Урок позакласного читання

Про матеріал
Тема: Г.М. Тютюнник «Однокрил» Виховання любові до природи, тварин у творчості Г. Тютюнника. Мета: розширювати знання учнів про творчість Г. Тютюнника; вчити дітей мислити, висловлювати свої думки, давати характеристику вчинкам дійовим особам; виховувати любов до всього живого.
Перегляд файлу

Урок позакласного читання. (4 клас)

Тема:       Г.М. Тютюнник «Однокрил»

                Виховання любові до природи, тварин у творчості Г. Тютюнника.

Мета:      розширювати знання учнів про творчість Г. Тютюнника; вчити дітей мислити, висловлювати свої думки, давати характеристику вчинкам дійовим особам; виховувати любов до всього живого.

Обладнання: портрет Г. Тютюнника, виставка книжок.

 

Тема:       Культура спілкування при обговоренні прочитаного твору ( аргументи «за», та «проти») на прикладі оповідання                     Г.М. Тютюнника « Однокрил» .

Хід уроку.

1. Організація класу до уроку.

2. Актуалізація опорних знань учнів.

А) Перевірка домашнього завдання

Б) Зачитування уривку з оповідання « Лісова сторожка».

- З якого твору цей уривок (з оповідання «Лісова сторожка»).

- Хто ж герої цього оповідання? (Данило, Кузька).

- А про що саме свідчить цей уривок? (Данило готує опудала).

- А навіщо вони? (Для охорони молодих саджанців: дубків, вербички та берізки. Ними люблять поласувати вепри та гайвороння).

- А як він ці опудала на ділянці, може хтось пам’ятає? (З одного краю грядки «себе» ставив, з другого «діда», а посередині «бабу»).

- А чому бабу посередині? (Бо вона як крикне, то всі її почують).

- Про яку рису характеру свідчить ця поведінка? (криклива, сварлива).

- А хто написав це оповідання?

3. Сьогодні на уроці ми продовжимо працювати над твором Григора Михайловича Тютюнника.

А). Біографія Григора Тютюнника. Саме 5 грудня ми б святкували 91 річницю з дня народження письменника.

Б). Сьогодні ми починаємо ще один твір з цього циклу «Лісова сторожка», «Однокрил».

- Вже сама назва цікава?

- Може вона про щось нам каже?

- Зараз ми прочитавши його, дізнаємось це так, чи ні?

В). Словникова робота.

Читаючи, ви зустрінете такі слова:

гайворони – перелітній птах з блискучим чорним пір’ям;

гайвороння – зграя;

поли піджака – низ піджака;

хльоскає, лопотить – стукає;

обценьки – ручне металеве знаряддя у вигляді щипців для витягування цвяхів;

трощить – швидко їсть;

поповзем – повзти на колінах та ліктях;

ошкірити зуби – виставити;

ошкірити зуби – виставати;

випростався – випрямився, став рівно;

Кузька аж заточився і заскімлив – подався назад;

розчепірений дзьоб – широко відкритий;

обнишпорив – обшукав, обходив усе.

Г). Читання оповідання.

- Будьте уважні, я читаю, а ви уважно слідкуйте і думайте: чи дійсно назва твору відповідає змісту?

Д). Робота над твором.

- Яке враження справив на вас цей твір?

- Сподобався?

- Можливо є щось незрозуміле?

- За жанром як назвемо цей твір?

(Прозовий художній твір невеликого розміру).

- Хто головний герой? (Однокрил)

- Де найперше ми з ним зустрічаємось? (На городі)

- Хто найпершим його помітив? (Кузька)

- Яким помітив? (Знайдіть і зачитайте. Читаємо уривок самостійно)

- А чому Кузька в той час був саме там? (Обходив, сторожував розсаду. Був на роботі).

- Чи доброю була та зустріч? (Ні)

- Чому? (Бо Кузька був охоронець, а однокрил – злодій)

- Чим закінчилася ця зустріч для Кузьки? ( Однокрил ударив Кузьку…)

- Що відбулося далі?

- Хто поспівчував Кузьці у його біді? (Знайдіть і прочитайте)

- Яким же був Данило? (Працьовитим, добрим, чуйним, люблячим усе живе, роботу)

- А як відбулася друга зустріч Кузьки з Однокрилом? (Кузьку розбудив смак каші…)

- Знайдіть і прочитайте цей уривок в особах. (Автор, гайворон, Кузька)

- Хто допоміг Кузьці і Однокрилому стати друзями? (Данило)

- Як це йому вдалося?

- Чому птах повірив людині? (Відношення: лагідно, запропонував їжу)

- Та цей Кузька вчив як поводити себе з Однокрилом?

- Якими рисами характеру наділив автор Данила? ( Чуйним, мудрий, невтомний трудівник. Серце сповнене любов’ю до всього живого, бажання допомогти скривдженому – людина це чи птах, чи деревце. В кожній істоті бачить частину природи, яка має своє призначення і без якої обідніє світ. І він не володар, а та частинка. Він слухає природу, розуміє її, знає що їй треба).

- Докажіть. Як збирається до лісу? Хто для нього Однокрил?

4. Висновок.

- Чи любить Данило свою роботу?

(Скільки багато важить для людини улюблена робота. В епоху екологічних змін єдино можливий варіант поведінки людей, завдяки якому тільки й можна врятувати світ і себе – це розуміти потреби рослин, тварин, птаха, комахи.)

- Чи хотіли б ви свої літні канікули провести з Данилом?

docx
Додано
20 січня 2023
Переглядів
470
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку