Урок позакласного читання. (4 клас)
Тема: Г.М. Тютюнник «Однокрил»
Виховання любові до природи, тварин у творчості Г. Тютюнника.
Мета: розширювати знання учнів про творчість Г. Тютюнника; вчити дітей мислити, висловлювати свої думки, давати характеристику вчинкам дійовим особам; виховувати любов до всього живого.
Обладнання: портрет Г. Тютюнника, виставка книжок.
Тема: Культура спілкування при обговоренні прочитаного твору ( аргументи «за», та «проти») на прикладі оповідання Г.М. Тютюнника « Однокрил» .
Хід уроку.
1. Організація класу до уроку.
2. Актуалізація опорних знань учнів.
А) Перевірка домашнього завдання
Б) Зачитування уривку з оповідання « Лісова сторожка».
- З якого твору цей уривок (з оповідання «Лісова сторожка»).
- Хто ж герої цього оповідання? (Данило, Кузька).
- А про що саме свідчить цей уривок? (Данило готує опудала).
- А навіщо вони? (Для охорони молодих саджанців: дубків, вербички та берізки. Ними люблять поласувати вепри та гайвороння).
- А як він ці опудала на ділянці, може хтось пам’ятає? (З одного краю грядки «себе» ставив, з другого «діда», а посередині «бабу»).
- А чому бабу посередині? (Бо вона як крикне, то всі її почують).
- Про яку рису характеру свідчить ця поведінка? (криклива, сварлива).
- А хто написав це оповідання?
3. Сьогодні на уроці ми продовжимо працювати над твором Григора Михайловича Тютюнника.
А). Біографія Григора Тютюнника. Саме 5 грудня ми б святкували 91 річницю з дня народження письменника.
Б). Сьогодні ми починаємо ще один твір з цього циклу «Лісова сторожка», «Однокрил».
- Вже сама назва цікава?
- Може вона про щось нам каже?
- Зараз ми прочитавши його, дізнаємось це так, чи ні?
В). Словникова робота.
Читаючи, ви зустрінете такі слова:
гайворони – перелітній птах з блискучим чорним пір’ям;
гайвороння – зграя;
поли піджака – низ піджака;
хльоскає, лопотить – стукає;
обценьки – ручне металеве знаряддя у вигляді щипців для витягування цвяхів;
трощить – швидко їсть;
поповзем – повзти на колінах та ліктях;
ошкірити зуби – виставити;
ошкірити зуби – виставати;
випростався – випрямився, став рівно;
Кузька аж заточився і заскімлив – подався назад;
розчепірений дзьоб – широко відкритий;
обнишпорив – обшукав, обходив усе.
Г). Читання оповідання.
- Будьте уважні, я читаю, а ви уважно слідкуйте і думайте: чи дійсно назва твору відповідає змісту?
Д). Робота над твором.
- Яке враження справив на вас цей твір?
- Сподобався?
- Можливо є щось незрозуміле?
- За жанром як назвемо цей твір?
(Прозовий художній твір невеликого розміру).
- Хто головний герой? (Однокрил)
- Де найперше ми з ним зустрічаємось? (На городі)
- Хто найпершим його помітив? (Кузька)
- Яким помітив? (Знайдіть і зачитайте. Читаємо уривок самостійно)
- А чому Кузька в той час був саме там? (Обходив, сторожував розсаду. Був на роботі).
- Чи доброю була та зустріч? (Ні)
- Чому? (Бо Кузька був охоронець, а однокрил – злодій)
- Чим закінчилася ця зустріч для Кузьки? ( Однокрил ударив Кузьку…)
- Що відбулося далі?
- Хто поспівчував Кузьці у його біді? (Знайдіть і прочитайте)
- Яким же був Данило? (Працьовитим, добрим, чуйним, люблячим усе живе, роботу)
- А як відбулася друга зустріч Кузьки з Однокрилом? (Кузьку розбудив смак каші…)
- Знайдіть і прочитайте цей уривок в особах. (Автор, гайворон, Кузька)
- Хто допоміг Кузьці і Однокрилому стати друзями? (Данило)
- Як це йому вдалося?
- Чому птах повірив людині? (Відношення: лагідно, запропонував їжу)
- Та цей Кузька вчив як поводити себе з Однокрилом?
- Якими рисами характеру наділив автор Данила? ( Чуйним, мудрий, невтомний трудівник. Серце сповнене любов’ю до всього живого, бажання допомогти скривдженому – людина це чи птах, чи деревце. В кожній істоті бачить частину природи, яка має своє призначення і без якої обідніє світ. І він не володар, а та частинка. Він слухає природу, розуміє її, знає що їй треба).
- Докажіть. Як збирається до лісу? Хто для нього Однокрил?
4. Висновок.
- Чи любить Данило свою роботу?
(Скільки багато важить для людини улюблена робота. В епоху екологічних змін єдино можливий варіант поведінки людей, завдяки якому тільки й можна врятувати світ і себе – це розуміти потреби рослин, тварин, птаха, комахи.)
- Чи хотіли б ви свої літні канікули провести з Данилом?