Урок позакласного читання. 6 клас. Оповідання І.Калинця "Хлопчик-фігурка, який задоволений собою" (Конспект)

Про матеріал

Пропонована розробка уроку позакласного читання та матеріали до неї допоможуть вчителю-словеснику підготувати цікавий урок для шестикласників. Адже головне завдання вчителя на уроці літератури - залучити учнів до активного обговорення порушених у творі проблем та виявити власне бачення їх кожним учнем.

Перегляд файлу

Оповідання-казка І.Калинця

«Хлопчик-фігурка, який задоволений собою»

Мета:

  •           навчальна: подати інформацію про письменника, ознайомити школярів із твором «Хлопчик-фігурка, який задоволений собою»,;
  •           розвивальна: удосконалювати вміння  аналізувати художній твір та характеризувати героїв за їхніми вчинками, розвивати образне мислення, уяву;
  •           виховна: виховувати естетичні смаки, позитивний погляд на світ. 

Тип уроку: засвоєння нових знань

Методи й прийоми: проблемне запитання, бесіда, усне малювання, робота з текстом, літературний диктант, робота зі схемою, складання сенкану до образу головного героя

Обладнання: текст оповідання, фліпчарт, ТЗН

 

ПЕРЕБІГ УРОКУ

 

І. Організаційний момент. Емоційне налаштування (обговорення епіграфу –

слайд 1)

Людиною стати — це мистецтво. 
     Новаліс 

ІІ. Оголошення теми (слайд 2)

ІІІ. Визначення очікувань від уроку (слайд 3)

ІV.Знайомство з автором (слайд 4)

V. Історія написання прозових творів І.Калинця (слайд 5)

Повідомлення

І. Калинець належить до шістдесятників. Із 1972 по 1981 роки був репресований і перебував в ув’язненні на Уралі та на засланні в Забайкаллі. Саме в ув’язненні почав писати для дітей і своєї неповнолітньої дочки Звенислави, малих небожів Маркіяна та Назара, і дітей своїх друзів («Книжечка для Дзвінки», «Дівчинка і квіти», «Пан Ніхто»). Книжечки для дітей, присвячені внучці Ганнусі, написані вже у 90-х у Львові. («Таке собі», «Дурні казки», «Майже казки» та ін.)

Кому, як ви гадаєте, присвячений твір про Хлопчика-фігурку?

– Що означає ця дивна назва?

– Чи чули ви що-небудь про такого героя?

– Кого він вам нагадує?

VI. Сторінка літературознавця

Основні л/з поняття :

Оповіданняневеликий за обсягом прозовий твір, у якому зображується подія з життя одного сформованого персонажа.

Казка  це вид художньої прози, що походить від народних переказів, порівняно коротка розповідь про фантастичні події та персонажів, такі, як феї, гноми, велетні тощо.

 Види казок : чарівні,побутові, про тварин

Визначте жанр твору І.Калинця «Хлопчик-фігурка, який задоволений собою» (за висловом автора «Трохи казка»)

VIІ. Сторінка мовознавця

Як герої твору тлумачать значення цих слів?

• Автобіографія — «це слово складається із трьох іншомовних частин, що означають: авто — сам, біо — життя, графія — опис, тобто сам описую життя. А по-нашому — мій життєпис».

• Атмосфера — «це повітря, яке огортає планету Земля».

• Ясир — «це по-татарськи полон».

• Каліграфія — «це дуже гарне, акуратне писання».

VIІІ. Рубрика «Поміркуймо»

Бесіда з учнями

1. Хто такий Хлопчик-Фігурка? Як він потрапив у наш час? 2. Що у творі реальне, а що є фантастичним? 3. Який настрій переважає в оповіданні? 4. Перекажіть три життєписи головного героя. 5. Чи добре «бути задоволеним собою»? Що хотів підкреслити автор, називаючи свій твір саме так?

Тема: зображення фантастичної істоти — хлопчика-фігурки (Ха-еФа), який намагається самоствердитися серед людського оточення і довести свою зверхність над ним.

Ідея: засудження хвалькуватості, надмірної впевненості в собі, легковажності, уславлення правдивості, віри у вільне, незалежне життя.

ІХ.Словесне малювання

Яким у вашій уяві постав Ха-еФ? Спробуйте описати його, використавши слова задумливий, чудернацький, ясноокий, темноокий,чорнявий,русявий, маленький, високий, жартівливий, адоволений, талановитий, задоволений, намальований, освічений

 

 

Х. Бліцопитування

1. Як Ха-еФ зійшов з трамвайного вікна? (Відклеївся) 2. На яку помил-ку вказала вчителька української мови, прочитавши перший життєпис? (Замість літери «ф» — «хв».) 3. Як Ганнуся та Соломія розв'язали проблему з Ха-еФом? (Поклали аркуш із малюнком у портфель Богданка.) 4. Про що другий життєпис Ха-еФа? (Про зустріч із хлопцем у печері під час татарської навали.) 5. Як Богданко вирятував Ха-еФа від комп'ютерної гри? (Попросив тата, щоб видрукував Хлопчика-Фігурку на папері.) 6. Хто такий Іван Печерський? (Це той хлопчик Івась, котрий торкавсь пальцем Ха-еФа й виріс розумною та богобоязливою дитиною.)

ХІ. Робота з текстом

1.Знайдіть у тексті та прочитайте уривок, у якому виражене авторське ставлення до Соломійки. 

2. Знайдіть у тексті та прочитайте уривок, у якому виражене авторське ставлення до Богданка. 

3. Знайдіть у тексті та прочитайте уривок, у якому виражене авторське ставлення до Ганнусі. 

4. Знайдіть у тексті та прочитайте уривок, у якому виражене авторське ставлення до Хлопчика-Фігурки. 

5. Чи поділяєте ви авторське ставлення до різних персонажів? Чи, може, де в чому не погоджуєтесь із письменником?

ХІІ. Складання схеми «Ха-еФ задоволений собою»

Укажіть, заповнивши схему, чим був задоволений Хлопчик-Фігурка. Як це характеризує головного героя?

 

ХІІІ. Літературна гра «Пізнай героя»

ХІV. З'ясування авторського задуму (відеофрагмент  про  намальованого чоловічка, що згодом стане Людиною)

ХV. Складання сенкану про Ха-еФа

ХVІ.Домашнє завдання

Написати четвертий життєпис Хлопчика-Фігурки, з якого стає зрозуміло, що  Ха-еФ перетворився на справжню людину.

 

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Савицкая Алеся
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
doc
Додано
19 лютого 2018
Переглядів
5966
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку