, використовуючи клейкі кольорові стрічки-скотчі, фломастери, липкі стікери чи кольоровий картон.

Обов’язкові правила побудови :

Голова: основна тема

Кістки зверху :факти, причини, поняття

Кістки знизу: суть понять, основний зміст

Хвіст: висновок, значення

 

C:\Users\Lenovo\Downloads\урок\15502004.png

 

 

Додаток 7. Кросворд ( складено за допомогою Crosswordus )

Питання:

1.Специфічна форма навчання (запам’ятовування)

2. Наука про сукупність психологічних явищ та поведінку людини

3.Здатність тварин знаходити шлях додому

4.Вид взаємодії з навколишнім світом

5. Наука про поведінку тварин.

6. Наука про тварин

7. Розумові здібності

8. Група організмів гетеротрофів здатних до руху

9.Відповідь на подразнення

10. Цілеспрямований процес передачі і засвоєння знань, умінь, навичок і способів пізнавальної діяльності

 

 

 

 

 

2

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

4

 

 

5

 

7

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

8

 

 

9

 

10

 

3

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

6

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Відповідь:

По горизонталі:

По вертикалі:

1. імпринтинг

3. хомінг

4. поведінка

6. зоологія

8. тварини

2. психологія

5. етологія

7. інтелект

9. рефлекс

10. навчання

 

Додаток 8 Логічні вправи

  1. Ребус. Відповідь: ворона, тигр, кіт, хом’як .

  1. Шифрування.

Слова записані в зворотньому напрямку:

Відповідь:

акнідевоп аворгІ

Ігрова поведінка

яіротиреТ

Територія

яннавучраХ

Харчування

тсихаЗ

Захист 

атобруТ

Турбота

яіцаргіМ

Міграція

 

 

  1. Знайди заховані слова:муха, сом, заєць, їжак, жаба, собака, корова.C:\Users\Lenovo\Downloads\урок\img20.jpg

 

 

 

Додаток 9 Експрес-тести

  1.Наука, яка вивчає поведінку тварин:

а) екологія,

б) етологія,

в) ентомологія

2. В основі поведінки лежить здатність організмів до:

а) подразливості,

 б) збудженню,

 в) рефлексів.

3.   Найпоширенішим  методом дослідження поведінки  є:

а) експеримент 

б) спостереження

в) моделювання.

4. Поведінкові реакції – це:

а) годування

б)  вміння літати птахів

в) линяння;

5.  Серед комах найскладніша поведінка спостерігається у:

а) коників,

 б) метеликів

в) термітів.

6.Чи має поведінка тварин пристосувальне значення?

а) так

б)  іноді

 в) ні.

  Відповіді (1-б,2-а,3-б,4-а,5-в,6-а)

 

 

 

Додаток 10. Цікава інформація про птахів: https://www.youtube.com/watch?v=EkRxQ0MeZFg

 

 

Додаток 11 Картка оцінювання на всіх етапах уроку

Етапи  :                                                      

  Форми роботи :                        

Бали:

 

вступна частина:

Індивідуальна робота

 

 

 основна частина:

Кластер

 

 

 

Рибна кістка

 

 

 

Презентація власна

 

 

 

Логічні вправи

 

 

 

Кросворд

 

 

 

Робота в парі за планом

 

 

підсумкова частина:

Експрес-тестування

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Оцінка  :

 

 

Додаток 12 Смайли

C:\Users\Lenovo\Desktop\Без названия.jpg

 

З досвіду роботи вчителя біології

 Костринської ЗОШ-інтернат ІІ-ІІІ ступеня

Планчак Маріанни Михайлівни

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Метенько Діана
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
21 січня 2019
Переглядів
6622
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку