Пропонована розробка уроку позакласного читання та матеріали до неї допоможуть вчителю-словеснику підготувати цікавий урок для шестикласників. Адже головне завдання вчителя на уроці літератури - залучити учнів до активного обговорення порушених у творі проблем та виявити власне бачення їх кожним учнем.
Мета:
Тип уроку: засвоєння нових знань
Методи й прийоми: проблемне запитання, бесіда, усне малювання, робота з текстом, літературний диктант, робота зі схемою, складання сенкану до образу головного героя
Обладнання: текст оповідання, фліпчарт, ТЗН
ПЕРЕБІГ УРОКУ
І. Організаційний момент. Емоційне налаштування (обговорення епіграфу –
слайд 1)
Людиною стати — це мистецтво.
Новаліс
ІІ. Оголошення теми (слайд 2)
ІІІ. Визначення очікувань від уроку (слайд 3)
ІV. Знайомство з автором (слайд 4)
V. Історія написання прозових творів І.Калинця (слайд 5) –
Повідомлення
І. Калинець належить до шістдесятників. Із 1972 по 1981 роки був репресований і перебував в ув’язненні на Уралі та на засланні в Забайкаллі. Саме в ув’язненні почав писати для дітей і своєї неповнолітньої дочки Звенислави, малих небожів Маркіяна та Назара, і дітей своїх друзів («Книжечка для Дзвінки», «Дівчинка і квіти», «Пан Ніхто»). Книжечки для дітей, присвячені внучці Ганнусі, написані вже у 90-х у Львові. («Таке собі», «Дурні казки», «Майже казки» та ін.)
Кому, як ви гадаєте, присвячений твір про Хлопчика-фігурку?
– Що означає ця дивна назва?
– Чи чули ви що-небудь про такого героя?
– Кого він вам нагадує?
VI. Сторінка літературознавця
Основні л/з поняття :
Оповідання – невеликий за обсягом прозовий твір, у якому зображується подія з життя одного сформованого персонажа.
Казка – це вид художньої прози, що походить від народних переказів, порівняно коротка розповідь про фантастичні події та персонажів, такі, як феї, гноми, велетні тощо.
Види казок : чарівні,побутові, про тварин
Визначте жанр твору І.Калинця «Хлопчик-фігурка, який задоволений собою» (за висловом автора «Трохи казка»)
VIІ. Сторінка мовознавця
Як герої твору тлумачать значення цих слів?
• Автобіографія — «це слово складається із трьох іншомовних частин, що означають: авто — сам, біо — життя, графія — опис, тобто сам описую життя. А по-нашому — мій життєпис».
• Атмосфера — «це повітря, яке огортає планету Земля».
• Ясир — «це по-татарськи полон».
• Каліграфія — «це дуже гарне, акуратне писання».
VIІІ. Рубрика «Поміркуймо»
Бесіда з учнями
1. Хто такий Хлопчик-Фігурка? Як він потрапив у наш час? 2. Що у творі реальне, а що є фантастичним? 3. Який настрій переважає в оповіданні? 4. Перекажіть три життєписи головного героя. 5. Чи добре «бути задоволеним собою»? Що хотів підкреслити автор, називаючи свій твір саме так?
Тема: зображення фантастичної істоти — хлопчика-фігурки (Ха-еФа), який намагається самоствердитися серед людського оточення і довести свою зверхність над ним.
Ідея: засудження хвалькуватості, надмірної впевненості в собі, легковажності, уславлення правдивості, віри у вільне, незалежне життя.
ІХ.Словесне малювання
Яким у вашій уяві постав Ха-еФ? Спробуйте описати його, використавши слова задумливий, чудернацький, ясноокий, темноокий,чорнявий,русявий, маленький, високий, жартівливий, адоволений, талановитий, задоволений, намальований, освічений
Х. Бліцопитування
1. Як Ха-еФ зійшов з трамвайного вікна? (Відклеївся) 2. На яку помил-ку вказала вчителька української мови, прочитавши перший життєпис? (Замість літери «ф» — «хв».) 3. Як Ганнуся та Соломія розв'язали проблему з Ха-еФом? (Поклали аркуш із малюнком у портфель Богданка.) 4. Про що другий життєпис Ха-еФа? (Про зустріч із хлопцем у печері під час татарської навали.) 5. Як Богданко вирятував Ха-еФа від комп'ютерної гри? (Попросив тата, щоб видрукував Хлопчика-Фігурку на папері.) 6. Хто такий Іван Печерський? (Це той хлопчик Івась, котрий торкавсь пальцем Ха-еФа й виріс розумною та богобоязливою дитиною.)
ХІ. Робота з текстом
1. Знайдіть у тексті та прочитайте уривок, у якому виражене авторське ставлення до Соломійки.
2. Знайдіть у тексті та прочитайте уривок, у якому виражене авторське ставлення до Богданка.
3. Знайдіть у тексті та прочитайте уривок, у якому виражене авторське ставлення до Ганнусі.
4. Знайдіть у тексті та прочитайте уривок, у якому виражене авторське ставлення до Хлопчика-Фігурки.
5. Чи поділяєте ви авторське ставлення до різних персонажів? Чи, може, де в чому не погоджуєтесь із письменником?
ХІІ. Складання схеми «Ха-еФ задоволений собою»
Укажіть, заповнивши схему, чим був задоволений Хлопчик-Фігурка. Як це характеризує головного героя?
ХІІІ. Літературна гра «Пізнай героя»
ХІV. З'ясування авторського задуму (відеофрагмент про намальованого чоловічка, що згодом стане Людиною)
ХV. Складання сенкану про Ха-еФа
ХVІ. Домашнє завдання
Написати четвертий життєпис Хлопчика-Фігурки, з якого стає зрозуміло, що Ха-еФ перетворився на справжню людину.